حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم Wi-Fi جدید MegaMIMO 2.0 تا ۳ برابر سریعتر از شبکه‌های معمولی است

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

سیستم Wi-Fi جدیدی که محققین طراحی کرده‌اند قادر است تا ۳ برابر سریع‌تر از شبکه‌های وایرلس معمولی به انتقال اطلاعات و داده‌های حجیم بپردازد. این سیستم جدید که با نام MegaMIMO 2.0 شناخته می‌شود دارای ۲ برابر قدرت سیگنال بیشتر نسبت به شبکه وای فای خانگی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

در حال حاضر یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال اطلاعات و داده‌ها، بهره‌گیری از یک شبکه وایرلس است چراکه سرعت و دقت عمل این شبکه بسیار بیشتر از روش‌های سنتی است. اخیراً محققین دانشگاه MIT موفق طراحی و ساخت سیستم Wi-Fi جدیدی شده‌اند که ۳ برابر سریع‌تر از تمام شبکه‌های وایرلس موجود در جهان است.

سیستم وایرلس MegaMIMO 2.0 که در آزمایشگاه هوش مصنوعی این دانشگاه به نام CSAIL ساخته‌شده است، می‌تواند به‌سادگی در روتر های معمولی و خانگی قرارگرفته و سرعتی بی‌نظیر در انتقال اطلاعات را برای کاربران فراهم آورد. همچنین محققین دانشگاه MIT بر این باورند که کمپانی‌هایی نظیر Cisco و Netgear که در این زمینه پیشگام هستند با بهره‌گیری از این فناوری در محصولات خود می‌تواند تحولی عظیم و بنیادین را در شبکه‌های بی‌سیم خانگی ایجاد نمایند.

سیستم Wi-Fi

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای چنین شبکه‌ی پرسرعتی در مکان‌های عمومی و شلوغ، نمود پیدا می‌کند. مکان‌های عمومی اغلب به دلیل تجمع افراد بسیار زیاد نیازمند شبکه‌های وایرلس قدرتمندی هستند که قابلیت پاسخگویی به تمام کاربران را داشته باشد. متروها، فرودگاه، مکان‌های ورزشی و… از جمله مهم‌ترین مکان‌های عمومی هستند که می‌توانند وضعیت پوشش سیگنالی خود را با بهره‌گیری از این سیستم Wi-Fi بهبود بخشند.

با سیستم Wi-Fi جدید MegaMIMO 2.0 حصار محدودیت را بشکنید!

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های پوشش سیگنالی در مکان‌های شلوغ استفاده از چندین نقطه دسترسی در قالب تعداد زیادی روتر و شبکه وایرلس است. یکی از جنبه‌های منفی بهره‌گیری از این روش، تداخل امواج وایرلس، کاهش پوشش سیگنالی و در نهایت افت سرعت می‌باشد. مجهز شدن مکان‌های عمومی به سیستم Wi-Fi جدیدی که محققین آمریکایی طراحی کردند علاوه بر جلوگیری از تداخل امواج وایرلس، وضعیت سرعت انتقال اطلاعات را بهبود می‌بخشد.

سیستم Wi-Fi

در دنیای بی‌سیم امروزی قرار گرفتن در مکانی که کمترین تداخل امواج را داشته باشد کار بسیار سختی است چراکه در حال حاضر هر خانه یا آپارتمان به یک شبکه اختصاصی وایرلس متصل است. یکی از محققین ارشد این پروژه Ezzeldin Hamed (ایزلدین حامد) در پاسخ این سؤال را که “چگونه می‌توان به یک شبکه پایدار وایرلس با سرعت مناسب دسترسی پیدا کرد” این‌گونه پاسخ می‌دهد:

شبکه‌های وایرلس و بی‌سیم برای جلوگیری از تداخل امواجی و دسترسی به بیشترین میزان پوشش و قدرت سیگنال و ارائه بیشترین سرعت انتقال اطلاعات به کاربران لازم است تا به‌طور بسیار هماهنگ و هم‌زمان به ارسال امواج و سیگنال بپردازند تا از تداخل امواج سایر شبکه‌ها جلوگیری شود.

این شیوه دقیقا همان روشی است که MegaMIMO 2.0 از آن بهره می‌گیرد. سیستم مختصات دهی به چندین نقطه دسترسی به‌طور هم‌زمان و انتقال اطلاعات در قالب فرکانس‌هایی یکسان که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به تداخل امواج را حل کند. کلید کشف این سیستم در الگوریتمی قرار داشت که چندین فرستنده مستقل را با استفاده از طیف‌های سیگنالی مشابهی با یکدیگر هماهنگ می‌کرد. محققین با کشف این الگوریتم یکی از مشکلاتی که برای مدت‌ها ذهن دانشمندان را به خود درگیر کرده بود، به شیوه‌ای بسیار خلاقه حل کرد.

یکی از محققین شبکه‌های بی‌سیم به نام Hariharan Rahul (هریاران راهول) در مورد مشکلات تداخل امواجی این‌چنین سخن می‌گوید:

همان‌گونه که دو ایستگاه رادیویی نمی‌توانند به‌صورت هم‌زمان یک موزیک را با فرکانسی یکسان پخش کنند، روتر های معمولی نیز توانایی انتقال اطلاعات با یک فرکانس ثابت به‌طور هم‌زمان را ندارند از این برای ارسال سیگنال‌هایی با طیف‌ها و فرکانس‌های یکسان با مشکل تداخل امواج مواجه می‌شوند.

سیستم MegaMIMO 2.0 دقیقاً بر پایه تکنولوژی‌های روزی است که تقریباً تمام دستگاه‌های بی‌سیم از آن بهره می‌گیرند. این سیستم که به‌عنوان MIMO (multiple-input multiple-output) یا ورودی و خروجی چندگانه معرفی می‌شود دستگاه‌های دریافت‌کننده سیگنال همانند انواع اسمارت‌فون ها و گوشی‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا به‌صورت هم‌زمان به چندین سیگنال مختلف به وسیله تعداد زیادی نقطه دسترسی، متصل شده و به انتقال اطلاعات بپردازند.

یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی Sachin Katti (شاچین کتی) در جهت جلوگیری از تداخل امواج و افزایش پوشش سیگنال‌های شبکه، استفاده از چندین نقطه دسترسی با طیف‌ها موجی یکسان است. اگرچه سیستم نوین MIMO همواره با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است اما محققین این بار به لطف الگوریتم پیشرفته خود بسیاری از مسائل و مشکلات این سیستم را برطرف نموده و موجب ظهور تکنولوژی جدیدی به عرصه سیستم Wi-Fi شده‌اند.

محققین برای انجام آزمایش بر روی سیستم Wi-Fi جدیدی که طراحی کردند، شبکه‌ای مبنی بر تکنولوژی MIMO را در یک اتاق کنفرانس راه‌اندازی کردند. آن‌ها با اتصال هم‌زمان ۴ لپ‌تاپ به این شبکه میزان پوشش شبکه و سرعت انتقال اطلاعات را اندازه‌گیری کردند. نتایجی که از این آزمایش به دست آمد نشان داد که سیستم Wi-Fi با بهره‌گیری از تکنولوژی MegaMIMO 2.0 تا ۳۳۰ درصد سریع‌تر از شبکه معمولی وایرلس عمل می‌کند.

اگرچه هنوز نامی رسمی برای این تکنولوژی انتخاب‌نشده است اما محققین در حال مذاکره با فعالان صنعتی در این زمین هستند تا هر چه زودتر محصولات بی‌سیم و شبکه‌های وایرلس به این فنّاوری مجهز شوند. با ورود سیستم Wi-Fi بر پایه MegaMIMO 2.0 بازار تجهیزات شبکه و انواع سخت‌افزارها دگرگون خواهد شد.

[aparat]www.aparat.com/embed/D5loi[/aparat]

[su_button url=”http://www.sciencealert.com/scientists-have-developed-a-new-wi-fi-system-that-s-3-times-faster” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]sciencealert[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید