حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مطلب ساعت ۲۴ : اتوبوس‌های چینی به دنیای واقعی پا گذاشتند!

نوشته

7 سال قبل | 5 دیدگاه | مطالب ترنجی

اگر به خاطر داشته باشید و از خوانندگان همیشگی مطلب ساعت ۲۴ باشید، احتمالا باید این مطلب را به خاطر بیاورید: “مطلب ساعت ۲۴ : اتوبوس‌های چینی نسل جدید کاهش ترافیک شهری”

مدتی پیش از خلاقیتی از جنس چینی خبر دادیم که شک و شبهه‌های زیادی پشتش وجود داشت؛ آن زمان، عده‌ای از انقلابی بودن طرح دم می‌زدند و عده‌ای دیگر از غیرقابل اجرا شدن این اتوبوس چه داستان‌ها که نبافتند! اکنون مهندسان چینی تمام این شایعه‌ها را کنار زده‌اند و بر طرح اتوبوس‌های هوایی، جامه‌ی عمل پوشاندند! این را قبلا هم گفته‌ایم، اکنون باز هم می‌گوییم:

“باور بفرمایید که هر چه حماسه در دنیا هست، دقیقا همین جا، در چین کوچک، رخ می‌دهند. اکنون بدون هیچ توضیح اضافه شما را به ضیافتِ خلاقیت از نوع چینی دعوت می‌کنم! با ما همراه باشید…”

این را از اول بگویم که در این مطلب قرار است حسابی شوکه بشوید پس خودتان را برای همه چیز آماده کنید. کاهش ترافیک شهری، موضوعی است که هر شهردار یا دولتی را وادار به تفکر می‌کند. تعداد ماشین‌ها به طور لحظه‌ای زیاد می‌شود اما متاسفانه شهرها و کشورهای ما به همین اندازه کِش نمی‌آیند. با این حال چه می‌شود کرد؟ آیا می‌توانیم شرکت‌های تولید کننده را وادار به تولید کمتر بکنیم؟ آیا می‌توانیم مشتری‌ها را مجبور به انصراف از خرید بکنیم؟ جواب این سوالات ساده است. مسلما خیر، چرا که این‌ها به هیچ عنوان راه حل قطعی نیستند. ممکن است بعضی از شما بگویید که می‌توان با افزایش خودروهای شهری و پوشش مناطق بیشتر به این موضوع کمک کرد. بله، می‌توان تا حد زیادی روی این پیشنهاد حساب باز کرد، اما سوال اصلی همچنان پا برجاست. دقیقا چطور باعث کاهش ترفیک شهری بشویم؟

واضح است که نمی‌شود خودروهای عمومی را به صورت غیرکنترل شده افزایش داد، چرا که قرار نیست این بار ترافیک شهری را با خودروهای عمومی افزایش بدهیم. پس چه کنیم؟ مهندس‌های چینی قبلا در این مورد برنامه‌هایی پیاده کرده‌اند. تصور کنید قرار است در خیابان‌های غیر قابل تغییر (از نظر عرض) سطح شهر افراد بیشتری را به حرکت واداریم. در این شرایط خودروهای شخصی باید بتوانند به راحتی عبورومرور کنند و ترافیک به صورت محسوس کاهش پیدا کند. راه حل پیشنهادی شما چیست؟ در ادامه مطلب، مهندسان چینی به شما پاسخی خواهند داد که حتی به فکرتان هم خطور نمی‌کرد.

راستش را بخواهید زمانی که ایده‌ی این اتوبوس را مشاهده کردم کمی مردد شدم چرا که آیا واقعا سیستم حمل‌ونقل چین ریسک بزرگی را متحمل خواهد شد؟ آیا مردم چین به اندازه کافی از آن استقبال خواهند کرد؟ اصلا بگذارید سوال را بنیادی‌تر بپرسم، آیا مهندسان چینی واقعا قادر به تولید این اتوبوس‌ها در دنیای واقعی هستند؟ بعدا با مطالعات بیشتر متوجه شدم که افراد زیادی همچون من این سوال بزرگ را در ذهن داشتند. اما حالا این طرح آنقدر جدی شده که در دنیای واقعی پا گذاشته و از مرز کاغذ و خیال فراتر رفته است. هم اکنون شما می‌توانید سفری رویایی از این سر تا آن سر داشته باشید و با خیال راحت از بالای ماشین‌ها در خیابان عبور کنید! Transit Elevated Bus یا TEB نامی است که به این وسیله نهاده شده است؛ رویایی که تنها بعد از ۳ ماه تغییر و تحول روی کاغذ، به نمونه‌ای واقعی و قابل استفاده تبدیل شد!

اکنون می‌توانید به زندگی کردن ادامه بدهید و تمام خلاقیت و نوآوری را به چینی‌های بلندپرواز بسپارید:

روی کاغذ:

photo_2016-05-29_23-45-50

elevated_bus_1

3

34909B8500000578-0-A_model_of_a_new_elevated_bus_pictured_has_been_unveiled_at_a_te-a-11_1464089405017

https---blueprint-api-production.s3.amazonaws.com-uploads-story-thumbnail-9902-Transit

در واقعیت:

AD-Elevated-Bus-Beijing-China-02

AD-Elevated-Bus-Beijing-China-03

AD-Elevated-Bus-Beijing-China-04

AD-Elevated-Bus-Beijing-China-05

[su_button url=”http://www.architecturendesign.net/chinas-elevated-bus-hits-the-road/” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]architecturendesign.net[/su_button]

 هر چقدر بگوییم:

مردها فلان

زن‌ها فلان

یا تنهایی خوب است

و دنیا زشت است!

آخرش روزی قلبت برای کسی تندتر می‌زند…

سرآینده: چارلز بوکوفسکی

شب شما آرام

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

این فوق العادس!که چیزایی که نمیسازن!! :heart:
فقط عکسای پست و هم نگاه کردم!

ولی شعر زیبا بود! :rose:

beni.chalton

افرین خدایی هم زیبا هم بسیار کاربردی.

HEDAYAT

این ایده خیلی جالبیه،امیدوارم از روابط خیلی خوبمون با چینی های عزیز در اینطور چیزها هم سود ببریم!
مسلما بهتر از اتوبوس های خط ویژه هست که هرچیزی سر راهشون باشه زیر میگیرن 🙂

پ.ن:خوشحالم که بالاخره دوباره هرشب مطلب ساعت ۲۴ رو در ترنجی میبینم
امیدوارم امتحانات خوب بوده باشه:)

NOKIA

عجب…چینی ها هم چیزای خارق العاده میسازن…ادم شاخ درمیاره :wacko:
اتوبوس هایی که ایجاد ترافیک نمیکنن :bye:

Mustafa Keftanzadeh

همه مطلب یک نار اون شب بخیری یکنار :rose:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سحر حاصلي
هر شب همراه شما با دسته اختصاصی مطلب ساعت 24 - تارنمای خصوصی: saharhaseli.com ایمیل کاری: saharhaseli.atwork@yahoo.com صفحه اینستاگرام: instagram.com/saharhaseli