حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل با آیفون‌های جدید خود، چه سیاستی را در پیش گرفته است؟

نوشته

7 سال قبل | 13 دیدگاه | مطالب ترنجی

هفته پیش بود که اپل بالاخره از تلفن‌های هوشمند جدید خود موسوم به آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس رونمایی کرد. این دو تلفن هوشمند از لحاظ مشخصات باطنی شاهد تغییراتی مهم از جمله دوربین کاملا جدید، سخت‌ افزاری قوی تر، باتری بزرگ‌ تر و دکمه هوم مجهز به فورس تاچ بوده‌ اند؛ اما یکی از ایراداتی که بشدت به این تلفن هوشمند وارد شده است، عدم تفاوت زیاد در طراحی و برخی بخش‌های دیگر بوده است. شاید برخی اپل را در زمینه تولید تلفن‌های هوشمند تازه، ناتوان بنامند، اما به نظر ما این سیاست جدید اپل است. در ادامه با ترنجی همراه شوید.

قبل از اینکه شروع کنیم، می‌خواهم اعلام کنم که علاوه بر متن مطلب، می‌توانید ویدئوی موضوع سیاست اپل را از طریق ویدئوی زیر تماشا کنید. در قسمتی از این ویدئو کمی مشکل صدا وجود دارد که بابت آن عذرخواهی می‌کنیم.

[aparat]http://www.aparat.com/v/0S6cA[/aparat]

زمانی که آیفون برای اولین بار رونمایی شد، اپل در حال برداشتن اولین قدم‌ها در زمینه تلفن‌های هوشمند بود. پس از آن و در زمان عرضه آیفون ۳G، سیاست اپل تبدیل به یک چرخه دو ساله شد که در هرسال، آیفون‌ها تغییرات خاصی داشتند. اجازه دهید کلی بگویم؛ در آیفون n، تغییرات اساسی در زمینه طراحی و صفحه نمایش و بخش‌‌های دیگر اعمال می‌شد و در آیفون nS، تغییرات عمدتا در باطن تلفن هوشمند جای می‌گرفتند و البته یک نوآوری خاص نیز در آن اضافه می‌شد. این روند را تا آیفون ۵ اس شاهد بودیم، اما از نظر ما، اپل از زمان عرضه آیفون ۶ یعنی در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفته است که طول این چرخه دو ساله را به سه سال افزایش دهد. اما این یعنی چه؟ در حقیقت اپل، یک دوره سه ساله کامل را گذارنده است و می‌خواهم که آن را به شما نشان بدهم.


سال ۲۰۱۴ – آیفون ۶

33

اپل تا قبل از عرضه تلفن هوشمند آیفون ۶ از تلفن‌های هوشمندی با صفحه نمایش ۴ اینچ و طراحی آشنا استفاده می‌کرد، اما ناگهان اپل در این سال، آیفون ۶ را با تغییرات فوق‌العاده بزرگ روانه بازار کرد. این آیفون از طراحی بهره‌ می‌برد که در هیچ آیفونی شاهدش نبودیم؛ بدنه تمام فلزی با لبه‌های منحنی و صفحه نمایشی پوشیده شده با شیشه ۲٫۵D از تغییرات مهم طراحی این دستگاه بودند. مورد مهم دیگری که برای بسیاری فوق‌العاده مهم بود، افزایش اندازه صفحه نمایش به ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچ بود. همانطور که می‌بینید، اپل در این تلفن هوشمند تغییرات مهمی در زمینه طراحی و صفحه نمایش و سایر بخش‌های مرتبط اعمال کرد که برای بسیاری خوشایند بود و باعث شد که آیفون ۶ و ۶ پلاس از فروش خوبی برخوردار شوند. در حقیقت این همان آیفون n که انتظارش را داشتیم است. درست است که این آیفون در اثر فشار کمی خم می‌شد و کاربران را ناراضی کرده بود، اما شاید این خودش سوژه‌ای بوده که اپل کاربران را به سری بعدی بکشاند.


سال ۲۰۱۵ – آیفون ۶ اس

22

این همان سالی است که انتظار داشتیم آیفون nS رونمایی شود؛ محصولی قدرتمند‌تر و با نوآوری‌های بیشتر و البته بدنه‌ای محکم‌ تر. مسلما این یک سری S بود و این یعنی که اپل در این سری، تغییرات ظاهری چندانی اعمال نکرده و فقط به ویژگی‌های سخت‌ افزاری خواهد افزود. تغییراتی مانند دوربین بهتر، بدنه محکم‌تر و البته فناوری لمس سه بعدی، چیزهایی بودند که در آیفون‌های ۲۰۱۵ بسیار دوست داشتیم، اما مسلما این سری اصلا به عنوان یک نسل کاملا تازه به شمار نمی‌رفت و بیشتر یک ارتقای سخت افزاری بود. بسیار خب، پس تا اینجا، شاهد چرخه‌ای بودیم که حدود چندین سال است که اپل از آن استفاده می‌کند. حال باید منتظر آیفون انقلابی بعدی باشیم؟ شاید نه.


سال ۲۰۱۶ – آیفون ۷

11

آیفون‌های جدید اپل از بهترین تلفن‌های هوشمند این شرکت هستند، اما به جرئت می‌توان گفت که تغییرات اعمال شده در این سری، چیزی نیست که همانند سال‌های قبل درخور نام یک آیفون کاملا جدید باشد. آیفون‌های جدید مسلما از دوربین‌های بهتر، بدنه‌ای ضد آب، دکمه هوم جدید و ویژگی‌های جدیدتر برخوردار شده اند؛ اما چیزی که خیلی از کاربران انتظارش را داشتند در آیفون حضور نداشت و آن، طراحی است. شاید در اینجا بگویید که اپل دیگر نوآوری در طراحی ندارد و باید آن را کنار بگذاریم؛ اما اگر اخبار را دنبال کرده باشید، اپل احتمالا در سال بعد از آیفونی رونمایی می‌کند که نسبت به این سه آیفون اخیر کاملا متفاوت تر است. برخی می‌گویند که این تغییرات بخاطر دهمین سالگرد عرضه آیفون است، اما در کنار این موضوع، می‌توان فهمید که چرخه اپل حالا به یک چرخه سه ساله تبدیل شده است. اجازه دهید به صورت کلی اشاره ای کنم:

  • آیفون ۶ آن تغییر انقلابی بود که کاربران اپل انتظارش را می‌کشیدند؛ طراحی جدید، صفحه بزرگ‌تر و همان ویژگی‌های جذاب یک آیفون.
  • آیفون ۶ اس تغییرات سخت افزاری معمولی را همانند سایر سری‌های اس آیفون به همراه داشت و چندان تغییر انقلابی نبود.
  • آیفون ۷ باید یک آیفون کاملا انقلابی می‌بود، اما اپل در این سری، تصمیم گرفت که آیفون‌های دوسال پیشش را کاملا به کمال برساند.

همانطور که می‌بینید، این‌ها چیزهایی هستند که درطی سه سال اخیر دیده ایم و تا حدی، سیاست جدید اپل را به ما نشان می‌دهد. آیفون ۷ در حقیقت نماینده دو آیفون قبلی است و اینجاست که تا حد ممکن این سری را به غایت خود برساند، اما در محدوده‌ای که اصول آیفون اول تغییری نکند. اما پس از آن چه؟ پس از پایان این سه سال، سه سال جدیدی شروع می‌شود و اپل یک آیفون کاملا متفاوت‌تر عرضه می‌کند و ماجرا همین‌طور ادامه دارد تا اپل باری دیگر تغییر سیاست دهد. ما نمی‌گوییم که اپل حتما چنین اقدامی را به ثمر خواهد رساند، اما پیش بینی من از سیاست جدید و راهبرد آینده اپل به این صورت بود. شاید این سیاست جذابی برای کاربران نباشد، اما درکل اپل است و تصمیماتش.

نظر شما چیست؟ شما درباره آینده اپل چه فکر می‌کنید؟

تهیه شده توسط حسین میرنژاد
اشتراک در
اطلاع از
13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد

کاملا با این تحلیل موافقم اپل سیاستشو عوض کرده

smarter phone

با عرض موزش بسبار غیر علمی بود!!
اگه قرار بود اینجوری باشه میبایست آیفون امسال هم سری ۶ میبود!
مثلا ۶se
حقیقتیست که ایفون از طراحی ناتوان است!! سالهاست طراحی ایفون ۵ همونجور مونده!! با صفحه نمایش وحشتناک!! با کمترین بهره وری از سطح گوشی! لاقل نکرد یکم از فضای پرت دور صفحه نمایش کم کنه!!
شما به ایفون ۶ میگی انقلاب چون صفحه شو بزرگ کرده!!؟؟
چیزی که سالهاست سونی و ال جی و دیگران انجام دادن اسمش شده انقلاب!!؟؟
اتقلاب رو سامسونگ میکنه که هر سال یه گوشی با طراحی عالی و جدید میده ارایه میده!! شما ببین ظرف چند سال گذشته سامسونگ با طراحی گوشی چه کرده اوتوقت اپل سالهاست تو طراحی درجا میزنه!!
استاد به گنده کردن صفجه نمایش میگن انقلاب!!
پس سلطان انقلاب سونیه که سالهاست به طراحی گوشیهاش دست نمیزنه و فقط سخت افزارشو ارتقا میده!!
من سونی استفاده میکردم تنها علت کنار گزاشتنش طراحی همیشه تکراریش بود!!

sadeghi

هیچ سیاستی نداره فقط نبوغش دیگه بوق نمیزنه.یا اینکه نبوغش بوغیده کار نمیکنه دیگه خخخخخخ :yahoo:

mortal galaxy

به نظرم تنها دلیلش اینه که اپل میدونست که طرح انقلابی برای امسال نمیرسه. بخاطر همین تمام تلاششو کرد که یجورایی ایفون رو بده بیرون که یخورده تغییر در طراحی داشته باشه.
یعنی فقط چون زمینه تغییرات بزرک اماده نبود و نمیخواست ریسک کنه.

mortal galaxy

ففط میخوام یه حرف کلیشه ای بزنم. جای استیو جابز خیلی خالیه. یه نبوغ خواصی داشت. باور کنید اگر بود شاید یه دیوایس کاربردی دیگه ای معرفی میکرد. نمیدونم ولی مطمئنم هیجان وجودش خیلی بیشتر از الان بود.
الان اپل هنوز داره نون خمیر هایی رو میخوره که استیو اماده کرده بود. وای به حال اینده اگر اپل چیزی تو استین نداشته باشه.

چیزایی که استیو اورد هیچوقت جنبه تبلیغات نداشت و بسیار کاربردی بود.
الان لبه خمیده شده نواوری. موتور تابتیک شده نواوری.
اون موقع ios نواوری بود. ایتونز و اپ استور نواوری بود.
صفحه نمایش خازنی نواوری بود.
استیو دزد ایده ی فوق العاده ای بود. عاشقش بودم.

Ari khan

با احترام به شما و نظرتون اما بنظر من اگه استیو هم بود نمیتونس تو این دوران کار خارق العاده ای بکنه…بنظرم استیو جابز از تیم کوک محافطه کارتر بود و شاید حتی اگه الان زنده بود ما به تازگی شاهد ایفون های سری پلاس و قلم و اینا بودیم(بالاخره سخته واسع یع ادمی با این اعتبار و غرور،حرفی بزنه و بعدش بیاد دقیقا عکسش رو انجام بده)
در کل بنظرم نوآوری و انقلاب تو دنیای گوشی هوشمند سخت اما امکان پذیره درعوض به تکامل رسوندن راحتتر شده :rose:

shabzendedar

به نظر من نو اوری و جذابیت کوشی های دیگر کمپانی ها مثل سامی و سونی و حتی هواوی و .. بیشتر از اپل شده ولی اپل هر چیزی که داره روش مانور میده صد در صد کامل و بدون عیب و با کیفیت هست مثل سی پی یو جی پی یو ۳d تاچ و … و سیستم عامل هم که سلیقه ای هست هر چند ios روون تر و اندروید ازاد تر

smarter phone

عزیز کاملا در اشتباهی
استیو رک زیادی گنده کردن
در اینکه نبوغ داشت شکی نبود ولی فراموش نکن همونی بود که میگفت کسی گوشی بزرگ استفاده نمیکنه ولی ایفون ۶ پرفروشترین گوشی اپل بوده
یا اینکه s pen رو مسخره میکرد و رو استیج راه میرفت به انگشتش اشاره میکرد که بهترین قلم انگشته

Ari khan

امسال تازه کمی با جریان بازار همراه و یکسو شد….

Milad.Sh

شرمنده مربوط به موضوع نیست
آپدیت ios 10 اومد

Zigen

بچه ها آپدیت ۱۰ اومده، برید دانلود کنید

Mosayeb_s

ایفون های جدید بهترین ایفون های چند سال اخیر بودن و تو چیزایی که درش ادعا میکنه نمیگم بهترین چون تست نشدن هنوز و نمیشه نظر قطعی داد اما جزو بهترینا بوده و ویژگی هایی رو هم اضافه کرده که خواسته افراد زیادی از جمله خود من بوده اما اگر بخوام بین ایفون ۷پلاس و نوت ۷ انتخابی داشته باشم قطعا نوت ۷ رو برمیدارم چون امکاناتی که نوت ۷ داره نسبت به امکاناتی که ایفون داره خاص تر و به قول معروف uniqe تر هس اما واقعا اپل کارش عالی بود
اگر برای نوت ۷ مشکل پیش نمیومد امسال رقابت فروش بین نوت۷ و ایفون فوق العاده جذاب و دیدنی بود و عملا تمام رقیبا رو از میدان به در کرده بودن و همه جا یا نوت ۷ بود یا ایفون ۷ و مثل زمان اس۴ بود اما خب بدشانسی مانع این اتفاق شد که شاید این بدشانسی به نفع ما کاربرا باشه چون الان سامسونگ بدجوری توی بخش باطری فکر و سرمایه گذاری میکنه تا نه تنها بدبینی هایی که بهش هست رو به فراموشی بسپاره بلکه ازش به عنوان یه نقطه قوت در مقابل برند های دیگه استفاده کنه البته این نظر منه و اگر جزو مدیران سامسونگ بودم عملیش میکردم
در کل امسال برای سامسونگ سال خیلی خوبی از نظر سود دهی بود و نوت ۷ هم ۳ماهه اخر سال کار خودشو انجام میده و بخصوص در زمان تعطیلات کریسمس و عید پاک فروش عالی در انتظارشه
اما سال بعد سال ارتقا های اساسی در موبایلا هست پیشنهادم به همه اینه که سال بعد گوشی جدید رو بخرند چون هم نرم افزار و هم سخت افزار دچار تحول میشن

Mehdi Saedi

دوستان چیز جدیدی نیست
ایفون ۲-۳ طراحی شبیه ب هم
۴-۵ هم طراحی شبیه ب هم
و حالا هم ۶-۷ طراحی شون شبیه ب هم هست و اگه طبق روال پیش بره و ۷اس بیاد طراحی جدید رو باید توی ایفون ۸ ببینیم…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs