حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسپیس اکس در حال آماده شدن برای پرتاب مدل اصلاح‌شده فالکن ۹

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

اسپیس اکس در حال آماده شدن برای پرتاب راکت فالکن ۹ خود است که اولین پرتاب از زمان شکست عملیات پرتاب ماه ژوئن امسال و همچنین اولین پرتاب یک مدل «بهبودیافته به‌طور اساسی» از این ماهواره‌بر است. اما همچنان سؤالاتی در مورد اینکه آیا اسپیس اکس قصد دارد در این پرتاب مرحله اول راکت را بازیافت کند یا نه، باقی است. با ترنجی همراه باشید…

اسپیس اکس قصد داشت روز ۱۶ دسامبر (دو روز پیش) یک آزمون استاتیک روی موتور مرحله اول فالکن ۹ در سکوی پرتاب کیپ کاناورال انجام دهد. در صورت موفقیت آزمایش، راه‌ برای پرتاب باز خواهد شد و بنا بر اعلام شرکت ارب‌کام، مشتری پرتاب ماهواره، حدود سه روز بعد، یعنی فردا ۱۹ دسامبر (۲۷ آذر) بین ساعت ۸ و ۹ بعدازظهر به‌وقت محلی (یکشنبه ۲۸ آذر، ساعت ۴:۳۰ تا ۵:۳۰ بامداد به‌وقت‌تهران) پرتاب انجام خواهد شد.

اسپیس اکس اطلاعات کمی در مورد عملیات آماده‌سازی پرتاب منتشر کرده است، اما ارب‌کام در بیانیه روز ۱۴ دسامبر (۲۲ آذر) اعلام کرد که ۱۱ ماهواره نسل دوم که قرار است پرتاب شوند، به مکانیسم رهاسازی ماهواره متصل شده‌اند و داخل محفظه محموله راکت قرارگرفته‌اند. در این بیانیه اعلام شده بود که آزمایش استاتیکی موتور مرحله اول برای ۱۶ دسامبر زمان‌بندی شده است. جان تیلور، سخنگوی اسپیس اکس در ۱۵ دسامبر اعلام کرد که ساعت انجام آزمایش اعلام نخواهد شد.

این پرتاب، بعد از سانحه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) فالکن ۹ در مأموریت باری به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، اولین پرتاب راکت فالکن ۹ خواهد بود. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس در ماه ژوئیه اعلام کرد که سانحه به این دلیل رخ داد که یک مهار نگه‌دارنده بطری هلیوم داخل تانکر پیشران در مرحله دوم راکت شکست و باعث افزایش فشار و انفجار مخزن شد.

این پرتاب همچنین اولین پرتاب مدل ارتقا یافته فالکن ۹ است. ماسک در یک سخنرانی در ۱۵ دسامبر در نشست پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (AGU) در سان‌فرانسیسکو گفت: «یک سری اصلاحیات در این راکت اعمال شده است». تغییرات عنوان‌شده شامل افزایش نیروی تراست (پیشران) موتور، سامانه جدایش بهبودیافته و یک فرم کشیده‌تر از مرحله دوم راکت است که می‌تواند پیشران بیشتری را در خود جای دهد. ماسک گفت: «فکر می‌کنم این راکت نسبت به قبلی به‌مراتب بهتر شده است».

بیشتر تمرکز رسانه‌ها روی پرتاب پیش رو، نه به علت بازگشت به پرواز و نه به علت محموله آن، بلکه به دلیل طرح اسپیس اکس برای بازیافت مرحله اول راکت است.

طی یک تور رسانه‌ای از مرکز فضایی کندی در اوایل ماه دسامبر، مقامات ناسا اعلام کردند که اسپیس اکس تصمیم دارد مرحله اول راکت را در یک سایت پرتاب تعطیل‌شده کیپ کاناورال، که توسط اسپیس اکس «مجموعه فرود شماره ۱» نام‌گذاری شده، فرود بیاورد. تلاش‌های قبلی برای فرود مرحله اول راکت فالکن ۹ شامل کشتی‌هایی در اقیانوس در مسیر پرتاب راکت می‌شد.

تصویری از ماهواره‌های شرکت ارب‌کام که به مکانیسم رهاسازی متصل شده‌اند (قبل از قرارگیری در محفظه محموله پرتاب):

اسپیس اکس

اسپیس اکس صحبتی در مورد بازیافت راکت نکرده است. این عملیات نیازمند تأییدیه سازمان هوانوردی فدرال است. یک منبع سازمان هوانوردی فدرال گفته که تأییدیه باید در یک ورژن بازبینی‌شده از مجوز پرتاب تجاری صادرشده توسط سازمان برای این مأموریت گنجانده شود.

این مجوز پرتاب، که هم پرتاب پیش ‌روی ماهواره‌های ارب‌کام و هم پرتاب شش ماهواره قبلی ارب‌کام توسط فالکن ۹ در ژوئیه ۲۰۱۴ را پوشش می‌دهد، بدون توجه به اینکه آیا بازیافت مرحله اول اجرا می‌شود یا نه، به‌هرحال باید به‌روزرسانی شود. این مجوز مربوط به پرتاب‌های راکت فالکن ۹ مدل ۱.۱ می‌شود، درحالی‌که پرتاب پیش رو، از یک مدل ارتقا یافته بهره خواهد برد.

ایلان ماسک، در سخنرانی خود در نشست AGU، چیزی در مورد بازیافت مرحله اول راکت در پرتاب پیش رو نگفت. اگرچه، او بر اهمیت بازیافت پذیری برای طرح‌های بلندمدت خود برای استقرار انسان در مریخ تأکید کرد. و گفت:

با راکت‌های قابل بازیافت، می‌توانیم هزینه‌های دسترسی به فضا را احتمالاً تا دو مرتبه بزرگی (صد برابر) کاهش دهیم.

بازیافت پذیری و همچنین توسعه راکت‌های «واقعاً بزرگ» و تولید پیشران راکت روی سطح مریخ، فاکتور‌هایی هستند که به عقیده ایلان ماسک، کلید توسعه هر مهاجرنشین مریخ در آینده است. ماسک گفته:

اگر ما بتوانیم این کارها را انجام دهیم، من فکر می‌کنم ما می‌توانیم یک تمدن خودکفا روی سطح مریخ تأسیس کنیم.

با هر پرتاب راکت فالکن، نفس‌ها در سینه‌ها حبس می‌شود و همه منتظرند ببینند که آیا اسپیس اکس موفق به بازیافت راکت‌های خود می‌شود؟ آیا شاهد پرتاب و بازیافت موفقیت‌آمیز راکت‌های فالکن هِوی و فالکن سوپر هِوی خواهیم بود؟

به‌احتمال‌زیاد، «پخش زنده» پرتاب روز یکشنبه در ترنجی ارائه خواهد شد، اما اگر پرتاب قبل از ۶ بامداد تهران باشد، پوشش زنده خبری نخواهیم داشت. با ترنجی همراه باشید…

[su_button url=”http://www.space.com/31397-spacex-falcon9-rocket-return-to-flight-prep.html” target=”blank” background=”#3ea075″ rel=”nofollow”]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
M.Mohammad

خدا کنه این دفعه مثل دفعه پیش نشه 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده