حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لرزشگیر ۵ محوره نرم‌ افزاری در تلفن‌های هوشمند اکسپریا ایکس زد و اکسپریا ایکس کامپکت چیست؟

نوشته

7 سال قبل | 18 دیدگاه | مطالب ترنجی

سونی با معرفی  اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد بر روی موضوعات مختلفی مانند باتری، طراحی و کیفیت ساخت اشاره داشت اما یکی از ویژگی‌هایی که سونی بر روی آن مانور ویژه‌ای داده است، استفاده از لرزشگیر ۵ محوره نرم افزاری در دو تلفن هوشمند جدیدش است. در ادامه قصد داریم که موضوعات پیرامون این لرزشگیر نرم افزاری را شفاف سازی کنیم. مانند همیشه، در ادامه با ترنجی همراه شوید.

قبل از توضیح این ویژگی، اجازه دهید که به مشخصات دوربین اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد داشته باشیم. این دو از یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی با سنسور ساخت سونی IMX300 استفاده می‌کند و از فناوری‌های فوکوس تشخیص فاز و فوکوس لیزری برخوردار شده است. اندازه این سنسور ۱/۲٫۳ اینچ و گشودگی آن معادل f/2.0 اعلام شده است. اما اجازه دهید که ساختار این دوربین را برای شما توضیح دهیم. در کنار این سنسور دوربین، از یک لنز با کیفیت سونی G با گشودگی f/2.0 و ساختار ۶ محوره نیز استفاده شده است. سونی ادعا می‌کند که  اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد در سه زمینه دوربین پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند: فوکوس، تثبیت تصاویر و ویدئوها و پردازش روی تصاویر.

سونی ادعا می‌کند که  اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد در سه زمینه دوربین پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند: فوکوس، تثبیت تصاویر و ویدئوها و پردازش روی تصاویر.

سونی در این تلفن‌های هوشمند از سیستم فوکوس لیزری AF استفاده می‌کند. طرز کار این سیستم به این گونه است که یک نور کوچک اینفرارد که در شرایط نوری خاص قابل دید است به سوی جسم مورد نظر می‌تابد. این نور تا فاصله ۹۰ سانتی تابیده می‌شود و به کمک اندازه گیری مدت زمان تابش و دریافت نور اینفرارد، در سرعت فوکوس تاثیر مثبت می‌گذارد. این سیستم بیشتر در شرایط نوری ضعیف مورد استفاده کاربر قرار می‌گیرد، چراکه سیستم فوکوس سریع تشخیص فاز نمی‌تواند به خوبی اینفرارد در شب و شرایط نوری ضعیف عمل کند. درکل این سیستم این امکان را می‌دهد که لنز، موقعیت خود را زودتر تنظیم کند و در نتیجه سرعت و دقت فوکوس افزایش یابد.

5-axis-h1

حالا نوبت به تثبیت‌ کننده تصویر و ویدئو می‌رسد: همچنان در اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد، خبری از لرزشگیر اپتیکال یا همان لرزشگیر سخت‌ افزاری نیست، اما سونی سعی کرده است که تثبیت کننده تصویر نرم افزاری را به حدی بهبود ببخشد تا بتواند با لرزشگیرهای اپتیکال سخت‌ افزاری رقابت کند. برای همین، سونی در اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد از یک لرزشگیر نرم افزاری ۵ محوره برای جلوگیری از لرزش و تکان خوردن دستگاه استفاده کرده است. سونی می‌گوید که استفاده از لرزشگیرهای اپتیکال در تلفن‌های هوشمند تنها در زمینه ویدئو تاثیرگذار است و در اطراف حاشیه‌های آن ویدئو برخی افکت‌های مزاحم را ایجاد می‌کند. درنهایت، نوبت به سیستم پردازش تصویر می‌رسد. سونی در طی مراسم رونمایی از اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد، یک دمو را نشان داد که در آن تصاویر اکسپریا ایکس زد بسیار واقع‌گرایانه تر و بهتر نمایش داده می‌شدند. همچنین رنگ پوست و میزان تشخیص نور و سایه در تصاویر گرفته شده با اکسپریا ایکس زد در حد مطلوبی بود. افزون بر سه ویژگی ذکر شده، سونی یک ویژگی جدید به نام سنسور تشخیص رنگ را به این محصول اضافه کرده که میزان تعادل رنگ سفید در یک تصویر را بسیار دقیق اندازه‌گیری می‌کند و برای همین، شما می‌توانید با اکسپریا ایکس کامپکت و  اکسپریا ایکس زد در شرایط نوری مختلف، تصاویر با کیفیتی را ثبت کنید.

یک سنسور بزرگ برای دوربین جلو

سونی در اکسپریا ایکس زد از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه استفاده کرده است که دارای ابعاد ۱/۳ اینچ می‌باشد. این سنسور نسبت به سنسور بکار رفته در نسل قبلی اکسپریا ایکس زد بسیار بزرگ‌تر شده که در کیفیت و نور تصاویر تاثیر به سزایی خواهد داشت. سونی همچنین در این دوربین دوم از یک لرزشگیر نرم افزاری ۵ محوره استفاده کرده است. داشتن این مشخصات برای یک دوربین جلو در کمتر تلفن هوشمندی دیده می‌شود و باید این اقدام سونی را تحسین کرد. برای مشاهده نمونه تصاویر گرفته شده، می‌توانید به منبع این مطلب مراجه کنید. درنهایت بد نیست اشاره کنیم که این تصاویر با نسخه‌های غیر قابل فروش اکسپریا ایکس زد گرفته شده اند و در نسخه‌های نهایی، احتمالا شاهد بهبود کیفیت خواهیم بود.

نظر شما چیست؟ شما درباره دوربین اکسپریا ایکس زد و ایکس کامپکت چه فکر می‌کنید؟

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Sony-Xperia-XZ-and-X-Compact-new-camera-explained-5-axis-stabilization-and-image-improvements_id84733″ target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]PhoneArena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
18 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MEGA08

باید دید چ میکنه. باید دوربین خیلی خوبی داشته باشه :good: .ولی ب شخصه اصن ب مگا پیکسل بالا اعتقاد ندارم

Hamed.7

انگاری کلا از دکسومارک خبر نداری که امسال هم تا این لحظه X Performance از S7 جلو زد با اختلاف ناچیز و امتیاز ۸۸ کلی و جالب که توی بخش نویز هم پرفورمنس ۹۶ گرفت و S7 هم ۹۴ گرفت یعنی تو بخش عدم نویز هم جلو زد، توی لرزشگیر هم X امتیاز ۹۳ و S7 هم ۹۰ ، این XZ که امکانات دوربینش خیلی بالاتره ببین چیکار میکنه حالا، عدد مگا پیکسل هم که بالاس منظورش این نیست که بهترم، عملکرد داره نشون میده بهتره که البته ربطی به مگاپیکسل بالا نداره.

hika4

بدرد نمیخوره یعنی اگه اینو سال قبل میزد باز یه چیزی خوب بود

ولی امسال باید حتما ۸۲۱ میذاشت نه ۸۲۰ بزرگترین ضعفش همینه

دیگه چه خبره همش ۸۲۰ کافی نبود … :unsure:

فری

نمونه اولیه عکس های ثبت شده توسط کاربرا هم اومد. فون آرنا گذاشته !!!

این بود اون همه تعریف !!! :whistle: :whistle: :whistle:

HEDAYAT

“and which also sports Snapdragon 820, 23 MP camera, and a 13 MP frontal shooter,”
فکر کنم دوربین جلوی Xperia xz 13 مگاپیکسله، نه ۸ مگاپیکسل.

Ari khan

بیاد ببینیم دوربینش چه عملکردی داره…بنظر چیز خوبی میاد 😉

فری

نچ

Hasan.sh

دوربین جلو در بسیاری از منابع ۱۳mp بیان شده

سونی در بخش دوربین رسما ترکوند :yahoo:

A better life

بدون شک برترین دوربین داره در بین پرچمدار ها

فری

زرشک . تو اکسپریان که عزا گرفتن بعد معرفی این گوشی :whistle:

Amir

سونی در دوربین سنگ تموم گذاشته

i_love_quality

نویسنده عزیز ترنجی دوربین جلو این گوشی ۱۳ مگاپیکسل هست نه ۸ مگاپیکسل
لطفا اصلاحش بکنید

دوربینش بنظر میاد امتیاز ۸۹ یا ۹۰ از dxo بگیره ولی راستش رم ۳ و SD820 راضیم نکرد! این گوشی وقتی قراره حدود یک ماه ونیم دیگه عرضه بشه چرا SD820 روش نیست؟!

milad.tech

خوبه اما هنوزم لرزشگیر اپتیکال بهتره حتی اگه مثل g4 سه محوره باشه

Mr.MJ

هه
لرزشگیر x ک نرم افزاری بود و معمولی
امتیاز خیلی بیشتری نسبت ب همه گوشی ها اورد این ک دیگه جا خود داره

Ali SONY

دوستان گوشی های جدید سونی تنظیمات تمام دستی دارن!
سرعت شاتر، فوکوس دستی ماکرو تا بی نهایت! ایزو! وایت بالانس و….

Mr.MJ

کجا بیان شد این موضوع؟

Hasan.sh

بله تنظیمات دستی دارن
تو برسی ویدیویی تو قسمت تنظیمات یارو داشت توضیح میداد

Mortazavi1986

قطعاً بهترین دوربین مال این گوشیه
۸۲۰ هم کاملاً کافیه و عالی.?
فقط این رم ۳ رو کجای دلم بزارم آخه
Ramxz=Ramz2 و این یه فاجعس 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسين میرنژاد
نویسنده و گرافیست وبسایت ترنجی - خوره تکنولوژیAparat.com/iDealTechs