حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانشمندان ثابت کردند که میکروب‌ها می‌توانند در مریخ زنده بمانند

دانشمندان دریافتند که گروهی از ریزسازواره‌ها موسوم به متانوژن‌ها در شرایط سخت آزمایشگاهی شبیه‌سازی شده مریخ ‌‌مانند زنده مانده‌اند.

آزمایش‌های یک‌ ساله گروهی از اختر زیست‌شناسان دانشگاه آرکانزاس در فایت ‌ویل این یافته را به همراه داشت که میکروب‌ها می‌توانند برخلاف محیط زیست بسیار سخت و ناملایم مریخ، در آن محیط زنده بمانند.

بدون تردید این یافته در مقایسه با اثبات امکان زیست مردان کوچک سبز بر روی سیاره سرخ جای شگفتی کم‌تری دارد اما این امر هم‌چنان این احتمال را بیش‌تر می‌کند که شاید در بازه‌ای از زمان، هرچند بسیار اندک، زندگی بر روی مریخ جریان داشته است.

وقتی کنجکاوی به کشف وجود متان بر روی مریخ منتهی شد، دانشمندان ناگزیر از انجام مطالعه شدند. بیش‌تر متان موجود بر روی زمین را موجودات زنده تولید می‌کنند و به گفته مدیر این پروژه، ربکا میکول، «همین فرایند می‌تواند درباره مریخ هم صدق کند.»

گروهی از ریزسازواره‌های موسوم به متانوژن‌های یافت شده در مرداب‌ها و روده گاوها، گاز طبیعی را بر روی زمین تولید می‌کند. متانوژن‌ها برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن یا فتوسنتز ندارند. بنابراین، محتمل‌ترین راه بقای آن‌ها بر روی مریخ این است که در سطح زیرین مریخ قرار گرفته باشند؛ در این صورت است که از سطوح بالای تشعشع فرابنفش سیاره سرخ در امان می‌مانند.  

با توجه به این ‌که نمی‌توان به منظور انجام گسترده‌تر آزمایش‌ها، گاوها را راهی مریخ کرد بنابراین دانشمندان میکروب‌ها را در لوله‌های آزمایش دربردارنده مایعی پرورش دادند که نماینده مایعی است که مدت‌ها پیش بر روی سطح مریخی در جریان بوده است. آن‌ها، افزون بر این، فشارهای جوی شدیدا پایین فضای زیر سطح مریخ را در هر کدام از لوله‌های آزمایش تکرار کردند. علاوه بر این، دانشمندان این سازواره‌ها را در معرض دماهای انجماد قرار دادند تا سیاره را شبیه‌سازی کنند.

دانشمندان پس از گذشت نزدیک به یک سال از انجام آزمایش‌های خود بر روی چهار گونه متفاوت دریافتند که همه آن‌ها می‌توانند تحت شرایط سخت شبیه‌سازی شده سه تا ۲۱ روز زنده بمانند.

به هر روی، میکول یادآور شد که متانی که بر روی مریخ وجود دارد، می‌تواند فراورده حالت‌های آتشفشانی یا دیگر عوامل باشد.

این مطالعه صرفا امکان «زندگی ـ چه باکتریایی و چه ریز سازواره‌ای ـ را بر روی هر سیاره دیگری از کیهان» واکاوی می‌کند. با این همه، همین‌جا، بر روی زمین هم انبوهی از زندگی حتی در محیط‌های زیستی به شدت ناملایم جریان دارد. 

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2017/01/22/mars-microbes-study/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار