حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

BioPhone می تواند ضربان قلب و نرخ تنفس شما حتی زمانی که در جیب شماست، اندازه بگیرد

نوشته

8 سال قبل | بدون دیدگاه | ترنجی

نه اشتباه نکنید! BioPhone یک گلکسی اس ۴ نیست، حتی یک موبایل نیست و برای راحت تر کردن خیال شما، حتی یک سخت افزار نیست! ابتدا اجازه بدهید از شما یک سوال بپرسیم، شما هم از آن دسته کاربران هستید که دوست ندارند برای پایش داده های سلامتی خود، ابزارهای پوشیدنی را به تن کنید؟ خب، خوشبختانه BioPhone یک ایده نرم افزاری است که در دانشگاه MIT صورت گرفته است و در آن سعی داشته تا بتوانند راهی برای سنجش ضربان قلب و نرخ تنفس شما، حتی زمان که موبایلتان در جیب و یا کیفتان است، پیدا کنند. در ادامه با ترنجی باشید تا با جزئیات بیشتر این پروژه آشنا شویم.

heart.ratex299

نه، دوباره اشتباه نکنید! به واقع مقصر ما هم نیستیم، تصاویر منبع مطلب و منبع آن، کمی در انتقال مفهوم نه تنها خنثی هستند، که اشتباه برانگیز هم هستند. تصویر بالا کمی این قابلیت را بزرگنمایی کرده است. اما این نرم افزار بر چه اساسی سعی دارد تا ضربان قلب و نرخ تنفس شما را وقتی که موبایلتان در جیب یا کیف شما است، اندازه بگیرد؟ این ایده متکی بر حسگرهای شتاب سنج و چرخش سنج (جایروسکوپ) است، بدین صورت که با دقت بالای این حسگرها، موبایل شما قادر خواد بود کوچیکترین لرزش را حس کند، حال این لرزش می تواند ویبره کوچک حاصل از تپش قلب شما باشد یا تحرک کوچک بدنه شما که ناشی از حرکت قفسه سینه شما هنگام دم و بازدم باشد.

این نرم افزار طوری برنامه ریزی شده است که لرزش ها را شناسایی کند و طبق آلگوریتم خود، آن ها از لرزشهای دیگر تمایز دهد و ضربان قلب و نرخ تنفس شما را اندازه بگیرد. برای آزمایش این نرم افزار ۱۲ نفر موبایل خود را با این نرم افزار در کیف خود گذاشته و کیف را روی دوش خود گذاشته و دوچرخه سواری کردند و تا لحظه استراحت کردن آنها این سنجش ادامه داشت. اما نتیجه چطور است؟ متاسفانه داده های ثبت شده تناقضاتی با داده های ثبت شده از حسگرهای دارای تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو امریکا) داشته است. داده های سنجش ضربان قلب بیش از یک ضربه در دقیقه و داده های نرخ تنفس ۱/۴ نرخ واقعی بوده است.

آن ها می گویند هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد و با کنار گذاشتن دستبندهای پایش سلامتی یا ابزارهای مشابه آن فاصله داریم. آن ها سال گذشته همین پروژه را روی گوگل گلس پیاده کردند که اسم آن BioGlass بود. یکی از اهداف این پروژه این بود که وقتی شما استرس دارید، دستگاه تان به شما پیشنهاد یک تمرین تنفسی یا تماس گرفتن با کسی که دوستش دارید را بدهد.

ایده جالبی است، اینطور نیست؟ نظر شما درباره این ایده چیست؟

[su_button url=”http://www.engadget.com/2015/11/13/biophone-can-do-pulse-tracking-even-when-its-in-your-pocket/” target=”blank” background=”#159f84″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]engadget[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)