حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نفس‌گیرترین نظرسنجی‌ها و جدال‌ها – آیا با استفاده از دوربین دوگانه در اسمارت فون موافق هستید؟

باز هم پنجشنبه و ساعت ۲۱ فرا رسید تا با تقدیم قسمتی دیگر از سری نفس‌گیرترین نظرسنجی‌ها و جدال‌ها همراه شما عزیزان مشتاق باشیم. هفته‌ی گذشته به دلیل گرمای مراسم اپل و اخبار پرشمار پیرامون آن، نظرسنجی هفته تقدیم نشد و اکنون پس از دو هفته، سری جدید آن را با موضوعی جذاب تقدیم شما سروران می‌کنیم. در ادامه با ما باشید.

دو هفته قبل به موضوعی حساس و البته تا حدودی ناراحت کننده پرداختیم، جایی که زمزمه‌های کنار گذاشتن سری نوت از محصولات سامسونگ، انبوه دوستداران این برند محبوب را در شوک فرو برد و خیل عظیم هوادارانش که خاطرات پرشماری را با این سری قدرتمند داشتند، به انتشار این شایعه واکنش نشان دادند. پس از اتمام مدت شرکت در نظرسنجی، مشخص شد که کاربران ترنجی نیز مانند بسیاری دیگر از کاربران فضای مجازی، با کنار گذاشته شدن سری گلکسی نوت از سوی این غول کره‌ای مخالفند.

capture

اکنون با مختومه اعلام کردن پرونده گلکسی نوت، قصد داریم به موضوعی بپردازیم که این روزها در بازار اسمارت‌فون تبدیل به یک بحث و جدل اساسی شده است، جایی که بزرگان این صنعت در بخش تصویربرداری محصولاتشان دست به یک ابتکار جدید زده‌اند و از لنزهای دوگانه برای شکار تصاویر استفاده می‌کنند.

همواره طراحی و قدرت سخت‌افزاری اسمارت‌فون‌ها در حدود ۱۰ سالی که از عمرشان می‌گذرد پایاپای هم دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های چشمگیری بوده‌اند و در کنار نازک‌تر، سبکتر و زیباتر شدن محصول، شاهد رشد اغواکننده‌ی سخت‌افزار استفاده شده در آنها بوده‌ایم به گونه‌ای که این روزها اسمارت‌فون‌ها را از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی با کامپیوترهای شخصی مقایسه می‌کنند!

هنوز از یاد نبرده‌ایم روزهایی را که مردم در تفریحات و مسافرت‌های خود دوربین‌های عکاسیشان را خواه آماتور یا حرفه‌ای به همراه می‌بردند و البته چقدر هم حمل و نگهداری از آنها مستلزم دقت و مشقت‌های خاصی بود!

برندهایی مانند کانون، نیکون، سونی، یاشیکا و… که روزگاری خوش می‌درخشیدند و به لطف عرضه‌ی دوربین‌های شخصی و البته با کیفیت، به نان و نوایی در خور دست یافته بودند، این روزها با توجه به فراگیر شدن اسمارت‌فون‌ها و قدرت روزافزون آنها در عرصه‌ی تصویربرداری، از لحاظ میزان فروش و سودآوری شدیدا دچار رکود و مشکل شده‌اند و درصد محدودی از عکاسان را که همچنان نیاز به دوربین‌ها و لنزهای حرفه‌ای دارند را کنار بگذاریم، تقریبا می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد مردم این روزها از تصاویر شکار شده توسط چشمان اسمارت‌فونها لذت می‌برند و این میزان رضایت روز به روز با عرضه‌ی محصولات بهتر، بیشتر نیز می‌گردد.

htc-one-m8-outdoors-aa-4-of-14

یکی از بخش‌هایی که این روزها شرکت‌های تولیدکننده‌ی اسمارت‌فون در مراسم‌های رونمایی بسیار بر روی آن تاکید دارند و زمان قابل توجهی از مراسم‌ها و تبلیغات را به خود اختصاص داده است، بحث تصویربرداری و کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین این محصولات است که هر بار اپل، سامسونگ، سونی، الجی، اچ تی سی و… با رونماییشان از محصولات، زمان و تاکید فراوانی را در این بخش صرف می‌کنند چرا که بخش فراوانی از مخاطبانشان فاکتور کیفیت عکس و فیلم گرفته شده توسط گوشی از اهمیت قابل توجهی برایشان برخوردار است.

متاسفانه در خیلی از موارد، بحث قدرت سخت‌افزاری با طراحی اسمارت‌فون در نقطه مقابل همدیگر قرار می‌گیرند که به عنوان مثال می‌توان به قربانی شدن میزان ظرفیت باتری در برابر ضخامت کم گوشی اشاره کرد که چند ماه قبل در سری نفس‌گیرترین نظرسنجی‌ها و جدال‌ها به طور مفصل به بحث پیرامون آن پرداختیم.

فارغ از بحث ذخیره سازی باتری، یکی دیگر از بخش‌هایی که همواره با طراحی گوشی مشکل داشته است، دوربین دستگاه است که بعضا جهت افزایش کیفیت تصاویر دست به بزرگ کردن لنز می‌زنند و در نتیجه‌ی آن محصولاتی مانند گلکسی اس۶ سامسونگ یا آیفون۶ اپل پدید می‌آیند که در کنار تمامی زیبایی و قدرتی که به ارمغان آوردند، بابت برآمدگی و یا بزرگ بودن فضای اشغال شده در پشت گوشی توسط دوربین، مورد انتقادات ریز و درشتی قرار گرفتند.

نتیجه می‌گیریم که شرکت‌های طراح اسمارت‌فون بابت قدرتمندتر و بزرگتر کردن لنز دوربین محصولاتشان شدیدا مشکل دارند و دست و بال آنها در این بخش تنگ است. همه می‌دانیم که گشودگی دیافراگم دوربین باعث پدید آمدن تصاویری روشن‌تر در محیط‌های تاریک می‌گردد و اسمارت‌فون‌هایی که دوربین نسبتا بزرگتری را در اختیار داشته باشند، در شرایط سخت اینچنینی می‌توانند قدرت خود را به رخ سایر رقیبانشان بکشند اما بحث اینجاست که که تا چه حد می‌توان لنز را بزرگ، پشت گوشی را اشغال و البته از زیبایی ظاهری آن تا حدود زیادی کاست؟

androidpit-lg-g5-12-sm-w782

این روزها شرکت‌های تولیدکننده دست به یک ابتکار جالب زده‌اند و بجای اینکه لنز دوربین گوشی را به شکلی غیرمتعارف بزرگ و انبوه انتقادات را به سمت خود سرازیر سازند، اقدام به تعبیه‌ی یک دوربین دوم در کنار دوربین اصلی گوشی کردند که بنابه ادعای آنها این کار باعث ارتقای کیفیت تصاویر شکار شده توسط این گوشی‌ها خواهد شد به گونه‌ای که یک دوربین اصلی نقش کلیدی را بازی خواهد کرد و دوربین دوم با سنجش نور و شرایط محیطی، دوربین اصلی را در ثبت تصویر بهتر یاری می‌رساند.

شاید یکی از نخستین پرچمدارهایی که در این بخش دست به استفاده از دوربین دوم در کنار دوربین اصلی گوشی کرد، اچ تی سی M8 بود که با تبلیغات فراوانی پا به میدان گذاشت هرچند که در نهایت کیفیت تصاویر گرفته شده با آن، چیزی نبود که این شرکت ادعایش را داشت و این موضوع باعث شد که همگان نسبت به استفاده از دوربین دوم در کنار دوربین اصلی گوشی دچار تردید شوند.

در حالیکه با عرضه‌ی اچ تی سی M9 دوربین دوم حذف شد و همه تصور اعلام شکست را از سوی این شرکت داشتند، به ناگاه تب استفاده از دوربین دوگانه در محصولات سال ۲۰۱۵ و پس از آن ۲۰۱۶ بالا گرفت و اکنون شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان بزرگ پرچمدارهایشان را با چنین ویژگی روانه‌ی بازار می‌کنند. هوآوی با عرضه‌ی P9، اپل با آیفون ۷ پلاس و سایر برندها با محصولات ریز و درشتشان دست به استفاده از چنین ابتکاری زده‌اند، هرچند که برندهایی مانند سامسونگ، سونی و چند برند مطرح دیگر فعلا منتظر مانده‌اند تا بازخورد بازار را از این موضوع دریافت و سپس با احتیاط بیشتری دست به چنین کاری بزنند که البته فکر کنم کار آنها زیرکانه‌تر از بقیه بوده است!

اکنون بحث اینجاست که استفاده از دوربین دوگانه در یک اسمارت‌فون یک کار منطقی و عقلانی به شمار می‌رود یا خیر؟ استفاده از آن مسلما هرچند ناچیز اما باید اذعان کرد که در بالاتر بردن کیفیت تصاویر موثر خواهد بود اما بحث اینجاست که مزایای استفاده از آن در حدی خواهد بود که ایرادهای وارده را به دست فراموشی بسپرد یا خیر؟ استفاده از دو لنز در کنار هم یا روی هم باعث افزایش میزان آسیب پذیری گوشی در برابر خطرات احتمالی مانند ضربه خواهد شد و یا اینکه از میزان زیبایی پشت دستگاه تا حد چشمگیری خواهد کاست، پس یک دورین دوگانه از هر نظر بهتر از دوربینی تکی نیست و در کنار مزایایی که به همراه می‌آورد، معایبی نیز خواهد داشت.

dual-cameras

اکنون سخن کوتاه می‌کنیم و به اتفاق شما عزیزان، در بخش نظرات نیوشای کلامتان در رابطه با این موضوع مهم خواهیم بود.

[poll id=”12″]

ما را از نظرات ارزشمندتان محروم نکنید.

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mostafa3

وقتی روی کیفیت تعسیری نداره
بود نبودش فرقی نمیکنه
یکیش واید میگیره
یکیش f2/8
یکیش سیاه سفیده
اخرشم نمره اینا از اون تک ها کمتره مثل s7سامسونگ
Xسونی -و پیکسل گوگل

Shahinhhh

نه اتفاقا لنز تله خیلی برای ماکرو فوکوس به کار میاد

alireza_asol

موافقم ولی در صورتی که از دو سنسور rgb و monochrome استفاده بشه و مهم تر از اون
مشخصات فنی نسبت به گوشی های تک دوربین بهتر یا مشابه باشه!
یعنی سایز سنسور و پیکسل ها بزرگ باشه
دیافراگم بزرگ باشه
ois داشته باشه
که مسلما در آینده این موارد اتفاق میوفته…
دو تا imx378 با f1.7 و ois و hdr+ گوگل رو تصور کنید…

Shahinhhh

دوربین دوگانه واقعا عالیه

Milad.tech

بله قطعا موافقم البته اگه کاربردش هم مناسب باشه
به نظرم دوربین htc m8 عالی بود واقعا تو فوکوس کردن و مات کردن پس زمینه هنوزم از تمام گوشیهای دیگه یه سر و گردن دقیقتر و بهتره
من htc 10 و s6و G4 و نوت۴ رو در فوکوس و مات کردن پس زمینه با m8 مقایسه کردم هیچکدوم توانایی دوربین دوگانه m8رو نداشتن.
البته درسته دوربین m8خیلی عالی نبود اما در بحث فوکوس و مات کردن پس زمینه طبق تجربه ی خودم میگم بی رقیب بوده تا حالا
البته اگه دوربین دوگانه عملکردی شبیه LG G5هم داشته باشه بازم جالب و عالیه چون به واید بودن کادر کمک میکنه
در مورد آیفون ۷ هم نظری ندارم چون نه باهاش کار کردم و نه اطلاعات دقیقی ازش دارم
اما دوربین دوم در شیائومی ها و هواوی ها به نظرم خیلی کار خاصی انجام نمیده و تنها در بهبود کیفیت اثر داره که بدون اون هم میشه کیفیت رو بالا برد مثل HTC10یاS7

Pouya Tech

من موافقم به شرطی که طراحی رو زشت نکنه مثلا هواوی p9 خوب در اورده و موافقم ولی الجی واقعا جی ۵ رو زشت کرده

riofarina

خب تاثیرش زیاده و نمیشه کتمان کرد، من خودم تاثیرشو مخصوصا تو اشیا سفید یا نور خورشید بوضوح میبینم ولی بنظرم بیشتر جنبه تبلیغات داره تا فروش داشته باشن.
و اینکه واید بودن بیشتر بدرد میخوره بشرطی که کیفیت بالایی داشته باشه.
الان رو دوربین سلفی بیشتر کار کنن بهتره مثل دوربین دوتایی واید الجی سری v.

MOAZEZ

دوربین دوگانه خیلی کاربردی میتونه باشه و جای مانور زیاد داره

AK_007

خیر
چون که اول دستگاها باس ب سمت ساده تر میرن
ثانیا با پیشرفت تکنولوژی بالاخره قابلیتای دوتا دوربینو میتونن یکی کنن
از اونور میتونن با همون هزینه ماژول درست کنن اونو ارائه بدن چون همه به احتمال زیاد بهش نیاز نخواهند داشت
و مورد چهارم اینه ک طراحی به هم میریزه, خیلیا میگن ام ۸ مثلا خوشگله, بله هست منتها پشت ام ۷ به نظر من خوشگل تره
البت اگ بتونن دوربین دومو پنهان کنن مثلا تو یه حلقه قرار بدن ممکنه طراحی خوب شه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...