حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

همه چیز درباره تلگرام؛ بخش اول :آشنایی کلی با اپلیکیشن پیام رسان «تلگرام»

نوشته

8 سال قبل | 11 دیدگاه | ترنجی

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تلگرام در حدود ۲۲ میلیون نفر عضو و ۱۵ میلیون نفر فعال دائمی دارد. اما واقعا چقدر درباره تلگرام، سرویس های آن و کلیات و جزیات آن می‌دانیم؟ تلگرام که روزی در حد پروژه ای رقابتی بین برنامه نویس های روس و آلمانی بود، امروزه به یکی از محبوب ترین و پیشرفته ترین سیستم های ارتباطی ( مخصوصا در ایران ) شده است. قابلیت های این پیام رسان در یک کلام بدون نقص و بی نظیر است و ما در این سری از آموزش ها شما را با این سرویس ارتباطی، به زبانی ساده و جامع، آشنا می کنیم. پس در ادامه با ترنجی همراه باشید.

تلگرام چیست؟

تلگرام یک برنامه ارتباطی ( Massenger ) است که سرویس های متعددی را به شما ارائه می کند. اصلی ترین مشخصه های تلگرام سرعت و امنیت بالای این سرویس است. به زبانی ساده تلگرام به طرز باورنکردنی سریع، ساده و کاملا رایگان بوده و شما می توانید از تلگرام به صورت هم زمان روی تمام دستگاه ها و گجت های خود استفاده کنید. تلگرام هیچ محدودیتی از لحاظ سیستم عامل نداشته و به راحتی می توانید تلگرام را روی تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر خود داشته باشید.

td_logo

با کمک تلگرام میتوانید پیام، عکس، ویدئو و هر نوع فایل با هر فرمتی ( با محدودیت اندازه حداکثر ۲ گیگابایت) به دوستان خود ارسال کنید. همچنین به راحتی گروه های متعدد با حداکثر ۲۰۰ نفر ( و یا سوپر گروه هایی با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر )  عضو بسازید و به اشتراک صحبت ها و فایل هایتان بپردازید، میتوانید برای جلوگیری از اشتباه شدن پیام ها و صحبت ها  با @ مانند Username@ همدیگر را در یک مکان مجازی شلوغ صدا کنید ( قابلیتی شبیه توییتر ). در نگاه کلی این طور به نظر می رسد که در واقع تلگرام ترکیبی از پیامک و ایمیل است، اما با این تفاوت که به سادگی می توانید به تمام اطلاعات شخصی و یا کاری خود دسترسی داشته باشید.

تلگرام برای چه کسانی ساخته شده؟

تلگرام برای این ساخته شده است که به هر شخص بدون درنظر گرفتن هیچ محدودیتی، سرویس ارتباطی مناسبی ارائه دهد و در کنار این هدف سریع و قابل اعتماد نیز باشد. تلگرام مناسب کارمندان، گروه های کاری کوچک و بزرگ و یا کاربرانی است که علاوه بر ارتباط عادی با دوستان و آشنایان قصد به اشتراک گذاری فایل های متعدد را نیز داشته باشند به طوری که بتوانند از دسکتاپ هر سیستم عاملی ( ویندوز، مک، لینوکس و …)به سرویس خود دسترسی داشته باشند. همچنین از زمانی که قابلیت ساخت گروه با ظرفیت بالا به تلگرام اضافه شد، قابلیت های پر استفاده شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر و فیسبوک  به تلگرام اضافه شد که از جمله آنها میتوان به Replay, Forward, هشتگ # و … اشاره کرد.

همچنین برای علاقه مندان به عکس و عکاسی قابلیت جستجو عکس و عکس های متحرک (gif)، ویرایشگر تصاویر و پلتفرم متن باز استیکرها به تلگرام اضافه شد.

اگر به مسائل امنیتی و حریم شخصی خود اهمیت می دهید باید بدانید که تلگرام برای شما عزیزان قابلیت چت مخفیانه ( که در ادامه آموزش ها به آن پرداخته شده است ) با قابلیت نابودی خود به خود پیام ها ( Self-Destructing ) و همچنین تعیین رمز ورود برای وارد شدن به برنامه تعبیه شده است.

تفاوت واتس‌آپ و تلگرام چیست؟

بر خلاف واتسآپ، تلگرام روی فضای ابری که در اختیار شما قرار می دهد اطلاعات شما را مختص به خودتان قرار می دهد و کدگزاری سنگینی روی آن ها انجام می دهد. این کار باعث آن شده که ما از روی هر دستگاه در هر جایی از جهان بتوانیم به اطلاعات خود دسترسی داشته باشیم. همچنین به شما یک سرور اختصاصی داده شده ( در مقاله های بعدی این قابلیت به طور جامع بررسی میشه ) که شما می توانید تعداد نامحدودی از گفتگو، ویدئو، عکس و … را روی آن بدون هیچ مشکلی نگه دارید. همچنین در مقایسه با واتسآپ، تلگرام بسیار سریع تر و امن تر بوده و فضای گوشی شما را اشغال نمی کتد. مهمترین و اصلی ترین تفاوت تلگرام با واتسآپ و سایر پیام رسان ها در رایگان بودن تمامی امکانات آن است. بدون هیچ تبلیغ و هزینه برای عضویت.

WhatsApp-Telegram

تلگرام چند ساله است؟

تلگرام برای اولین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ برای آیفون (IOS) عرضه شد و به دنبال آن در مهر ماه ۱۳۹۲ نسخه آلفای (پیش نمایش) تلگرام به اندروید نیز پا گذاشت. از آن زمان تا به کنون سرویس ها و برنامه های تلگرام همگی متن باز (Open Source) هستند.

پشت پرده تلگرام چه اشخاصی قرار دارند؟

تلگرام توسط پاول (Pavel) و نیکولای(Nikolai) دورو(Durov) برنامه نویسان روس ساخته شده و پشتیبانی تلگرام نیز توسط این دو شخص انجام می شود. پاول بر روی توجیه های اقتصادی و ایدئولوژیکی تلگرام و نیکولای بر روی ورودی های تکنولوژیکی آن کار می کند. برای به واقعیت رساندن تلگرام، نیکولای یک پروتوکل خاص ایجاد کرد که علاوه بر متن باز بودن آن بسیار امن و قابلیت کار با دیتا سنتر های متعدد را دارد.

با اینکه برادران دورو در روسیه به دنیا آمدند ولی توسعه دهندگان تلگرام و مقر آن ها در برلین، آلمان قرار دارد و تلگرام به هیچ عنوان با کشور و دولت روسیه ارتباطی ندارد.

 نیکولای دورو از بنیانگذاران تلگرام

نیکولای دورو یکی از سازندگان تلگرام

در آمد تلگرام از کجا و چگونه است؟

تلگرام در حال حاضر کاملا رایگان است و انتظار می رود همیشه هم رایگان بماند. در همین راستا تلگرام توسط DFF ( Digital Fortress Fund ) از لحاظ مالی پشتیبانی و تامین می شود. بودجه اختصاص داده شده به تلگرام برای مدت طولانی جوابگو نیاز ها و احتیاجات آن است. در وب سایت تلگرام در این خصوص چنین آمده است :

         ” اگر در آینده تلگرام به مشکلی برخورد ما از کاربران خود دعوت میکنیم تا برای کمک به ما به صورت اختیاری (Donate) مبلغی را کمک کنند. ولی در هر صورت درآمد از راه تلگرام هیچوقت هدف این تیم نبوده. “

با موارد غیرقانونی چگونه برخورد می شود؟

خود وب سایت تلگرام این گونه پاسخ می دهد :

          ” تمامی چت ها، گفتگو ها، گروه ها و کارهایی که در آن انجام می شود کاملا شخصی است و ما به آنها احترام می گزاریم و هیچ کاری علیه آن ها انجام نمی دهیم. ولی اگر موردی غیر قانونی درباره استیکر ها و یا بات ها در تلگرام به وجود آید، در صورت اطلاع به تیم تلگرام  پس از بررسی های لازم با آن برخورد خواهد شد. “

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

بسی جالب بود…مرسی داش پوریا

فرشاد بندری

بهترین قابلیت تلگرام که تو هیچ مسنجر دیگه ای پیدا نمیکنید قابلیت two step verification هست که فوق العاده امنیت اکانت رو بالا میبره در واقع جتی اگه فردی کد اس ام اس شده تلگرام رو بدست بیاره بازم نمیتونه وارد اکانتتون بشه و در مرحه بعدی باید رمز اکانت رو وارد کنه، واقعا امکانات و ویژگی های تلگرام یه سرو گردن بالاتر از همه مسنجراست، من موندم با این همه قابلیت و امکانات چطور مردم دنیا هنوز واتس اپ رو مسنجر شماره یک دنیا میدونن، واتس اپ جلوی تلگرام هیچی نداره، ۱۰ درصد امکانات تلگرام رو هم نداره، حتی واتس اپ نسخه مخصوص دسکتاپ نداره (نسخه وبش به درد عمش میخوره چون بدون گوشی کار نمیکنه) و سالی یه بار هم یه قابلیت بهش اضافه نمیشه، ولی تلگرام به صورت مداوم و تقریبا هر ۲ماه یه بار چند قابلیت خیلی کاربردی و مفید معرفی میکنه
در حال حاضر هیچ مسنجری نمیتونه جایگزین تلگرام بشه، بی نظیره این مسنجر

mohsen7959

سلام
شما شمارتو بده
من رجیستر میکنم بعد کد اولتم بده
بعد بهت میکم که کد دومم اصلا امنیت نداره
کاملا امنیتش صفره
منتظرم…

Ari khan

بنظر من که بهترین اپلیکیشن پیام رسان حال حاضره!!عالیه…. 😉

احمد

یه جا از متن گفته شده تلگرام سریعتر و امن تر از واتس اپ هست امن تر بودنشو قبول دارم ولی صلا از واتس اپ سریعتر نیس این به من بارها ثابت شده

REZA

واس دانلود فایلا خیلی تلگرام سریع تره.تو پی ام دادن فرقی ندارن

احمد

من امتحان کردم تو دانلود و اپلود واتس اپ بهتره

Ali

دانلود و اپلود واتس خیلی بهتره

Samsung--Electronics

تلگرام ۳ عیب داره:
۱این که گروه هاش ادمین ندارند.
۲ این که سرعت آپلود و دانلودش کم هست ( البته رو بعضی isp ها از واتس سریع تره )
۳ مثل واتس دقیق نمی گه که پیام کی به طرف رسیده( رو گوشیش اومده) و چه وقتی خونده شده
۴ توی استور ویندوز ۱۰ دکستاپ خبری ازش نیست.
ولی در کل این که فایل هاش رو گوشی سیو نمی شن و رو کلود هستن به کل واتس اپ می ارزه. :yahoo:

Ari khan

گروه هاش ادمین ندارن؟ :wacko: :scratch: دارن هااا..تازه میتونی ادمین رو بیشتر هم بکنی 😉

Samsung--Electronics

واقعا؟؟؟ نمی دونستم.
ممنون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....