حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پژوهشگران ابرلیزر هزار واتی ساختند

گروهی از محققان انگلیسی و چک و اسلواکى اعلام کرده‌اند که لیزر دارای قدرت بالای هزار واتی را ساخته و پرتاب کرده‌اند. این لیزر Bivoj نام گرفته است که نام یکی از قهرمانان اسطوره‌ای و هرکول ‌مانند چک و اسلواکی است.

به گفته مارتین دیوکی، یکی از فیزیکدانانی که با موسسه پژوهشی HiLASE چک و اسلواکى همکاری می‌کند (یعنی جایی که این لیزر ساخته شد)، همان ‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، این لیزر ۱۰ برابر قدرت‌مندتر از هر لیزر دیگری در نوع خود است و شایسته این است که رکورددار جدید جهان باشد. موسسه مرکزی لیزر بریتانیا نیز با این طرح پژوهشی همکاری می‌کند.   

لیزر Bivoj با دو مورد از بزرگ‌ترین لیزرهای موجود در جهان تفاوت دارد؛ یکی لیزر Petawatt تگزاس در شهر آستن و دیگری لیزر Petawatt برای آزمایش‌های سریع سیستم اعلام حریق در اوساکای ژاپن. در حالی که این لیزرها قدرت بسیار بالایی دارند (با فرکانسی بالغ بر یک میلیارد وات) اما به زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند تا بتوانند تنها دو بار در روز عمل کنند.

از سوی دیگر، Bivoj 28 میلیون دلاری به متوسط بالاتر خروجی انرژی خود می‌بالد چراکه پرتو کم‌ قدرت‌تری را به مراتب بیش‌تر پرتاب می‌کند. این تیم امید دارد که فناوری نوین حاضر را برای اهداف مهندسی همچون سفت‌شدگی آهن‌آلات و همین ‌طور کاربست‌های صنعتی مانند پردازش نیمه رسانا در نیمه دوم امسال صنعتی‌سازی و اهرم‌بندی کند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2017/01/24/researchers-have-built-a-1-000-watt-super-laser/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار