حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زندگی با یک موبایل ساده به مدت ۲۴ ساعت؛ آیا من دوام خواهم آورد؟

نوشته

7 سال قبل | 21 دیدگاه | مطالب ترنجی

به جرئت می‌توان گفت که زندگی ما به شکل عجیبی با تلفن‌های هوشمندمان ادغام شده است. هنگامی که بیدار می‌شوید، ابتدا پیام‌های تلگرام را بررسی می‌کنید و شب با تماشای چند قسمت از یک سریال جذاب به خواب می‌رویم! اما این تمام ماجرا نیست؛ در مسیر رفتن به کلاس، در مهمانی‌ها، در زمان‌هایی که تنها هستیم، همیشه یک تلفن هوشمند در دستمان قرار دارد! به عبارتی دیگر، همه ما به تلفن‌های هوشمندمان اعتیاد یافته ایم. اینجاست که تصمیم گرفتم که برای ۲۴ ساعت، یک موبایل ساده سونی اریکسون S500 را در دست بگیرم تا ببینم که زندگی بدون یک تلفن هوشمند برای یک عاشق تکنولوژی چگونه خواهد بود. مانند همیشه، در ادامه با ترنجی همراه شوید.

مسلما بسیاری از ما، با تلفن‌های هوشمندمان کار‌های زیادی می‌کنیم، اما تصمیم گرفتم که تنها، ساده ترین وظایف یک تلفن هوشمند را مد نظر بگیرم. یک صبح عادی را شروع می‌کنیم و به دنبال تلفن هوشمند خود می‌گردم اما یادم می‌آید که خود را وارد چالشی سخت کرده‌ام! برای همین به ناچار تنها برای چک کردن ساعت و پیامک‌های تبلیغاتی که مایه آزار همگی ما هستند از این موبایل استفاده کردم. این یعنی که در ابتدای روز، نتوانستم اخبار، پیام‌ها و پست‌های جدید در اینستاگرام را بررسی کنم. برای همین، مجبور شدم که از کامپیوتر خود برای انجام این کارها استفاده کنم؛ تازه آن‌هم نه به صورت گسترده، بلکه دسترسی‌ به این موارد را تا حد زیادی محدود کردم تا شرایط بیشتر به یک چالش تبدیل شود. بگذارید دقیق تر بگویم. من با کامپیوتر خود فقط امکان بررسی چند سایت را داشتم و بس!

5

راستش را بخواهید، همه ما تبدیل به کسانی شده‌ایم که اکثر این کارها را در بیشتر موارد در حین انجام کارهای دیگر انجام می‌دهیم و استفاده از کامپیوتر برای چک کردن این موارد برای یک مدت کوتاه ولی به صورت ممتد یک مورد عجیب و غریب برای من بود. حال نوبت به آن رسید که از خانه بیرون رفته و به سراغ کارهای روزمره ام برویم. ابتدا رفتم تا هندزفری‌های همیشگی را بردارم اما یادم آمد که این دستگاه از جک ۳٫۵ میلی متری هدفون پشتیبانی نمی‌کند و هدفون‌های اصلی آن نیز دچار مشکل شده اند. شاید استفاده از آیفون‌های جدید در روز‌های اول نیز چنین حسی را به شما القا دهند! مشکل دوم اینجا بود که ساعت هوشمند من نیز به این دستگاه متصل نمی‌شد؛ پس فقط من مانده بودم و موبایل ساده‌ام. احتمالا تا اینجا متوجه شده اید که مهاجرت از دنیای تلفن های هوشمند به تلفن های ساده چقدر می‌تواند در ابتدا سخت باشد.

4

دوست داشتم همان‌جا این چالش را تمام کنم، اما صبر کردم تا نتیجه را ببینم. مسلما هنگامی که بیرون هستید، پیام‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی دریافت خواهید کرد که شاید برخی از آن‌ها، پیام‌های مهمی هم باشند؛ اما امروز، روز خوبی برای وصل شدن به دنیای مجازی نبود. شاید SMS ویژگی‌ باشد که فقط پیام‌های تبلیغاتی آن را دربر گرفته باشند، اما بازهم نیاز داشتم که یک پیام ارسال کنم. اما زمانی که همه به صفحه‌نمایش‌های بزرگ لمسی عادت کرده ایم، کیبورد کوچک این دستگاه ظاهر شد! تایپ کردن با آن شاید چندان مشکل نباشد و حتی برخی افراد با آن راحت تر باشند، اما به شخصه، به صفحه نمایش‌های لمسی عادت کرده‌ام و برای عادت کردن به این کیبورد وقتی باقی نمانده بود! یکی از کارهایی که عمدتا با تلفن هوشمند خود انجام می‌دهم، گرفتن عکس‌های مخلتف چه از اسناد مهم و چه از صحنه‌های زیبا است اما در اینجا، بازهم خبری از این مورد نبود، اما توانستم این مشکل را نسبتا فراموش کنم.

دوربین بیرون زده! :))

دوربین بیرون زده! :))

به شخصه، فردی هستم که در اوقات فراغت، به تماشای سریال‌های مورد علاقه‌ام می‌نشینم (خانواده سیمپسون‌ها!)، اما تماشای ویدئو بر روی یک صفحه نمایش بسیار کوچک دقیقا مانند این است که خود را در کمد تنگ و تاریک به دام بیاندازید! همچنین در اینجا، خبری از ویدئوپلیرهای MX Player و سایر نبود و تنها راه ممکن، تبدیل فرمت تمامی قسمت‌ها بود که کمی وقت از من می‌گرفت. برای همین، مجدد دست به دامن کامپوتر خود شدم. تمامی این شرایط درطی روز تکرار شد، تا اینکه کاملا از آن پشیمان شدم و کلا تصمیم گرفتم که فعلا از موبایلم استفاده نکنم. اما این استفاده از تلفن هوشمند منجر به چه چیزهایی شد؟ راستش را بخواهید، حالا درک می‌کنم که چرا در گذشته، اینقدر نیاز زیادی به کامپیوترهایمان داشتیم! تلفن‌های هوشمند، انجام بسیاری از وظایف را برایمان راحت تر و سریع تر کرده اند و از آنجا که انسان به دنبال راحت طلبی است، نیازمان به این دستگاه ها بیشتر شده است.

2

درست است که که من برخی کارهایم را با کامپیوتر انجام دادم، اما برای اینکه کاملا حال و هوای آن از ذهنم بگذرد، باید چند روزی این رویه را طی کنم. اما می‌دانید که کدام این بخش از چالش برام شیرین بود؟ وقتی که استفاده ام از موبایل کم شد، تمرکز بر روی کارهای روزمره و البته به زندگی بیشتر شد! این روزها به قدری درگیر این دستگاه‌ها هستیم که زندگی و زندگی کردن فراموش کرده‌ایم. نمی‌گویم استفاده از تکنولوژی بد است و شما این را خوب می‌دانید! اما استفاده از این وسایل برای کار و سرگرمی جای خود، کنار گذاشتن آن در برخی موافق جای خود. پس فکر می‌کنم که این چالش، چندان برایم بد نبوده است؛ هرچند که از این لحظه به بعد، مجدد به تلفن هوشمند دلبندم بازخواهم گشت! شاید بد نباشد که شما هم این چالش را برای یک روز هم که شده، بپذیرید.

نوشته شده توسط حسین میرنژاد

اشتراک در
اطلاع از
21 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ЖǷΣRÏA

خیلی سخته بدون گوشی هوشمند….روزی ک z2مو دزدین ۴ماه بدون گوشی بدون برام سخت بود.البته یه هفته اولش ک کلا گیج میزدم.انگار یکی از اعضای بدنمو قطع کرده بودن.ولی کم کم عادت کردم.شبکه های اجتماعی ک کلا تعطیل.فقط با کامپیوتر میومدم سایتارو چک میکردم.خلاصه راحت شده بودم که ی ماه پیش گوشی گرفتم.اونم سامسونگ.منی ک فن دو اتیشه سونیم برای تنوع رفتم سراغ سامسونگ.z2گوشی خیلی خوبی بود برام حیف ک دزدیدنش 😥

milad.tech

چند وقت پیش با داشتن ۲ تا اسمارتفون مجبور شدم از نوکیای ساده استفاده کنم ۲۴ ساعت که هیچ ۱۰ روز B-)

فرشاد

حالا من برعکسم، اگه یه روز لپتاپم نباشه دیوونه میشم، کار کردن با گوشی های هوشمند واقعا برام عذاب آوره،کیبورد لپتاپ اصلا قابل قیاس با اون کیبورد لمسی مذخرف نیست، وبگردی با لپتاپ فوق العاده جذاب تر و بهتره ، با گوشی واقعا عذابه وبگردی، تنها خوبی گوشی شاید محدود به اپلیکیشن که هایی هست که فقط ورژن گوشی دارن و تو لپتاپ وجود ندارن
مثلا وقتی لپتاپ و گوشی پیشم باشن و بخوام تو تلگرام چت کنم جتما از لپتاپم استفاده میکنم چون خیلی راحت تر و سریع تر اینکارو انجام میدم و دستم باز تره، میتونم دسکتاپ رو به چندین قسمت تقسیم کنم و همزمان کلی کار دیگه کنم
در کل به نظرم گوشی هوشمند فقط به درد کارای دم دستی و سطحی میخوره و واقعا نمیشه به عنوان یه ابزار اصلی بهش نگاه کرد
لپتاپ واقعا حس و حال دیگه ای داره آدم هرکاری دلش بخواد میتونه باهاش انجام بده مخصوصا الان که ویندوز ۱۰ اومده و استور مایکروسافت روز به روز برنامه های یونیورسال بیشتری ازائه میده
البته خب این موضوعات یه مقدار سلیقگیه ولی من به شخصه هیچ وقت تلفن هوشمند رو به لپتاپ ویندوزیم ترجیح نخواهم داد

Mehdi_tr74

باهاتون موافقم دوست عزیز
من خودم تو خونه که هستم اکثرا پای کامپیوترم ( چون کارم رو کامپیوتر هست و گشتن تو نت و کلا کار باهاش راحت تره، حتی بازی کلش هم اوردم روی کامپیوتر:-)
حالا این در مورد خونه بود
ولی در مورد بیرون وضعیت فرق میکنه
واقعا لپ تاپ دست و پا گیر هست به علاوه اینکه یه چیز اضافی همیشه باید همرات باشه در صورتی که گوشی تو جیبت هستو همیشه همراته
به نظرم واقعا گوشی های هوشمند تحول عجیبی در زندگی روزمره ایجاد کردن
البته ضررهاش هم واقعا در خانواده میشه دید که کنترلش هم سخته
در کل به نظرم لپ تاپ و اسمارت فون ها در کنار هم خیلی روال زندگی رو راحت کردن

iPooya

وای سونی اریکسون ای ۵۰۰ عالیه ، یادش بخیر
من بعضی وقتا میمونم چجوری با اونا زندگی میکردیم
وستتون هم درد نکنه بابت این پست

Amir.M98

میشه تحمل کرد،من با n97 یه چندروزی مجبور شدم سر کنم،بد نبود?

عارف کمانی

من چهار ماه امتحان کردم
آخرش کارم به جایی رسید که بستری شدم توی دیونه خونه
:)))))))

Modarz

🙂

NOKIA

دقیقا ۳ سال من با این گوشی زندگی کردم،سونی اریکسون اس ۵۰۰
هیییییییی…..عجب روزی بود اون روزا 😥
حالا هم نوکیا سالار کارمو لنگ نمیکنه و واقعا محشره خیلی کار راه اندازه B-)
همیشه در کنار یه گوشی هوشمند،گوشی ساده نیازه

mms6430

من گوشی قبلیم بوتش پرید و سه ماهه که ۱۲۰۰ دارم و حالا حالا ها هم تصمیم به خرید گوشیم ندارم :rose:

Milad.Sh

یه ماه با ۱۲۸۰ کار کردم
زندگی بی دقدقه رو تجربه کردم

riofarina

کسی که بخواد بره سربازی مجبوره این دوران و تجربه کنه،بهتره تمرین کنین!البته میدونم خیلی سخته.
من که سال ۸۵ تموم مردم خدمتو B-) و البته پیر شدم 🙁

ehsan007

خدا از دهنت بشنوه سربازی که سخت نیست به ….که نمیریم من اگه خدا بخاد چن وقت دیگه باید برم سربازی؟؟البته میدونم جا و اب و هوا موثره فقط کلی اگه میتونی دلداریم بده هه ی روزگار :rose: :heart:

REZA

خدا برا ی کسی پیش نیاره که با n72 چند ماه مجبور بشه کار کنه!واقعا مزخرفترین گوشی هست که توی تمام عمرم باهاش کار کردم.
همون اول که اومده بود پدرم یکیشو خرید!همون اولم ازش بدم میومد،سر کردن یک سال با ۱۱۰۰خیلی راحت تر از سر کردن چند هفته با n72هست :wacko: :scratch:

راستی یچیزیم بگم کلا اینترنت و فضای مجازی افسردگی میاره،با گوشی های ساده زندگی واقعی رو میبینیم!
خیلیامون گم شدیم تو یه فضایه بیهوده!

Mehdi_tr74

واقعا که زندگی رو دگرگون کردن اسمارت فون ها
اگر مثبت بخوایم نگاه کنیم روند زندگی رو واقعا راحت تر کرده ولی ضررهاش هم کاملا مشهوده
من شخصا واسه میان ترم و پایان ترم هام مجبورم یه گوشی ساده ببرم
در طول کلاس ها هم اگر استاد بیخیال باشه اکثرا سرم تو گوشیه ( اینترنت رایگان دانشگاه حیفه!!! )
شخصا من رو خیلی درگیر خودش کرده به طوری وقتی گوشیم نزدیکم باشه کار نمیتونم بکنم و مدام سر میزنم تو گوشی و مجبورم بذارمش یه جای دور بعد بشینم پای کار)

younes118

راستش استفاده زیاد و اضافه فکر کنم از بیکاری میاد
من از ٨٣ تا ٩٠ گوشى ساده داشتم که به قول نویسنده مهمترین کارش تماس و پیام بود ، از ٩٠ هم که با HTC HD2 شروع کردم زیاد درگیر نبودم و باز هم بیشتر کارهام رو با لپ تاپ انجام میدم ( حتى تلگرام )
البته فکر میکنم شرایط کار و محدود بودن آیفون هم این وسط نقش داشتن 🙂

jamal9

شاید باورش سخت باشه ولی من با همین s500 وبلاگ نویسی هم می کردم تو بلاگفا!
چند سال پیش من کامپیوتر نداشتم ، و تنها همین گوشی دستم بود ….
مسنجر ها هم نیمباز و یاهو استفاده می کردم …
باهاش اهنگ هم دانلود می کردم …یوسی بروزر یادش بخیر …
ولی خب قطعا کار کردن باهاش به راحتی کار کردن با گوشی های امروزی نیست …همچنین سرعت اینترنتم صدها برابر شده نسبت به قبل (اینترنت موبایل )
ولی خب بشخصه کار با لپ تاپ رو بیشتر از گوشی میپسندم (چون اکثرا تو مغازه هستم) تو لپ تاپ و کامیپیوتر صفحه بزرگتره،تایپ و گشت و گذار هم بنظر من لذت بخش تره …همچنین دیدن فیلم و سریال …
البته تو گوشی هم چک کردن اینستا و تلگرام و گوش دادن موزیک لذت بخش تره …
هرچند گوشی های امروزی اونقدر پیشرقت کردن که شاید تو خیلی از کارای روزمره اصلا نیازی به کامپیوتر نداشته باشیم ….(اینو کسی که با سیستم عامل جاوا کار کرده و سختیا و محدودیت هاشو چشیده بیشتر درک میکنه :)) )

ali™reza

سه سال S500 داشتم.زندگی کردم باهاش :heart:

Mehdi Sadeghi

سلام
این اولین نظر من توی ترنجیه البته همیشه خبرهاشو دنبال میکردم
بقول فریدون زندی .. من اومدم… خیلی خوش اومدم http://158.69.194.168/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_mail.gif
اتفاقا همین یکی دوهفته پیش بعد از سالها اس۲ عزیزم نابود شد و الان یه نوکیای ساده دستمه
راستش خیلی راحت تر از اونی هستم که فکرشو میکردم،البته تلگرام و اینستاگرام رو با پی سی چک میکنم ولی اونم اگه نبود مشکل خاصی نداشتم
تنها مشکلم اینه که اس ام اس دادن باهاش یخرده اعصاب خرد کنه http://158.69.194.168/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_whistle3.gif

☆dani☆

مطلب رو خوندم یاد چند وقت پیش افتادم رفته بودم خونه ی مادربزرگم قبل از اینکه بیام گذاشته بودمش تو شارژ موقع اومدنی یادم رفت بردارمش نزدیک چهار ساعت گوشیم دستم نبود کلا دیوانه شده بودم? بدرترین چهار ساعت عمرم بود? :wacko:

kamran jaafari

دم استیو جابز گرم که آیفون رو معرفی کرد تا این همه سختمون نباشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs