حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوشی‌های آینده اپل به حسگر‌های هشدار دهنده خطرهای زیست محیطی مجهز می‌شوند

وقتی پای نوآوری به میان می‌آید، از بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند شمار زیادی توانایی رقابت با شرکت اپل را ندارند.

سال آینده مصادف با دهمین سالگرد تولد آیفون است که در خصوص قابلیت‌های احتمالی آن همواره حدس و گمان‌هایی وجود دارد. به همین مناسبت تیم کوک و دیگر اعضای مدیریتی شرکت اپل اختراعی را در اداره ثبت اختراع و علایم تجاری ایالات متحده آمریکا به ثبت رسانده‌اند که در نظر است تا سال آینده میلادی با آگاهی از آن شگفت‌زده شویم.

این ابداع نوعی اپلیکیشن است که مجهز به فن‌آوری حسگر محیطی است و می‌توان آن را در حفره بلندگوی دستگاه جاسازی کرد. با این روش می‌توان پی به مواد و مصالح پیرامونی برد و در عین حال به شکل نسبی و با کمک دستگاه در خصوص آنها آگاهی و ایمنی پیدا کرد.

دیافراگم یا درگاهی که در حفره بلندگو کارسازی می‌شود برای ترسیم، ضبط و استخراج نمونه مواد مورد شناسایی از قبیل هوا و آب از مدار حسگر بهره می‌گیرد. استفاده از سامانه بلندگو حرف جدیدی نیست و دارندگان اپل واچ سری ۲ با آن آشنایی دارند منتهی دیافراگم در حالت حرکت نیز می‌تواند برای شناسایی چندباره مواد مورد استفاده قرار گیرد تا این اطمینان حاصل شود که در حالت سکون نیز خوانشی دقیق صورت می‌گیرد.

اپل همچنین از افزایش مولفه‌هایی سخن گفته است که قابل تعریف برای سامانه این حسگر هستند؛ نمونه‌هایی از قبیل حسگر اکسیژن، حسگر ماده بیولوژیکی، حسگرهای مونوکسید کربن یا دی اکسید کربن، حسگر لایه ازن، حسگر رطوبت، حسگرهای انواع گاز و چند حسگر دیگر.

diaphragm-png

با این که هنوز معلوم نیست که کدام دستگاه‌ها قادر به سازگاری با این فن‌آوری هستند و یا این که چه وقت اپل تصمیم می‌گیرد این ابداع را برای کاربران به تولید انبوه برساند، مزایای نهفته در چنین قابلیت‌هایی را هنگامی که در گوشی موبایل یا ساعت به کارگیری می‌شوند را نمی‌توان نادیده گرفت.

دستگاه‌های میزبان را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که اطلاعات این حسگرها و اعلان‌های آنها را برای کاربران بخوانند، البته بعد از این که تجزیه و تحلیل داده‌ها به طور کامل انجام شد. برای مثال، اگر شخصی گجتی در اختیار داشته باشد تا زمان ورود به منطقه‌ او را از تراکم گازهای خطرناک باخبر کند، دستگاه شروع به هشدار دادن می‌کند و به این ترتیب جان فرد را نجات می‌دهد.

علاوه بر این، اگر این فن‌آوری موفق از آب درآید و بخشی دایمی از گوشی یا ساعت هوشمند شود، دانشمندان قادر خواهند شد تا اطلاعات دقیق‌تری را گردآوری و به آن اضافه کنند.

capture-png

با برخورداری از چنین ویژگی، اطلاعات در زمان واقعی نه تنها به فرد مبتلا به تنگی نفس آگاهی می‌دهد که نباید در فلان منطقه حضور داشته باشد بلکه تصویر بهتری از منطقه مکانی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد و به آنها می‌گوید که به چه دلیل و در چه زمانی آلودگی اتفاق افتاده که این موضوع گامی مهم در جهت کاهش اثرات مخرب زیست محیطی به شمار می‌آید.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/Sensors-in-future-Apple-devices-could-warn-users-of-environmental-hazards_id88558″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار