حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دندان‌ دیجیتالی هم در راه است

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، فناوری‌های نوین

نمونه‌های دیجیتالی اعضای بدن انسان‌ به طرز عجیبی این روزها صحیح و درست ساخته می‌شوند اما دست کم یک زمینه هست که در خصوص آن کوتاهی شده است؛ دندان‌ها!

خدا نکند که دل‌تان بخواهد تا درون دهان کسی را وارسی کنید چون بدون شک به ندرت پیش می‌آید با ردیفی از دندان‌های سفید مرواریدی روبه‌رو شوید.

با این همه، شبکه تحقیقات آزمایشگاهی دیزنی ریسرچ و انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ راه حل ساده‌ای برای این قضیه پیدا کرده‌اند چون روشی ابداع کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان به شکل دیجیتالی دندان ساخت و به خط لثه و پیشینه هر روزه دندان‌های قبلی کاری نداشت.

گروه پژوهشگران برای تولید نمونه این دندان دست به دامان اسکن سه بعدی شده‌اند تا به حداقل میانگین دندان‌ها دست پیدا کنند. همچنین الگوریتمی نوشته‌اند که با نمونه مبتنی بر آن چه که در تصویر دیده می‌شود منطبق باشد.

این فن‌آوری نیاز به به‌کارگیری تجهیزاتی به غیر از اسکن ندارد (یعنی با دوربین موبایل هم می‌شود این کار را کرد!) همچنین بدون هیچ خجالتی این دندان‌ها را به همه نشان دهید چون هم برای لبخند زدن و هم نیشخند مناسب است! حتی یک گروه فیلم‌سازی هم می‌تواند مدل‌های کوچکی از این نوع دندان‌ها را با حداقل تجهیزات بصری تهیه کند.

شبکه تحقیقات آزمایشگاهی دیزنی ریسرچ دندان‌های دیجیتالی را با هدف استفاده آنها در مدل‌های بازیگری در فیلم‌های سینمایی انیمیشنی و ویدئو گیم می‌سازد. از این به بعد هر وقت دیدید که بازیگری نمای درشتی از دندان‌های خود را به رخ شما می‌کشد شک نکنید که دندان دیجیتالی در دهانش کار گذاشته است.

از اینها گذشته، این دندان‌ها جنبه پزشکی هم دارند و دانشمندان دیده‌اند که دندان پزشکان از فن‌آوری تصویربرداری دهان بیمار قبل از نشستن او روی صندلی جراحی استفاده می‌کنند. این کار به مراتب سهل و ساده است چون آخر کار به کاشت دندان مصنوعی ختم می‌شود.

هر آدم ساده لوحی با دیدن تصویر رندر شده این دندان‌ها شست‌اش خبردار می‌شود که چنین دندان‌هایی را باید ضمن کار بررسی کرد.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/12/05/disney-digitally-recreates-teeth/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار