حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وقتی هوش مصنوعی خلافکاران را بر اساس چهره می‌شناسد یعنی بازگشت به قرن ۱۹!

تعیین میزان ارزش یا شخصیت فرد با نگاه به رفتارهار جسمانی او در دو قرن ۱۹ و ۲۰ متغیر تاسف‌برانگیز شبه علمی تلقی می‌شد اما پاره‌ای از این ایده‌ها به نظر می‌رسد دوباره متداول شده‌ و از قرار این بار لباس علمی بر تن کرده‌اند و با تعابیری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توجیه‌پذیر شده‌اند.

این مورد در تحقیق جدید علمی، که هم‌اکنون در انتظار انتشار به سر می‌برد، دستمایه پژوهشگران چینی شده است تا به مدد آن به ماشین بیاموزند که خلافکاران را تنها با نگاه کردن به آنها شناسایی کند.

این فکر اولیه که خلافکاران ذاتا رفتار جسمانی خاص خود را بروز می‌دهند و آنان را از افراد عادی جدا می‌سازد بیش از صد سال است که با استفاده از اطلاعات آماری از رونق افتاده است. با این همه، این روش دوباره رایج شده چون تحقیقی روانشناختی در دانشگاه کرنل ظاهرا به تازگی دریافته که انسان‌ها نیز به راحتی می‌توانند خلافکاران را از روی قیافه تشخیص بدهند.

جالب این که در تحقیق دیگر که سال ۲۰۱۵ انجام شده آمده است که بیش از نیمی از مطالعات روانشناختی در این زمینه فاقد صلاحیت به کارگیری‌اند. نکته جالب دوم آن که محققان در همان زمان دریافتند که تحقیقات نیز دارای خطاهای خاص خود هستند.

اکنون، در تلاشی که می‌خواهد موضوع را از دست آدمی خارج کند، پژوهشگران چینی یک الگوریتم یادگیری ماشین را طور برنامه‌ریزی کرده‌اند تا چهره نزدیک به ۲۰۰۰ انسان، که نیمی از آنها خلافکار بودند، را بدون موی صورت بررسی کند. محققان برای برنامه‌ریزی سیستم ۹۰ درصد تعداد چهره‌ها را به سیستم معرفی کردند و در همان حال به هوش مصنوعی اجازه داده تا ۱۰ درصد بقیه را براساس ملاک‌های خود تجزیه و تحلیل و مشخص کند که فرد مورد نظر خلافکار است یا یک شهروند مطیع قانون.

محققان می‌گویند که ماشین تا ۸۹٫۵ موارد درست تشخیص داده است و توانسته جنایتکاران را با میزان دقت چشمگیری شناسایی کند. سیستم همچنین به کرات موفق شده تا براساس مقدار انحنای لب فرد، تا ۲۳ درصد خلافکار را از فرد عادی مشخص کند. میزان ۶ درصد نیز مربوط به شناسایی از طریق گوشه‌های چشم افراد بوده است اما بیشترین میزان دقت تا ۲۰ درصد از راه شناسایی خطوط اطراف بینی تا گوشه‌های دهان به دست آمده است.

نتیجه پایانی آن که به کرات تفاوت‌های زیادی بین خلافکاران با عامه مردم مطیع قانون گزارش شد. به بیان دیگر، همه مردم مانند هم هستند و آن عده اندکی که مثل مردم نیستند احتمالا خلافکارند.

این پژوهش که در جمعیتی با پسزمینه کمابیش اخلاقی یکسان صورت گرفت منجر به بروز پرسش‌ها و نگرانی‌های بسیاری در آینده شد. در حالی که خلافکاری ممکن است مولفه‌ای ژنتیک باشد، بیشتر پژوهشگران بر این باورند که عوامل زیست محیطی اجتماعی و اقتصادی بیش از عامل ژنتیکی نقش بازی می‌کنند.

اگر چنین مطالعات نامتقنی به تجربه ثابت شود، در آن صورت ممکن است به آینده‌ای خطرناک بینجامد و اجرای عدالت چیزی در حد پیش بینی نزول کند و نه واقعیت. اما این فرض برای وقتی است که نتایج به شکل نیمه تصادفی از ماشین استخراج شده باشند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.neowin.net/news/ai-supposedly-learns-to-identify-criminals-by-their-faces-takes-us-back-to-the-19th-century”]neowin[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار