حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نفس‌گیرترین نظرسنجی‌ها و جدال‌ها – به نظر شما آیا شرکت‌های چینی در آینده می‌توانند جای بزرگان تکنولوژی را بگیرند؟

نوشته

7 سال قبل | 29 دیدگاه | مطالب ترنجی

پنجشنبه و ساعت ۲۱ فرا رسید تا با تقدیم قسمتی دیگر از سری نفس گیرترین نظرسنجی‌ها و جدال‌ها در خدمت شما عزیزان همراه باشیم. امشب قصد داریم که به موضوعی اشاره کنیم که صحبت‌های پیرامون آن مدت‌های زیادیست در بین کاربران صورت می‌گیرد. شرکت‌های چینی هم‌اکنون بازار دنیای موبایل را به دست گرفته‌اند و بعید نیست که تا چند سال دیگر در صدر شرکت‌های تکنولوژی قرار بگیرند. به نظر شما در آینده دنیای تکنولوژی به چه سمتی خواهد رفت؟

با ترنجی همراه باشید…

در هفته‌ی قبل به این موضوع پرداختیم که به نظر شما می‌توان به گارانتی‌های مختلف اعتماد کرد یا خیر. گارانتی در ایران به دلیل وجود شرکت‌های واسطه از وضعیت خوبی برخوردار نیست و کاربران طبق آمار به گارانتی‌ها تقریبا هیچ‌گونه اعتمادی ندارند.

امروز صبح خبری مبنی بر مقام اول هوآوی در شرکت چین منتشر شد. در سال‌های گذشته شرکت هوآوی را کمتر کسی می‌شناخت و اکثر افرادی که به این شرکت با نام یک کمپانی نام آشنا می‌نگریستند آن را با مودم‌های مخابراتی و تجهیزات شبکه می‌شناختند. در واقع طی چند سال به دلیل مدیریت خوب هوآوی این کمپانی به اندازه‌‌ای رشد کرده است که اکنون در بین پنج شرکت اول معروف تکنولوژی در جهان سیر می‌کند.

شرکت Xiaomi را نگاه کنید. در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در تلاش بود تا بتواند یک تلفن همراه هوشمند بسازد. Xiaomi Mi2 اولین تجربه‌ی موفق Xiaomi در بازار بود. این شرکت بسیار سریع رشد کرد و هم‌اکنون طی آخرین آمار در رتبه‌ی دوم شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه در چین قرار دارد. این کمپانی هم‌اکنون از شیر مرغ تا جون آدمی‌زاد محصولات تکنولوژی می‌سازد و هیچ ترسی از ساخت محصولات عجیب و غریب ندارد. هم‌اکنون این کمپانی علاوه بر تلفن همراه و تبلت هدفون٬ ماشین لباسشویی٬ جاروبرقی٬ انواع وسایل جانبی و پاور بانک می‌سازد و موفق شده است که نام خود را تحت عنوان یک شرکت با کیفیت جا بیاندازد.

Huawei Mate 8 review-Toranji (81)

شرکتی مثل اپو نیز در چند سال اخیر موفق بوده است. این کمپانی نیز تقریبا تازه کار است و راه زیادی برای رسیدن به بزرگان تکنولوژی همچون سامسونگ و یا اپل دارد.

در سال‌های قبل مخصوصا در سال ۹۲ و ۹۳ به هیچ وجه ذهنیت خوبی از محصولات چینی نداشتم. آن هم به خاطر این بود که در آن سال‌ها مدل‌های بی کیفیت و داغون سری Y و G هوآوی به صورت قارچ‌گونه در حال فراگیر شدن بود و عدم وجود کیفیت در این موبایل‌ها من را به صورت کلی نسبت به چین و محصولات دیجیتالش متنفر کرده بود. در سال ۹۴ که به ترنجی پیوستم دیدگاهم در خصوص تلفن‌های چینی خیلی تغییر کرد.

وقتی که با دوست عزیزم آقای عطایی در مشهد صحبت می‌کردم متوجه موضوعی شدم که من را بسیار تکان داد. این موضوع آن بود که نباید روی هیچ محصولی تعصب مطلق داشت. در آن دوران به یاد دارم که سینا چند تلفن هوشمند چینی را به تازگی بررسی کرده بود و می‌گفت که عارف دیدگاه من بعد از بررسی این تلفن‌ها نسبت به تلفن‌های چینی بسیار تغییر کرده است.

xiaomi_mi_5_review_8

با خود فکر کردم و گفتم که چرا باید روی چند شرکت خاص مانند سونی ٬ سامسونگ٬ الجی و یا نوکیا تعصب داشته باشم و تنها از محصولات آن‌ها استفاده کنم. چرا آمار فروش محصولات ساخت چین بسیار بالاست و مردم جهان از این نوع محصولات استقبال می‌کنند؟

دل را به دریا زدم و سعی کردم که برای اولین بار یک موبایل چینی تهیه کنم. برندی که کمتر در ایران شناخته شده بود و کمتر کسی تمایل به خرید آن داشت. Xiaomi ! به راستی که بعد از خرید تلفنی از این شرکت دیدگاهم نسبت به چینی‌ها عوض شد. در واقع به این مفهوم رسیدم که:

تعصب چیزی مزخرفی است. از حال لذت ببر. تکنولوژی را درک کن و عاشق آن شو!

اگر بخواهیم به این موضوع فکر کنیم که این محصول شبیه آن یکی است و نباید آن را خرید٬ به نظرم باید منتظر موبایل‌های ذوزنقه و دایره مانند باشیم. برخی از افراد فکر می‌کنند که هر شرکت باید هر بار یک چیز جدید تولید کند. من با این موضوع کاملا مخالفم.

شرکت‌های سابقه‌دار دیگر نوآوری جذابی ندارد

در ایام گذشته اگر می‌خواستید یک موبایل چینی خریداری کنید اگر با کیفیت آن کنار می‌آمدید یک چیز احتمالا شما را خیلی آزار می‌داد. عدم وجود خلاقیت و نوآوری در تلفن‌های چینی قدیمی یکی از دلایلی بود که مردم را به سوی اپل٬ نوکیا ٬ سامسونگ٬ الجی ٬ سونی و اچ تی سی می‌کشاند. در سال ۲۰۱۶ نه تنها شرکت‌های چینی به خلاقیت و نوآوری شرکت‌های معتبر رسیده‌اند بلکه از آن‌ها در مواردی جلو نیز زده‌اند!

فناوری شارژ سریع اپو را مشاهده کنید. طراحی متفاوت وان پلاس ۱ و طرح سرامیکی Xiaomi Mi5 را ببینید. شرکت‌های قدیمی در حال درجا زدن هستند. در آیفون ۶ اس به غیر لمس سه بعدی چه چیز جدیدی مشاهده شد. اچ تی سی ۱۰ چه ویژگی جدید و انقلابی داشت؟ گلکسی نوت ۷ چطور؟

در واقع تمام شرکت‌ها در حال درجا زدن هستند اما جسارت شرکت‌ها چینی بیشتر است. آن‌ها علاوه بر سرمایه‌ی زیادی که دارند در آزمایشگاه‌هایشان نیز سخت مشغول‌اند تا تکنولوژی به وضعیت بهتری دست یابد. البته از این نباید غافل شد که شرکت‌های اپل و سامسونگ و مایکروسافت نیز بیکار ننشسته‌اند و در آینده‌ی نزدیک شاهد نوآوری بیشتر خواهیم بود.

همه چیز نوآوری و خلاقیت نیست! چیز‌های مهم‌تری نیز وجود دارند

در حال حاضر مردم جهان بیشتر به سمت خرید محصولات ارزان قیمت متمایل شده‌اند. آن‌ها حاضر نیستند که پول زیادی برای محصولات گران قیمت اپل و سونی و سامسونگ بدهند و در واقع می‌خواهند با کمترین قیمت بیشترین بازده را به دست آورند. سامسونگ برچسب قیمتی عجیب و غریبی را بر روی گلکسی نوت ۷ چسبانده است و اپل نیز همچنان به گران فروشی ادامه می‌دهد.

[poll id=”166″]

آیا به نظر شما در سال‌های آتی چه بر سر شرکت‌های معروف تکنولوژی خواهد آمد؟ آیا چینی خواهند توانست جای اپل و سامسونگ را در صدر جدول بگیرند؟

نگارش شده توسط عارف کمانی

اشتراک در
اطلاع از
29 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
beni.chalton

هه هیچ وقت.

amir Narimnpour

خب یه زمانی ژاپن در مقابل اروپا و از جمله المان این چنین بود
بعد ژاپن شد قطب
یه زمانی هم کره اینجوری بود
الان کره هم تقریبا رسیده بالا
چین هم شک نکنید میرسه
اگز برای کره و ژاپن ۴ ۵ دهه طول کشید برای چین کمتر هم طول خواهد کشید
هر از چند گاهی اولیگارشی به یه سمتی میره

سرمایه ها به یه سمتی میره که الان رفته سمت چین
حالا هی هم که ما بگیم نه خیر چین این چنین نیست و اضالت نداره و ……
این چیزیه که اتفاق میوفته

فری

یه زمان در مقابل اروپا این چنین بود ؟؟ کدوم زمان رو میگی؟؟

ژاپن از اویل قرن ۲۰ شروع کرد به پیشرفت .البته اصل پیشرفت ژاپن از دوران امپراتوری میجی ( قبل آغاز قرن ۲۰ ) شروع شد . زمانی که فقط آمریکا و آلمان از نظر اقتصادی تو دنیا غول بودند. بعد جنگ جهانی دوم از هم پاشیده شده بود ژاپن ولی به لطف سرمایه گذاری آمریکا در عرض ده سال دوباره همون ژاپن قبل جنگ جهانی دوم شد !!!

amir Narimnpour

قبل از جنگ هم بزرگترین منبع درامدی ژاپنی ها تجارت بود
مثل تجارت ابریشم و …
این تا اینجا که بفهمید در مقابل کشور های اروپایی من جمله المان واقعا هیچی نبودن جرقه های صنعت زده شده بود(هرچند قبل از اون هم شرکت های صنعتی که بنیانگذاراشون مخترعین بودن وجود داشت))) که هرچند جنگ همشو با خاک یکسان کرد…
پس از جنگ هم ک ژاپن به عنوان یک اقتصاد از ۰ شروع کرده بالا امد که در مدل اقتصادی خودش هم به شدت المان رو الگو قرار داده بودند …. هرچند که در حال حاضر واقعا در حد المان هستن و چیزی از اون کم ندارن…
اما گذشته این چنین نبوده

فری

عزیز لطفا تاریخ بخون . بعد نظر بده

rezzaz

صد درصد.
هیچ پادشاهی ای همیشگی نیست.چینی ها خیلی دارن پیشرفت میکنن.و تقریبا موفق شدن خیلی از برند های خوب رو جا بزارن.در بخش تلفن هوشمند هوآوی برند هایی مثل ال جی و اچ تی سی و سونی و موتورولا و بلک بری و آلکاتل رو پشت سر گزاشت.و خودش رو بعد از سامسونگ و اپل بزرگترین تولید کننده تلفن همراه کرده.و ثابت کرده شرکت ریسک پذیریه.وقتی که مردم از تلفن های هوشمند عادی خسته شدن به سمت نوآوری میرن.و اونوقت که پادشاهی بی چون و چرای سامسونگ تموم میشه و هواوی جاش رو میگیره.البته این فقط یک نظره.ولی چینی ها پشتکاره خیلی زیادی دارند

Blue Tech

کلا چینیها در آینده نقش بزرگی در دنیا خواهند داشت
زمانی سرمایداران آمریکایی خر کیف بودن که دارن سودشون رو با واگذاری تولیدات به چین چن برابر کنن
الان باید منتظر ظهور سرمایه داران و شرکتهای تحقیقاتی و علمی خود چینیا باشن
چین جدا اخیرا خیلی دارن خوب کار میکنه الان بر خلاف اون روسیه ی زپرتی تنها کسی که جدا داره شروع به کل انداختن با آمریکا میکنه و توانشم داره

riofarina

آی گفتی آی گفتی، اونقدر بدم میاد از این روسیه، روسیه زپرتی خخخخ

riofarina

عارف جان شما که این گوشیو داشتی چرا یه بررسی تخصصی ازش تو سایت نذاشتی! خیلی نامردی :rose:
به نظر شرکتهای چینی، دونه به دونه شرکتای دیگه رو تصاحب خواهند کرد، مثل موتورولا
راستی redmi pro هم اومد ایران، icmobile آورده.

riofarina

موفق و پیروز باشی و امیدوارم تو کنکور تک رقمی بیاری :rose:

شاهرخ حسینی

اگر هم اشتباه نکنم قوی ترین ابرکامپیوتر دنیارو هم امسال بود یاپارسال ساختند اونم با قطعات داخلی خودشون این دیگه بیانگر همه چی هست ولی من یکی مجبورم بشم دیگه آخرش سمت هواوی میرم بقیه رو اصلا ابدا وعمرا تواین بین اصالت هم چیز مهمی هست البته فکرنکنم چینی ها جای این یکی شرکت هارو بگیرن البته این فقط یه نظر شخصیه باسپاس :rose:

MOAZEZ

چینی ها یک دنباله رو هستن و اصلا ایده ای ندارن. اگه موبایل فردا مثلث بشه چینی ها هم مثلثی خواهند کرد ولی اگه تا ابد همینجوری بمونه اونا هم به همین شکل گوشی خواهند ساخت. ایده ای ندارن برای اینکه یک محصولی در آینده جای موبایل رو بگیره و این ایده فقط بدست شرکتهای بزرگی مثل سونی و.. ساخته خواهد شد چون تاریخ تکنولوژی اینو ثابت کرده که ایده ها همیشه از بزرگان بوده.

special

wtf? :wacko:
یعنی شما میگی پیشرفت فقط و فقط به ایده نیاز داره؟؟
پس چرا الان اسمارتفون های چینی اینقد مطرح هستن؟خوبه فروششنونم از شرکت های other مث سونی هم هم بیشتره :whistle:
میگی ایده همیشه از بزرگان بوده پس چرا شرکتی مثل نوکیا ورشکست شد؟!
شمایی که به سونی میگی بزرگ درحالی که other هست فازت معلومه دیگه لازم نیست برا ک…شعرات بشینم جواب بنویسم 🙂

MOAZEZ

یعنی واقعا فهمیدن منظور من انقدر سخت بود برات؟ اصلا جواب تو چه ربطی به کامنت من داشت؟!! خواهشا سن و سالتون کمه و هیچی از تکنولوژی نمیتونید درک کنید نظر ندید. مجبور نیستید حتما چیزی بگید. خدایی یبار دیگه نظرمنو بخون بعد نظر خودتم بخون ببین اصلا چه ربطی بهم داشتن؟!!!

Yas

سلام

چرا آینده تقریبا همین الانشم گرفتن جاى بزرگانى مثل نوکیا و اچ تى سى و سونى رو
چیزى نمونده جز اپل و سامسونگ

milad.tech

قطعا میتونن جای بزرگان رو بگیرن
همونطور که لنوو کاری کرد که حتی hp در زمینه فروش لپ تاپ ضرر داد و جای سونی وایو رو کاملا گرفت
موتورولا رو از قعر جدول داره میاره بالا
چین تولید نوکیا رو از فنلاند قطع کرد و به چین آورد
الان هواوی سونی و ال جی رو به راحتی کنار زده و در واقع جاشونو گرفته دیگه
در آینده این صنایع به دست شرکت های چینی میافته و شرکت های بزرگ تر به تجارت های تخصصی تر رو میارن از دست کپی و رقیب خلاص بشن شبیه کاری که سونی در زمینه ی لنز و اپتیک دوربین انجام داد یا در زمینه تولید لنز و عدسی و اپتیک های پزشکی

Modarz

موفق آره ولی بهترین نه هیچوقت
حمایت چین از تولید ملیش مثال زدنیه
البته این رو باید ذکر کرد آمار فروش بالا به جمعیت زیاد چین ربط داره اصن چین و هند رو باید جدا حساب کرد 😉

Ho3ein

متنفرم از چین و برندای چینی 🙂

kamran jaafari

چرت ترین برندای دنیا برند های چینی هستن
یه مشت اوسکول تر خود چینی ها هم گوشیاشونو میخرن
نه رابط کاربری داره نه اپدیت میاد براش درست درمون
هیچکقت به هیچ جا نمیرسن اینا
من موندم اگه ایفون نبود اینا رابط کاربری و قیافه گوشیهاشونو از کی کپی میکردن
هوا وی یه گوشی داشت کپی ایفون ۵ بود
بعد سامسونگ از ایفون ۶ کپی کرد قیافشو
این چینی ها هم دوباره کپی کردن

MOAZEZ

چینی ها خنگ ترین انسانهای دنیا هستن،اونایی که باهاشون برخورد داشتن اینو خوب میدونن. وقتی هواوی بشه پرفروش ترین گوشی کشورشون ببین در چه حد تعطیلن

kamran jaafari

دقیقا
والا کسایی که میخرن به نظرم پول ندارن
من تو کل دنیای موبایل یکی اپل رو خیلی قبول دارم یکی سونی
زد ۵ میخواستم بخرم اما وقتی دیدم داداشم پریمیوم خرید و یکم گرم میشد نخریدم اونم بخاطر اسنپدراگون ۸۱۰ احتمالا
در کل هر برندی هست باید اصالت داشته باشه وگرنه کپی رو که چینی ها هم میکنن

riofarina

آلمان، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه فکر کنم خبرشو نخودی که دومین برند پر فروش هواوی شده.
بنظر من اوسکول اونیکه نظر مخالف خودشو اوسکول بدونه :scratch:

kamran jaafari

هواوی دومین برند پر فروشه؟
از کی تا حالا
اونوقت اپل و سامسونگ و سونی کسخل خاور میانه هستن؟
اوسکول اونایی هستن که گوشی اشغال ۲۰۰تومنی چینی میگیرن دستشون
ادم لپ لپ بگیره دستش ولی حداقل برند نامداری باشه
نه این چینی های چرت وپرت

Mortazavi1986

به نظر من که شیائومی آینده موبایل رو میسازه من که اگه یه روزی گوشی سونی نگیرم حتما شیائومی میگیرم، مخصوصا با دیدن می۵ سرامیکی واقعاً قلقلک شدم. :bye:

grimm

مثلأ می خوان جای ناسا .مایکروسافت.گوگل و اپل رو بگیرن این شرکت ها شرکت های هستن که پیشرفتشون فقط در یک زمینه خلاصه نیست مثل یک مرتبه خبر میاد که گوگل ماشین تولید کرد اپل یک سیستم جدید برای هواپیما ها ساخت یا مایکروسافت چند وقت پیش خبری خوندم دستگاهی برای کنترل وضعیت بیمار ها در بیمارستان ساخت که اطلاع رسانی لحظه ای به پرستار مراقب رو از طریق گوشی انجام میده

Darkgroom

بله
آسمون آینده دنیا قرمزه

master slim

چینی ها زرنگ ترین متحد ترین و جاه طلب ترین آدمای دنیا هستن
همین الانشم همه برند های مطرح رو فرستادن قبرستان فقط مونده اپل و سامسونگ ک واقعا لایق و برجسته هستن
ای کاش ملت ایران یک ذره از چین یاد میگرفتن :negative:

Blue Tech

ای کاش
البته اونام مثله ما بدبختی زیاد کشیدن که الان دارن روز به روز شکوفا تر میشن
ای کاش بدبختی هاییم که ما میکشیم در راه شکوفاییمون باشه نه از دست دادن هر چیز خوبی که داشتیم… 😥

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com