حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسپیس اکس تاریخ‌ساز شد: فرود موفق مرحله اول راکت فالکن ۹ در کیپ کاناورال!

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

سومین تلاش اسپیس اکس برای فرود مرحله اول راکت فالکن ۹ به موفقیتی تاریخی برای این شرکت تبدیل شد و می‌تواند آغازگر فصل جدیدی در عصر فضا باشد! شرکت اسپیس اکس، بامداد امروز با موفقیت ۱۱ ماهواره شرکت ارب‌کام را با راکت فالکن ۹ در مدار قرار داد و مرحله اول راکت فالکن ۹ را به کیپ کاناورال بازگردانده و با موفقیت به زمین نشاند. برای خواندن جزئیات بیشتر و دیدن تصاویر و ویدئوها، به ادامه مطلب مراجعه کنید و با ترنجی همراه باشید…

این اتفاق، اولین بازیافت راکت در تاریخ نبود. چندی پیش، شرکت بلو اوریجینز طی یک آزمایش زیرمداری، بوستر راکتی خود را بازگردانده و به زمین نشاند. اما موفقیت اسپیس اکس ماهیتی متفاوت دارد و درواقع برای اولین بار در تاریخ، بعد از یک پرتاب «مداری» مرحله اول یک راکت را سالم به زمین بازگرداند. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس در یک تله کنفرانس بعد از پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز گفت:

من فکر می‌کنم این یک لحظه‌ی متحول کننده است. کسی تاکنون یک بوستر مخصوص پرتاب مداری را سالم به زمین بازنگردانده است. ما موفق به بازیافت راکت در مأموریتی شدیم که ۱۱ ماهواره را در مدار قرار داد. این یک تغییر اساسی نسبت به هر نوع راکتی است که تاکنون پرتاب شده است.

یک فرود موفق

تصویر زیر، مرحله اول راکت فالکن ۹ را لحظاتی قبل از فرود در سایت فرود شماره ۱ پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا نشان می‌دهد:

فرود

در ادامه می‌توانید ویدئوی فرود موفقیت‌آمیز مرحله اول فالکن ۹ را ببینید:

[aparat]http://www.aparat.com/v/Yaj53[/aparat]

و ویدئویی دیگر از این فرود، از دید بالگرد:

[aparat]http://www.aparat.com/v/E9BKI[/aparat]

راکت فالکن ۹ ساعت ۴ و ۵۹ دقیقه بامداد به‌وقت‌تهران (۸ و ۲۹ دقیقه دیروز به‌وقت EST) از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب شد. پس از لحظاتی، مرحله اول راکت جدا شد و پس از انجام یک سری مانور گردش Boostback برای بازگشت به کیپ کاناورال، راهی فرود دقیق در کیپ کاناورال شد و مرحله دوم هم راهی مأموریت مداری خود شد و ۱۱ ماهواره مخابراتی شرکت ارب‌کام را در مدار زمین قرار داد.

وقتی مرحله اول راکت وارد دید دوربین سکوی فرود کیپ کاناورال شد، اتاق کنترل مأموریت اسپیس اکس در هاوتورن کالیفرنیا را موجی از شادی و تشویق فراگرفت و هنگامی‌که بوستر آرام گرفت و با موفقیت سکوی فرود را لمس کرد و متوقف شد، این شادی شدت گرفت. سکوی فرود شماره ۱، قبلاً‌ به‌عنوان مجتمعی برای آزمایش‌های موشکی و راکتی نیروی هوایی استفاده می‌شد.

اسپیس اکس

اسپیس اکس

و بد نیست نگاهی به ویدئوی پرتاب موفقیت‌آمیز فالکن ۹ بیندازید. پرتاب قبلی اسپیس اکس حدود دو دقیقه پس از برخاستن از سکو دچار سانحه شد و شکست خورد. اما پرتاب امروز موفقیت‌آمیز بود و راه را برای موفقیتی بزرگ‌تر (فرود مرحله اول) هموار کرد:

[aparat]http://www.aparat.com/v/jo8gK[/aparat]

تلاش‌های قبلی، موفقیت امروز، امید به فردایی بهتر

اسپیس اکس قبلاً دو بار تلاش کرده بود که مرحله اول فالکن ۹ را روی یک سکوی شناور بدون سرنشین در اقیانوس اطلس بنشاند. اما هر دو بار به دلیلی موفق به فرود نشد و راکت روی عرشه شناور منفجر شد. اما پرتاب امروز گام مهمی در راستای تلاش‌های اسپیس اکس برای توسعه راکت‌های قابل بازیافت و کاهش هزینه‌های پرواز فضایی بود. کاهش چشمگیر هزینه‌های پرتاب (تا صد برابر)، می‌تواند راه را برای بلندپروازی اسپیس اکس هموار کند. هدف نهایی اسپیس اکس این است که ساخت مهاجرنشین (کلونی) روی مریخ مقرون‌به‌صرفه شود.

مسکونی کردن مریخ فقط یک رؤیای خام برای ایلان ماسک نیست. او شرکت اسپیس اکس را در سال ۲۰۰۲ عمدتاً با این هدف ساخت که کمک کند تا بشریت روزی تبدیل به یک تمدن چند-سیاره‌ای شود، چیزی که ایلان ماسک بارها یادآوری کرده است.

پرتاب امروز، اولین پرتاب اسپیس اکس پس از سانحه ۲۸ ژوئن بود که راکت فالکن ۹ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از کیپ کاناورال، متلاشی شد و هفتمین مأموریت باری این شرکت برای ناسا را با شکست مواجه ساخت. اسپیس اکس قراردادی ۱/۶ میلیارد دلاری با ناسا برای انجام حداقل ۱۲ مأموریت باری به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی به کمک راکت فالکن ۹ و فضاپیمای باری دراگون را دارد.

سانحه ماه ژوئن تقصیر یک مهار فولادی نگه‌دارنده بطری هلیوم داخل مخزن پیشران مرحله دوم راکت بود. به گفته ایلان ماسک، در ادامه، شرکت تک‌تک مهارهایی که در هر فالکن ۹ نصب می‌شوند، آزمایش خواهد کرد.

اسپیس اکس بعدازآن سانحه همچنین به ارتقای راکت فالکن ۹ پرداخت و بخش‌هایی مانند مکانیسم جدایش، الکترونیک، مخزن و برخی سامانه‌های دیگر را اصلاح کرد و به گفته ایلان ماسک، راکت جدید به‌مراتب بهتر از راکت‌های قبلی است.

۱۱ ماهواره ارب‌کام که در مدار قرار گرفتند، به همراه ۶ ماهواره که قبلاً‌ پرتاب شده بودند، شبکه‌ای از ۱۷ ماهواره در مدار زمین را تکمیل خواهند کرد.

اکنون تصاویر این مأموریت را باهم مرور می‌کنیم.

راکت فالکن ۹ روی سکوی پرتاب، آماده برای پرتاب. بامداد امروز، دیشب به‌وقت محلی فلوریدا:

فالکن ۹

راکت فالکن ۹، دیروز روی سکوی پرتاب، حامل ۱۱ ماهواره مخابراتی:

فالکن ۹

نمایی دور از فالکن ۹، آماده روی سکوی پرتاب:

فالکن ۹

مرحله اول فالکن ۹ اینجا به زمین نشست؛ یک سکوی بتنی در کیپ کاناورال نزدیک سکوی پرتاب و تحت اداره شرکت اسپیس اکس:

کیپ کاناورال

یک اینفوگرافی از راکت قابل بازیافت فالکن ۹:

spacex-falcon-9-reusable-first-stage-150210b-02

تصویری از لحظه فرود مرحله اول فالکن ۹:

کیپ کاناورال

فالکن ۹ در حال بازگشت و کاهش ارتفاع:

spacex-falcon-9-rocket-landing-descent

یکی از ۱۱ ماهواره ارب‌کام، در حال جدایش و قرارگیری در مدار:

spacex-orbcomm-satellite-launch-success

بااینکه هدف اصلی مأموریت، قرار دادن این ۱۱ ماهواره در مدار بود، موفقیت اسپیس اکس در فرود راکت آن‌قدر مهم و خبرساز بود که مأموریت اصلی این پرتاب به حاشیه رفت و تمرکز رسانه‌ها بیشتر روی فرود راکت بود.

لحظه برخاست راکت فالکن ۹ از سکوی پرتاب در کیپ کاناورال:

falcon-9-rocket-launch-orbcomm

مرحله اول راکت پس از فرود:

spacex-rocket-landing-falcon-9-pad

اندازه راکت را با خودروها و کارکنان مقایسه کنید.

یک تصویر با روش نوردهی طولانی از پرتاب و بازیافت راکت:

spacex-falcon-9-rocket-landing-burns-exposure

منحنی درخشان مرکز تصویر، پرتاب و صعود راکت را نشان می‌دهد. خط کوتاه سمت راست آن در بالای تصویر، مانورهای Boostback برای تصحیح مسیر و بازگشت به کیپ کاناورال است و خط سمت راست تصویر، مانورهای لحظه پایانی فرود را نشان می‌دهد.

یک تصویر نوردهی طولانی دیگر:

spacex-falcon-9-rocket-landing-long-exposure

در این تصویر هم، پرتاب و فرود از نمایی دیگر نشان داده شده است. منحنی سمت راست مربوط به پرتاب و سمت چپ مربوط به فرود است.

تصویری دیگر از لحظه فرود که موتور در آستانه خاموش شدن است:

spacex-rocket-landing-success

امیدواریم در آینده شاهد انجام این عملیات بازیافت به‌صورت روتین باشیم و کاهش هزینه‌های پرتاب فرصت‌های جدیدی در صنعت فضایی ایجاد کنند. در بخش نظرات منتظر نظر شما هستیم! با ترنجی همراه باشید …

[su_button url=”http://www.space.com/31420-spacex-rocket-landing-success.html” target=”blank” background=”#6AB999″]Space[/su_button]

[su_button url=”http://www.space.com/31440-spacex-falcon9-rocket-landing-pictures.html” target=”blank” background=”#6AB999″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ali

فوق العاده بود..دوبار مطلب رو خوندم.آفرین..امیدوارم تو پرتاب های بعدیشون هم موفق باشن

amir slz

عالی بود امیدوارم همینطور همشه مطالب فضایی رو پیگیری کنید

M.Mohammad

خیلی جالبه اینکار. خدا رو شکر این دفعه موفق شدن!

s-zeus

ایلان ماسک امیدوارم پروژه اینترنت ماهواره ای که قولشو داده بودی فراموش نکنی ما اینجا چشم به راه کارهاتیم

najme.taheri20000

این ایوان ماسک اونقدر پول خرج کرد تا بالاخره به ارزوش رسید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده