حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تماشا کنید: آزمایش دینامیک سیالات فقط با یک لیوان آب

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

شاید ساخت یک فواره درون خانه برایتان بسیار ساده باشد اما قطعا به میزان آنچه در این ویدیو در مورد دینامیک سیالات تماشا خواهید کرد جالب نمی‌باشد. یک ظرف مثل لیوان یا یک کاسه را بردارید و به صورت وارونه درون آب کنید و به صورت فرکانس‌های یکسان تکان دهید. چه چیزی را مشاهده خواهید کرد؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مایعی که در این آزمایش استفاده شده است آب نبوده و روغن سیلیکون می‌باشد. هر چند آزمایش با این سیال نسبت به استفاده آب در این فرایند تجربه‌ای متفاوت رقم می‌خواهد زد اما از نظر علم فیزیک هر دو آزمایش به یک نتیجه منتهی می‌شوند. در این ویدیو ظرفی که سه راس دارد را بالا و پایین می‌کنیم در محلی که روغن و هوا باهم تلاقی دارند در ابتدای حرکت چیزی مشاهده نمی‌شود اما پس از نوسانات متوالی در این محل نقطه بحرانی تشکیل می‌شود که تشدید حرکت را نشان می‌دهد.

طبق مقاله‌ای که در سال منتشر شده ۲۰۱۰ دینامیک را این گونه برای مایعات شرح می‌دهد:

این عملکرد که چگونه موج تشکیل می‌شود به عمق و شکل حاشیه‌های ظرف بستگی دارد. موج‌ها شرایطی منحصر به فرد را بوجود می‌آورند که سر انجام به فوران و پرتاب قطرات آب می‌شود. پرتاب هر قطره بعد از هر نوسان انجام می‌شود.

هر نوسان آنقدر سریع است که در هر فوران باعث پرتاب قطراتی در هوا می‌شود.


[aparat]http://www.aparat.com/v/LpCPu[/aparat]


[su_button url=”http://gizmodo.com/you-can-recreate-this-cool-fluid-dynamics-experiment-wi-1743862154?utm_expid=66866090-67.e9PWeE2DSnKObFD7vNEoqg.0″ target=”blank” background=”#29976c”]gizmodo[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شاکری

خیلی زیبا و جالبه :good:

Sajjad

همینا دهم منو سرویس کرد دیگه…محاسباتشون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احسان تودجی