حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چین ماهواره مخابرات کوانتومی QUESS را به فضا پرتاب کرد

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

چین با پرتاب ماهواره مخابراتی QUESS، یک رکورد ثبت کرد و اکنون اولین کشور دارنده ماهواره مخابرات کوانتومی است. چین امیدوار است با این ماهواره، گامی اساسی در دستیابی به یک سیستم مخابراتی غیر قابل نفوذ برداشته باشد. دیروز، ۱۶ اوت ۲۰۱۶ مصادف با ۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ماهواره مخابراتی QUESS سوار بر راکت لانگ مارچ ۲D از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان و همراه با ماهواره تحقیقاتی LX-1 و یک ماهواره علمی اسپانیایی به مدار زمین پرتاب شد. در ادامه مطلب با ترنجی همراه باشید…

ماهواره QUESS متشکل از یک مخابره گر کلید کوانتومی، یک واحد گسیلنده تنیدگی کوانتومی (Quantum Entanglement)، یک واحد تنیدگی و یک واحد پردازش است.

quess_architecture

نام این ماهواره، مخفف عبارت Quantum Experiments at Space Scale است. این ماهواره دارای وزن ۵۰۰ کیلوگرم است و در مداری به ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دارد. این ماهواره، کلیدهای کوانتومی بین ایستگاه‌های زمینی در چین و اتریش را منتقل خواهد کرد. آکادمی علوم اتریش شریک علمی چین در این پروژه و تحقیقات در سایر فناوری‌های کوانتومی مانند تله پورت فوتون، خطای کاهش انتقال و تولیدکننده‌های اعداد تصادفی است.

این ماهواره نیم‌ تنی، اولین ماهواره مخابرات کوانتومی دنیا، مخابرات غیر قابل نفوذ بین ایستگاه زمینی چین و اتریش را آزمایش خواهد کرد و مقدمه‌ای برای هدف نهایی ساخت یک شبکه جهانی مخابرات کوانتومی تا سال ۲۰۳۰ است.

screenshot_2016-08-16_22.46.53

کلید‌های کوانتومی، کلیدهای رمزنگاری‌ای هستند (وقتی کلیدهای رمزنگاری به یک الگوریتم رمزنگاری داده شوند، اطلاعات را رمزگذاری و بازخوانی می‌کنند) که متصل به ذراتی هستند که در سطح کوانتومی درهم‌تنیده شده‌اند. ذرات دارای تنیدگی کوانتومی، در یک حالت کوانتومی مشترک هستند که به‌محض مشاهده، به هم می‌ریزد. این بدان معناست که کاربران قانونی سیستم مخابرات کوانتومی در صورت هک شدن سیستم، به دلیل فروپاشی حالت کوانتومی ناشی از مشاهده شدن سیستم، از هک شدن آن مطلع می‌شوند.

در شکل زیر، این ماهواره را کمی قبل از پرتاب و در حال نصب روی راکت لانگ مارچ ۲D می‌بینید.

screenshot_2016-08-16_22.49.12

علاوه بر این، قوانین مکانیک کوانتوم، مهندسی معکوس یک کلید کوانتومی تولیدشده طی فرآیند تنیدگی کوانتومی را عملاً غیرممکن می‌کنند. بنابراین، شکستن کدهای کوانتومی، در تئوری حتی با فناوری رایانه کوانتومی (که یک مدل نظری ابررایانه است که شکست روش‌های سنتی کدگذاری را تضمین می‌کند) هم امکان ندارد. اما نکته مهم و قابل‌توجه این است که، این فناوری همچنان در سطح تجهیزات فیزیکی، کارکنان یا ورود سایر روش‌های مخابراتی به زنجیره مخابراتی، آسیب‌پذیر و قابل‌نفوذ است.

screenshot_2016-08-16_22.57.49

پرتاب ماهواره QUESS، بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای اطمینان یافتن چین از قرارگیری در میان کشورهای پیشرو در فناوری مخابرات کوانتومی است. در ادامه، قرار است یک خط مخابرات کوانتومی موجود بین شمال و جنوب چین گسترش پیدا کند و شامل یک شبکه توزیع کلید کوانتومی بین چین و اروپا در سال ۲۰۲۰ و یک شبکه جهانی در سال ۲۰۳۰ شود.

موفقیت پروژه QUESS می‌تواند چین را به یک سیستم مخابراتی امن مجهز کند که در مقابل جاسوسی و تداخل مصونیت دارد و در اقتصاد، دیپلماسی، مخابرات از راه دور و حتی در بخش نظامی و اطلاعاتی کاربرد خواهد داشت.

[su_button url=”http://www.popsci.com/china-launches-quantum-satellite-in-search-for-unhackable-communications” target=”blank”]popsci[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده