حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

با رونمایی از اندروید N ، پایه اصلی سیستم‌عامل از Java به OpenJDK منتقل خواهد شد

نوشته

8 سال قبل | 3 دیدگاه | ترنجی

با یک خبر بسیار مهم روبه‌رو هستیم. تغییر پلتفرم برنامه‌نویسی شده از یک سیستم به سیستم دیگر کار بسیار سختی خواهد بود اما در ادامه می‌تواند آزادی عمل بسیار بهتری را به برنامه نویسان اهدا کند. مدت زیادی است که مشکلات متعددی بین گوگل و اوراکل در خصوص پشتیبانی از جاوا در اندروید ایجادشده است. به نظر می‌رسد گوگل، راهی یافته تا از زیر سایه کمپانی Oracle خارج شود. در ادامه همراه باشید.

در اندروید N که نام اصلی نسخه بعدی این سیستم‌عامل در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۶ خواهد بود، زبان برنامه‌نویسی جاوا که به‌دست اوراکل توسعه‌یافته است برداشته می‌شود و گوگل از پروژه متن‌باز OpenJDK در اندروید استفاده خواهد کرد. این مورد توسط گوگل و به نقل از وب‌سایت VentureBeat تأیید شده است. در این پروژه پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی جاوا نیز در نظر گرفته است تا مشکلی برای اپلیکیشن های فعلی ایجاد نشود. سیستم‌عامل اندروید متن‌باز و خود شرکت نیز تمایل دارد برای توسعه به سراغ پروژه‌های متن‌باز برود چراکه استفاده از جاوا به‌صورت انحصاری در دست شرکت اوراکل قرار دارد.

این مورد را نیز باید اشاره‌کنیم که زبان برنامه‌نویسی جاوا از سوی شرکتی به نام Sun Microsystems توسعه پیدا کرد اما اوراکل در سال ۲۰۱۰ این کمپانی را خرید و اکنون صاحب‌امتیاز محصولات آن، ازجمله جاوا به شمار می‌رود. این در حالی است که پیش از سال ۲۰۱۰ نیز گوگل به شکل وسیع از این زبان برنامه‌نویسی در اندروید بهره گرفته بود. اینجا بود که میان گوگل و اوراکل، مشکلات حقوقی آغاز شد و اوراکل مدعی شده بود که گوگل، بدون اجازه‌اش از API های این زبان برنامه‌نویسی در پلتفرم اندروید استفاده می‌کند.

OpenJdk در سال ۲۰۰۶ (زمانی که sun‌ تصمیم گرفت جاوا را به‌صورت open source منتشر کند) به وجود آمد. sun موفق نشد کل jdk رو تحت GPL در اختیار عموم قرار بدهد ، بااین‌حال در سال ۲۰۰۷ حدود ۹۶ درصد jdk با لایسنس GPL‌ و به‌صورت متن‌باز در اختیار عموم قرار گرفت. پیاده‌سازی مجدد آن بخش‌ها به‌صورت community based درنهایت در سال ۲۰۱۰ نتیجه داد و به OpenJdk معنی کامل گرفت.

این پروژه برای کاربردهای معمولی، تقریباً تفاوتی ندارند. هرچند که برای ایرانی‌ها دسترسی به open Jdk راحت‌تر خواهد بود (به دلیل تحریم ایران از طرف آمریکا). به لحاظ ثبات، بااینکه اکثر بخش‌های سورس Open Jdk و Oracle Jdk مشترک است ، یک سری باگ در OpenJdk برای استفاده از tomcat (به‌خصوص jsf) گزارش‌شده که در Oracle Jdk نیست. مهم‌ترین تفاوت این دو به لحاظ قانونی صرف توسعه و دخالت در سورس های اصلی API است که دست برنامه‌نویس را بیشتر بازخواهد کرد.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Starting-with-Android-N-the-platform-will-replace-Java-with-OpenJDK_id77016″]Phonearena[/su_button] [su_button url=”ayat.blog.ir/post/Java-Download”]ayat[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

خبر مسرت بخشی بود.

ww_ea

ای بابا. اینجوری بیشتر برنامه های مهم که تغییرات پایه ای توی گوشی به وجود میارن از کار می افتن تا سازنده هاشون با OpenJDK آشنایی کامل پیدا کنن
یادتونه چقدر طول کشید تا xposed واسه اندروید لالی پاپ عرضه بشه؟…کد نویسش توی تاپیک xda می گفت java توی لالی پاپ خیلی با کدهای لینوکس توی کیت کت فرق می کنه و گوگل همه چیز رو کاملا تغییر داده. بعد هم که عرضه شد، module ها همه باید خودشونو آپدیت می کردن. بیشتر برنامه های بزرگ هم کلی طول کشید تا یه نسخه بدون باگ برای اندروید لالی پاپ عرضه کنن

Samsung--Electronics

طول می کشه. ولی ارزشش رو داره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....