حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممکن است آیفون ۸ و گلکسی S8 با صفحه‌نمایش منحنی OLED رونمایی شوند!

صفحه نمایش منحنی OLED, لبه به لبه, قاب کمتر, تمام شیشه ای و … این‌‌ها همه نظرات تحلیلگرانی هستند که در مورد محصولات سال ۲۰۱۷ پرچمدار سازندگان بزرگ تلفن همراه جهان یعنی اپل و سامسونگ به گوش ما می‌‌خورد. البته لازم به یاد آوری نیست که بگوییم اپل و سامسونگ تا چه حد بر روی سود حاصل از فروش محصولات خود که دارای این فناوری هستند, حساب باز کرده اند. محصول جدید آنها دارای ارگونومی خاص, سهولت کارکرد, صفحه نمایش منحنی و قابلیت‌‌های منحصر به فرد دیگری می باشد که تعجب همگان را جلب خواهد کرد.

صفحه نمایش منحنی OLED انعطاف پذیر با لایه‌‌های پلاستیکی, که در زیر یک لایه شیشه‌‌ای اسکنر اثر انگشت قرار دارد, گوشی‌‌های فیزوالکتریک, سنسور سونار نزدیکی و دیگر تکنولوژی‌‌های مدرن روز در حال حاضر برای برای آیفون ۸ و سامسونگ گلکسی S8 وجود دارد.

  • آیفون ۸ تمام شیشه ای ..

    apple-patent-for-a-curved-display-iphone-jpg

 یک روز آفتابی در اواسط ماه آوریل؛ تحلیلگر معروف اپل مینگ چی کو, در مورد یک مطلب کاملا تعجب برانگیز صحبت کرد که در آن راجع به تولید محصول جدید اپل ( آیفون ۸) با صفحه نمایش تمام شیشه ای توضیحاتی داد. وی هنگامی راجع به این محصول توضیحاتی را ارائه داد که آیفون ۷ هنوز در مرحله نمونه سازی اوایه بود. به دلیل اینکه اپل در حال بررسی و تحلیل آزمایشاتی بر روی ارتقاء چرخه تیک تاک تاک (Tick-Tock-Tock) و تعمیرات اساسی در طرحای بزرگ بوده است، و معمولا هر سال این موضوع اتفاق می افتد؛ اپل این موضوع را برای دهمین سالگرد تولید آیفون خود در سال ۲۰۱۷ نگه داشته است تا به عنوان رونمایی بزرگی از محصولات خود تبدیلش کند. از آن زمان به بعد پیش بینی‌‌ها و شایعاتی مبنی بر صفحه نمایش منحنی OLED انعطاف پذیر, ناهنجاری کمتر, لبه به لبه, عدم وجود شاسی فلزی, صفحه تمام شیشه ای و … درباره آیفون ۸ با صفحه نمایش منحنی رواج گرفت.

this-glass-sandwich-iphone-patent-has-the-side-glass-band-illuminated

به نظر می رسد این صحبت‌‌ها نیز کمی منطبق باشد با این موضوع که اپل در حال تولید آیفونی با صفحه نمایش منحنی OLED انعطاف پذیر ۵٫۸ اینچی به عنوان نمونه خاص خود می باشد، که تمام شیشه ای بوده و شاسی آن تقریبا یکپارچه خواهد بود؛ شبیه آنچه سامسونگ در مدل نوت ۷ خود بکار برده است؛ اما با ناهنجاری‌‌هایی بسیار کمتر از آن، در بالا و پایین خود. از دیگر ترفند‌‌هایی که ممکن است اپل برای آیفون با صفحه نمایش منحنی OLED انعطاف پذیر خود به کار گیرد؛ تعبیه دکمه هوم, سنسور اثر انگشت, سنسور نور, همچنین سنسور مجاورت و نیز دور بین جلو در قسمت پایین در زیر صفحه نمایش منحنی خود است.

  • صفحه نمایش ۹۰ درصدی سامسونگ گلکسی S8 ..

patent-for-a-trapezoid-phone-with-display-curved-over-the-top-and-bottom-edges-jpg

حال  به طور تصادفی نگاهی خواهیم انداخت به گلکسی S8 سامسونگ که در مورد آن نیز شایعاتی در مورد طراحی مجدد و اساسی محصول جدیدش به گوش می خورد. گوشی ای اسپرت با صفحه نمایش منحنی, لبه به لبه, قاب کمتر در قسمت جلو خود و… ؛ حتی برخی معتقند که شایعات در مورد این مدل از سامسونگ حتی بیشتر از مدل جدید اپل می باشد. در حال حاظرسامسونگ در دو مدل S8 خود با صفحه نمایشی بزرگتر ظاهر خواهد شد تا بلکه مرهمی برای تسکین درد کاربران و طرفداران مدل نوت ۷ خود باشد. این مدل‌‌ها دارای صفحه نمایش منحنی OLED انعطاف پذیر در دو طرف از جمله بالا  با اندازه‌‌های ۵٫۵ و ۶٫۲ اینچی به منظور دستیابی به شکل کلی شبیه به S7 و S7 edge هستند. به گفته پارک وون (Park Won) در مورد S8 سامسونگ شایع است که دکمه هوم آن در قسمت زیر صفحه نمایش منحنی آن قرار خواهد داشت و مورد دیگر اینکه در سال آینده این صفحه نمایش منحنی تقریبا به صورت گرد اطراف گوشی را (در حدود ۹۰ درصد) احاطه خواهد کرد. در مورد این مدل از سامسونگ که دارای سطحی صاف و صیقلی است حرف و حدیث بسیاری به گوش می رسد؛ حال آنکه آیا سامسونگ برای این طراحی صاف و صیقلی و دیگر فناوری‌‌ها و اختراعات خود حق ثبت دارد؟

  • ترفند‌‌های مهندسی برای ناهنجاری‌‌های کمتر در آینده ..

اگر شما فکر می کنید که صفحه نمایش منحنی تمام شیشه ای آیفون ۸ یا گوشی تمام صفحه سامسونگ گلکسی S8 مربوط آینده دور خواهد بود, باید گفت که در اشتباه هستید؛ به خصوص برای ثروتمند ترین شرکت تلفن در جهان و رقیب اصلی آن در حوزه تلفن همراه. این فناوری در حال حاضر وجود دارد؛ و برخی از آنها نیز حتی ممکن است در تلفن همراه شما یافت شود. گوشی مفهومی شیائومی (Xiaomi MI MIX concept) یا شارپ آکوئس (Sharp Aquos line) و نمونه‌‌های دیگر را می توان به ذهن آورد که توسط سازندگان به بازار ارائه و خریداری شده اند؛ اما در حال حاضر نمی توان همه این ویژگی‌‌ها را در قالب یک گوشی یافت. بنابراین؛ در نهایت کدام یک از این دو غول تلفن همراه جهان می تواند به محصولی با ناهنجاری کمتر دست پیدا کنند؛ اپل آیفون ۸ یا سامسونگ گلکسی S8 ؟

  • صفحه نمایش ..

موضوع مشترک در شایعات مربوط به آیفون ۸ و گلکسی S8 در مورد صفحه نمایش OLED به کار رفته درون آنها می باشد. این در حالی است که این موضوع اصلا برای سامسونگ هیچ شگفتی خاصی را به همراه ندارد به دلیل اینکه این شرکت از مدل S1 خود در حال استفاده از صفحه نمایش سوپر آمو ال ای دی (Super AMOLED) می باشد در حالی که این موضوع برای اولین در محصولات اپل به کار گرفته خواهد شد که بسیار شگفت انگیز خواهد بود. با توجه به اینکه اپل در صنعت تولید LCD به تسلط کامل رسیده است, و نیز با رونمایی از آیفون ۷ و ۷ پلاس خود که صفحه نمایش اسپرت رنگی گسترده ای با پشتیبانی اتوماتیک برای گسترده گی DCI_P3 دارد؛ به نظر سخت می رسد که اپل تصمیم به استفاده صفحه نمایش منحنی OLED داشته باشد به دلیل اینکه LCD محدودیت‌‌های خاص خود را دارد که همین مسئله ضربه ای سخت به تیم کوپرتینو خواهد بود. این در حالی است که حتی نمی شود به سمت نمایشگر OLED, منبع آن و نوع محصول آن نیز اشاره ای داشت؛ دلیل این امر می تواند انحصار تقریبی سامسونگ بر روی این فناوری باشد یا همچنین استفاده از آن توسط شرکت‌‌هایی دیگر نظیر ال جی و شارپ.

this-iphone-8-concept-imagines-flexible-oled-curved-around-the-sides

this-iphone-8-concept-imagines-flexible-oled-curved-around-the-sides-2

این احتمال نیز وجود دارد که اپل از صفحه نمایش منحنی OLED برای نمونه منحصر به فرد خود (آیفون ۸) استفاده کند به این دلیل که صفحه نمایش منحنی LCD را نمی توان در قاب پلاستیکی قرار داد و دلیلش انعطاف پذیر بودن صفحه نمایش منحنی OLED می باشد که این صفحه نمایش می تواند در صورت انعطاف شکسته نشده و هنوز هم تصویر را نشان دهد. این صفحه نمایش منحنی OLED می تواند ویژگی هایی نظیر لبه آبشاری در اطراف, قابلیت کشش از روی صفحه به لبه های تلفن, کشش از سمت منو آبشاری به سمت صفحه نمایش را تنها با ایجاد یک وقفه کوتاه مدت در این صفحه نمایش بدون ناهنجاری و تمام شیشه ای را به شما ارائه دهد. در این چنین طراحی‌؛ به عنوان مثال, به نوت ۷ این امکان را می دهد تا باریک تر و جمع و جورتر به نظر برسد. همین امر می تواند باعث استفاده از این نوع صفحه نمایش‌‌ها در پرچمداران آینده اپل و سامسونگ یعنی آیفون ۸  وگلکسی S8 باشد.

  • جابجایی سنسورها و دوربین جلو ..

در حال حاضر این طرح بعید به نظر می رسد اما در قسمت بالایی تلفن‌‌های همراه امروزه می توان اجزای ضروری زیادی را از جمله شکاف خروجی صدا گوشی, دوربین جلو, سنسور مجاورت, سنسور نور, فلاشر اطلاع رسانی که چشمک زن است و یا عنبیه اسکنر LED مشاهده نمود. این اجزای ضروری کجا خواهند رفت اگر نیاز به جابجایی آنها باشد؟ خب در واقع سوابقی دال بر این موضوع وجود دارد؛ به عنوان مثال شارپ برای اولین بار قسمت بالای گوشی تلفن همراه خود را با  نام خط تلفن EDGEST حذف و هموار کرد و حتی این محصول خود را در آمریکا به فروش رساند که این نیز خود سندی بر موجودیت این سبک از گوشی تلفن همراه خواهد بود. با این روش شارپ دارای محصولی می باشد که دوربین جلو و سنسورهای آن از قسمت بالای گوشی به پایین قاب آن انتقال یافته است که دیگر عاری از اجزای ضروری در بخش بالایی گوشی می باشد و نیز به عنوان گوشی با ویژگی‌‌های ضروری بر روی صفحه نمایش شناخته می شود. در مدل بعد از شاسی EDGEST, مانند شارپ Aquos کریستال, شکاف صوتی گوشی (شکاف شنیداری صدای طرف مقابل) وجود ندارد و به جای آن از یک گیرنده موجی مستقیم استفاده کرده که در آن از کل صفحه نمایش برای تولید صدا استفاده خواهد شد؛ مشابه تکنولوژی انتقال صدا که در تلفن‌‌های همراه دیگر اجرا شده است.

صفحه نمایش منحنی OLED

از نمونه‌‌های آن میتوان به گوشی Xiaomi Mi اشاره کرد که یک نمایشگر لبه به لبه را در خود جای داده است و هم اکنون نیز می توانید آن را داشته باشید که این مدل سزاوار تعریف می باشد؛ این مدل کوچک‌ترین دوربین سلفی را در قسمت پایین خود جای داده است و با استفاده از سیستم‌‌های صوتی فیزیوالکتریک برای تماس‌های صوتی و همچنین جایگزین کردن سنسور مجاورت مادون قرمز معمولی با نوع سونار(Sonar) آن و همچنین جای دادن صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی در قالب یک تلفن ۵٫۷ اینچی توانسته است این امر را محقق سازد. بر طبق آمار به دست آمده از اکثر گزارش‌‌ها، تمام این کارهای تبلیغاتی صورت گرفته بر روی این گوشی‌‌ها، صرفا برای استفاده از قطعه سرامیکی جهت جذب ارتعاشات صداهای بلند در هنگام صحبت کردن نیست؛ بلکه به عنوان یک شکاف خروجی منظم برای صدای  گوشی و نیز گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان می باشد. ترکیب شدن این همه ویژگی باهم و با استفاده از روش زبانه و مادگی در یک قاب، کمی غیر معقول به نظر میرسد و نیز شک برانگیز است که آیا این امر می تواند با تکنولوژی مونتاژ آیفون ۸ و یا گلکسی S8 همگام و سازگار باشد؟ لذا انتظار میرود جهت حراست تمام عیار از این سیستم؛ این دستگاه‌‌ها کاملا ضد آب باشند.

صفحه نمایش منحنی OLED

  • دکمه هوم مزاحم ..

غیر قابل انکار است اگر بگوییم که اپل روزی قادر به خلاص شدن از شر دکمه هوم گرد مزاحم خود وپر کردن جای آن و استفاده از فضای آن در صفحه نمایشش نخواهد بود. در حال حاظر مدل‌‌های کوچک و بزرگ آیفون عاری از دکمه هوم فیزیکی و یا حساس به فشار(که کارهای زیادی میتوان با آن انجام داد) بر روی صفحه نمایش خود هستند و همچنین شکل دایره‌‌ای و یک گودی کوچک نیز بر روی صفحه نمایش مشاهده نمی شود. حال با سامسونگ به کمی عقب تر می رویم، وقتی که با قرار دادن دکمه هوم له شده خود و سنسور تشخیص اثر انگشت بیضی شکل در آن باعث به وجود آمدن این همه ناهنجاری در قسمت پایین گوشی‌‌های خود شد؛ در حالی که اگر دکمه هوم نبود، این همه ناهنجاری هم در قسمت پایین آن مشاهده نمی شد. بنابراین می توان گفت خلاص شدن از شردکمه‌‌های اصلی صفحه نمایش می تواند معجزه ای رو به سوی آینده گوشی‌‌هایی با قاب کمتر در اطراف آن باشد. گلکسی S8 و آیفون ۸ هردو به احتمال زیاد دارای صفحه نمایش اسپرت حساس به فشار( که هنوز هم به نحوی نوستالژیک است) باشند.

  • اسکنر اثر انگشت ..

یکی از مشکلاتی که با به وجود آمدن گوشی‌‌های لبه به لبه پدیدار شده است مشکل سنسور اثر انگشت می باشد که بسیار واجب است تا بر روی آن کار شود. البته کسانی که می توانند به عقب برگردند نیز می توانند از شیائومی Mi Mix و دیگر گوشی‌‌هایی با صفحه نمایش بزرگ استفاده کنند، که این باعث می شود آنها بتوانند به راحتی با یک دست با گوشی خود کار کنند؛ اما شما هنوز فرصت انتخاب دارید برای خرید گوشی، حتی اگر شما فقط می خواهید یک پیام را در گوشی خود، روی میز کارتان چک کنید. این حسگر اثر انگشت زیر چند لایه شیشه‌ای است که می تواند تعیین کند آیفون ۸ یا گلکسی S8 در سال آینده چه چیزی را با خود به ارمغان خواهند آورد. کره ای ها  از ابتدا و به طور قاطعانه در پی راه حلی برای این موضوع بودند سپس کوالکام (Qualcomm) به دنبال آن بود و در نهایت نیروی عظیم Synaptics ؛ که البته دور از انتظار نبود.

[aparat id=”y536E”]

[aparat id=”qScbE”]

این غیر ممکن است که بگوییم گوشی شیائومی Mi Mix  و گوشی هواوی Meizu با صفحه نمایش لبه به لبه, اتفاقی به وجود آمده اند و شایعه ای بیش نیستند. تک به تک حدس و گمان تحلیلگران به این موضوع اشاره می کند که اپل و سامسونگ در حال آماده شدن برای ارائه چنین دستگاهی با صفحه نمایش منحنی لبه به لبه برای سال بعد می باشند و باید منتظر دستاورد جدید این شرکت‌‌ها بود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.phonearena.com/news/The-iPhone-8-and-Galaxy-S8-may-come-with-edge-to-edge-screens-how-is-that-possible_id87855″]phonearena[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علیرضا بگجانی