حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ردپای تراشه‌های اینتل در خودروهای هوشمند و اینترنت اشیاء

چندین سال است که شرکت اینتل در حال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه IoT است تا به این وسیله با شرکت‌هایی نظیر کوالکوم که خیلی زود در بازار جا افتاد و با تراشه‌های خود بازارها را اشباع کرد توانایی رقابت داشته باشد.

اما با کاهش و افت بازار کامپیوترهای خانگی شرکت‌ اینتل خود را ملزم دید که تکانی اساسی به خود بدهد و با حذف ۱۲هزار شغل در ماه آوریل ۲۰۱۶ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۵) توجه خود را بر پروژه IoT و دیتا سنترها متمرکز کند. چنین امری باعث شد تا سال گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی در زمینه درآمدها باشد.

اینتل با ادامه همین روند امروز خط تولید دو پردازشگر جدید اتم را اعلام کرد؛ نخستین پردازشگر مجموعه E3900 نام دارد که مخصوص دستگاه‌های قابل اتصال و نیز وسایل پوشیدنی است و دیگری موسوم به A3900 است که برای اپلیکیشن‌های هوشمند خودکار طراحی شده است.

بار اصلی اپلیکیشن‌های صنایع چند منظوره بر دوش پردازشگرهای مجموعه E3900 است. این اولویت‌بندی بدان جهت است تا پردازشگرها علاوه بر توان راه‌اندازی خود قابلیت پیش راندن دیتا سنتر را هم داشته باشند. چنین راهکاری به محاسبات مه (fog computing) معروف است.

مجموعه تراشه‌ها دارای پردازشگر چهار هسته‌ای با توان راه‌انداز ۲٫۵ ghz هستند که می‌توانند به طور همزمان گرافیک‌ها را بر روی سه صفحه نمایش مدیریت کنند. از سوی دیگر، مجموعه A3900 مخصوص کارهای خودرویی است که شامل وسایل سرگرمی داخل اتومبیل‌ها تا مجموعه ابزارهای دیجیتالی می‌شود که در نهایت «سیستم‌های پیشرفته کمک راننده» (ADAS) را به وجود می‌آورند. خط تولید مجموعه پردازشگر A3900 در فصل اول سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد.

مطبوعات نوشته‌اند که شرکت اینتل در حال حاضر سرگرم کار با پدید‌آورندگان دستگاه IoT و ارایه دهندگان نرم‌افزار از قبیل دلفی (Delphi)، فاو (FAW)، نئوسافت (Neusoft) و هایک ویژن (Hikvision) است. پر واضح است که پردازشگرهای جدید با هدف انجام کارهای چند منظوره در حوزه صنعت طراحی شده‌اند اما شرکت اینتل به فکر گسترش مجموعه کالاهای خود (product library) نیز هست و به احتمال زیاد مشتریان خود را با همه محصولات خود گردآوری می‌کند.

اینتل در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) شرکت موویدیوس (Movidius کارش تولید تراشه و پردازنده برای کامپیوتر است) خریداری کرد. به تازگی نیز اعلام شده که پردازشگرهای اینتل در دوربین‌های امنیتی ساخته شرکت هایک ویژن که در آینده عرضه می‌شوند به کار خواهند رفت.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/10/25/intels-new-chips-are-for-smart-cars-and-the-internet-of-things/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار