حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از اپل تا آیفون ؛ ۱۰ گوشی برتر و تاریخ ساز اپل از نگاه ترنجی (قسمت اول)

نوشته

7 سال قبل | 26 دیدگاه | مطالب ترنجی

چند مدتی است که در ترنجی آخر هفته‌ها پست‌هایی تحت عنوان گوشی‌های برتر و تاریخ ساز شرکت‌های مختلف را منتشر می‌کنیم و دو پست اول این مجموعه به سری اکسپریا پرداختیم ٬ در سری دوم به سراغ شرکت سامسونگ و گلکسی‌های معروفش رفتیم و سری سوم را به الجی اختصاص دادیم. شما کاربران از این سه قسمت استقبال خوبی به عمل آوردید. این هفته به سراغ یکی از بزرگان تکنولوژی به نام اپل خواهیم رفت و در قسمت اول به۵ تلفن تاریخ ساز این شرکت با نگاهی متفاوت خواهیم پرداخت. (شماره‌ی ۱۰ تا ۶)

با ترنجی همراه باشید…

مقدمه: شرکت اپل ماجرایی متفاوت با تمامی شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه دارد. این کمپانی تاکنون تنها ۱۳ مدل اسمارت‌فون به بازار عرضه کرده است و جدا کردن دو تلفن ناموفق از این لیست کار چندان سختی نیست. پس در نتیجه می‌خواهیم بین آیفون‌های اپل یک رده‌بندی ایجاد کنیم و کمی نگاه این پست با دیگر مقاله‌های سری گوشی‌های برتر و تاریخ متفاوت است. در آخر هم بابت منتشر نشدن این سری از مقالات در دو هفته‌ی اخیر صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم.

۱۰- Apple iPhone 2G

نخستین نسل از آیفون‌های اپل سرآغاز ایجاد نسلی با نام آیفون است که موفق‌ترین محصولات اپل به شمار می‌‌رود. این تلفن را مرحوم استیو جابز شخصا در مراسمی بسیار بسیار شورانگیز و تاریخی در آمریکا (سال ۲۰۰۷) معرفی کرد و در عرضه‌ی اولیه‌ای که در برخی از اپراتورهای آمریکایی صورت گرفت استقبال بسیار خوبی از آن به‌عمل آمد.

متاسفانه به دلیل این‌که این تلفن در حدود ۹  معرفی و به بازار عرضه شد و تعداد کمی از این اسمارت‌فون واقعا تاریخی وارد این شد تاکنون نتوانسته‌ام که آن را پیدا کرده و دقایقی با آن کار کنم اما از گوشه و کنار اینترنت اطلاعات جالبی در خصوص این تلفن پیدا کرده‌ام که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.

Apple iPhone

  • این تلفن نخستین موبایل تولید شده توسط اپل بود.
  • دوربین ۲ مگاپیکسلی داشت.
  • برای اولین بار در تلفن‌های همراه از یک صفحه نمایش خازنی و بدون نیاز به کیبورد فیزیکی استفاده شده بود (الجی زودتر از اپل دست به تولید تلفن لمسی زد اما صفحه نمایش گوشی الجی خازنی نبود و از نوع فشاری بود و تنها با قلم کار می‌کرد)
  • انحنای خاص و جالبی در این تلفن وجود داشت.
  • برای نخستین بار امکان نصب نرم‌افزارهای حرفه‌ای و سطح بالا در یک تلفن فراهم شد (بعد از iPhone OS 2)
  • دقت لمس این تلفن در زمان خود بی‌نظیر بود
  • سنسور مجاورت نخستین بار در آیفون نسل اول استفاده شد

۹- iPhone 5

این تلفن خط مشی سری ۵ اپل بود. سه تلفن با طراحی کاملا شبیه به این گوشی توسط اپل تولید شد که شاید مهم‌ترین تفاوت‌ آن‌ها با یکدیگر دوربین قوی‌تر٬ پردازنده‌ی ۶۴ بیتی و دوربین باکیفیت‌تر باشد. آیفون ۵ یکی از گوشی‌های واقعا خوب اپل بود که تنها یک سال توسط اپل تولید شد. از زمان معرفی در سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۳ و رونمایی از شاهکاری به نام آیفون ۵٫ این تلفن نخستین آیفونی بود که بعد از مرگ استیو جابز پا به عرصه گذاشت و در زمان خود موفقیت‌های چشم‌گیری را به‌دست آورد.

Apple iPhone 5

با آیفون ۵ های زیادی تاکنون کار کرده‌ام. نخستین چیزی که در هنگام استفاده من را مجذوب خود می‌کرد سرعت بی‌نظیر این تلفن در زمان خود بود. واقعا خوش دست بود و در هنگام در دست گرفتن این تلفن حس خوبی به شما دست می‌داد. دوربین این تلفن در ابتدای عرضه مشکلاتی همچون هاله‌ی بنفش داشت که کوپرتینویی‌ها با عرضه‌ی iOS 6.1 مشکل را تاحدودی برطرف کردند. اپل بعد از دو نسل سرانجام به استفاده از یک گیگابایت رم روی آورده بود در حالی که رقبایی همانند سامسونگ بیش از دوسال بود که یک گیگابایت حافظه‌ی موقت در گوشی‌های خود استفاده می‌کردند.

۸- iPhone 3GS

شاید با دیدن عکس‌های آیفون ۳GS ٬ آیفون ۳G و آیفون نسل اول از نظر ظاهری تفاوت چندانی بین آن‌ها نبینید ولی آیفون ۳GS ک ارتقای بسیار خوب نسبت به نسل قبل خود به حساب می‌آمد. اپل امکانات جذابی را روی iOS 3 کار گذاشته بود و دوربین این تلفن نسبت به نسل قبل خود قوی‌تر شده بود. امکان فیلم‌برداری با دوربین توسط اپل در این تلفن تعبیه شد و سروصدای طرفداران اپل که به نبود این ویژگی‌ مهم معترض بودند تا حد زیادی خوابید. Apple iPhone 3GS

با این تلفن چندین سال پیش کار کردم. به یاد دارم که دوربین آن در مقابل پرچمداران نوکیا و سونی اریکسون اصلا حرفی برای گفتن نداشت و اپل در آن زمان واقعا اهمیتی به دوربین گوشی‌های خود نمی‌داد. صفحه نمایش این تلفن خیلی خوب بود و کیفیتش به نسبت سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از رقیبان بالاتر بود.

۷- iPhone 4

این تلفن یک تغییر واقعا اساسی نسبت به دیگر محصولات اپل محسوب می‌شد. طراحی به صورت کامل دگرگون شده بود٬ قدرت گرافیکی و قدرت پردازشی تا دو برابر بهبود یافته بود٬ دوربین ۵ مگاپیکسلی این تلفن حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و بدنه‌ی فلزی آن از مشتریان دلربایی می‌کرد. اپل در زمان معرفی آیفون ۴ از صفحه‌نمایش‌های معروف رتینا پرده برداشت. هنوز هم وقتی که آیفون ۴ خاله‌ام را در دست می‌گیریم مجذوب کیفیت صفحه نمایش آن می‌شوم. به یاد ندارم که یک گوشی قدیمی تا این حد من را به خود جذب کند ولی آیفون ۴ موفق به این امر شده بود.

اپل در آیفون ۴ از سرویس مکالمه‌ی تصویری Face Time پرده برداشت. برای نخستین بار شاهد حضور یک دوربین سلفی (در آن زمان اسمش سلفی نبود و به آن دوربین جلو می‌گفتند) بودیم و اپل از یک سنسور خیلی معمولی با رزولوشن VGA استفاده کرده بود. مشکل آنتن ندادن آیفون ۴ در هنگام در دست گرفتن به حالتی که خطوط آنتن را بپوشانید یکی از مشکلاتی بود که اپل را در سال ۲۰۱۰ بسیار اذیت کرد.

Apple iPhone 4

۶- iPhone SE

این تلفن به نسبت آیفون ۵S هیچ ویژگی جدید و دهن پرکنی نداشت. تنها مقدار رم افزایش یافته بود٬ CPU به شدت بهتر شده بود و مقدار تعداد پیکسل‌های دوربین دچار تغییر و تحول شده بود. نمی‌توان این گوشی را یک ایده‌ی جدید به‌ظاهر جدید نامید ولی وجود چنین اسمارت‌فون‌هایی با نمایشگر کوچک در جامعه ضرورت دارد. هنوز هم بسیاری از افراد به دنبال یک گوشی کوچک و خوش دست هستند و نمی‌خواهند از سایز ۴ اینچ بالاتر را با خود حمل کنند. شما در ویترین هیچ شرکتی نمی‌توانید محصولی را پیدا کنید که با صفحه نمایش ۴ اینچی و اندازه‌‌ی کوچک٬ چنین قدرتی داشته باشد.

Apple iPhone SE

نظر شما در این رابطه چیست؟ فردا شب منتظر قسمت دوم باشید.

نگارش: کمانی

اشتراک در
اطلاع از
26 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
six path

مینوشتید همه گوشی های اپل ساده تر نبود مگه چند تا گوشی داره

mtm

دوست عزیز

ال جی Prada اولین تلفن همراه با یک صفحه نمایش “لمسی خازنی” بود!

Xia

مگه اپل چندتا گوشی داره که شما ده تا برترشو انتخاب کردین؟

rezzaz

واقعا اپل یعنی ورود به دنیای حرفه ای ها.
حالا صبر کنید.وقتی ایفون ۷ بیاد میبینین که بار دیگر در رده ی اول سریع ترین اسمارت فون جهان قرار میگیره.
گردو خاکی به پا میکنه که نگو و نپرس.گردبادی درست میکنه که همه ی گوشی هارو درو میکنه.
ردپایی از سیاره ای دیگر.
اپل نسل جدید زندگی حرفه ای B-)

rezayyakuza

همین الانشم سریع ترین گوشیه مگه اینکه نوت ۷ بتونه کنار بزنتش که فک نمیکنم بتونه بازم

Ali Mousavi

ناموسا یاد chalton.افتادم :)))
ولی عیب نداره همونطور ک یه عده برای سامسونگ تبلیغ میکنن تو سایت یه عده هم برای اپل عزیز تبلیغ کنن B-)

Ali.leader

تمام گوشیهای مشتری گول زنه تاریخ اپل!
این عنوان بیشتر بهش میخوره ! B-)

HEDAYAT

آیفون ۴ واقعا زیبا بود، ایکاش اپل طراحی شیشه و فلزش رو ادامه میداد؛)
دوستان این گوشی بلوتوث نداشت درسته؟

L0pht

هدابت هزیز هر بتر نظرتو میبینم یاد صادق خان میفتم‌ :rose: داشت کلی فقط ب برای گوشی های دیگ غیر ایفونی فایل سند نمیکرد یا دریاف باید جیل میکردی بداش لایسنس و میخریدی هرچن رایگانش ینی کرک شدش بود ولی ارزش نداشت اون موقع ۱۰ تمن بود

Hoseyn Zx

دومین گوشیم ایفون ۴ بود بلوتوث داشت ولی نمیشد فایل بفرستی یا دریافت کنی .. البته اون زمان من جیلبریک کرده بودمو بلوتوثشم فعال کرده بودم! خاطرات زیادی با این گوشی داشتم.. همه میگفتن دوربین گوشیت چند مگاپیکسله؟ منم میگفتم ۵٫٫ همه میزدن زیر خنده ! ولی من با این گوشی اون زمان دوربین نوکیا n8 رو نابود کردم !واقعا عکس ها و فیلم های بسیار با کیفیتی میگرفت که هر کی میدید تعجب میکرد.
یادش بخیر ios روی ایفون ۴ یه حال و هوای دیگه ای داشت ! دوران طلایی جیلبریک بود .. گیم روی ios خیلی حال میداد ایفون ۴ بازیها رو به سرعت و روانی اجرا میکرد با رم ۵۱۲ مگابایت ! یادمه وقتی به ios 5.1.1 اپدیت کردم امکان دسترسی به دوربین از صفحه لاک میسر شده بود …که بعدها به گوشیهای اندرویدی راه پیدا کرد ! کلا خاطرات ایفون شیرینه به دل میشینه 🙂 :rose:

Pouya

بین کل اپلیا

۴ – ۵ – ۵ اس – ۶ – ۷(منکه خوشم اومده)

اینارو میپسندم

ولی متاسفانه فعلا اماده نیستم وارد اکوسیستم ios بشم

pika

همون اول ترکوندین که!
گوشی هوشمندی که برای نخستین بار امکان نصب نرم‌افزارهای حرفه‌ای و سطح بالا در یک تلفن فراهم کرد رتبه ۱۰ گرفته؟! بر طبق چه منطقی آغازگر راه گوشی های هوشمند تاریخ ساز نیست!
بعد حالا جالبه iphone SE به عنوان بیخود ترین گوشی تولید شده توسط اپل رتبه ۶ داره؟! 😐
ب هر حال ممنون بابت زحماتی که برای ما میکشین :rose:

Ali Mousavi

منظورت از بیخود ترین، سریعترین گوشی تاریخ با بهترین عملکرد تو گیمینگ موبایله دیگه نه؟

pika

گل من تیتر مطلب رو دیدی؟!
کجای آیفون SE برتر و تاریخ سازه؟! توضیح میدی برام؟
چرا موضع میگیری اصن! من با گوشیای دیگه ی خود اپل مقایسه کردم!

milad.tech

به نظرم تمام این چندتا گوشی اپل واقعا جزو گوشیهای بد اپل که هیچ بلکه جزو پر ایرادترین اسمارتفون ها یا ضعیفترین ها بودن
که خود نویسنده هم به همشون اشاره کرده
من تو این لیست فقط آیفون SE رو بع عنوان یه کامپکت عالی قبول دارم مخصوصا برای خانم ها یا کسایی که دست کوچیک دارن
دقیقا به غیر از این چندتا بقیه گوشیهای اپل عالین
البته تو این لیست بازم ۳GS هم بد نیست فقط یکم دوربین و باتریش ضعیف بودن

AK_007

اولین سلفی روی ایفون نبوده
گوشی های نوکیای قدیمی هم سلفی داشتن

iPooya

اصلا قبول ندارم این لیست رو
اولین گوشی خازنی دنیا
اولین اسمارت فون دنیا تاریخ سازترین گوشی اپل نشده بعد آیفون SE که از ته مونده های ۵S ته انبار مونده ساخته شده تو لیسته ؟ :wacko:
من خودم فن اپل و سامسونگم ولی اصلا لیست منطقی نیست

i me

ایفون بهترین گوشی تاریخه با اومدنش وضعیت گوشیهای موبایل دگرگون شد و هیچوقت مثل ایفون نخواهد امد

AliGH002

اپل طرفدارای خاص خودشو داره و باید بهشون احترام گذاشت ولی خیلیا هستن که سیستم رابط کاربری( که البته گوشیا دارن از این سیستم الگو میگیرن ) یا حتی کوچکی صفحه نمایشو تو اپل نمیپسندن حداقل اینه که اپل در برابر غول هایی مثل الجی یا سامسونگ فعلا رقابت سختی داره امیدوارم با عرضه آیفون ۷ بتونه مث گذشته جزو بهترینای گوشی بشه :rose:

REZA

ببخشید دستم اشتباهی خورد رو گزارش.

ولی اپل زیادم خاص نیستا!نصف مردم اپل دارن!

AliGH002

کی گفته نضف مردم اپل دارن؟؟؟ 🙁 :unsure: :wacko:

Chalton

اصلا اپلو قبول ندارم،از اون اول هم خوشم نمیومد ازش. هیچی نداره فقط چون تو امریکا هست گندش کردن

Behnam1376

نظری بس کبیرانه
از چالتون کبیر :yahoo:

pika

“برای اولین بار در تلفن‌های همراه از یک صفحه نمایش خازنی و بدون نیاز به کیبورد فیزیکی استفاده شده بود (الجی زودتر از اپل دست به تولید تلفن لمسی زد اما صفحه نمایش گوشی الجی خازنی نبود و از نوع فشاری بود و تنها با قلم کار می‌کرد)”
علاوه بر کاربرا باید به نویسنده ها هم بگیم یکم تحقیق کنن!
LG KE850 Prada اولین گوشی با تاچ خازنی TFT capacitive touchscreen هستش
https://en.wikipedia.org/wiki/LG_Prada

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com