حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسرار اپل: چگونه مبارزه قانونی اپل با سامسونگ، اطلاعاتی تاپ و محرمانه، با ارزشی همچون یک معدن طلا را برملا کرد

نوشته

8 سال قبل | 8 دیدگاه | ترنجی

نبرد، نبرد سختی بود. نزدیک به پنج سال طول کشید و اگر که بگوییم جذابیت بسیار در این نبرد و در اوایل آن، جای خود را به کسالت آور شدن این نبرد در اواخر آن داد، بیراه نگفته ایم. دو غول تکنولوژی یعنی اپل و سامسونگ که این نبرد را بر سر حق ثبت اختراع محصولانشان آغاز کردند، پنج سال تمام درگیر دادگاه و جنگ هایی بودند که در نهایت به رای دادگاه به پیروزی اپل ختم شد و شرکت سامسونگ، سرانجام، موافق به پرداخت ۵۴۸ میلیون دلار به اپل شد. خسارتی که به دلیل نقض تعدادی از اختراعات ثبت شده، برروی آیفون ها و آیپدهای اپل از سوی سامسونگ پرداخت شد.

در حالی که امید این می رود که این پرونده جنجالی برای همیشه بسته شود، باید بگوییم که به لطف این دادگاه و درگیری، معدنی طلا از انواع و اقسام بالاترین و محرمانه ترین اسناد، از سوی اپل برای دفاع از خود در دادگاه رو شد که خیلی از این اسناد محرمانه، در نوع خود بسیار جالب توجه بودند. اسنادی که بعد جدیدی از تلاش های کوپرتینو را در این چند سال اخیر نمایان می سازد.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید.

نمونه های اولیه خنده دار آیفون

بدون شک، یکی از جذاب ترین اسناد رو شده توسط اپل در دعوای حقوقی با سامسونگ در دادگاه، تصاویر تعدادی از نمونه های اولیه آیفون بود که هرگز رنگ نور روز را به چشم ندیدند و در همان اتاق سری جانی ایو باقی ماندند. در زیر تعدادی از این تصاویر جالب از نمونه های اولیه آیفون را بررسی می کنیم:

در این جا، با یک نمونه اولیه از آیفون هشت ضلعی رو به رو هستیم:

iphone-prototype-octogan

و همچنین، با تعدادی از طرح های جالب تر و کاملا عجیب و غریب که به خوبی برای اندازه گیری ابعاد آیفون ساخته شده اند رو به رو هستیم:

iphone-prototype-sleek

خوشبختانه خوشحالیم که اپل هرگز، طراحی سیاه و سفید زیر را برای آیفون انتخاب نکرد:

iphone-prototype-black-and-white

و در تصویر زیر هم، یک نمونه اولیه از آیفون را مشاهده می کنید که نکته جالب در این تصویر، نقطه های دایره ای برای نمایش میزان آنتن دهی دستگاه است که بعدها توسط جانی ایو و در iOS 7 به کار گرفته شد. همچنین، باید گفت که در این نمونه اولیه آیفون، سیستم عامل بر اساس آیکن ها که شبیه به آیکن های ساده OS X بودند طراحی شده بود و نکته جالب دیگر، برچسب برروی دکمه فیزیکی هوم در این نمونه اولیه آیفون است:

old-iphone-circular-dots-prototype

و همچنین، می توانیم خوشحال باشیم که اپل، هرگز به طور کامل به دنبال چنین طرحی برای ساخت آیفون نرفت:

iphone-prototype-white-strap

و سرانجام، ما یک نمونه اولیه دیگر فاش شده از سوی اپل داریم که به نظر می رسد اپل از آن برای طراحی آیفون ۴، الهام گرفته باشد:

iphone-4-prototype

پروژه آیفون چگونه آغاز شد؟

در طول محاکمه و در جریان دادگاه اپل و سامسونگ، مدیران اپل، اطلاعات فوق العاده دقیقی از روزهای اولیه توسعه آیفون را در دادگاه ارائه دادند که حاوی نکات بسیار مهم و جالبی بود. در زیر، جالب ترین و جذاب ترین این اطلاعات تقدیم حضورتان می گردد:

  • تیم کنترل آیفون را، اسکات فورستال گمارده بود و آن ها را رهبری می کرد. استیو جابز فقید هم به اسکات فورستال اجازه داده بود، که هرکس از اعضای داخلی شرکت را که صلاح می بیند، برای همکاری در این تیم وارد کند.
  • جابز همچنین، به فورستال گوشزد کرده بود که او، حق ندارد کسی را از خارج از مجموعه اپل، برای این تیم در نظر گرفته و به همکاری دعوت کند.
  • هنگامی که پروژه ساخت آیفون کلید خورد، اسکات فورستال به اعضای تیم گفته بود که برای به ثمر رسیدن پروژه، آن ها باید از تمام راحتی ها و تفریحاتشان بزنند. بدین صورت که، آن ها مجبور بودند که تا شب، به سختی برروی وظیفه شان در تیم توسعه آیفون کار کنند و در عین حال، خبری هم از تعطیلات آخر هفته برای آن ها نخواهد بود. در واقع، وی به آن ها گفته بود که اگر شما این شغل را انتخاب کنید، این شغل، سخت ترین شغل کاری شما در تمام عمرتان خواهد بود!
  • توسعه برروی آیفون به عنوان “پروژه بنفش” آغاز شد و محلی برای آن در نظر گرفته شده بود که اسکات آن را شبیه یک خوابگاه می دانست. اسکات می گفت: “مردم همه وقت در آن جا بودند. آن مزه ای شبیه پیتزا می داد.”
  • فضای امنیتی در این ساختمان به شدت بالا بود. ساختمان، مملو از دوربین های ویدئویی بود و اسکات می گفت که تک تک اعضای مرتبط، برای ورود باید کارت مخصوص خود را نشان می دادند. او می گفت که حتی زمانی وجود داشت که برای شش بار، کارت ورودی یکی از اعضای مرتبط با پروژه برای دسترسی به مناطق کلیدی این ساختمان چک می شد.
  • تیم توسعه آیفون، پوستری از فیلم باشگاه مشت زنی برروی ساختمان محل کار پروژه نصب کرده بود که برروی آن نوشته شده بود : “اولین قانون از پروژه بنفش این است که شما راجع به پروژه بنفش با کسی صحبت نمی کنید.”
  • فورستال می گفت که مقدار زمانی که برای کار برروی ایجاد رابط اصلی در iOS صرف شد، به یادماندنی بود. او می گفت ” این زمان، سال های اختصاص داده شده از زندگی من برای ایجاد این رابط اصلی کاربریست.”
  •  قابلیت دوبار تپ برای بزرگنمایی، از هنگامی که فورستال تصمیم به ایجاد قابلیت نیشگون به بزرگنمایی در هنگام مطالعه متون صفحات وب نمود، به حاشیه رفت.

scott-forstall-iphone

علاوه بر بحث نرم افزاری، این محاکمه، تصویری بی سابقه از تیم طراحی صنعتی اپل را در کنار تیم نرم افزاری و هماهنگی آن ها در خلق سخت افزاری نوآورانه و جذاب را نشان می داد. باید بگوییم که در این زمینه، کریستوفر استرینگر، طراح صنعتی قدیمی در اپل، اطلاعات جالب زیادی را در این زمینه برای دادگاه نمایان ساخت.

 بخوانید: و سپس استیو گفت اجازه بدهید آیفون وجود داشته باشد

سخت افزار و طراحی صنعتی

گروه طراحی صنعتی اپل، که در زمان آیفون در حال توسعه این محصول بودند، شامل ۱۶ فرد بودند که دیوانه وار سعی در به اشتراک گذاشتن یک هدف به صورت دیوانه وار بودند. هدف چه بود؟ “تصور کنید که این محصولات وجود خارجی ندارند، آن ها را برای رفتن به زندگی و حلق شدن راهنمایی کنید.”

  • گروه صنعتی اپل، برای تبادل طرح ها و به اشتراک گذاری ایده ها برای محصولات فعلی و آینده اپل همکاری نزدیکی داشتند و اغلب دور یک میز گرد هم می آمدند.
  • استرینگر می گفت که نظرات در پیشنهادات طراحی، اغلب، واقعا صادقانه بودند.
  • فرایند تکرار شوند گسترده است. در برخی موارد، یک عنصر تک در طراحی، در ۵۰ مدل پیشنهاد می شود.
  • گروه طراحی صنعتی اپل ارتباط نزدیکی با گروه فنی دارد. زیرا آن ها همواره می خواهند بدانند که طراح هایشان و ارائه آن ها، چگونه تحت تاثیر مسائل مختلف از جمله دوام طراحی محصول در طول تست های فنی است.

برحی از نمونه های اولیه آیپد، شامل یک طراحی با ارائه پایه بود

هرچند که یکی از ویژگی های سرفیس مایکروسافت، وجود یک پایه است، نمونه های اولیه طراحی آیپد هم نشان از این ویژگی می دهد که آن ها، آیپد را با ویژگی پایه در پشت دستگاه امتحان کردند.

ipad-tablet-prototype

ipad-kickstand-prototype

ipad-with-kickstand-photo-prototype

اپل خواستار این بود که آیفون اصلی، منحنی باشد

در طول محاکمه، استرینگر نشان داد که ایده اصلی برای اولین آیفون، انتشار یک دستگاه شامل دو قطعه منحنی شیشه ای بوده است که در نهایت از سوی اپل رها شد و سرانجام نرسید. با این حال، شاید دلیل رها شدن این ایده در آن زمان از سوی اپل، این بود که، تکنولوژی مورد نیاز برای قطع شیشه ای به مشخصاتی که اپل مدنظرش بود، بیش از حد در مقیاس تولید انبوه گران تمام می شد.

با این حال، نمونه های اولیه از یک دستگاه منحنی در آن زمان ساخته شد که در زیر می توانید یکی از آن ها را ببینید:

iphone-curved-glass

اپل ایده هایی از یک خودرو را سال ها پیش امتحان کرد

فیل شیلر، مدیر اجرایی اپل، اذعان کرد که اپل و کارکنانش، در هر موردی، دارای فکری باز برای طوفان مغزی ایده های مختلفی از محصولات بودند که بتواند، موفقیت آیپاد را تکرار کند. شیلر گفت:

ما در حال جست و جو برای چیزی برای انجام، پس از آیپاد بودیم که بتواند همچون این محصول، احساس ما را برانگیخته کند. اگر ما می توانیم محصولی همچون آیپاد بسازیم، پس چرا نتوانیم چیز دیگری خلق کنیم؟

پس به همین دلیل و در چنین شرایطی، ایده های مختلفی برای ساخت برخی از محصولات جدید همچون، یک دوربین دیجیتال، یک خودرو و مجموعه ای دیگر از محصولات جسورانه، در اپل به وجود آمد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در همین راستا، تونی فادل، مدیر اجرایی سابق اپل، فقط چند هفته با استیو جابز، در سال ۲۰۰۸، در مورد آن چه که اپل می تواند به عنوان یک خودرو تولید کند، بحث و تبادل نظر کرد.

750x-1

چگونه اپل، iOS را به عنوان یک سیستم عامل انحصاری و با کدهای بسته نگه داشت

پیش از جلسات محاکمه سامسونگ و اپل در سال ۲۰۱۲ میلادی، هنری لامیراکس (بازنشسته در سال ۲۰۱۳)، یک کلید از مهندسی iOS ارائه کرد. بیانیه زیر در دادگاه، در تلاش برای نگه داشتن برخی از کد منبع iOS، به صورت مهر و موم شده به دادگاه ارائه داد:

کد منبع اپل، با بالاترین سطح حفاظت و امنیت در اپل ارائه شده است. دسترسی فیزیکی به کد منبع سیستم عامل iOS، محدود به انتخاب گروه مجازی از کارکنان اپل است، که با دسترسی به بخش هایی از این کد، بر اساس نیاز به دانش این کار محدود شده است. همچنین، دسترسی کارمندان به طور مستقیم، در توسعه نرم افزار، مدیریت و امنیت آن هم محدود شده است. کارکنان با چنین دسترسی باید، توسط مدیریت و دسترسی کارکنان مجاز، حساب خود را باید به طور خاص تایید کنند.

اپل از کمپین تبلیغاتی سامسونگ با عنوان “The next big thing-چیز بزرگ بعدی” متنفر بود

در حالی که سامسونگ، یک رشته تبلیغاتی جدید را، برای از میان بردن، تبلیغات کلیشه ای طرفداران اپل ایجاد کرده بود، در ایمیل های خصوصی که در دادگاه علنی شده بودند، فیل شیلر در اپل به این نکته اذعان کرده بود که وی، از این که اپل هیچ پاسخ محکم و کوبنده ای در این زمینه به سامسونگ نداده بود، متنفر بود. شاید جالب باشد که بدانید، این رویداد تا زمانی پیش رفت که تیم کوک اعلام نمود که این شرکت، نیاز به استخدام یک آژانس تبلیغاتی جدید دارد.

next-big-thing

در پی یک آگهی از سامسونگ که در سال ۲۰۱۳ پخش شد، شیلر، ایمیل زیر را به یکی از اعضای گروه اگهی های خود در TBWA\CHIAT\DAY ارسال کرد:

این خیلی خوب است و من می توانم کمک کنم، اما فکر می کنم “این بچه ها آن را احساس کردند” مانند ورزشکاری که باختن را نمی تواند قبول کند” در حالی که ما تا حد جان، مبارزه خود را برای آیفون ادامه خواهیم داد. چیزی شدید را تغییر دهید. سریع.

اپل در هر ماه، با محققان بازار، برای تقاضای آیفون در ارتباط بود

ممکن است که استیو جابز، در یکی از اظهارنظرهای معروفش، اعلام کرده باشد که اپل، هیچ تحقیقاتی در بازار انجام نداده است. اما واقعا این طور نیست. در طول دوره محاکمه اپل و سامسونگ در دادگاه، گرگ جوسویک، معاون ارشد بازاریابی آیفون و iOS، اعلام کرد که اپل هر ماهه، کاربران را در کشورهای مختلف جهان بررسی می کند.

جوسویک می گوید که کشور به کشور، چیزی که مشتریان ما را ترغیب به خرید آیفون و محصولات اپلی، نسبت به اندروید و محصولات سامسونگ می کند، ویژگی های بیشترین استفاده، جمعیت مشتریان و میزان رضایت آن ها از آیفون را، نظرسنجی ها نمایان می سازد.

او می گوید که آن ها همچنین، از این مسئله مطلع هستند که آیفون به طور دقیق، دارای چه برتری هایی در بازارهای جهانیست.

همچنین، جالب است که بدانید، این تحقیقات پیرامون بازار در اپل، به دقت محافظت شده و این اطلاعات، تنها در یک گروه کوچک از مدیران قابل دسترس و در گردش است.

جوسویک می گوید که بدون اجازه شخصی وی، کسی قادر به ارائه این اطلاعات آیفونی و یا آیپدی به خارج از گروه مشخص شده نبود.

 Apple Inc. CEO Steve Jobs points to a member of the audience during a Q&A session at the end of the iPhone OS4 special event at Apple headquarters in Cupertino

استیو جابز، از تقابل آیفون در مقابل اندروید، به عنوان یک جنگ مقدس یاد می کرد

شاید از این مورد خیلی تعجب نکنید، که استیو جابز، گوگل را تهدیدی بزرگ برای خود می دانست. یک ایمیل از سوی استیو جابز در اکتبر ۲۰۱۰، به عنوان خط مشی اپل در سال ۲۰۱۱ به کارمندان اپل ارسال شده که در این ایمیل، جابز به کارکنانش گفته، سال ۲۰۱۱، سال چنگ مقدس با گوگل است. شاید برایتان این نکته قابل توجه باشد که، این ایمیل، حدود ۶ ماه قبل از شکایت اپل از سامسونگ به دادگاه، از سوی جابز فرستاده شده بود.

steve-jobs-email-google-2010

نقشه راه محصولات اپل، نشان می دهد که آن ها، مدت ها پیش از ارائه یک محصول، در چه فکری هستند

بخش دیگری از همان ایمیل استیو جابز که در اکتبر ۲۰۱۰، به کارکنان این شرکت ارسال شده، نشان می دهدکه اپل در آن زمان، در حال برنامه ریزی برای پشتیبانی LTE و صحبت کردن پیرامون سخت افزار آیفون ۵ بوده، آن هم نزدیک به دو سال پیش از راه اندازی این محصول. همچنین، در این ایمیل می بینیم که جابز، بر زمان و نحوه معرفی آیپد ۲، برای جلوتر بودن از رقبا تاکید داشته است.

steve-jobs-email-product-roadmap

اپل در حال ایجاد تمهیداتی، برای حق اشتراک گذاری برنامه های تلویزیونی در سال ۲۰۱۰ بود

از ایمیل مشابه استیو جابز، می توانیم چیزهای عالی و جالبی را دریابیم

steve-jobs-apple-tv-subscription

iphone-5s-leather-cases

اکثر خریداران آیفون، برای دستگاه خود، گارد و محافظ می خرند

یک بررسی اپلی نشان می دهد که بیش از ۷۸ درصد از خریداران آیفون، برای گوشی خود، گارد و محافظ می خرند.

 

[su_button url=”http://bgr.com/2015/12/07/apple-secrets-iphone-ipad-samsung-lawsuit/” target=”blank” background=”#04c571″ rel=”nofollow”]BGR[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trojan

والا جدا اپل حق داشت شکایت کنه…….بسیار بسیار کپی زیاد بود و الانم هست……درته فاصله ها کم شده اما خوب حقش بود شکایت کنه……
الان سامی کاملا درک میکنه چه چیز وحشتناکیه کپی با محصولات چینی که با کیفیت بالا و شباهت زیاد به سامی و قیمت مفت میاد…….

Dontbon

هرجا صحبت از کپی هست نام سامسونگ مقتدرانه میدرخشد.

حبیب

بسیار عالی! ممنون حسین آقای عامریان!
هر چی بیشتر میگذره، بیشتر به جاه طلب بودن استیو جابز پی میبریم!”جنگ مقدس با گوگل و همزمان شکایت از سامسونگ!”
جاه طلب و البته دیکتاتور و صد البته مغرورِ دوس داشتنی!

Ramin Technology fannn

این پول بی زبونو اگه بین ملت ایران پخشش میکردن حدودا به هر نفر ۲۵۰۰۰ تومن میرسید 🙂
استیو.. دادا این یارانه ما چی شد ؟! :)))

iamalij

ایول خیلی جالب بود … به نظرم واسه این که یک شرکت بتونه رقیب یک شرکت بزرگ بشه نیاز هست که بیشتر شبیه به اون شرکت کار بکنه تا بتونه به موفقیت برسه که البته این راه یه در میلیون جواب میده که واسه سامسونگ جواب داد 🙂 شرکت اپل خیلی خوب بود تا قبل از تیم کوک .. و بعد از ایشون بنده سامسونگ رو برای امکانات بیشتر قبول دارم تا اپل ولی اگر روزی بخوام گوشیی به جز سامسونگ انتخاب کنم بدون فکر اپله و اگه گوشیی بدون اینا بخوام انتخاب کنم . دیگه گوشی نمیخوام …
بنظرم اون اوایل کار اپل فوق العاده بهتر از سامسونگ بود تا زمان اس ۳ که عالی بود یادمه ۱ هفته بود اومده بود تو بازار که خریدمش … خیلی هم راضی بودم ولی اولش سخت بود که با اندروید کار کنم چون چند سال با ایفون و این حرفا … بعد ایفون ۵ گرفتم .. هنوز هم دارمش .. و عالیه .. و نوت ۳ البته نوت ۳ رو دادم پدرم .. بعد نوت ۴ گرفتم و چند روز پیش شکست .. الان یه ایفون ۶ اس دارم و یه اس۶ اج پلاس … میتونم بگم هر کدوم کار خاض خودشون رو میکنن و هر دو فوق العاده هستن … و الان اپل و سامسونگ اگر هر کدومشون دیگه نباشن واقعا دنیای موبایل واسه ی من یکی بی معنی میشه …
ببخشید طولانی شد ..

حمید 7

منم یه ۱۱۰۰ دارم :scratch:

Mohammad H

خیلییییییییی جالب بود، ممنون از تیم خوب ترنجی :yes:
کاش مشخص میشد واقعا اپل چرا باید iOS رو محدود خلق کنه و خیلی از ویژگی های روتین اندروید در اون نباشه… :scratch:

پیرپشمک موی

بااینکه باسیاستای اپل موافق نیسم ولی لامصب ی حس خاص بودن ب محصولاتش تزریق میکنه!!
ولی انصافا سامسونگم جالب جریمه رو پرداخت کرد!!!!!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان