حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه لپ‌تاپ مناسب خود را انتخاب کنیم؟

نوشته

8 سال قبل | 6 دیدگاه | ترنجی

امروزه داشتن لپ‌تاپ شخصی چیزی نیست که محدود به افراد خاصی باشد. همه ما در مقطعی خرید لپ‌تاپ را تجربه می‌کنیم و برایمان این سؤال پیش می‌آید که “چگونه لپ‌تاپ خوبی بخرم؟”. ملاک شما برای یک خرید موفق چیست؟ دیگران برایتان انتخاب می‌کنند یا برند محبوب و عامه‌پسند ملاک شما می‌شود؟ در ادامه همراه ما باشید.

ابتدا به بررسی عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب این کالای دوست‌داشتنی می‌پردازیم. در پایان‌ هم با جمع‌بندی همه این موارد، می‌آموزیم که چگونه لپ‌تاپ مناسب خودمان را بخریم.

ابتدایی‌ترین سوال برای خرید لپ‌تاپ این‌است که چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟ آیا سقف معینی برای خریدتان در نظر گرفته‌اید؟

اگر برای خرید هیچ سقف و محدودیتی نداشته باشید خیلی راحت‌تر می‌توانید خرید کنید؛ اما نداشتن سقف خرید شمارا از انتخاب بی‌نیاز نمی‌کند. فقط در صورتی می‌توانید به دنبال دانش خرید لپ‌تاپ نباشید که بخواهید فروشنده برایتان انتخاب کند!

کارایی دستگاه

کاربرد لپ‌تاپی که می‌خواهید بخرید چیست؟ برای کمک به کودک مدرسه‌ای است و در کنار آن چند بازی هم نصب می‌کند یا اینکه برای کسب‌وکارتان از آن استفاده می‌کنید؟

معمولاً لپ‌تاپ یک دستگاه تک‌کاربره است و فرد استفاده‌کننده کارهای تکراری و مشخصی با آن انجام می‌دهد. مشخص شدن کاربرد دستگاه، نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب سخت‌افزار، ابعاد، وزن و طراحی دارد. از طرفی وقتی می‌دانیم دستگاه ما چه کاربردی دارد، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانیم انتخاب کنیم. به‌عنوان‌مثال وقتی لپ‌تاپ برای خانمی باشد که در حرفه بازاریابی شاغل است، سبکی، طراحی زیبا و شارژ بالا اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و نیاز به سخت‌افزار بالا و گران‌قیمت کمتر می‌شود.

3

سخت‌افزار دستگاه

برخلاف تصور عموم، برای خرید لپ‌تاپ نیازی به دانش تخصصی بالا ندارید و لازم نیست تحصیل‌کرده علوم رایانه باشید. هنگام خرید چند سؤال سخت‌افزاری وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید انتخاب خوبی داشته باشید. درباره این موارد از فروشنده بپرسید:

۱. درباره پردازنده دستگاه (CPU) سوال بپرسید.

پردازنده برای لپ‌تاپ همانند مغز برای انسان است و وظیفه پردازش اطلاعات را به عهده دارد. آیتم‌هایی که سطح یک پردازنده را مشخص می‌کند عبارت است از:

سرعت (فرکانس کاری پردازنده): سرعتی که پردازنده در انجام یک کار دارد همانند سرعت تصمیم‌گیری انسان‌ها در مسائل است. شاید در شرایطی برای انسان‌ها سرعت کم و حساب‌شده عمل کردن، حسن باشد، اما برای لپ‌تاپ یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. ازآنجاکه پردازنده‌های جدید سری‌های Intel Core i3-5-7 هستند باید بدانیم بالا بودن این عدد یعنی سرعت بیشتری در پردازش وجود دارد. به‌عنوان‌مثال سرعت پردازش Core i7  از Core i3 بالاتر است.

حافظه پردازنده (Cache): این حافظه برای کمتر کردن زمان دسترسی به اطلاعات و کمتر کردن نیاز دستگاه به RAM است. واحد آن مگابایت است و بزرگ‌تر بودن این حافظه برای پردازنده یک مزیت است.

۶۴ بیتی یا ۳۲ بیتی بودن پردازنده: اگر پردازنده‌های قدیمی را در نظر نگیریم، در حال حاضر با دودسته پردازنده روبرو می‌شویم. اگر به‌صورت ساده و بدون بررسی تخصصی بخواهم بگوییم، مدل ۶۴ بیتی می‌تواند سرعت بیشتری از ۳۲ بیتی داشته باشد. (اکثر مدل‌های فعلی بازار ۶۴ بیتی است ولی مدل‌های ۳۲ بیتی هم کم نیستند.)

4

۲. حافظه RAM دستگاه خود را بشناسید.

رم دستگاه همانند پردازنده اهمیت بالایی در کارایی لپ‌تاپ دارد و خوشبختانه تناسب رم و پردازنده در لپ‌تاپ‌ها توسط شرکت تولیدکننده کنترل می‌شود و همانند کامپیوترهای خانگی نیست که ما آن را انجام دهیم. این قطعه نیز تأثیر بسزایی در پردازش اطلاعات دارد. رم دستگاه با گیگابایت بیان می‌شود و بهتر است برای بازی یا کارهای سنگین گرافیکی و پردازشی به سراغ رم بالا بروید.

۳. گرافیک

کارت گرافیک رابط بین پردازنده و خروجی نمایشگر شماست و نقش غیرقابل‌انکاری دارد. در مورد گرافیک بهتر است به‌سرعت پردازنده گرافیکی و حافظه آن دقت داشته باشید. در لپ‌تاپ‌های رتبه بالا معمولاً دو پردازنده گرافیکی وجود دارد و در بهبود کارایی آن نیز تأثیرگذار است. اگر به بازی‌های گرافیکی علاقه زیادی دارید و یا حرفه شما به کارهای گرافیکی مرتبط است، از کارت گرافیک دستگاه غافل نشوید.

۴. ظرفیت حافظه

حافظه دستگاه محل ذخیره فایل‌ها و برنامه‌هایی است که نصب می‌کنید. در اکثر لپ‌تاپ‌ها، هاردهای HDD نصب می‌شود؛ به‌جز دستگاه‌های تولیدی شرکت اپل که هاردهای SSD وجود دارد. هارددیسک SSD سرعت بالاتری دارد و در ضمن گران‌تر است، به همین دلیل در حجم پایین‌تری نسبت به HDD استفاده می‌شود. بهتر است در این مدل لپ‌تاپ‌ها کیفیت بهتر را بپذیرید و در کنار آن از هارددیسک خارجی  نیز استفاده کنید و هیچ نگرانی‌ای درباره حجم کم‌حافظه داخلی نداشته باشید.

۵. باطری

وقتی حرف لپ‌تاپ به میان بیاید، بیشتر ما یاد شارژ و باطری می‌افتیم. با توجه به نیاز مکرر لپ‌تاپ به شارژ نمی‌توانیم نسبت به باطری بی‌توجه باشیم. هرچند که با کمک برنامه‌های مدیریت مصرف می‌توانیم استفاده بهتری از شارژ باطری داشته باشیم اما بهتر است متناسب با نوع استفاده خودمان از لپ‌تاپ، هنگام انتخاب دستگاه دقت کافی به عمر مفید باطری باشیم.

5

۶. نمایشگر

آنچه در نمایشگر لپ‌تاپ‌ها مهم است یکی ابعاد نمایشگر و دیگری کیفیت نمایش است. توجه داشته باشید که ابعاد نمایشگر شما به وزن دستگاه ارتباط مستقیم دارد. اگر شما برای کارهای بیرون و سفرهایتان لپ‌تاپی می‌خرید بهتر است به دنبال وزن کمتر و ابعاد نمایشگر کوچک‌تر باشید. شاید بگویید ۲۰۰ گرم کمتر بودن وزن خیلی اهمیت ندارد، اما فراموش نکنید که با هر لپ‌تاپ وسایل دیگری هم خواهید داشت و در زمان‌های طولانی همین وزن‌های کم تأثیر بزرگی دارند.

سیستم‌عامل (OS)

سیستم‌عامل اغلب لپ‌تاپ‌ها ویندوز است به‌جز سیستم‌عامل لپ‌تاپ‌های شرکت اپل که Mac است. در حقیقت این شرکت با طراحی یک سیستم‌عامل متناسب با دستگاه‌های خود یک تمایز ایجاد کرده است. همان‌طور که گفته شد در اغلب دستگاه‌ها ویندوز وجود دارد و به همین دلیل عمومی‌تر است. همین عامل هم باعث شده اطلاعات بیشتری برای آموزش و دسترسی به نرم‌افزارهای آن وجود داشته باشد. البته به‌جز این دو سیستم‌عامل، موارد دیگری نیز هستند که به علت استقبال کم موردبررسی قرار نمی‌گیرد.

پشتیبانی

حداقل یک سال ضمانت محصول ضروری است. در خرید لپ‌تاپ بی‌توجهی به ضمانت‌نامه، خصوصاً برای سال اول، یک ریسک بزرگ است. شاید به دلایلی مثل‌اینکه خدمات خوبی ارائه نمی‌شود به ضمانت‌نامه بی‌توجهی نمایید اما فراموش نکنید اگر بعد از خرید لپ‌تاپ با مشکل اساسی در سیستم روبرو شوید، ضرر زیادی کرده‌اید.

علاوه بر ضمانت سخت‌افزاری، پشتیبانی نرم‌افزاری آن‌هم اهمیت فراوان دارد. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده، یک محصول را برای مدت کوتاهی تولید می‌کنند و خیلی زود متوقف می‌شود. معمولاً این نوع دستگاه‌ها از خدمات پشتیبانی خوبی نیز برخوردار نیستند. شما که نمی‌خواهید دستگاه گرانی بخرید که حتی درایورهای آن به‌راحتی در دسترستان نباشد؟ برندهای معتبر برای پشتیبانی از محصولاتشان، برنامه ریزی منظمی دارند و نسبت به هیچ کدام از محصولات خود، بی تفاوت نخواهند بود.

بعد از بررسی موارد مهم در یک انتخاب، زمان آن می‌رسد که بر اساس بودجه در نظر گرفته‌شده لیستی از لپ‌تاپ‌های موجود تهیه کنیم. وقتی نوع کاربرد لپ‌تاپ را به مبلغ در نظر گرفته‌شده اضافه کنیم، تعداد محدودتری لپ‌تاپ برای انتخاب و بررسی باقی می‌ماند. با مقایسه این موارد بر اساس دانش نسبی خودمان، می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

چند نکته:

هنگام خرید برای سؤال‌هایتان محدودیت در نظر نگیرید و اگر فروشنده‌ای دانش پاسخ به سؤالتان را ندارد یا تنبل و بی‌حوصله است، به سراغ فروشنده بهتری بروید.

با تأکید عرض می‌کنم، زمان خرید حتماً درایورهای دستگاه را درخواست کنید. نداشتن درایور در آینده نزدیک شمارا به‌زحمت می‌اندازد.

معمولاً با خرید دستگاه‌های الکترونیک سیلی از پیشنهاد لوازم جانبی وجود دارد. فروشنده‌ها خوب می‌دانند که احتمال جواب مثبت شما به خرید لوازم جانبی پیشنهادی زیاد است، به همین دلیل تأکید می‌کنم که بر اساس نیازتان خرید کنید و اگر از قبل قصد خرید این موارد پیشنهادی را نداشته‌اید، پیشنهاد فروشنده را قبول نکنید. هیچ‌وقت برای خرید دیر نیست. خرید احساسی معمولاً رضایت به همراه ندارد.

درصورتی‌که قصد دارید دستگاه خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی بخرید، پیشنهاد می‌کنم به مطلب ” چگونه یک خرید اینترنتی مناسب داشته باشیم؟ ” نگاهی بیندازید.

به نظر شما چه نکته مفید دیگری برای خرید لپ‌تاپ لازم است در نظر بگیریم؟ اگر تجربه‌ای دارید که بتوانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، زیر همین مطلب بفرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad_mirbolooki

ممنون ترنجی :heart:
عالی بود، واقعا بعضی فروشنده ها از سادگی و اعتماد مردم سواستفاده میکنن و .. 🙁

bvb

البته بهتره زیاد روی باتری سخت گیر نباشید تقریبا بیشتر لپ تاپ های حال حاضر برای اینکه تو بالاترین حد کارایی بتونن کار کنن نیاز دارن به برق متصل باشن من خودم اکثر اوغات باتری لپ تاپ در میارم میستقیم میزنم به پریز برق خیلی کم پیش میاد یجا گیر بیفتم پریز برق نداشته باشه از باتری استفاده کنم ولی حداقل ۵ ساعت شارژدهی یه باتری باید داشته باشه

md4956

بحث باتتری به نظر من٬ کاملا به نوع استفاده ی مشتری بستگی داره .. مثلا برای کسی مثل من٬ باتری (دوام٬ و سرعت شارژ) به شدت مهمه٬ چون همیشه در حال جابجایی در سطح شهر هستم٬ و در حین جابجایی واقعا امکان شارژ کردن لپتاپ مقدور نیست 🙂

md4956

مقاله ی خوبی بود.
یک نکته :اطلاعات فروشنده ها عموما دارای اشکال هستش٬ و به شخصه کم فروشنده ای رو دیدم که مدل مناسبی رو به مشتری ارائه بده .. باشد که از این نظر٬ سطح اطلاعاتشون بالا بره ..

md4956

ممنون 🙂
بازهم از این دست مقاله ها بذارید٬ عالی هستن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی