حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وضعیت اپراتور‌ها پس از گذشت سه ماه ترابردپذیری چگونه است؟ همراه اول، رتبه اول

نوشته

7 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار، اخبار رسمی شرکت‌ها

راساس محتویات اطلاعاتی این پردازش، رقابت اپراتورهای تلفن همراه پس از گذشت سه ماه از ترابردپذیری حاوی نکات جالب توجهی است که براساس آن می‌توان تصویری از فعالیت‌های اپراتورهای اصلی کشورمان در خدمت‌رسانی به مشتریان به دست آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، براساس آمار و ارقامی که سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، اپراتور«همراه اول براساس دامنه‌های ارتباطی خود رتبه اول را به دست آورده، ایرانسل در رده دوم قرار گرفته و رایتل با عملکردی نامناسب تعدادی از مشترکین قبلی خود را نیز از دست داده است. «ترابرد» که نظام رتبه‌بندی اپراتورها براساس محتویات خدماتی آن شکل گرفته، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد، بتوانند با حفظ شماره همراه خود نسبت به تغییر اپراتور خود اقدام کنند. این گزارش که توسط بخش مستقل وزارتخانه مذکور و با رسالت روشنگری انجام شده در تمامی بخش‌ها حائز نکاتی ارزنده است و پرده از بعضی واقعیات برمی‌دارد. واقعیاتی که برای آگاهی از آن باید آمارهای مستند پردازش شده را از منظر تحلیلی بررسی کرد.

photo_2016-11-22_16-42-43

 مانور تبلیغاتی سنگین اپراتورها

درحال حاضر رفتار اغلب اپراتورهای ارتباطی کشور با اتکا به منابع عظیم درآمدی‌شان متاثر از فضای رقابتی و نفس‌گیر حاکم بر این حوزه است؛ لذا روزانه شاهد مانور تبلیغاتی سنگین بسیاری از آنها پیرامون خدماتی خاص یا حتی تخریب دیگری در لفافه هستیم.

تحقیقات اخیر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ICT نشان می‌دهد که مجموع خطوط واگذار شده در کشور ۱۵۰میلیون و ۲۳۸هزار و ۴۳۹ بوده که از این تعداد ۷۸میلیون و ۸۰۵ هزار و ۶۱۷ شماره تا پایان شهریور سال جاری فعال شده است.

آمار ضریب نفوذ ۹۸٫۹درصدی تلفن همراه به نسبت جمعیت کشور نشان می‌دهد که بازار ارتباطات همراه به‌ شدت رو به اشباع شدن است و بیش از اینکه برای سنجش میزان موفقیت اپراتورها روی آمار فروش آنها تاکید کنیم باید به سمت ارزیابی خدمات آنها برویم و در این مسیر بهترین شاخص، امتیازی است که مشترکان تلفن همراه به اپراتورها می‌دهند.

 مقایسه شاخص‌های کلان اپراتورهای موبایل

مرور معیار ارزیابی وضعیت اپراتورها در فصل تابستان نشان می‌دهد که شرکت ارتباطات سیار ایران موفق شده تا شهریور ماه سال جاری به ۴۵میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۱ مشترک فعال و به عبارتی ضریب نفوذ ۵۷٫۲۵ درصدی دست یابد. همراه اول از مجموع ۶۴ میلیون و ۷۹۱هزار و ۴۰۵ شماره فروخته شده، توانسته ۱۴میلیون و ۷۸۰هزار و ۴۹۱مشترک دایمی و ۳۰میلیون و ۸۳۸ هزار و ۵۹۰ مشترک اعتباری را فعال کند.

 ایرانسل با ۱۴میلیون سیم‌کارت به دنبال همراه اول

اپراتور دوم ارتباطی نیز در رقابتی سفت و سخت و البته اختلافی ۱۴میلیون شماره‌یی توانسته به ضریب نفوذ ۳۹٫۱۹درصدی دست یابد. ایرانسل با مجموع ۳۱میلیون و ۲۲۸هزار و ۸۳۷ شماره فعال توانسته تا پایان شهریور سال جاری ۳۱۲هزار و ۲۸۹مشترک فعال دایمی و ۳۰میلیون و ۹۱۶هزار و ۵۴۸ مشترک فعال اعتباری در شبکه‌اش داشته باشد.

 ۳۰ درصد مشترکان رایتل فعال هستند

اپراتور سوم ارتباطی هم که به واسطه ضریب نفوذ ۲٫۴۶درصدی چندان جایگاهی در بازار ارتباطات همراه ندارد اما توانسته تاکنون یک میلیون و ۹۵۷هزار و ۶۹۹ مشترک فعال داشته باشد. رایتل تا پایان بازه زمانی مذکور ۶ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۸۴۵ سیم‌کارت فروخته است.

 همراه اول سه ماهه ۹۵۷ هزار مشترک را فعال کرد

با توجه به اینکه گزارش‌های آماری فصل گذشته نیز در رسانه‌ها منتشر شد به راحتی می‌توان به قیاس عملکردی اپراتورهای ارتباطی پرداخت. همراه اول در سه ماه حد فاصل خرداد تا شهریور دو میلیون و ۴۵۰هزار و ۳۳۸سیم‌کارت جدید فروخته که از این تعداد ۹۵۷هزار و ۲۳۸سیم‌کارت فعال شده است. نکته عجیبی که در گزارش وزارت ارتباطات مشاهده می‌شود، این است که آمار خطوط واگذار شده ایرانسل کاهش یافته است.

 سیم‌کارت‌های فروخته شده ایرانسل کجا رفت؟

ایرانسل تا پایان خرداد ماه و براساس گزارش همین معاونت ۸۰ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۵۹۸ شماره واگذار شده داشته که در شهریور ماه سال جاری به ۷۸میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۸۹شماره کاهش یافته است.

با نگاهی به وضعیت مشترکان دایمی و اعتباری متوجه می‌شویم که اپراتور دوم ارتباطی تا خرداد سال جاری به ترتیب ۷۵۹۲۰۰و ۸۰۱۱۸۳۹۸ مشترک دایمی و اعتباری داشته درحالی که شهریور ماه به ۷۷۴۵۴۵و ۷۸۰۵۸۶۴۴ اعتباری و دایمی رسیده است.

 ۹ درصد مشترکان رایتل خاموش شدند

اپراتور سوم ارتباطی هم که سال‌ها انحصار ۳G را در دست داشت و مانع ورود همراه اول و ایرانسل به خدمات‌دهی شده بود، مجموع خطوط واگذار شده‌اش در نهایت تعجب کاهش یافت.

آمارها می‌گوید، رایتل تا خرداد سال جاری ۷۲۵۷۲۷۳سیم‌کارت واگذار شده داشته که در شهریور به ۶۶۱۳۸۴۵ سیم‌کارت رسیده است. یا به عبارتی ۶۴۳۴۲۸ سیم‌کارت این اپراتور نیست شده است. نکته قابل تامل‌تر اینکه برخلاف رویه تمام اپراتورها بالغ بر ۹درصد مشترکان رایتل خاموش شده یا این اپراتور را ترک کرده‌اند.

 تنها سهم بازار همراه اول رشد کرد

نمودارهای مربوط به درصد سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز نشان می‌دهد که تا پایان شهریور سال جاری همراه اول ۵۸ درصد سهم بازار ارتباطات همراه ایران را در اختیار داشته و همچنان اپراتور غالب بوده است. ایرانسل با سهم ۳۹٫۵درصدی در جایگاه اپراتور دوم بازار و رایتل هم با سهم ۲٫۵درصدی به مقام آخر رسیده است.

 تعظیم دو اپراتور جلو ریش سفید بازار

سهم همراه اول، ایرانسل و رایتل در خرداد ماه سال جاری به ترتیب ۵۷، ۴۰ و ۳درصد بوده است.

با توجه به اینکه برای نخستین بار سهم بازار دو اپراتور(ایرانسل و رایتل) به نفع اپراتور غالب کاهش می‌یابد، متوجه نکته مهمی می‌شویم که شاید خط بطلانی بر تمامی اظهارنظرات پیشین مسوولان اپراتورهای کوچک باشد.

 وقتی آمار، اظهارات تو خالی را رسوا می‌کند

آمار استخراج شده از وضعیت اپراتورها دقیقا مربوط به زمان اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه می‌شود.بیستم تیر ماه سال جاری اپراتورهای موبایل کشور با فرمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد مرحله آزمایشی اجرای ترابردپذیری(MNP) شدند.

ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه(MNP) سرویسی است که به مشترک اجازه می‌دهد بدون تغییر شماره تلفن همراه خود از خدمات اپراتور تلفن همراه دیگری استفاده کند. به عبارت دیگر ارزش سرشماره‌های موبایل از بین رفته و با هر سرشماره‌یی می‌توان وارد اپراتورهای ارتباطی شد؛ از این حیث است که مهاجرت و اثاث‌کشی بین اپراتوری نیز به آن اطلاق می‌شود.

این طرح آزمایشی در آستانه هفته دولت وارد اجرای نهایی شد و در مراسمی که وزارت ارتباطات برای این موضوع اختصاص داده بود توسط سیدمجید صدری‌، مدیرعامل اپراتور سوم موبایل گفته شد که بیشترین ترابردها در زمان اجرای آزمایشی به رایتل بوده است. اکنون که این آمار توسط وزارت ارتباطات ارائه شده به وضوح مشخص است که چه اپراتوری در بازه زمانی ترابردپذیری رشد داشته و کدامین با خسارت مواجه شده‌اند.

 مردم به کدام اپراتور اعتماد بیشتری کردند

همانطور که بر مبنای آمار گفته شد، ایرانسل و رایتل در زمان اجرای ترابردپذیری(فصل تابستان) به نسبت آمار مربوط به خرداد ماه با کاهش سهم بازار مواجه شده‌اند و تنها یک اپراتور رشد نشان می‌دهد. لذا صراحتا باید گفت که میل مردم در زمان اجرای این طرح ملی بیشتر به همراه اول به عنوان اپراتور غالب بازار بوده است.

امید می‌رود که مسوولان حوزه ارتباطات با رعایت اخلاق‌مداری اقدام به رقابت سالم با سایر فعالان بازار کنند و برای جلب‌توجه مسوولان ارشد این حوزه اقدام به آمارسازی یا جعل شاخص‌های آماری نکنند که در بلندمدت تاثیر بدی بر ارزش سهام آنها در بازار خواهد داشت.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما

متاسفم ولی باید بگم اونی که از رایتل یا ایرانسل رفته همراه اول ، هیچی از موبایل و شبکه همراه ، به جز آنتن دهی سرش نمیشه.
تنها مزیت همراه اول اینه که همه جا آنتن داره. که البته همونش هم ۲جی هست.
واقعا متاسفم. رفتن به همراه اول دقیقا مث رای دادن به ترامپ میمونه که ماشالله خیلیا انجامش دادن.

REZA

فکر میکردم به نفع ایرانسل باشه البته خیلیام هستن کهخونه وای فای دارن کلا بی خیال اینترنت سیمکارتن،مث من و همین چند سال پیش ولی الان که خونرو جابجا کردیم و خط تلفن نداریم تازه فهمیدم همراه اول اینترنتش چقدر نابود،فقط ادم سکته میده!مثلا بالا گوشی نوشته h!! ولی ایرانسل اینترنتش خیلی خوبه اینجا،فقط مشکلی که داره اینه همه جا انتن نمیده که رو اعصابه،منم که زیاد جابجا میشم فعلا همون همراه اول و دارم ولی شاید با همین شماره برم واسه ایرانسل!چون بسته های همراه اول فوقالعاده گرونه،صد مگابایت، دو و پونصد خنده داره.

mega08

والا من که از نت همراه اول خیلی راضیم نسبت ب ایرانسل . شاید تو منطقه ما اینجوری باشه ولی همراه اول ب راحتی ۲ برابر سرعت ایرانسلو داره. حداقل تو ۳g اینجوریه . lte یکم متفاوته . ایرانسل تا حدی بهتر کار کرده نسبت ب همراه اول.
ولی تا وقتی وای فای هس نیاز آنچنانی ب دیتای گوشی نیس .مگه اینکه معتاد شبکه های اجتماعی باشی(کار بیهود ااز نظر من). الانم بیشتر ملت ب دنبال انتن دهی بهتر هستن. نصف این بچه مچه هام چ میدونن سرعت اینترنت چیه

بهزادخان

ببینید همراه اول بخاطر نگه داشتن مشتریکنش و برای ترابرد به یه اپراتور دیگه سنگ اندازی میکنه
واسه همینه که تونسته این آمار رو بدست بیاره
اون موقع که ایرانسل آمار ترابردشو اعلام کرد مدیرای همراه اول داشتن دق میکردن که اینا اشتباه محاسبه شده
وگرنه هر کسی میدونه که ایرانسل از لحاظ خدمات دهی بهتر از اپراتورهای دیگه هست البته از لحاظ آنتن دهی صد در صد همراه اول برتره
اصلا این آمار خیلی تعجب آوره

yoosef

درصد ضریب نفوذ چه ربطی به ترابرد داره. ممکنه زیاد سیم کارت فروخته باشه یا مثلا ایرانسل سیمکارتهای استفاده نشده رو باطل کرده باشه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....