حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اطلاعات منتشرشده از تراشه Helio X12 مدیاتک، یک چیپ‌ست قدرت‌مند و خوش‌قیمت را نشان می‌دهد

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

مدت‌ زمان اندکی تا آغاز سال آینده باقی مانده است و در این بازه‌زمانی، تولیدکنندگان سخت‌افزار، برای معرفی محصولات آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند. اکنون، یک شایعه‌پرداز درباره تراشه میان‌رده بعدی Helio X12 اظهارنظر کرده است. همراه ترنجی، باشید.

تراشه Helio X12 مدیاتک به‌عنوان یک جانشین موفق برای Helio X10 که گوشی‌های بسیاری را در بین محصولات سازندگان آسیایی نظیر اچ‌تی‌سی وان ام ۹ پلاس قدرت می‌بخشد، معرفی شده است. در قلب این تراشه، هشت هسته پردازشی Cortex A53 جای گرفته است که می‌توانن به‌طور هم‌زمان با یک‌دیگر، فعالیت نمایند؛ حداکثر فرکانس هرهسته، ۲٫۲ گیگاهرتز است.

واحد گرافیکی Imagination GX6250 با حداکثر کلاک ۷۵۰ مگاهرتز و پشتیبانی از OpenCL 1.2، OpenGL ES 3.2 و Vulkan، این تراشه را قادر می‌سازد تا در اجرای آخرین جلوه‌های گرافیکی موفق ظاهر شود. انتظار می‌رود عملکرد این تراشه، بهتر از واحد گرافیکی آدرنو ۳۳۰ اسنپدراگون ۸۰۱ باشد و این موضوع، در اجرای بازی‌ها از اهمیت زیادی برخورددار است.

پشتیبانی از رم، به دو کانال ماژول LPDD3 با فرکانس ۹۳۳MHz محدود شده است؛ این محدودیت، کمی احتمالاً ناامیدکننده خواهد بود چراکه پشتیبانی از حافظه LPDDR4، می‌توانست در راندمان کاری این تراشه موثر باشد. فضای ذخیره‌سازی، از آخرین استاندارد eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند که در تعداد عملیات‌های ورودی/ خروجی در هرثانیه موثر است؛ بنابراین، حداکثر سرعت نوشتن داده‌ها به ۱۲۵ MB/s رسیده است. این مقدار در نسل قبلی، حدوداً به ۹۰MB/s محدود شده بود.

تراشه Helio X12 مدیاتک با ترکیب دو سنسور پردازش سیگنال، می‌تواند از دوربین‌های ۲۱ مگاپیکسل موتور TrueBright اختصاصی پشتیبانی نماید؛ این راه‌حل، ظاهراً باعث خواهد شد سنسورهای RWWB تا دوبرابر نسبت به سنسورهای RGB، نور دریافت کرده و در کنار این موضوع، ترفندهایی را برای بهبود کیفیت تصویر اعمال نمایند. در این چیپ‌ست، هم‌چنین یک مودم LTE Cat. 6 با پشتیبانی از VoLTE و تماس وای‌فای، جای گرفته است که سبب افزایش سرعت دانلود تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌شود.

این تراشه، هم‌چنین برپایه فناوری ۲۸ نانومتری HPC+ node شرکت TSMC شکل گرفته است. روند پردازش این تراشه، به‌گونه‌ای است که مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد نسبت به نسل قبلی خود، کاهش و میزان سرعت را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

مقایسه این تراشه با Helio X10

در مقایسه این تراشه با Helio X10، سرعت کلاک هر پردازنده بیشتر و استفاده از انرژی، بهبودیافته است؛ این تغییرات با اعمال معماری پردازش جدید TSMC، منطقی به‌نظر می‌رسد. واحد گرافیکی نیز، در پردازش‌های گرافیکی کارآمدتر است و می‌تواند از آخرین APIهای گرافیکی پشتیبانی نماید.

هم‌چنین، فناوری ذخیره‌سازی به eMMC 5.1 ارتقا یافته است و پشتیبانی از ۶ باند اضافی LTE، سرعت USB بیشتر (با USB 3.0)، بهبود پردازش تصویر و دیگر تغییرات کلیدی، از مزیت‌های استفاده از Helio X12 خبر می‌دهد.

نتایج اولیه از بررسی این تراشه

اطلاعات منتشرشده از بررسی اولیه این تراشه، نمرات ۵۵ هزار را در AnTuTu، نمرات ۱۱۰۰ (بررسی عملکرد تک‌هسته) و ۵۴۰۰ (بررسی عملکرد چندهسته) در بنچمارک GeekBench نشان می‌دهد. در بررسی کلی، می‌توان اذعان داشت که این تراشه عملکرد قابل‌قبولی را در بخش محصولات میان‌رده و خوش‌قیمت به‌جای خواهد گذاشت. این عملکرد قابل‌قبول، می‌تواند شیائومی و Meizu را برای استفاده از این تراشه در محصولات آینده خود، ترغیب نماید. گزارشات، نشان می‌دهد که شیائومی، گوشی‌هوشمندی را مجهز به تراشه Helio X12 و نمایشگر ۵ اینچی عرضه خواهد کرد.

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/Elaborate-MediaTek-Helio-X12-SoC-details-leak-showing-a-powerful-upper-mid-range-chipset_id76300″ background=”#1ac0b2″ icon_color=”#f90d0d”]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Javad

مدیاتک شرکت قابل احترامی هست . امیدوارم به جایگاهی که لیاقتش رو داره برسه.
ولی من نمیدونم چرا نمیتونم با اسمش ذهنیت خوبی در ذهنم بسازم البته فقط و فقط از لحاظ اسم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد جهانی