حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیر تکاملی اسمارتفون‌های گوگل نکسوس

نوشته

7 سال قبل | 4 دیدگاه | مطالب ترنجی

هرسال، سازندگان اسمارتفون‌ها هرکدام یک دستگاه پرچم‌دار جدید معرفی می‌کنند تا ما را هیجان‌زده کنند. با این نرخ به‌روزرسانی سالانه و تعداد نسبتاً زیاد تولیدکننده‌ها، گاهی فراموش می‌کنیم که چند سال پیش دستگاه پرچم‌دار چطور بود. پس اکنون، با رونمایی اسمارتفون‌های جدید نکسوس توسط گوگل، وقت آن رسیده که در زمان به عقب برگردیم و نگاهی به سیر تکاملی سری نکسوس بیندازیم. با ما همراه باشید…

سری نکسوس که از تولیدات گوگل است، دسته‌ای از گوشی‌ها و تبلت‌های بسیار محبوب در میان علاقه‌مندان فناوری و طرفداران اندروید است. در اوایل عصر اندروید، این دستگاه به‌عنوان اسمارتفون مخصوص توسعه‌دهنده‌ها آغاز به کار کرد و اکنون به یک اسمارتفون اساسی و محبوب در بازار اسمارتفون‌ها تبدیل شده است.

از زمان معرفی اولین دستگاه نکسوس اتفاقات زیادی افتاده است. نگاهی می‌اندازیم به اینکه نکسوس از کجا شروع کرد و اکنون کجاست:

نکسوس وان ژانویه ۲۰۱۰

اولین اسمارتفون نکسوس در اوایل سال ۲۰۱۰ متولد شد و توسط اچ تی سی تولید شد. این گوشی با سیستم‌عامل اندروید ۲.۱ اکلر (Eclair) عرضه شد. مشخصات داخلی گوشی، پردازنده تک‌هسته‌ای، ۵۱۲ مگابایت رم و دوربین ۵ مگا پیکسلی بود و همچنین مجهز به Google Voice و نقشه گوگل بود.

nexus1-w628

طراحی این گوشی بسیار شبیه به HTC Desire بود که بعدازآن عرضه شد. این گوشی در یک بدنه یکپارچه با قاب آلومینیوم و کاور پشتی پلی کربنات عرضه شد که در زمان خود بسیار شیک بود. نکسوس وان همچنین مجهز به چیزی بود به نام trackball که از آن موقع تاکنون دیگر خبری از آن نشد.

محبوبیت نکسوس وان محدود بود. در هفته اول، فقط ۲۰۰۰۰ دستگاه به فروش رفت و بعد از ۱۰ هفته، فروش آن فقط به ۱۳۵۰۰۰ دستگاه رسید.

یک دلیل فروش ضعیف، قیمت بالای گوشی (۴۵۰ یورو) بود و دلیل دیگر استراتژی شرکت بود. نکسوس وان در ابتدا فقط به‌صورت آنلاین فروخته می‌شد. در مقایسه، آیفون ۳G در هفته اول ۱/۶ میلیون دستگاه فروخت (۸۰ برابر نکسوس وان) و درنتیجه درفروش سال ۲۰۱۰ بسیار موفق عمل کرد.

نکسوس اس – دسامبر ۲۰۱۰

گوگل برای نکسوس بعدی با اچ تی سی شریک نشد. این دستگاه برای بار اول توسط اریک اشمیت مدیرعامل گوگل در نشست Web 2.0 در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰ رونمایی شد و در دسامبر ۲۰۱۰ عرضه شد. گوگل در عوض این بار با سامسونگ همکاری کرد و نتیجه‌اش نکسوس اس بود. این گوشی با اندروید ۲.۳ نان زنجبیلی (Gingerbread) عرضه شد و اولین گوشی اندرویدی بود که کاملاً از NFC پشتیبانی می‌کرد.

samsung-nexus-s-w782

ازلحاظ طراحی، نکسوس اس دارای خم‌های ارگانیک و بدنه پلاستیک بود. مجهز به صفحه‌نمایش چهار اینچ، دوربین ۵ مگا پیکسل و ۵۱۲ مگابایت رم بود، اما همان‌طور که قرار هم بود به یک پیش‌فرض گوشی‌های نکسوس تبدیل شود، این گوشی فاقد شیار کارت microSD بود. در زمان خودش، وب‌سایت انگجت این گوشی را با عنوان «بهترین دستگاه اندروید موجود حال حاضر» توصیف کرد.

گلکسی نکسوس – دسامبر ۲۰۱۱

گلکسی نکسوس که با اندروید ۴ عرضه شد، آخرین باری بود که گوگل با سامسونگ روی یک اسمارتفون کار کرد. گلکسی نکسوس با طراحی انحنادار و بدنه پلی کربنات مات دارای درخشندگی جزئی، یک گوشی زیبا در قالبی ساده بود. همچنین، این آخرین باری بود که شاهد باتری قابل تعویض در نکسوس بودیم و این چیزی است که بسیاری از کاربران دلتنگش خواهند شد. قاب پشتی گوشی از یک پلاستیک با دندانه‌های ریز ساخته شده بود و در دست کاربر خیلی ارگونومیک و راحت احساس می‌شد.

Galaxy-Nexus-all-sides-w628

در گلکسی نکسوس هم خبری از microSD نبود؛ تصمیمی که گوگل بارها در مورد سری نکسوس گرفت و دلیلش این بود که می‌خواست مردم کمتر به حافظه‌های فیزیکی متکی باشند و بیشتر به سرویس‌های ابری روی بیاورند.

نکسوس ۴ – نوامبر ۲۰۱۲

یک سال بعد، با نکسوس ۴ شروع همکاری گوگل نکسوس با ال‌جی کلید خورد و تا نکسوس ۵ و نکسوس ۵X ادامه پیدا کرده است. نکسوس ۴ دارای لبه پلاستیکی نرم و کاور پشتی شیشه‌ای بود و یک اثر تلألؤ (بر اساس گوشی اپتیموس جی) داشت تا ظاهر آن هر چه بیشتر شیک شود.

Nexus-4-all-sides-w628

در نکسوس ۴، گوگل سیاست قیمت‌گذاری‌اش را عوض کرد و شروع به یارانه دادن روی سری نکسوس به‌منظور عرضه آن‌ها با قیمتی پایین‌تر از تمام رقبا کرد. رقم فروش را معمولاً به‌سختی می‌توان از زیر زبان گوگل کشید، اما عموماً ازآنجایی‌که نکسوس ۴ مرتب فروخته می‌شد، فرض می‌شود که نکسوس ۴ خوب فروخت.

ازلحاظ سخت‌افزاری، نکسوس ۴ قدرت این را داشت که از اکثر تست‌ها سربلند بیرون بیاید، اما بهترین نبود. بااین‌حال، نکسوس ۴ شهرت گوگل را در ساخت اسمارت‌فون خوب و قابل‌خرید با قیمت فوق‌العاده تثبیت کرد.

نکسوس ۵ – اکتبر ۲۰۱۳

نکسوس ۵ ساخته‌شده توسط ال‌جی، احتمالاً بیشتر از سایر مدل‌های نکسوس قبل از عرضه تبلیغ شد و در کانون توجه قرار گرفت. ازلحاظ طراحی، گوگل به سمت ظاهر ساده در نکسوس ۵ رفت و نتیجه دستگاهی بود که هم ساده بود و هم واقعاً ظریف بود.

nexus-5-all-sides-w628

سیاست قیمت پایین گوگل ادامه پیدا کرد و شرکت همچنین تصمیم گرفت که یک ورژن ۳۲ گیگابایتی این دستگاه را هم عرضه کند. برخلاف نسل قبلی، نکسوس ۵ از نهایت قدرت پردازش زمان خودش استفاده کرد و این دستگاه دارای ارزش خرید بالا، به یک رقیب واقعی برای سایر تولیدکننده‌ها تبدیل شد.

متأسفانه گوگل در این دستگاه از یک دوبین ضعیف استفاده کرد که علی‌رغم عرضه چندین آپدیت نرم‌افزاری برای جبران آن، این دوربین نقطه‌ضعف اساسی این گوشی بود.

همچنین، نکسوس ۵ همراه با خود، تغییراتی خاص در اندروید داشت که جالب‌توجه‌ترین آن، شفاف شدن نوار navigation و نوتیفیکیشن بود که اکنون در ورژن‌های جدید اندروید به یک استاندارد تبدیل شده است.

نکسوس ۶ – نوامبر ۲۰۱۴

نکسوس ۶ بر اساس موتو ایکس موتورولا بود (سال ۲۰۱۴) و به دلیل افزایش سایز و قیمت همه را متعجب کرد. این دستگاه با قیمت ۶۴۹ دلار عرضه شد و دارای یک صفحه ۵/۹۶ اینچی به‌جای ۵/۲ اینچیِ مورد انتظار بود. با توجه به سایز ۴/۹۵ اینچی نکسوس ۵، این یک جهش در سایز بود.

nexus6-3-w628

نکسوس ۶ با یک صفحه‌نمایش آمولد QHD (۴۹۳ نقطه بر اینچ مربع)، یک پردازنده چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۰۵، سه گیگابایت رم، باتری ۳۲۲۰ میلی‌آمپر-ساعت همراه با شارژ بی‌سیم Qi و یک توربوشارژر عرضه شد. یک ویژگی عالی نکسوس ۶ که در سری نکسوس جدید است، ضد آب بودن آن است. نکسوس ۶ با سیستم‌عامل اندروید ۵ لالی‌پاپ عرضه شد.

نکسوس ۵X سپتامبر ۲۰۱۵

اولین نکسوس ۵ هنوز پس از دو سال از زمان عرضه اولیه‌اش، یک گوشی محبوب است. این گوشی دارای یک طلسم عجیب است که هنوز در میان طرفداران نکسوس جریان دارد. ویژگی‌های طراحی با خطوط مرتب و پلی کربنات دل‌نشین و مخملی آن و از همه مهم‌تر، نسبت عملکرد به قیمت عالی آن از موارد جالب‌توجه است.

AndroidPIT-Nexus-5X-front-white-w782

همه‌چیز حاکی از آن است که نکسوس ۵X (محصولی دیگر از ال‌جی) این موفقیت را با پیوند عمیقی که با نسل گذشته ۲۰۱۳ اش دارد، تکرار خواهد کرد. ظاهراً قرار است گوگل دوباره از پلاستیک مات استفاده کند و بر اساس آنچه دیده‌شده، ۵X متمایل به این طراحی اثبات شده است. ازلحاظ قیمت، نکسوس ۵X نیز به نکسوس ۵ نزدیک است و قیمت آن حدود ۳۸۰ دلار است. بازهم به نسبت قیمت، مشخصات خوبی دارد.

نکسوس ۶P سپتامبر ۲۰۱۵

و بالاخره رسیدیم به نکسوس ۶P که مدلی جدید از نکسوس ۶ موتورولا است. این دستگاه باب طبع کسانی است که گوشی‌های بزرگ‌تر و رده‌بالاتر را می‌پسندند. این دستگاه با نمایشگر ۵/۷ اینچ QHD و بدنه یکپارچه فلزی عرضه می‌شود. نکسوس ۶P اولین همکاری گوگل با هوآوی در تولید گوشی‌های سری نکسوس است که می‌تواند برگ برنده شرکت باشد. چراکه هوآوی اخیراً فروش خوبی داشته است و بازار Honor 7 و هوآوی میت اس خوب گرفت.

nexus-6p-traseira-w782

این گوشی با اسکنر اثرانگشت، پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ و باتری ۳۴۵۰ میلی‌آمپر-ساعت چیزی بیشتر از یک نسل جدید از سری قبلی نکسوس است.

آیا اکنون برای نسل بعدی در سری نکسوس هیجان دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

[su_button url=”https://www.androidpit.com/google-nexus-evolution” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Androidpit[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HameDHeidarY

خوراک گوشی های نکسوس فقط رام های کاستوم هست.

Mostoul

Nexus 5 :heart:
اگه نسل بعد ۵ از طراحی مشابه بهره میبرد و فقط دورش فلزی میشد بازهم قشنگ بود
به نظرم ۵ از همه قشنگتر و ساده تره

AK_007

عاشق طراخی پشت نکسوس موتورلام
خیلی خوبه لامصب

Ari khan

منم از طراحی نکسوس ۶ خیلی خوشم میاد 😉

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده