حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کشف روش جدیدی برای درمان HIV از سوی دانشمندان انگلیسی

نوشته

7 سال قبل | 4 دیدگاه | پزشکی و سلامت

درمان HIV (ایدز) یکی چالش برانگیزترین موضوعاتی است که تاکنون علم پزشکی با آن روبه‌رو بوده است. اخیراً آزمایشی روی ۵۰ تن از بیماران مبتلابه ویروس HIV در انگلستان صورت گرفت تا امیدهای احتمالی برای پاک‌سازی این ویروس از خون آن‌ها بررسی شوند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

علائم اولیه‌ای که بدن بیماران در مواجهه با اقدامات درمان HIV نشان داد، بسیار امیدوارکننده بود اما متخصصان معتقدند که درمان HIV به‌صورت مقطعی صورت گرفته و امکان بازگشت مجدد این ویروس به دستگاه گردش خون شخص وجود دارد. همچنین وجود داروهای شیمیایی در بدن افراد برای درمان HIV کار تشخیص وجود یا عدم وجود این ویروس پس از درمان در بدن مبتلایان را دشوار می‌سازد.

گروه تحقیقاتی این پروژه شامل اعضای علمی پنج دانشگاه بریتانیا به همراهی سازمان بهداشت ملی انگلستان بیان کردند در صورت عدم موفقیت آزمایش‌های صورت گرفته با شکست در مقابل ویروس HIV قرار خواهیم گرفت که این موضوع می‌تواند تهدیدی جدی برای سیستم ایمنی بدن محسوب گردد.

مارک ساموئلز، مدیرعامل موسسه ملی تحقیقات سلامت در دفتر زیرساخت‌های تحقیقات بالینی گفت:

تلاش‌های محققین ما جز اولین اقدامات جدی برای درمان کامل HIV است. از این‌رو متخصصین ما در حال بررسی امکان درمان قطعی این ویروس هستند. اگرچه این موضوع چالشی بزرگ را پیش روی ما قرار داده اما پیشرفت‌های حاصل از آزمایش‌های اولیه نوید موفقیت‌آمیز بودن این پروژه را می‌دهد.

درمان HIV برای سالیان دراز یکی از دشوارترین چالش‌های علم پزشکی بوده چراکه این ویروس با پنهان شدن در سلول‌های خفته و غیرفعال بدن به‌طور کامل از دسترس دستگاه ایمنی بدن خارج‌شده و در آن ناحیه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. محققین بریتانیایی با انجام آزمایش‌های متعدد توانسته‌اند تا راه‌حل جدیدی برای درمان HIV پیدا کنند.

درمان HIV

متخصصان به‌وسیله ساخت دارویی با ترکیب یک واکسن قوی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن با دارویی که سبب فعال‌سازی مجدد سلول‌های خفته و غیرفعال می‌شود، بدن را در شناسایی و از بین بردن ویروس HIV یاری می‌دهند. ابتدا واکسن ساخته‌شده با ورود به بدن بیماران مبتلا، توانایی سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و مبارزه با ویروس HIV را افزایش داده سپس سلول‌های خفته و غیرفعال بدن بیماران با مصرف دارویی به نام Vorinostat مجدداً فعال‌شده تا سیستم ایمنی بدن بتواند باقدرت بیشتری به مبارزه با این ویروس پردازد.

آزمایش‌های صورت گرفته برای سنجش آثار مطلوب این ترکیب دارویی در بدن افراد مبتلا نشان داد که سلول‌های آلوده به‌طور ناگهانی از محل اختفای خود خارج‌شده و در دسترس سیستم ایمنی بدن قرارگرفته‌اند. داروهای رایج امروزی که به مصرف بیماران HIV می‌رسند تنها قابلیت توقف و جلوگیری از تولید و انتشار ویروس HIV را دارند و نمی‌توانند این ویروس را از دستگاه گردش خون افراد خارج سازند اما داروی ترکیبی که توسط محققین بریتانیایی ساخته‌شده علاوه بر قابلیت متوقف سازی رشد این ویروس امکان نابودی آن را نیز به کمک دستگاه ایمنی بدن فراهم می‌کند.

دانشمندان بریتانیایی، درمان HIV را در آینده‌ای نزدیک نوید می‌دهند

بدن یکی از مبتلایان این ویروس که پس از مصرف داروهای جدید موردمطالعه قرار گرفت نشان داد که تا پایان نخستین مرحله آزمایش هیچ نشانه‌ای از وجود ویروس HIV وجود ندارد. اگر هیچ نشانه‌ای از ویروس در بدن این شخص و باقی افراد مورد آزمایش یافت نشود، قطعاً این افراد نخستین بیمارانی هستند که در معرض درمان کامل HIV قرارگرفته‌اند و این موضوع شروع خوبی برای درمان ۳۷ میلیون انسان مبتلابه ویروس HIV محسوب می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های درمانی که برای این بیماری پیشنهادشده است، پیوند مغز استخوان است. Timothy Brown (تیموتی براون) تنها شخصی است که تاکنون موفق شده از طریق پیوند مغز استخوان و دریافت سلول‌های بنیادین سیستم ایمنی بدن خود را به‌طور کامل بازسازی کند. او با انجام مراحل پیوند مغز استخوان و دریافت سلول‌های بنیادین موفق شد تا سرطان خون و HIV خود را به‌طور هم‌زمان درمان کند!

این نوع درمان به‌شدت خطرناک بوده و هزینه‌های بسیار بالای را در بر دارد و اغلب افراد از اهدای مغز استخوان و سلول‌های بنیادین خودداری می‌کنند از این‌رو کشف راه جدیدی برای درمان HIV از سوی دانشمندان انگلیسی می‌تواند دستاوردی عظیم در تاریخ علم پزشکی محسوب شود. امید است روزی با تولید داروهایی این‌چنینی شاهد درمان جهانی بیماران مبتلابه ویروس HIV باشیم.

 [button type=”link” link=”http://www.sciencealert.com/a-new-hiv-treatment-could-have-cured-a-patient-in-britain” size=”btn-medium” target=”blank”]sciencealert[/button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

خیلی خبر خوبی بود،امیدوارم اون افراد بیماریشون بطور کامل ریشه کن شده باشه.خیلی ها هستن از این بیماری رنج میبرن.
چند وقت پیش شنیدم یه پرستار اشتباهی سرنگ بیماره مریض خورد به دستش و وقتی فهمید مریض شده از ناراحتی دیوانه شد!نمیدونم چقد صحت داره ،ولی خوب بیماری سختیه،به امید ریشه کن شدن همه ی بیماریا.

shahryar

خلی خوبه ،خبر خوبی بود.دوستان من با گوشی میام،انگار سایت هنوز اپ نشده،و مطالب جدیدو نمیبینم.چرا؟

محمد حسین آهنی ها

منم اینجوری هستم یه دور ریلود میکنم میاد

مصطفی

منم عادت کردم هر وقت میام باید pc version رو انتخاب کنم تا سایت اپدیت شه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید