حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ایجاد توهم بینایی در شبکیه چشم با استفاده از ۱۲ نقطه سیاه در یک صفحه

نوشته

7 سال قبل | 5 دیدگاه | مطالب ترنجی

توهم بینایی و ایجاد اختلال در فرایند دیدن اجسام که اغلب به‌عنوان خطای دید شناخته می‌شود به دلیل وجود محرک‌هایی در سیستم بینایی چشم است. آیا می‌توانید در نگاه اول ۱۲ نقطه سیاه موجود در تصویر را ببینید؟ این سؤالی است که در ادامه با ترنجی قصد بررسی آن‌ را داریم. با ترنجی همراه باشید.

تصویری که مشاهده می‌کنید یک طرح پارچه یا محیط یک بازی ساده نیست بلکه چالشی است که با نام Ninio’s extinction illusion (توهم خاموش بینایی) شناخته می‌شود. این الگو که متشکل از یک صفحه خاکستری رنگ و دوازده نقطه سیاه است که سیستم بینایی و مغز را دچار چالشی با نام “توهم بینایی” می‌کند. این توهم بینایی امکان دیدن تمام ۱۲ نقطه سیاه در یک نگاه را از مغز صلب می‌کند اما سیستم هوشیاری به کمک مغز آمده و تلاش می‌کند تا فرایند دیدن تمام نقاط سیاه در یک نگاه کامل گردد.

این توهم بینایی درواقع نوعی از شبکه‌های سنتیلاتور بینایی است که هر یک از این شبکه‌ها به‌نوبه خود سبب ایجاد اختلال در سیستم شبکیه چشم می‌شود. شبکه‌های سنتیلاتور همان پرتوهای نوری هستند که از تصاویری که سبب خطای دید می‌شوند، ساطع می‌گردد. این توهم اساساً بدان معناست که گیرنده‌های پرتو نور واقع در شبکیه چشم دچار نوعی اختلال شده و نتیجه این اختلال می‌تواند سبب عدم‌تشخیص درست رنگ‌ها، عدم‌تشخیص وسایلی که شباهت زیادی به یکدیگر دارند و یا عدم‌تشخیص اشیا پیرامون شود.

پدیده Ninio’s extinction illusion در بحث‌های تخصصی این‌چنین تعریف می‌گردد:

هنگامی‌که نسبت نقاط سفید در یک صفحه سیاه یا بالعکس کاهش می‌یابد، شبکه‌های سنتیلاتور نیز شروع به ناپدید شدن کرده و درنهایت امکان دیدن تمام نقاط سیاه یا سفید در نگاه اول کاهش می‌یابد. در خوشه‌های خاکستری‌رنگ این‌گونه تصاویر گذرگاه‌هایی وجود دارند که حرکت نقاط سفید کوچکی به‌طور مداوم در آن‌ها دیده می‌شود اما در حقیقت چنین نقاطی وجود ندارند. این نقاط غیر واقعی، حاصل اختلال در شبکیه چشم و توهم در بینایی هستند که تصاویری از حرکات نقاطی سفید به‌صورت معکوس را در مغز تداعی می‌کنند.

توهم بینایی سبب می‌شود تا در تصویر زیر نقاط کوچک خاکستری رنگی را مشاهده کنید!

توهم بیناییمن در نگاه اول تنها ۴ نقطه سیاه در تصویر مشاهده کردم اما به گزارش یکی از کاربران، همسر او توانسته تمام ۱۲ نقطه سیاه را در نگاه اول مشاهده کند. سطح هوشیاری و دقت نظر شما چقدر است؟ آیا می‌توانید تمام نقاط مشکی‌رنگ را در نگاه اول ببینید؟

[su_button url=”http://sploid.gizmodo.com/can-you-see-all-12-black-dots-at-once-1786512711″ target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]gizmodo[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Modarz

خوشمان آمد :good:
من سه تا نقطه دیدم :mail:

Zigen

خبر لانچر پیکسل، که توسط اچ تی سی طراحی شده رو هم قرار بدید. این لانچر واقعا زیباست.

شاهرخ حسینی

جالب بود منم حدودا فکرکنم سه تادیدم. :wacko:

mohammad javad gholami

اوه اوه من واقعا توهم زدم 😐 !!!

Arvin

در یه نگاه که نمیشه همشو دید ولی هر ۱۲ تاشو دیدم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید