حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ تولید انبوه اولین چیپست‌های ۱۰ نانومتری را آغاز کرد

سامسونگ امروز آغاز تولید انبوه و صنعتی اولین چیپست‌های ۱۰ نانومتری جهان را رسماً اعلام کرد. این خبر نوید بخش عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر در نسل آینده‌ی سخت‌افزارهای موبایلی بود. اگرچه که مشخص نیست این تکنولوژی چه زمانی به دست مشتریان خواهد رسید اما بازه‌ی زمانی احتمالی اوایل سال آینده برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

در ادامه با ترنجی همراه باشید…

دقیقاً مشابه با پردازنده‌های فعلی ۱۴ نانومتری این شرکت در پردازنده‌های ۱۰ نانومتری نیز از ساختار سه‌بعدی استفاده خواهد شد؛ اگرچه که روند تولید جدیدتری با نام ۱۰LPE به سامسونگ اجازه می‌دهد که ۳۰ درصد اندازه چیپست و ۴۰ درصد مصرف باتری چیپست را کاهش دهد؛ علاوه بر این‌ها ۲۷ درصد نیز عملکرد چیپست ارتقاء خواهد یافت.

برای فائق آمدن بر محدودیت‌هایی که کاهش اندازه بر سر راه سامسونگ قرار دهد این شرکت از روش‌های منحصربه‌فردی در روند تولید استفاده کرده است، به‌عنوان مثالی از این روش‌ها می‌توان به لیتوگرافی سه الگویی اشاره کرد که مسیردهی دوگانه را برای حفظ طراحی و افزایش انعطاف‌پذیری مسیرهای ارتباطی از هسته‌های اصلی را فراهم می‌آورد.

غول تکنولوژی کره‌ای درباره‌ی جزئیات بیشتر این چیپست ۱۰ نانومتری در حال تولید و همچنین محصولاتی که در آینده با این پردازنده به بازار عرضه خواهد شد، توضیحی ارائه نکرده است؛ اما عنوان کرده که در دستگاه‌های موبایلی که در اوایل سال آینده عرضه می‌شوند استفاده خواهد شد. دو هفته قبل گزارشی منتشر شد که در آن عنوان می‌شد کوآلکام پردازنده‌ی اصلی سال آینده‌ی خود یعنی اسنپدراگون ۸۳۰ را با تکنولوژی پیشرفته‌ی ۱۰ نانومتری سامسونگ تولید خواهد کرد؛ هرچند که جدیدترین گزارش‌های صنعتی از تصمیم احتمالی کوآلکام برای جایگزین کردن سامسونگ با شرکت TSMC برای تولید اسنپدراگون ۸۳۰ خبر داده‌اند.

سامسونگ احتمالاً از این روند تولید در پردازنده‌های رده‌بالای اگزینوس خود برای سال ۲۰۱۷ استفاده خواهد کرد، چیپست احتمالی که با این روند تولید خواهد شد اگزینوس ۸۸۹۵ بوده و گزارش شده از این پردازنده به‌عنوان قلب تپنده‌ی گلکسی S8 استفاده شود.

تولید اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری جهان احتمالاً فرصت‌های تجاری بیشتری را برای سامسونگ فراهم خواهد کرد، اگرچه که شاید اغفال مجدد اپل کار راحتی نباشد؛ به نظر می‌رسد رقیب اصلی سامسونگ در دنیای گوشی‌های هوشمند به دنبال استفاده از تولیدکنندگان جایگزین سامسونگ می‌باشد و با توجه به این‌که اپل برای تولید پردازنده‌های A10 آیفون ۷ تنها به شرکت TSMC به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی این پردازنده‌ها تکیه کرد به نظر می‌رسد سامسونگ جایی در برنامه‌های اپل برای آیفون ۸ نخواهد داشت؛ هرچند که این موضوع به اینکه آیا TSMC هم روند تولید ۱۰ نانومتری مخصوص به خود را پیش از پایان سال راه‌اندازی خواهد کرد یا خیر نیز بستگی خواهد داشت.

هم‌زمان با راه‌اندازی اولین نسل روند تولید ۱۰ نانومتری با نام ۱۰LPE، سامسونگ توسعه‌ی نسل دوم این روند تولید با نام ۱۰LLP را نیز کلید زده است که این فناوری پیشرفته می‌تواند به بهبود بیشتر عملکرد چیپست‌های نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ سامسونگ منجر شود.

[button type=”link” link=”http://www.androidauthority.com/samsung-mass-production-10nm-soc-722425/” size=”btn-medium”]androidauthority[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش