حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کهکشان راه شیری ۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد!

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، حتما بخوانید، فناوری هوافضا، نجوم

درست است که محاسبه دقیق میلیاردها ستاره و دیگر اجرام آسمانی موجود در کهکشان راه شیری کاری ناممکن است اما گروهی از ستاره‌شناسان می‌گویند موفق به انجام دقیق‌ترین محاسبه احتمالی تا به امروز شده‌اند.

در مقاله‌ای که قرار است در نشریه فیزیک نجومی (Astrophysics Journal) به چاپ برسد، دانشمندان گفته‌اند که کهکشان راه شیری ۹٫۵ در ۱۰۴۱ کیلوگرم وزن دارد یعنی ۹۵ با چهل صفر در مقابل آن (۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)! برای این که بیشتر متوجه موضوع شوید خوب است بدانید که کل کهکشان راه شیری ۴٫۸ در ۱۰۱۱ بار از خورشید بزرگ‌تر است. ستاره‌شناسان برای واحد اندازه‌گیری این مقدار از اعداد عبارت “جرم خورشیدی” را به کار می‌برند و دیگر مورماسیون‌ها و اجرام را با آن مقایسه می‌کنند.

دانشمندان همچنین برای رسیدن به این عدد تقریبی از ریاضی فوق العاده پیچیده و محاسبات آماری استفاده کرده‌اند. به بیان تخصصی‌تر، گروه دانشمندان از تحلیل ترکیبی بیضوی سلسله مراتبی در کنار اندازه‌گیری سرعت خوشه‌های کروی بهره می‌گیرند. ستاره‌شناسان می‌توانند جرم خورشید را با مشاهده کشش گرانشی آن بر زمین به طور تقریبی محاسبه کنند. از همین روش می‌توان برای اندازه‌گیری کشش گرانشی کهکشان راه‌شیری بر خوشه‌های کروی استفاده کرد. محاسبه تقریبی جدید شامل ستار‌ه‌ها، سیاره‌ها، قمرها، ذره‌ها، ماده تاریک و از همه مهمتر تشکیل کهکشان می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند کلید این محاسبه آن جا است که آنها هر عدم قطعیتی را نیز در محاسبه دخیل می‌کنند. گوندولین ام. ایدی، دانشجوی دکتری دانشگاه مکمستر در همیلتون اونتاریو، به نیویورک تایمز گفته است که روش‌های مورد استفاده در این فرآیند می‌تواند در آینده کاربردهای گسترده‌تری داشته باشد. پیشتر نیز از این روش محاسباتی در دیگر زمینه‌ها بهره گرفته شده است اما بسیار به کار ستاره‌شناسان آمده است و این توانایی به کمک وجود کامپیوترهای با قدرت پردازش محاسبات ریاضی پیچیده امکان‌پذیر شده است.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2017/01/17/milky-way-mass-estimate/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Phantom

سبحان الله

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار