حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تشخیص سرطان و ۱۶ بیماری دیگر تنها با تست تنفس!

پزشکان یونان باستان دریافته بودند که تنفس انسان یکی از قوی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌های میزان سلامتی او است و اکنون پس از گذشت هزاران سال پژوهشگران امروزی نیز به چنین نتیجه‌ای دست یافته و مهر تایید بر آن زده‌اند.

محققان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با استفاده از نانوذرات می‌تواند ۱۷ بیماری را از جمله سرطان ریه و پارکینسون را تنها با تست تنفس فرد مبتلا تشخیص دهد. با این که این دستگاه هنوز آن قدر آماده و دقیق نیست که بتوان از آن در تشخیص‌های بالینی بهره گرفت اما در کمترین زمان ممکن قادر به تشخیص بیماری است و به مدد تست غیرتهاجمی می‌تواند بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کند.

گروهی از پژوهشگران با انجام تست تنفس و نیز ۱۳ نوع آزمایش شیمیایی در بیش از ۱۴۰۰ بیمار موفق به تشخیص هشت نوع سرطان، بیماری کرون، بیماری پارکینسون، فشار خون ریوی و دیگر بیماری‌ها شدند. این در حالی بود که ترکیبات آلی فرار هر یک از این بیماری‌ها به شکلی متفاوت بود و هر کدام نشانه‌های خاص خود را داشتند.  

پروفسور حسام هایک، سرپرست گروه پژوهشگران، در این باره می‌گوید: «ما با استفاده از نشانه‌های بویایی و با کمک فن‌آوری ابداعی توسط خودمان می‌توانیم بیماری‌ها را شناسایی کنیم.»

پژوهشگران به منظور تعیین میزان استفاده از مواد شیمیایی دست به ساخت “ریزآرایه هوشمند مصنوعی” به نام “نابینی” (Na-Nose) زدند. این دستگاه از حسگرهای خاصی مانند نانوذرات طلا و دیگر حسگرهایی که در شبکه نانولوله‌های کربنی به کار می‌روند استفاده می‌کند تا ترکیبات مختلف را حس کند. پس از این مرحله، داده‌ها و اطلاعات به دست آمده با یک سامانه هوشمند مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند تا سن دقیق، جنسیت و دیگر عوامل فرد بیمار از قبیل میزان ابتلای او به بیماری مشخص شود که در ۸۶ درصد موارد درست و دقیق تشخیص داده می‌شود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/12/29/simple-breath-test-can-detect-cancer-and-16-other-diseases/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار