حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه بازخورد بدهیم و بازخورد بگیریم؟

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

همه ما این جمله را از فیزیک به یاد داریم که: هر عملی عکس‌العملی دارد. بازخورد (فیدبک) در ارتباط‌ها به معنی پیامی است که آگاهانه یا ناآگاهانه به پیام فرستنده داده می‌شود. این پیام می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد زیرا امکان ارزیابی وضعیت ارتباطی ما با دیگران را فراهم می‌کند. توجه به بازخورد در روابط، یکی از راه‌های سنجش و اندازه‌گیری سودمندی هر رابطه است. در بعضی مواقع با توجه به نظر و انتقادهایی که از ما می‌شود، می‌توانیم از تکرار یک اشتباه جلوگیری کنیم و مسیر بهتری را انتخاب کنیم. واکنش دیگران به رفتارهای ما در محیط کار، خانه، یا در هرلحظه از زندگی ما ممکن است دید ما را به حقایقی روشن کند که از آن غافل بوده‌ایم.

900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-1

داشتن نگرش خوب و حفظ عزت‌نفس را به یاد داشته باشید. شاید همیشه تمامی انتقادها و پیشنهاد‌هایی که دریافت می‌کنید درست نباشد. ولی به این معنی است که به هر پیشنهاد یا انتقادی فکر نکنید. ممکن است گوینده دیدگاه متفاوتی با شما داشته باشد و توصیه او برایتان مفید باشد. به یاد داشته باشید انتقاد یا پیشنهادی که مطرح می‌شود به شخصیت شما نیست بلکه واکنش به رفتار یا موضوع خاصی است. ارزشمند بودن خود را فراموش نکنید و به دید پیشنهاد به یک رفتار به آن‌ها فکر کنید.

900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-2

به این توجه کنید که چه کسی و کجا به شما بازخورد می‌دهد. متأسفانه بیشتر افراد، به دیگران بازخورد مثبت نمی‌دهند. به همین دلیل به فرد مقابل و شرایط او توجه داشته باشید.

فرض کنید می‌خواهید با بهترین دوستتان درباره ورزش و داشتن رژیم غذایی صحبت کنید. شاید ورزش کردن و پرهیز از برخی غذاها چیز خوبی باشد اما بیان آن‌وقتی که دوستتان عصبانی است فکر خوبی نیست. وقتی افراد عصبانی هستند یا روز خوبی را سپری نکرده باشند، ممکن است واکنش مناسبی نداشته باشند.

 900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-3

دید باز داشته باشید. گام اول این را می‌گوید. دیگران به چیزهایی توجه دارند که شاید شما ندیده باشد به همین دلیل قصد دارند توجه بیشتری به فعالیت‌های شما داشته باشند.

900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-4

آغازکننده گفتگو باشید. بهترین روش برای گرفتن پاسخ و دریافت نظرات دیگران سؤال پرسیدن است. باید آگاه باشیم که ممکن است نظر دیگران خلاف میل ما باشد و نباید حال ما را به هم بریزد. بهتر است برای بازخورد مناسب بر روی یک موضوع متمرکز شویم و کلی‌گویی نکنیم. در واکنش به دیگران مراقب باشید که فرد مقابل احساس نکند موردحمله قرارگرفته است. در بعضی شرایط واکنش نشان ندادن بهتر از یک واکنش اشتباه است.

900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-5

اطلاعات را پردازش کنید. این شما هستید که باید درباره نظرات و بازخوردها تصمیم بگیرید. همانطورکه شما تصمیم می‌گیرید که از آن‌ها استفاده کنید یا آن را فراموش کنید، وظیفه پردازش اطلاعات هم به عهده شماست. آیا واقعاً لازم است در این شرایط اعمال شوند؟

900px-Be-Receptive-to-Feedback-Step-6

از بازخورد به نفع خود استفاده کنید. یادتان باشد که بازخورد راهی است برای پیشرفت و پیشرفت همان چیزی است که می‌خواهیم.

چند نکته:

  • از واکنش افراد رک و صریح غافل نشوید. اگرچه رک‌گویی همیشه مناسب نیست اما افرادی هستند که صادقانه برخورد می‌کنند. این افراد همیشه اطلاعات مفیدی به دیگران می‌دهند که بسیار ارزشمند است. در بازخورد گیری از این افراد دقت بیشتری به خرج دهید.
  • با طعنه و کنایه صحبت کردن برای برخی افراد یک عادت رفتاری است. این افراد از هنر بازخورد دادن مناسب بهره‌ای نبرده‌اند اما ممکن است از همین حرف‌های غیردوستانه هم بتوان نکات مفیدی پیدا کرد. گاهی این بازخورد نامناسب از دیگران به علت کارهایی است که در گذشته انجام داده‌اید.
  • اگر می‌خواهید چیز بیشتری بیاموزید، همیشه به دنبال تعریف و تمجید از دیگران و شنیدن تعریف و تمجید نباشید.
  • از پیام های غیرکلامی مانند درهم رفتن ابروها و سایر اطلاعاتی که از زبان بدن می‌توانید دریافت کنید غافل نشوید. گاهی اوقات توجه به این موارد پیام های زیادی به همراه دارد.
  • احساسات خود را بروز دهید. اگر رفتار دیگران احساس منفی در وجودتان به وجود آورد از انباشته شدن آن جلوگیری کنید. با رعایت اصول مناسب آن‌ها را بیان کنید.
  • در باخورد دادن به دیگران، رفتارهای مثبت آن‌ها را بیان کنید. آن‌ها را تشویق کنید تا بدانند رفتارهای مثبتشان را دیده‌اید.
  • همیشه بیان یک مسئله منفی را بعد از تعریف از رفتارهای مثبت یک فرد قرار دهید. ظرافت و مهارت شما در بیان یک مسئله منفی در تاثیر کلام شما بسیار موثر است.
  • فراموش نکنید که بازخورد شما به رفتار فرد باشد. در بازخورد دادن خیلی مهم است که واکنش ما به شخصیت فرد نباشد. بین اینکه بگویید “تو آدم بدقولی هستی” با اینکه بگویید “دوست دارم به زمان قرارها بیشتر توجه کنی” تفاوت زیادی وجود دارد.
  • رفتار همدلانه را جایگزین همدردی کنید. اگر با فردی مشکل‌دارید یا با نظر او مخالفید، بهتر است از هنر همدلی در واکنش خود استفاده نمایید. خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید و احساس او را درک کنید. بازخوردی داشته باشید که نشان دهد هیجان و علت به وجود آمدن آن هیجان را درک کرده‌اید. در این مواقع فکر کنید که اگر شما در آن وضعیت بودید دوست داشتید با واکنشی روبرو می‌شدید.
  • در واکنش به رفتار افراد از ادب و احترام فاصله نگیرید و با حفظ حرمت دیگران به رفتارشان واکنش نشان دهید.

منبع استفاده شده برای تصاویر و تکمیل مطلب:

[su_button url=”http://www.wikihow.com/Be-Receptive-to-Feedback” target=”blank” background=”#6AB999″]wikihow[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

نیاز خیلیاس این مطلب
خیلی از آدم‌هایی که دور و برمون رو گرفتن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی