حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حمله تروجانی از سوی تبلیغات گوگل به کاربران اندروید

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شبکه و امنیت

روابط عمومی شرکت( ایدکو ) توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران؛ اگر شما به سایت های مشکوک نروید، بدافزارها نمی توانند شما را به دام بیندازند، درست است؟ خیر، بهتر است تا این اندازه خوش بین نباشید. متاسفانه حتی کسانی که پیوست های مشکوک ایمیل را باز نمی کنند، یا که به سایت های مشکوک و غیر عام نمی روند، اپلکیشن های خود را از فروشگاه های غیر رسمی نصب نمی کنند هم به اندازه کافی محافظت نمی شوند و در امان نخواهند ماند.

تحولات اخیر نشان می دهد که بدافزارها می توانند سر از یک سایت کاملا رسمی در بیاورند و حتی در سایت های رسمی هم رخنه کنند،  به عنوان مثال، ۳۱۸,۰۰۰ کاربر اندروید متوجه شدند که دستگاه های اندروید آن ها توسط تروجان بانکی  Svpeng.q از طریق تبلیغات گوگل ادسنس مورد حمله قرار گرفته بود.

گوگل ادسنس بزرگترین شبکه آگهی در جهان است و دقیقا به همین علت مجرمان سایبری رویای پیدا کردن راهی برای گسترش برنامه های مخرب خود را در بین شبکه های این سیستم در سراسر جهان دارند. و البته سازندگان تروجان Svpeng.q موفق به انجام این کار شدند.

آگهی های نوشته شده توسط مجرمان، خود به صورت خودکار، Svpeng.q را دانلود می کرد و پکیج آن را به کمک یک اسکریپت مبهم نصب می کرد. بروزر کروم اغلب در هنگامی که یک فایل خطرناک در حال دانلود است به کاربرانش هشدار می دهد، اما مجرمان سایبری در این مسئله هم هوشمندانه عمل کردند و با استفاده از یک تابع خاص به دانلود تروجان در قست های مختلفی پرداختند تا از قسمت لغزنده ی گوگل کروم در امان بمانند و آن را دور بزنند.

اسکریپت تنها در زمانی قابل نصب است که بر روی دستگاه هایی با قابلیت تاچ اسکرین و فقط بر روی گوگل کروم راه اندازی شود. اینکه چرا اهداف Svpeng.q تنها به کاربران اندروید و گوشی های هوشمند محدود میشد علتش این بود که این تروجان برای اندروید نوشته شده است.

می توانید برای خواندن جزئیات بیشتر در مورد Svpeng.q به گزارش مفصلی که در Securelist داده شده است مراجعه کنید. خلاصه داستان آن را بخواهیم بیان کنیم، این تروجان هم متفاوت از دیگر تروجان های بانکی نیست. عملکرد اصلی آن به گونه ایست که این تروجان رابطی است میان موبایل بانک ها و جعلی آن ها، که کپی اطلاعات کارت های اعتباری و  اطلاعات مورد نیاز را برای مجرمان سایبری ارسال می کند. مجرمان هم از این راه به سرقت پول قربانیان می پردازند.

طبق یافته های خود از گوگل منتشر کردیم که توسعه دهندگان با ساخت یک پتچ که راه های رخنه در گوگل کروم را محدود می کند این امکان را به کاربران می دهد تا در زمانی که تروجان ها در حال دور زدن راه های امنیتی گوگل کروم هستند به آن ها نوتیفیکیشن دهد و آنها را مطلع سازد.

البته باید گفت که اگر شما Svpeng.q را دانلود کردید، بلافاصله آلوده نخواهید شد. برای آلودگی نیاز است تا شما آن را نصب کنید، به همین خاطر تروجان به تلاش خود برای فریب شما ادامه خواهد داد. به عنوان مثال، فایل نصب ممکن است با یک نام همانند Android_update_6.apk یا Instagram.apk در میان دیگر دستورات باشد. این تاکتیک راه بسیار خوبی برای مجرمان است.

چگونه می توانیم خود را در برابر تروجان های پنهان شده در میان تبلیغات حفظ کنیم؟

حتی سایت های مشروع هم می تواند به طور کاملا ناخواسته شما را در معرض خطر قرار بدهد. برای محافظت از خود، دستورات زیر را دنبال کنید:

  1. هرگز فایل هایی که مطمئن نیستید چگونه به دستگاه شما راه یافته اند را باز نکنید. زیراکه یکه فایل با نام android_update.apk به این معنا نیست که سیستم شما باید بروزرسانی شود. اگر که سیستم شما دارای بروزرسان رسمی است، با چک کردن اطلاعات دستگاه در قسمت تنظیمات برای بروزرسانی اقدام کنید.
  2. هرگز اجازه ندهید اپلیکیشن ها از فروشگاه های شخص سوم نصب شوند. هر گجت اندرویدی شامل این تنظیم می باشد. با غیر فعال کردن این تنظیم، حتی اگر شما به طور اشتباهی نصب و راه اندازی این بروزرسانی را تایید کنید، سیستم آن را متوقف خواهد کرد.
  3. نصب بروزرسانی های واقعی سیستم  در زمانی که آن ها در دسترس هستند. علاوه بر این در تمام دستگاه های اندروید خود گوگل کروم را در فاصله زمانی کوتاه بروزرسانی کنید. بروزرسانی کاری عقلانی است، این اقدام که به سرعت انجام می گیرد، بدون صرف کردن زحمت و زمان خاصی، پول های شما را نجات می دهد.
  4. از آنتی ویروس محافظ برای تمام دستگاه های خود استفاده کنید. مثلا یک راهکار امنیتی به موقع می تواند از کاربر محافظت کند. Svpeng به خوبی می داند که چگونه فرآیند های راهکار های امنیتی محبوب را از بین ببرد، به طوری که اسکنر آن ها هم کار نخواهد کرد. اما در این بین، نسخه ی پرداخت شده ی آنتی ویروس کسپرسکی برای اندروید Svpeng را به عنوان تروجان .Banker.Androidos.Svpeng.Q شناسایی می کند و آن را به راحتی مسدود می کند.

منبع: کسپرسکی آنلاین

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....