حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

حقایقی جالب درباره انویدیا; سلطان بازی‌خوری

نوشته

7 سال قبل | 7 دیدگاه | مطالب ترنجی

اینتل، AMD و انویدیا بدون شک از بزرگ‌ترین شرکت‌های مطرح در درهٔ سیلیکون هستند که طلایه‌داران بازی خوری هستند و این صنعت را سر پا نگه‌داشته‌اند. بدون نوآوری آن‌ها، سخت‌افزار و سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری این شرکت‌ها پیشرفت‌های حیرت‌انگیز امروزی که باعث هیجان هر بازی‌خور و کاربر می‌شود را شاهد نبودیم. آبی، قرمز و سبز رنگ‌هایی آشنا برای ما علاقه‌مندان به تکنولوژی است در قسمت قبل به (حقایقی جالب دربارهٔ اینتل؛ پدر صنعت نیمه‌هادی) پرداختیم، حال با حقایقی جالب دربارهٔ انویدیا؛سلطان بازی‌خوری با ترنجی همراه باشید:

۱-انویدیای ۲۳ ساله، جوان‌تر از رقبا

انویدیا در سال ۱۹۹۳ توسط جن سون هوانگ (Jen-Hsun Huang)، کریس مالاچوسکی (Chris Malachowsky) و کورتیس پریم (Curtis Priem) در سانتاکلارای کالیفرنیا تأسیس شد که نسبت به اینتل، AMD و حتی ATI (خدایش رحمت کند! اکنون جزوی از کمپانی AMD است) شرکت جوان‌تری محسوب می‌شود.


۲-جن سون هوانگ قبل از این‌که انویدیا را تأسیس و مدیرعامل آن شود در شرکت رقیب امروزی AMD مشغول به کار بوده است!

جن سون هوانگ بعدازآن که در سن ۱۶ سالگی وارد دانشگاه ایالتی اورگان (Oregon State University) شد، توانست در سن ۲۱ سالگی در رشته مهندسی برق فارغ‌التحصیل و با یکی از همکارانش در آزمایشگاه دانشگاه به نام Lori Huang ازدواج کند، قبل از تأسیس انویدیا در سال ۱۹۹۳ در تعدادی شرکت ازجمله شرکت LSI Logic بر روی ایده ابزار طراحی تراشه کارکرد سپس به مدت دو سال در شرکت AMD بر روی طراحی ریزپردازنده‌ها (Micro Processor) کارکرد و بسیار از کار کردن در این شرکت راضی بود، درواقع سرچشمه علاقه جن سون هوانگ به طراحی ریزپردازنده‌ها و کار برای AMD از یک پوستر نصب‌شده در آزمایشگاه دانشگاه محل تحصیلش نشأت می‌گیرد، پوستری که قسمتی از تراشه‌ای را نشان می‌داد که AMD برای یکی از کنسول‌های آن زمان تولید می‌کرد.


۳-انویدیا; شرکتی که بازی با کلمات را دوست دارد

هنوز معنای کلمه Nvidia به شکل رسمی مشخص و تأیید نشده است ولی به نظر می‌رسد ریشه اصلی کلمه Nvidia به واژه لاتین Invidia بازمی‌گردد که در لاتین به معنی حسادت و چشم داشتن است این موضوع با توجه به شکل نشان‌وارهٔ چشم مانند انویدیا، تأیید می‌شود به‌این‌علت که در افسانه‌ها از نماد چشم برای به تصویر کشیدن حس حسادت و چشم‌داشت استفاده می‌شود، اما چشم‌داشت به چه کس یا چیزی؟ این را باید از آقای جن سون هوانگ مؤسس انویدیا پرسید!(امید است آقای رائفی پور این قسمت را نخواند!)


۴-کارشناسان اقتصادی: انویدیا ورشکست شده است!

پس از اولین حضور انویدیا با کارت گرافیک NV1 در سال ۱۹۹۶ انویدیا دست از تولید فرآورده‌های متفرقه گرافیکی کشید و تمام تمرکز خود را بر پشتیبانی کامل از واسط برنامه‌نویسی پرطرفدار آن زمان با نام DirectX گذاشت. از طرفی دیگر این دوره همراه شد با تصمیم مدیریت انویدیا که برای کاهش هزینه‌های تولید، در یک دوره شش ماهه محصولی از انویدیا تولید نشود و این شرکت در سکوت خبری به سر ببرد. این اصلاحات در کنار محرمانه بودن پروژه NV2 و اخراج تعدادی از کارکنان انویدیا این تصور را در بین کارشناسان اقتصادی ایجاد کرد که انویدیا ورشکست شده است; زهی خیال باطل!


۵-کارت گرافیک Riva 128، ناجی انویدیا

در سال ۱۹۹۷ انویدیا کارت گرافیک Riva 128 را معرفی کرد. اما بااینکه در این کارت گرافیک در حد کارت گرافیک‌های Voodoo نبود و در آغاز عرضه نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند ولی پس از مدتی و با به به‌روزرسانی‌های درایور قدرت واقعی Riva 128 مشخص شد و همچنین به علت قیمت مناسب مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت. می‌توان ورود انویدیا به مسیر موفقیت‌های امروزی را عرضه این کارت گرافیک در نظر گرفت.


۶-انویدیا مخترع GPU

پس از تولید انواع تراشه گرافیکی توسط شرکت‌های مختلف سرانجام در سال ۱۹۹۹ انویدیا نخستین GPU (واحد پردازش گرافیکی) تجاری‌سازی شده به نام Nvidia GeForce 256) NV10) را تولید و به بازار عرضه کرد. این محصول اولین محصول بود که از شتاب‌دهنده سه‌بعدی موجود در DirectX 7 پشتیبانی می‌کرد و با استفاده از قدرت این واحد پردازش فشار زیادی از روی CPU برداشته می‌شد. سرعت‌بالای کلاک در کنار حافظه ۳۲ مگابایتی DDR از دیگر مشخصات بارز این محصول درخشان بود. به نوعی انویدیا با عرضه NV10 اهتمام خود را بر واسط برنامه نویسی DirectX گذاشت تا بتواند از پلتفرمی با مشخصات خوب، بهترین نتیجه را بگیرد.


۷-انویدیا در قلب کنسول‌های بازی مایکروسافت و سونی و نینتندو جای گرفته است.

پس از موفقیت‌های انویدیا نگاه شرکت‌های بزرگ به سمت انویدیا جلب شد و مایکروسافت وظیفه تولید بخش گرافیکی کنسول اکس باکس اصلی (۲۰۰۱) را به انویدیا سپرد بعد از مایکروسافت، سونی هم اعلام کرد که در طراحی هسته اولیه بخش گرافیکی کنسول پلی‌استیشن ۳ (۲۰۰۶) با نام RSX از کمک انویدیا استفاده کرده است. همچنین با توجه به گزارش‌های رسیده از طرف توسعه‌دهندگان کنسول بعدی نینتندو با نام NX از تکنولوژی تگرا در این کنسول استفاده‌شده است که البته برای قطعی شدن این اخبار باید تا زمان معرفی این کنسول منتظر ماند. البته هنوز مشخص نیست نینتندو از تگرا X1 استفاده می‌کند یا از تگرا X2 که در حال توسعه است. این چنین بود که انویدیا توانست شرکای سخت‌افزاری خود را گسترش دهد و هر روز بزرگ‌تر از دیروز شود.


۸-نرم‌افزار، رمز موفقیت

در کنار جذابیت‌های سخت‌افزاری کارت‌های گرافیک انویدیا، نرم‌افزارهای ارائه شده توسط این کمپانی عامل مهمی برای جلب توجه گیمر ها بوده است.

زمانی که یک گیمر چند صد دلار خرج فقط یک کارت گرافیک می‌کند، انتظار دارد بهترین بازده و تنظیمات را در اختیار داشته باشد ولی این به معنی آن نیست که برای پیدا کردن تنظیمات مناسب ساعت‌ها با گشت‌وگذار در بین منوها و اینترنت وقتش را تلف کند، همچنین گیمر به تهیه ویدیو از بازی خود در کنار ویرایش حرفه‌ای ویدیو ضبط شده بدون پایین آمدن کیفیت و درنهایت اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد. همان‌طور که می‌دانید قابلیت ضبط ویدیو در کنسول‌های بازی، ویندوز و شبکه استیم به شکل رایگان وجود دارد ولی کیفیت و تجربه مطلوبی را ارائه نمی‌کند برای مثال ضبط ویدیو در پلی‌استیشن ۴ می‌توانید از دکمه share استفاده کنید ولی اما در نهایت از ویدیو تهیه‌شده راضی نخواهید بود!

انویدیا علاوه بر این‌که تمامی این خواسته‌ها را برآورده می‌کند امکانات بیشتری هم در اختیار گیمر ها قرار می‌دهد بخش نرم‌افزاری انویدیا که GeForce Experience نام دارد می‌تواند به شکل خودکار جدیدترین درایورها را یافته و برای شما نصب کند همچنین در مدت زمان چند ثانیه تمام تنظیمات بازی را با توجه به سخت‌افزار شما برای به دست آمدن بهترین راندمان تغییر می‌دهد، بخش ضبط ویدیو انویدیا موسوم به Shadow play علاوه بر ضبط بسیار باکیفیت بازی، ویرایش آن در نرم‌افزار Adobe Premiere را بسیار ساده می‌کند و زمان تهیه ویدیو خروجی را تا ۷۵% کاهش می‌دهد. بخش Game Stream نیز به شما این امکان را می‌دهد که بازی‌های رایانه‌های مجهز به کارت گرافیک GTX 1080 را در رایانه‌های دیگر استریم کنید. همچنین انویدیا می‌داند که تمام گیمر ها و یا حتی کاربران عادی در تعیین رزولوشن بازی، سرعت فن‌ها، سرعت بوست هسته و …. توانمند نیستند و یک رابط کاربری شکیل را برای این دسته طراحی کرده است.


۹-انویدیا: قدرت پردازشی لازم برای کنترل یک خودروی خودران برابر قدرت ۱۵۰ مکبوک پرو است!

با گسترش بازار خودروهای خودران که سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت‌های تکنولوژی مانند الفابت، اپل و تسلا را در پی داشته است، انویدیا هم با معرفی رایانه‌هایی مانند Parker، Driver PX2 و DGX-1 به دنبال پیدا کردن جای پای محکمی در این بازار است. Parker رایانه‌ای است که برای یادگیری هوش مصنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حالی که رایانه Driver PX2 با قدرت پردازش ۸ ترافلاپس مغز متفکر خودروهای خودران آینده خواهد بود، انویدیا ادعا کرده است که قدرت این رایانه برابر با ۱۵۰ مکبوک پرو است! همچنین سیستم بسیار قوی هوش مصنوعی انویدیا DGX-1 باقدرت ۱۷۰ ترافلاپ برای شرکت خودروسازی تسلا تولیدشده است.


۱۰-انویدیا ۶۰ فریم بر ثانیه را به خاطره تبدیل می‌کند!

 اکنون اکثر گیمر های حرفه‌ای مایل‌اند سیستمی داشته باشند که در اکثر بازی‌ها و رزولوشن‌های مختلف و تنظیمات خوب متوسطِ ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهد اما انویدیا در طی مراسم معرفی کارت گرافیک GTX 1080 برای نشان دادن قدرت خارق‌العاده این محصول بازی DOOM را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و در رزولوشن Full HD اجرا کرد که ابزارهای آزمون اعداد عجیب ۱۵۰ و ۲۰۰ فریم بر ثانیه را نشان می‌داد، طبق ادعای انویدیا این کارت گرافیک به‌راحتی توان اجرای این بازی در رزولوشن ۴ کی و ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.


۱۰-تعداد ترانزیستورهای یک تایتان ایکس چقدراست؟

GeForce GTX 1080 Pascal، طلایه‌دار محصولات انویدیا، که با فناوری ۱۶ نانومتریِ FinFET ساخته‌شده است از ۵۳۸۴ زیر هسته با فرکانس ۱٫۵۳ گیگاهرتز و ۱۲ گیگابایت رم GDDR5X با پهنای باند ۴۸۰ گیگابایت بر ثانیه بهره‌مند استالبته به انضما ۱۱ ترافلاپس قدرت پردازشیِ. همچنین تعداد ترانزیستورهای موجود در کارت گرافیک GTX TITAN X Pascal به ۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ می‌رسد که این تعداد ترانزیستور برابر با جمعیت انسان‌ها در سال ۲۱۱۰ میلادی است! 


این شرکت در حال حاضر با ۹۲۰۰ کارمند و درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری مشغول به فعالیت است شما چه آینده‌ای برای انویدیا متصور می‌شوید؟

نگارش: مهران بخشی، مهدی رمضانی
اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Modarz

رائفی پور رو خوب اومدی :yahoo:
خوب :good:

Nokia.king

سلطان

far_zad

رائفی پور عالی بود.

x85

درست نبود به همچین محقق گرانقدری توهین میکردید همه ی حرف های ایشون درسته ولی خب انگار به مزاق شما و بعضی ها خوش نیومده 🙂

x85

همین که شما و بی بی سی ایشون رو مسخره میکنید نشون میده راه درستی رو در پیش گرفته :yes:

Mehdi Sadeghi

برای جذابیت دادن به مقاله تخصصی هم گاهی شوخیهایی با آدمای معروف میشه و این لزوماً به معنی تخریب طرف مقابل و مخالفت با تمام حرفاش نیست که!
به هرحال قطعا بار علمی مقاله و پوشش اخبار تکنولوژی ترنجی برامون مهمه که اینجاییم نه مواضع سیاسی نویسنده و در این مورد نه کنکاش میکنیم نه پیش داوری! چون اصلا مهم نیست!!!
سخت نگیرید دوست عزیز
فکر کنم خود ایشون هم این تیکه رو ببینن بخندن و بگذرن! :good:

Galaxy

عاشقشم :yahoo: :yahoo: :yahoo:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران بخشی