یک سیاره زمین‌مانند در فاصله ۱۴ سال نوری کشف شد: Wolf 1061c

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

منجمان بر این باورند که موفق به مشاهده یک سیاره فرامنظومه شمسی شده‌اند که می‌تواند بالقوه دارای حیات باشد و تنها ۱۴ سال نوری با ما فاصله دارد. این کشف، سیاره Wolf 1061c را به نزدیک‌ترین سیاره زمین‌مانند که تاکنون کشف شده، بدل می‌کند. البته کلمه زمین‌مانند کلمه‌ای با معانی گسترده است و شاید بپرسید از چه لحاظ زمین‌مانند؟ با اینکه احتمالاً این سیاره جای خوبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته نیست (!)، همچنان هدفی جذاب برای تحقیقات آینده است.

نکته: پسوند a، b و c و … در آخر اسم ستاره، روشی برای نامگذاری سیارات اطراف آن از داخل به بیرون است و اگر پسوند ارائه نشود، منظور ستاره‌ی آن منظومه است.

ستاره Wolf 1061 یک کوتوله سرخ محسوب می‌شود. این ستاره به مراتب کوچکتر و خنک‌تر از خورشید ما است، اما این قبیل ستاره‌ها درصد بزرگی از ستاره‌های کهکشان راه‌شیری را شامل می‌شوند. چون این ستاره کوچک است، کمربند قابل سکونت (یا ناحیه گلدیلاک: Goldilocks Zone) آن در فاصله نزدیکتری به ستاره است، و منظور کمربند قابل سکونت، محدوده‌ای اطراف ستاره است که نه خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد، به‌طوری که آب بتواند بصورت مایع روی سطح سیارات وجود داشته باشد.

در منظومه Wolf 1061، سه سیاره وجود دارد، اما به‌غیر از سیاره Wolf 1061c، دو سیاره دیگر در ناحیه قابل سکونت نیستند؛ هرچند، گمان می‌رود که هر سه سیاره، سیارات کوچک سنگی باشند (زمین‌مانند).

البته با استاندارد‌های زمینی، سیاره ۱۰۶۱c Wolf چندان هم کوچک نیست. باور بر این است که این سیاره جرمی حدود ۴/۳ برابر زمین داشته باشد. این سیاره آنقدر به ستاره میزبانش نزدیک است (۱۰٪ فاصله زمین-خورشید) که هر ۱۸ روز یک‌بار به‌دور آن می‌گردد. یک مشکل چنین مدار نزدیکی این است که کوتوله‌های سرخ با وجود اندازه کوچک و دمای کمتر، تشعشع زیادی تولید می‌کنند و نزدیک بودن به چنین ستاره‌ای برای دریافت گرمای کافی، همراه با دریافت دوز مهلک تشعشع‌های مرگبار است. هرگونه حیاتی که روی چنین سیاره خطرناکی شکل بگیرد، باید بسیار سرسخت باشد.

به‌گفته منجمان، ستاره Wolf 1061 از اغلب کوتوله‌های قرمز آرام‌تر است. احتمال دارد که اگر حیاتی در سیاره اطراف آن شکل گرفته باشد، بلافاصله توسط طوفان‌های خورشیدی (ستاره‌ای) و فوران پرتو ایکس بمباران نشده باشد.

هر سه سیاره به‌کمک تکنیک جابجایی دوپلر شناسایی شده‌اند؛ تکنیکی که در گذشته محبوب‌تر بود. در این روش، نور ستاره‌ها در جستجوی جابجایی رنگ نور به‌سمت آبی و قرمز با دقت زیر نظر گرفته می‌شود و منجمان می‌توانند تشخیص دهند که ستاره میزبان چگونه در پاسخ به نیروی گرانش سیارات اطرافش نوسان می‌کند.

گام بعدی، تلاش برای شناسایی سیارات به کمک روش ترانزیت (پایش نور ستاره میزبان برای شناسایی کاهش نور ناشی از عبور سیارات از مقابل ستاره میزبان) است. اگر مدار این سیارات طوری باشد که روش ترانزیت جواب دهد، منجمان می‌توانند اطلاعات اتمسفری باارزشی به دست آورند و تخمین‌های اندازه و موقعیت این سیارات را دقیق‌تر کنند. احتمال اینکه بتوان از روش ترانزیت استفاده کرد، زیاد است. چون هر سه سیاره در مداری نزدیک به دور ستاره Wolf 1061 می‌گردند. اوج امیدواری ما همین است و نمی‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک بتوان کاوشگری به این منظومه فرستاد.

[su_button url=”http://www.geek.com/science/earth-like-exoplanet-discovered-only-14-light-years-away-1642543/” target=”blank” background=”#3ea075″ rel=”nofollow”]Geek[/su_button]