حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کنفرانس نرم افزار های آزاد

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، نرم‌افزار

اوپن کانف کنفرانسی در جهت معرفی و افزایش سطح آگاهی کاربران با نرم افزار های آزاد است که برای اولین بار در استان البرز برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با ترنجی همراه باشید.

نرم افزار آزاد و اوپن سورس به چه معناست و چرا باید از این نرم افزار‌‌ها استفاده کنیم؟

نرم افزار اوپن سورس یا همان متن باز نرم افزاری است که می‌توان سورس آن را دید و از داخل نرم افزار با خبر شد. اما نرم افزار آزاد به چه معناست. آزاد بودن در نرم افزار به معنای رایگان و یا مجانی بودن آن نیست. بلکه به معنی تغییر و انتشار مجدد آن نرم افزار است. پس هر نرم افزار متن بازی لزوما آزاد نیست اما هر نرم افزار آزادی لزوما اوپن سورس است.

چرا نرم افزار باید متن باز و  آزاد باشد؟

همراه بودن کد منبع این امکان را به جامعه‌ی متن‌باز می‌دهد، که بتوانند نقطه ضعف‌ها و نکات امنیتی موجود را در نرم‌افزار به سرعت پیدا کنند. پس نرم‌افزارهای آزاد بدون اشکال و ایمن خواهند ماند. در طرفی ممکن است یک حفره‌ی امنتی و یک باگ در یک نرم‌افزار متن بسته هفته‌ها و یا ماه‌ها طول بکشد تا رفع شود، اما در گنو‌/لینوکس رفع مشکلات شاید در چند روز و یا چند ساعت برطرف شود.

 

۱۳۱۰-pres-capitoledulibre-07

 

شرایط لازم برای آزاد بودن یک نرم افزار:

یک نرم‌افزار باید چه شرایطی داشته باشد تا آزاد نامیده شود؟

در نرم‌افزار آزاد، موضوع آزادی است نه قیمت. نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای تغییر، کپی، انتشار و بررسی کدها و از همه مهم‌تر بهبود کدها می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع، ‌آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند.

۱- (آزادی صفر) آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظور

۲- (آزادی یک) آزادی برای مطالعه و بررسی و چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای مطابقت با نیاز خود.

۳- (آزادی دو) آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن

۴- (آزادی سه) آزادی برای بهبود برنامه و انتشار مجدد این تغییرات برای عموم(دسترسی به کد منبع یک پیش شرط برای این آزادی می‌باشد.)

 

حالا برای شما علاقه مندان به حوزه نرم افزار همایشی ترتیب داده شده است که بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزار آزاد و اوپن سورس بدست بیاورید و هم با دوستان جدید و فعالان این حوزه بیشتر آشنا شوید.

هدف از openconf چیست؟

 

ما قرار است در این کنفرانس  دلایل استفاده از نرم افزار های آزاد و فواید و قابلیت های آن را شرح دهیم و نرم افزارهای منبع باز را معرفی کنیم و  مطالب جدید را یاد بدهیم. همچنین داخل چند کلاس قرار است به طور عملی با تعداد زیادی از نرم افزار ها و ابزارهای جدید آشنا شویم.

همه دوستداران رایانه با هر سطح دانش و هر سنی می‌توانند در این کنفرانس شرکت کنند و یک روز خوب را در کنار ما باشند. و در نهایت دوست داریم شما  را در روز چهارم آذر ۱۳۹۵ ملاقات کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد همایش و ثبت نام به آدرس زیر مراجعه کنید.

سایت رسمی همایش openconf

photo_2016-11-15_11-41-57

لازم به ذکر است که بنر همایش نیز با نرم افزار آزاد inkscape طراحی شده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد امین قاضی مرادی