حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشاهده دقیق A9X بر روی iPad Pro نشان‌دهنده پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته و عدم وجود L3 cache است

نوشته

8 سال قبل | 3 دیدگاه | ترنجی

پنهان بودن مشخصات سخت‌افزاری بر روی محصولات اپل یک رسم است زیرا اگر شما نیز کاربر محصولات اپل باشید برخلاف دیگر برند فکر خود را درگیر بازی با اعداد نخواهید کرد چرا که اپل به شما قول داده است تا بهترین عملکرد را فراهم کند. از این‌که بگذریم، برای مقایسه می‌طلبد که مشخصات دقیقی از سخت‌افزار داشته باشیم تا متوجه شویم دلایل برتری در چه قسمتی خواهد بود. در ادامه همراه باشید.

در مطالب قبلی نیز بیان کردیم که ای‌پد پرو دارای ۴ گیگابایت رم است. اگر کالبدشکافی کلی دستگاه راکمی تیزبینانه تر پیش ببریم و به‌جای مشخصات اصلی نگاهی دقیق‌تر بر رو چیپست داشته باشیم، اطلاعات جالبی را به‌دست می‌آوریم. Chipworks و AnandTech همین کار را انجام داده‌اند تا دقیق از قسمت‌های تشکیل‌دهنده چیپست A9X آگاه شود. این نگاه دقیق ثابت کرده است که چیپست A9X ساخت TSMC بوده و از لیتوگرافی ۱۶nm FinFET استفاده کرده است. ابعاد کلی چیپست از A6X و A8X کمی بزرگ‌تر است اما از A5X کوچک‌تر خواهد بود.

A9XDie-Chipworks-Annotated

این فضای بیشتر بی‌دلیل نیست. اپل برای تضمین سرعت و پردازش گرافیکی بالا از ۱۲ هسته پردازنده گرافیکی بهره برده است. PowerVR 12 cluster سری ۷ به نسبت PVR GT7600 شش هسته‌ای در A9 نشان‌دهنده یک پیشرفت بسیار عالی است اما جالب اینجاست که در نقشه توسعه سری A9 این مدل وجود نداشت که خود این مورد دال بر سری بودن برنامه‌ریزی اپل خواهد بود. جهت یادآوری باید بگوییم که GT7800 دارای هشت هسته و GT7900 دارای ۱۲ هسته است. مدل در نظر گرفته‌شده برای ای پد پرو می‌تواند پهنای باند ۵۱٫۲GB بر ثانیه را عملی کند که بسیار تحسین‌برانگیز است.

More-on-Apples-A9X-SoC--147mm2TSMC-12-GPU-Cores-No-L3-Cache A9X-Latency2

نکته تعجب‌برانگیز دیگر، عدم استفاده از اپل از حافظه L3 cache در چیپست A9X است. البته AnandTech معتقد است که اپل نیازی به استفاده از این نوع حافظه نداشته است زیرا هم سرعت انتقال فعلی بسیار عالی بوده هم معماری برنامه‌نویسی iOS دلیلی بر ذخیره فایل جهت ذخیره مصرف انرژی از این طریق ندارد. هر دو این دلایل می‌تواند قانع‌کننده باشد اما درهرصورت به صحبت ابتدای مطلب برگردید زیرا اپل عملکرد عالی و بی نقض را تضمین کرده است.

نظر شما چیست؟ عملکرد اپل ازنظر همگام‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار چیست؟

 

 

[su_button url=”http://www.phonearena.com/news/iPad-Pro-A9X-chip-breakdown-shows-12-GPU-cores-and-no-L3-cache_id76265″ background=”#01965a” icon_color=”#ffffff”]phonearena[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
a_041

شما بگو ۱۰۰ هسته وقتی کاربردش در حد همون موبایله به چه درد میخوره !!!

Ari khan

واو!!!!!….لامصب این A9x خیلی قویه! :wacko:

iMohammadreza

B-)

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....