حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه‌ی دوربین‌های ۴ نسل از پرچم‌داران سامسونگ: از گلکسی S4 تا گلکسی S7

بر کسی پوشیده نیست که پرچم‌داران سامسونگ در سال‌های اخیر از دوربین‌های بسیار خوبی بهره‌مند بوده‌اند. سامسونگ در این سال‌ها بسیار تلاش کرده تا مرزهای عکاسی با گوشی‌های هوشمند را هرچه بیشتر گسترش دهد و در این راه موفق شده شهرت بسیار خوبی در زمینه‌ی کیفیت عکس‌های محصولات خود به دست آورد.

شاید بتوان عرضه‌ی گلکسی S5 را نقطه‌ی آغاز تلاش جدی این شرکت برای بهبود دوربین محصولات خود دانست؛ این محصول از یک تکنولوژی جدید در سنسور تصویر خود به نام ISOCELL بهره می‌برد، در این فناوری اساساً پیکسل‌ها به‌وسیله‌ی دیوارهای کوچک از یکدیگر جدا شده‌اند که این امر موجب افزایش وضوح جزئیات تصویر و کمتر شدن اختلاط رنگ‌ها می‌شود. گلکسی S6 در این زمینه با افزوده شدن OIS یا همان تثبیت‌کننده‌ی نوری تصاویر به دوربین آن پیشرفت محسوسی داشت؛ امکانی که عکس‌های کم لرزش‌تر و همچنین با کیفیت بالاتر در شب را به همراه داشت. به‌علاوه گلکسی S7 از سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌تری نیز بهره می‌برد که با نام پیکسل‌های دوگانه از آن یاد می‌شود.

اما مطمئناً قرار نیست در تمام این مطلب در مورد جزئیات فنی نسل‌های مختلف این دوربین‌ها صحبت کنیم و می‌خواهیم به شما نشان دهیم که هرکدام از این تغییرات در تصاویر واقعی چه تغییری ایجاد کرده‌اند؛ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی به تصاویر ثبت شده با این محصولات داشته باشیم.

جدول زیر به‌صورت خلاصه پیشرفت‌های فنی دوربین‌های خانواده‌ی گلکسی S را نشان می‌دهد

۱

گلکسی S4 در برابر گلکسی S5

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید گلکسی S5 نسبت به پرچم‌دار قبلی سامسونگ رزولوشن دوربین بالاتری داشته و همچنین کمی تغییر در سایز متناسب با این افزایش رزولوشن نیز ایجاد شده است؛ در نتیجه هریک از پیکسل‌ها کمی کوچک‌تر شده و تأثیر نه‌چندان چشمگیری بر روی سرعت جمع‌آوری نور دوربین ایجاد می‌کنند، تأثیری که در حد ۰٫۰۲ میکرومتر است.

اما در واقعیت ما شگفت‌زده شدیم که تا چه اندازه گرفتن عکس‌هایی که کمتر تار باشند با گلکسی S5 سخت‌تر از گلکسی S4 است. هیچ‌کدام از این دو دستگاه ماژول تثبیت‌کننده‌ی نوری تصاویر نداشته و تلاش بیشتری برای ثابت نگه‌داشتن آن‌ها در هنگام عکس گرفتن نیاز بود. احتمالاً عوامل دیگری هم به‌جز کوچک‌تر شدن پیکسل‌ها در عملکرد دوربین S5 تأثیرگذار بوده است.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S4 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S5

s4-1s5-1

تعیین برنده با نگاه کردن به عکس‌های ثبت شده توسط این دو دستگاه کار دشواری است و باید گفت که با در نظر گرفتن استانداردهای امروزی هردوی این محصولات عملکرد متوسطی دارند و نتایج عکاسی با آن‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر است. تنها موردی که ما از آن شگفت‌زده شدیم برتری محسوس گلکسی S5 در عکاسی با حالت بوکه (پس‌زمینه‌ی تار) بود؛ اما کیفیت تصاویر ثبت شده‌ی S4 و S5 تقریباً برابر هستند؛ در برخی موارد تصاویر S4 نویز بیشتری داشتند و در برخی دیگر جزئیات تصاویر S5 مبهم ثبت می‌شدند.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S4 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S5

s4-2 s5-2

وقتی عکاسی درون فضای بسته را با این محصولات آغاز کردیم عملکرد هردوی آن‌ها افت کرد و جزئیات بیشتری در تصاویر از قلم ‌افتادند، به‌علاوه ثبت عکس‌هایی که کمتر تار باشند نیز بسیار دشوار بود زیرا دوربین‌های هردو دستگاه‌ برای دریافت نور کافی باید سرعت شاتر پایین‌تری داشته باشند. مطمئناً تصاویر ثبت شده با گلکسی S5 شاداب‌تر است، رنگ‌ها را زنده‌تر نشان می‌دهد و یک قدم روبه‌جلو در مقایسه با گلکسی S4 به‌حساب می‌آید اما همچنان قابل‌رقابت با استانداردهای امروزی نیست.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S4 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S5

s4-3 s5-3

گلکسی S5 در برابر گلکسی S6

دوربین گلکسی S6 در سال ۲۰۱۵ کاملاً تکامل‌یافته‌تر بود و با اضافه شدن یک تثبیت‌کننده مکانیکی تصاویر و دیافراگم عدسی عریض‌تر (F1.9)، حداقل روی کاغذ از این دوربین انتظار می‌رفت که لرزش دست کمتری در تصاویر نشان دهد و همچنین عکس‌برداری با آن در محیط‌های کم‌نور نیز آسان‌تر از قبل شده باشد؛ در کنار این موارد انتظار می‌رفت که عمق میدان عکس‌ها نیز کاهش یافته و تصاویر چشم‌نوازتری با افکت بوکه به ثبت برسند.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S5 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S6

s5-4 s6-1

خوشبختانه در عملکرد واقعی نیز باید گفت که تفاوت جزئیات بین گلکسی S5 و گلکسی S6 کاملاً قابل مشاهده بوده و در هر نبردی ما بین این دو محصول، S6 به‌راحتی پیروز میدان بود. صحنه‌های متحرک به‌خوبی توسط S6 به ثبت می‌شوند و همچنین جزئیات با وضوح بالاتری در عکس‌های این گوشی نسبت به گلکسی S5 دیده می‌شود.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S5 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S6

s5-5 s6-2

در محیط بسته نیز به لطف دیافراگم عریض‌تر و تثبیت‌کننده‌ی تصاویر، گرفتن عکس‌های غیر تار با گلکسی S6 کاملاً آسان‌تر بود؛ ما هنگام عکس‌برداری با دوربین این محصول تنها در موارد معدودی مجبور به ثبت مجدد عکس‌ها شدیم و این نکته‌ی بسیار ارزشمندی در استفاده‌ی روزمره از دوربین گوشی محسوب می‌شود. درمجموع تصاویر گرفته شده با S6 در محیط داخلی کاملاً زنده‌تر و چشم‌نوازتر از تصاویر S5 هستند.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S5 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S6

s5-6 s6-3

گلکسی S6 در برابر گلکسی S7

می‌رسیم به آخرین قدم از تکامل دوربین‌های سامسونگ تا به امروز، رزولوشن دوربین در گلکسی S7 از ۱۶ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل کاهش پیدا کرده اما نگران نباشید کیفیت عکس‌ها فقط به رزولوشن بستگی ندارد. هنگامی‌که تعداد پیکسل‌ها کاهش یابد امکان بزرگ‌تر شدن آن‌ها فراهم می‌شود، که در این دوربین از ۱٫۱۲ میکرومتر به ۱٫۴ میکرومتر ارتقاء یافته است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد پیکسل‌های بزرگ‌تر یعنی سرعت بیشتر و عملکرد بهینه‌تر در جمع‌آوری نور، بنابراین سرعت شاتر ارتقاء خواهد یافت و نویز عکس‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ همچنین جزئیات با دقت و کیفیت بالاتری به ثبت می‌رسند.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S6 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S7

s6-4 s7-1

عملکرد دوربین این دو پرچم‌دار سامسونگ نیز در تصاویر ثبت شده بسیار نزدیک به یکدیگر است. در برخی موارد می‌توان گفت که دوربین S7 رنگ‌های طبیعی‌تر و پخته‌تری تولید می‌کند اما این موضوع همیشگی نیست. هر دو دوربین هنگام عکس‌برداری در فضای باز عالی عمل کرده و رضایت شما را جلب می‌کنند. اما عکاسی در محیط بسته مجدداً ارتقاءیافته و در شرایط نوری نه‌چندان ایده‌آل گلکسی S7 رنگ‌ها را طبیعی‌تر و جزئیات را با وضوح بیشتری ثبت می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت در این بخش با اختلاف کم، گلکسی S7 موفق می‌شود گلکسی S6 را شکست دهد.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S6 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S7

s6-5 s7-2

اما اگر بخواهیم به یک تفاوت بزرگ بین دوربین این دو محصول اشاره کنیم، باید راحتی استفاده از دوربین را مدنظر قرار دهیم. فوکوس خودکار پیکسل‌های دوگانه در گلکسی S7 فوق‌العاده سریع عمل کرده و کاربر را شیفته‌ی خود خواهد کرد. همچنین به لطف دیافراگم عریض‌تر با F1.7 عمق میدان تصاویر نیز بسیار کمتر شده و امکان عکاسی خلاقانه‌تر در حالت‌های مختلف بوکه و فوکوس برای شما فراهم آمده است.

تصویر بالا مربوط به گلکسی S6 و تصویر پایین مربوط به گلکسی S7

s6-6 s7-3

نتیجه‌گیری

درحالی‌که می‌توان گفت دوربین‌های سامسونگ در هر نسل نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته است اما در میان این چهار نسل، بزرگ‌ترین جهش بین گلکسی S5 و گلکسی S6 اتفاق افتاده است. ماژول تثبیت‌کننده‌ی نوری تصاویر، دیافراگم عریض‌تر و نرم‌افزار جدید دوربین عواملی هستند که در کنار یکدیگر موجب شدند تفاوت بزرگی در کیفیت تصاویر ثبت شده با این دو نسل از پرچم‌داران سامسونگ ایجاد شود. بنابراین احتمالاً آن دسته از کاربران گلکسی S4 که دستگاه خود را به گلکسی S5 ارتقاء دادند تفاوت چندان محسوسی در بخش دوربین احساس نکردند اما آن‌هایی که به از گلکسی S5 به سراغ نسل بعدی از پرچم‌داران سامسونگ رفتند مطمئناً از کیفیت دوربین جدید گلکسی S6 خود بسیار لذت می‌برند.

باوجوداینکه امروز دوربین S7 با اختلاف کمی بهتر از S6 عمل می‌کند اما باید اعتراف کرد که گلکسی S6، حتی با گذشت یک سال و نیم از زمان عرضه‌ی آن، همچنان با معیارهای امروز از منظر عکاسی نیز در میان بهترین‌های بازار جای می‌گیرد. مطمئناً دوربین S7 مزایای خاص خود ازجمله عکس‌برداری بهتر در نور کم را به همراه دارد اما این تغییرات چندان مهم نیستند.

و حالا به انتظار نشسته‌ایم تا در کمتر از چند ماه آینده با دوربین گلکسی S8 ملاقات کنیم و ببینیم جهش این دستگاه در زمینه‌ی دوربین به چه اندازه بلند خواهد بود؟

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Galaxy-S4-to-Galaxy-S7-a-camera-comparison-spanning-4-generations-of-Samsung-smartphones_id88967″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
milad.danesh

همه عالی بودن در زمان خودشون

AK_007

موافقم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش