حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زمان آن رسیده است که “نوآوری” رکن اصلی در دستگاه‌های نکسوسی باشد

نوشته

7 سال قبل | 4 دیدگاه | مطالب ترنجی

هرساله دستگاه‌های نکسوسی بعد هیاهوی تمامی اسمارت‌فون فون های پرچمدار معرفی می‌شوند و می‌توانند بهترین بازخورد را هم میان کاربران پیدا کنند. اگر شما تجربه یکی از دستگاه‌های نکسوسی را داشته باشید به خوبی متوجه خواهید شد که لذت استفاده از اندروید در حال و هوای نکسوس فرای چیزی است که در مورد اندروید می‌دانید اما اجازه دهید در این مورد کمی بیشتر تحقیق کنیم. نکسوسها هرچند دستگاه بسیار عالی و خوبی هستند اما بدون هیچ نوآوری و یا قابلیت خاصی رونمایی می‌شود. به نظر شما این روند می‌تواند روندی ادامه‌دار در سال‌های آینده باشد؟ مسلماً خیر! در ادامه همراه باشید.

بد نیست موردی را کاملاً شفاف توضیح دهیم. همان‌طوری که در بالا اشاره شد سبک و سیاق دستگاه‌های نکسوسی با دستگاه‌های مطرح دیگر بازار کاملاً متفاوت است و به جرئت می‌توان بهترین دستگاه‌های بازار هم شناخته خواهد شد. در مثال نویسنده اصلی این مطلب گفته شده است که در سال ۲۰۱۰ با خرید نکسوس اس پس از ۴ سال هم بهترین عملکرد را از خودش داشته است و برخلاف دیگر دستگاه افت بسیارکمی را به خود دیده است.

اما اگر نگاهی کلی به آن‌ها ها داشته باشید دستگاه‌های نکسوسی امضایی خاص از خودش در تاریخ اسمارت فون های دنیا باقی نگذاشته‌اند. به زبان دیگر هر نکسوس نتوانسته است لقب بهترین ایده و یا نوآوری را در سال به خودش اختصاص دهند بااینکه بهترین دستگاه بوده است. نکسوس ها تنها هنر اصلی که دارند، هماهنگی کامل نرم‌افزار و سخت‌افزار برای رسیدن به دستگاهی با بهترین عملکرد و دریافت سریع‌ترین آپدیت‌های نرم‌افزاری اندروید هستند.

[su_quote cite=”نویسنده مطلب”]نکسوس ها باید ایده‌های مفهومی را به‌صورت اجرایی دربیاورند و عموم را با آینده اندروید آشنا کنند.[/su_quote]

انتظار اینکه دستگاه‌های نکسوسی به‌عنوان پرچم‌دار اصلی اندروید شناخته شوند، انتظار زیادی نیست. در عوض شرکت‌های تولیدکننده دیگر به خوبی این را متوجه شدند و سعی دارند تا در هر دوره از اسمارت فون هایشان ایده را پیاده سازی کنند که بتواند خط مش اسمارت فون های دیگر را تعیین کند. برای مثال شما را به یاد اسمارت فون‌های الجی و موتورولا بیاندازم. اگر به یاد داشته باشید مدت زیادی است که صحبت از اسمارت‌فون های ماژولار به میان آماده است اما شرکت‌هایی فوق پرچم‌دار این نوآوری هستند درصورتی‌که این وظیفه خود گوگل و اسمارت‌فون‌های نکسوسی بود که بتوانند اولین واکنش‌ها را به خود جلب کنند.

AndroidPIT-lg-g5-friends-0428-w782

یا برای مثال بد نیست شرکت لنوو را مثال بزنیم. شرکتی که با رونمایی از اسمارت‌فون Phab 2 Pro توانست پروژه خود گوگل را تحت عنوان Google Project Tango اجرایی کند. یا بد نیست به سراغ سامسونگ برویم که نوآوری اسمارت‌فون هایی با صفحه‌نمایش آج را مرسوم کرد. یا حتی هوآوی که استفاده از دو دوربین را به بهترین نحو اجرا کرد.

lenovo-phab-2-pro-Looking_At_Solar_System-w782

همان‌طوری که شاهد هستید خلق نوآوری و ایجاد یک راهکارهایی تازه در شرکت‌های دیگر برای سیستم‌عامل اندروید به‌شدت زیاد است درصورتی‌که مادر این سیستم‌عامل آن‌چنان به فکر ایجاد روش‌هایی اساسی نیست. از زمانی که دستگاه‌های نکسوسی رونمایی شدند ایا قابلیت خاصی به ماهیت اسمارت‌فون های اندرویدی اضافه‌شده است؟ جواب این سؤال بدون شک خیر خواهد بود!

درواقع “اندروید خالص” هرچقدر هم خوب و عالی باشد اما جواب درستی برای رقابت در بازار اسمارت‌فون‌های کنونی نیست و در اصل با خرید یک اسمارت فون نکسوسی ما به گوگل می‌گوییم که “هی گوگل بیا پول من رو بگیر و دستگاه من را آپدیت کن!”؛ بله تنهای قابلیتی که بیشتر از اسمارت‌فون های دیگر در اینجا به ما داده‌شده است فقط آپدیت هست. البته نمی‌خواهیم ارزش این کار را پایین بیاوریم و بگوییم ارزش ندارد بلکه ما از گوگل به‌عنوان شرکت اصلی که می‌تواند خط فکر اندروید را هدایت کند انتظار بسیار بیشتری داریم.

[su_pullquote align=”right”]اندروید نیاز به یک رهبری کامل دارد[/su_pullquote]

بعضی‌اوقات گفته می‌شود که گوگل قرار است صفر تا صد طراحی و ساخت یک اسمارت‌فون تا زمان رونمایی را در دست داشته باشد اما بازهم شاهد هستیم که نام شرکتی کنار G گوگل نوشته‌شده است و آن شرکت وظیفه تولید را برعهده‌گرفته است. اپل این وظیفه را به خوبی برعهده‌گرفته و یک تنه با رونمایی از چند دستگاه به جنگ میلیون‌های دستگاه اندرویدی رفته است. این‌که از نظر درصد سهم بازار و رقابت‌های آمار و ارقامی تا چه حد خوب عملکرده است بماند، اما رویکرد اندروید انحصارطلبی نیست ولی در نظر داشته باشید عدم انحصارطلبی را نباید دال بر بدون رهبری یک سیستم‌عامل دانست. اکنون Project Ara گوگل یکی از بهترین سکوهایی است که گوگل می‌تواند با ایستادن در مقابل آن رهبری اندروید را به کمال برساند. شما تصور کنید اسمارت‌فون‌هایی را بهترین عملکرد که توسط شما اسمبل خواهند شد! رم، پردازنده، نوع دوربین و قابلیت‌های دیگر توسط سلیقه شما انتخاب خواهد شد و دستگاهی را در اختیار خواهید داشت که علاوه بر بحث باز بودن سیستم‌عامل، مفهوم اپن سورس در سخت‌افزار هم تداعی می‌کند!

project-ara-01-hero-w782

در مورد این پروژه صحبت شد بد نیست اشاره‌کنیم که گفته می‌شود قرار است اسمارت‌فون‌های مبتنی بر Project Ara کمی محدودتر از چیزی باشد که فکر می‌کنید. درنهایت باید به این اشاره‌کنیم که در بازه کنونی لازم است دستگاه‌های نکسوسی، دستگاه‌هایی برای چند سال آینده باشند نه اینکه صرفاً بهترین در همان سال شناخته شوند. هرچند شرکت‌های زیادی تمایل به در دست گرفتن سری نکسوس دارند اما گوگل قواعد سختی را برای ان‌ها در نظر گرفته است. این را هم در نظر داشته باشید که رونمایی از نکسوس‌های جدید به اواخر سال می‌رسید و با رونمایی از سری بعدی پرچم‌داران شاهد افت شدیدی ازنظر به‌روز بودن آن‌ها هستیم.

نظر شما چیست؟ آیا نبود نوآوری در سری نکسوس عامل اصلی نخریدن شما به حساب می‌آید؟

برگرفته‌شده از وب‌سایت اندرویدپیت به نوشته صدرا مخملی

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
milad beyk

کلا وقتی اسم نکسوس میاد یطوری میشم
نمیدونم با روحیات من سازگار نیس??

emad007

دقیقا منم یه جوری میشم. فقط بر عکس من مو به تنم سیخ میشه :heart:

Mostoul

من هماهنگی سخت افزار و نرم افزار رو به قابلیتهایی که بعد از یه مدت تکراری میشن و فقط روزهای اول جذاب هستن ترجیح میدم
من نکسوس رو نمیخرم واسه قابلیتهایی که فقط جنبه نمادین دارن
فکر هم میکنم این یه چیز ثابت شدس ، به عنوان یه کاربر نکسوس که نکسوس ۵ داشتم اعتراف میکنم من نکسوس رو به خاطر سادگیش دوست دارم ( البته ممکنه نظر بعضی ها متفاوت باشه حتی اونایی که نکسوس دارن )
البته از نظر بعد سخت افزاری قضیه فرق میکنه
شما تو نکسوس همیشه اولین نفری هستی که اپدیت دریافت میکنی ، امنیتت تا حدودی بیشتر ، خیلی بیشتر از سایرین تضمین شدس
تا باید دید نوآوری رو چه چیزی تصور میکنن
شاید کسی که از سامسونگ استفاده کرده و بیاد با نکسوس کار کنه شاید هیچوقت نتونه ارتباط خاصی برقرار کنه ، همونجور که منی که با نکسوس کار کردم با چیز دیگه ای نمیتونم کار کنم ( البته قضیه واسه ios فرق داره نمیخوام بحث ios رو پیش بکشم ولی اینکه من نمیتونم جز با آیفون کار کنم اشتباس و همش حرفه ، این قسمت پرانتز رو حسابش نکنید نظر دوستان محترمه? ) یا حد اقل چیزی شبیه به نکسوس رو انتخاب میکنم ( مثل کاری که الان کردم و یه Z5 خریدم، تا حدودی شباهت داره )
چون از نظر من همین که شما یه سخت افزار و نرم افزاری داری که به قدر کافی با هم مچ هستن که میتونن خیلی سریع نیازهاتو پاسخگو باشن کافیه ( نکسوس مثل آیفون در دنیای اندرویده چون مستقیما زیر نظر گوگله )
نکسوس اسمش هم زیباس ، سادگی هم زیباس

Revover

دلیلش اینه یکی تبلیغ نداره و دو هم اینکه ویژگی های عجیب و غریب نداره. من که به شخصه تجربه گوشی نکسوس رو با هیچ چیز دیگه عوض نمیکنم و غیر از انتخابم اولم تو اندروید ( که اونم بعد یه مدت سیانوژن زدم تا روز آخر) همه گوشیهام اندروید خالص بودن ( موتو و نکسوس) وان پلاس هم همیشه جزو انتخابام بوده ولی متاسفانه از نظر تایم معرفی بهم نخورده یا قدیمیتر شده نسبت به نکسوس و موتو یا پولشو نداشتم !
واقعا تبلیغات مهمه ، مردم زیاد دنبال برند و ویژگیهای الکی میرن. به شخصه هیچ کدام از ویژگیهای غیر نکسوسی برام کاربرد ندارن. من که حوصله ندارم دوربین رو باز کنم سه ساعت تنظیمات و افکت و انتخاب بین ۱۰ عکس و … میخوام دوربین رو وردارم یه عکس بکشم وسلام عکاس bbc که نیستم ! حتی ویژگیهای ایفونم که از همه کمتره رو نمیخوام چه برسه به سری گلکسی که از همه بیشتره.
برای من سادترین گوشی موجود یعنی نکسوس بهترینه .
مثلا اس ۳ چی بود زده بود با چشم صفحه اسکرول میکرد ؟ تو عمرتون کسی رو دیدید ازش استفاده کنه ؟؟!
یا سیستم های پاور سیوینگ بعضی گوشیها چیه صفحه سیاه میشه و میمونه فقط مسج و تلفن و بقیه اپلیکیشنها غیب میشن ؟
کاربر عقلش نمیرسه باتری شده ۵ درصد کار باهاش رو ادامه نده؟!
میرسه و یه invert color رو فعال کنه هم برا شب ها مناسبه هم برای پاور سیوینگ در عین سادگی بینهایتش!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....