حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دستیابی آفریقای جنوبی به نخستین فرودگاه خورشیدی در این قاره

فرودگاه خورشیدی آفریقای جنوبی به همگان ثابت کرد که یک کشور با تمام محدودیت‌هایش می‌تواند به پایگاهی امن برای تولید و مصرف انرژی‌های پاک و تجدید پذیر مبدل شود. George نخستین شهری در آفریقای جنوبی است که به میزبان این فرودگاه خورشیدی درآمده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

جهان امروزی ما با مرور زمان به رؤیای دیرینه خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. انقلاب عظیم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر سبب شده تا بیشتر کشورهای توسعه‌یافته کانون تأمین منابع انرژی خود را از روی سوخت‌های فسیلی و منابع تجدید ناپذیر برداشته و به انرژی‌های خورشیدی روی‌آورند.

آفریقای جنوبی به لطف تابش ۲،۵۰۰ ساعتی خورشید در سال تبدیل به یکی از منابع غنی تابش‌های خورشیدی شده است. متوسط تابش روزانه خورشید به آفریقا تقریباً ۲ برابر میانگین مشابه در اروپا است. گزارش‌های منتشرشده از خبرگزاری AFP فرانسه نشان می‌دهد افریقای جنوبی با بهره‌گیری از ۲،۰۰۰ پانل فتوولتایک توانسته تا نخستین فرودگاه خورشیدی خود را در این قاره احداث کند.

فرودگاه خورشیدی

به لطف تابش‌های عظیم خورشیدی به سطح این پانل‌ها، نیروی الکتریکی تولیدشده توسط آن‌ها بیش از ۸۸ درصد انرژی موردنیاز کل فرودگاه است! در سالن داخلی فرودگاه خورشیدی George صفحات نمایشی قرار دارند که به صدها خانوار آفریقای نشان می‌دهد چگونه می‌توانند برق موردنیاز خانه‌های خود را با استفاده از وسایل موردنیاز تأمین کنند.

شایان‌ذکر است که George نخستین فرودگاه خورشیدی جهان نیست. این افتخار متعلق به فرودگاه بسیار پیشرفته Cochin در جنوب هند است. این فرودگاه خورشیدی که به‌صورت اختصاصی برای مقامات دولتی طراحی و ساخته‌شده است، سالانه میزبان ۷۰۰،۰۰۰ پرواز داخلی و خارجی است. اگرچه نیروی موردنیاز فرودگاه از طریق تابش‌های خورشیدی تأمین می‌شود اما منابع تأمین انرژی فرودگاه به شبکه قدرتمند پشتیبانی متصل است تا در روزهای بارانی و مواقع اضطراری از طریق ژنراتورهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، این فرودگاه خورشیدی را یاری دهند.

Cochin نخستین فرودگاه خورشیدی جهان!

فرودگاه خورشیدی Cochin به لطف پانل‌های خورشیدی خود که در سال ۲۰۱۵ نصب‌شده‌اند، توانسته تا میزان تولید دی‌اکسید کربن خود را تا ۱،۲۹۹ تن کاهش دهد. مجهزشدن این فرودگاه به پانل‌های خورشیدی علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و آب و هوایی سبب شده تا مصرف برق فرودگاه به‌طور چشمگیری تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

فرودگاه خورشیدی

هنوز ۹۰ درصد برق کل آفریقای جنوبی از طریق سوزاندن سوخت‌های آلوده‌ای مانند زغال‌سنگ تأمین می‌شود. زغال‌سنگ که با منابع غنی کربن ترکیب‌شده است به‌عنوان دشمن شماره یک سلامتی انسان، محیط زیست و آب هوا شناخته می‌شود. قطعاً استفاده بی‌رویه از منابع و سوخت‌های فسیلی به‌ویژه زغال‌سنگ آینده‌ای تیره را برای سلامت جهانی، تغییرات آب و هوایی و حیات بشری به دنبال خواهد داشت.

اگرچه پروژه‌های این‌چنینی مانند فرودگاه‌های خورشیدی در سطح تلاش‌های جهانی کوچک به نظر می‌رسند اما کشورهایی ازجمله کاستاریکا با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای مصرف انرژی‌های پاک و اندونزی با طرح‌های آینده‌نگر خود برای استفاده از گرمای آتش‌فشان‌ها می‌توانند پیام مثبتی در سراسر جهان منتشر کنند.

امروزه انرژی‌های پاک و تجدید پذیر بسیار ارزان، فراوان و قابل‌دسترس تر از گذشته هستند و تمام انسان‌ها چه در شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته و چه در روستاها و محیط‌های کوچک می‌توانند نقش مؤثری را در ایجاد یک انقلاب جهانی برای مصرف سوخت‌های پاک ایفا کنند. ما نیز امیدواریم تا روزی جهان ما عاری از هرگونه آلاینده محیطی به‌سوی مصرف سوخت‌های پاک حرکت کند.

[button type=”link” link=”http://www.iflscience.com/environment/south-africa-now-continents-first-solarpowered-airport/” size=”btn-medium” target=”blank”]iflscience[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید