حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فاکتورهای با اهمیت در کیفیت خروجی دوربین موبایل

نوشته

8 سال قبل | 14 دیدگاه | ترنجی

دوربین موبایل های ما این روزها نقش مهمی دارند، اصولا پس از مکالمه برای قشر وسیعی از کاربران دومین کاربرد با اهمیت دوربین موبایل آن ها است. اما از کجا باید بفهمیم دوربین موبایل ما با کیفیت مطلوب است؟ کدام دوربین موبایل بهترین است؟ چه فاکتورهایی را هنگام خرید موبایل مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم یک دوربین خوب را در جیب خود داشته باشیم؟ یک ویدیو کوتاه در ادامه مطلب به شما می تواند کمک کند، با ترنجی همراه باشید.

Xperia Z5 review-Toranji (10)

اندازه تصویر یا همان مگاپیکسل چون یکی عدد ساده تر است، از دیرباز برای عنوان کردن کیفیت یک دوربین استفاده می شد. وقتی اندازه تصاویر ثبت شده بزرگ باشد، به طبع جزئیات یا بهتر بگویم، پیکسل های بیشتری دارید و این خوب است، اما مهم این است که این پیکسل ها چه چیزی در خود ذخیره کرده اند. اگر حتی یک تراپیکسل داشته باشید اما تاریک باشد، نویزی باشد، تار یا مات باشد برای چه استفاده ای مناسب است؟ پس تا اینجا می دانیم که مگاپیکسل اهمیت دارد اما نه به عنوان اصلی ترین فاکتور.

Sony_Honami_camera-640x288

اصلی ترین فاکتور را می توان در حسگر تصویر دید، جایی که قرار است تصویر روی آن ثبت شود. اندازه این حسگر یکی از مهم ترین مواردی است که در مقایسه حسگرها با هم بررسی می شود. علاوه بر آن روش تشخیص فوکوس و حساسیت به نور و این موارد می تواند از دیگر فاکتورهای مهم باشد. برای مثال در اندازه تصویر ثابت (مگاپیکسل ثابت) هر چقدر مساجت حسگر بزرگ تر باشد، اندازه پیکسل ها هم بزرگ تر می شود و این یعنی نور بیشتر، یعنی عملکرد سریع تر، یعنی عکس هایی که کمتر به لرزش دست شما اهمیت بدهند. در موبایل ها به دلیل محدودیت فضا آن چنان راه برای بزرگتر کردن سنسور وجود ندارد پس می توان اندازه تصویر یا همان مگاپیکسل را کم کرد، کاری که اچ تی سی با فناوری آلتراپیکسل انجام داد. این شرکت به جای ۱۳ میلیون پیکسل تنها ۴ میلیون پیکسل (مگاپیکسل) را روی همان مساحت حسگر تصویر قرار داد تا پیکسل های ۲ میکرومتری داشته باشد.

aperture-scale Blende

مسئله بعدی امسال کمی بیشتر خود را نشان داد، میزان گشودگی دیافراگم. موبایل ها با دیافراگم ثابت ارایه می شود، برخی با f/2.2 برخی f/2.0 یا f/1.9 و حتی f/1.8. هز چقدر این عدد کمتر باشد، نتیجه می شود نور بیشتر و تصویر بهتر در شرایط نوری ضعیف.

لرزشگیر اپتیکال تصویر هنور هم آنقدر همه گیر نشده است و برخی شرکت ها آن را ندارند. OIS یا لرزگشیر اپتیکال موردی است که هم در عکاسی و هم در فیلم برداری بسیار موثر است و بودن آن یک نگته مثبت برای دستگاه شما خواهد بود. برخی شرکت ها لرزشیگیر الکترونیک (EIS) را برای دستگاه های خود استفاده کرده اند که اکثر دستگاه های بالارده از آن برخوردارند. در حال حاضر بهترین لرزشگیر دوربین بر خلاف انتظار یک راه حل سخت افزاری نبود و سونی در اکسپریا زد ۵ به خوبی نشان داده که لرزشگیر نرم افزاری آن ها خیلی عالی عمل می کند.Iphone6SInt

المان های لنز هم اهمیت خاص خود را دارند و معمولا المان های بیشتر، کیفیت تصویر بهتری را به شما می دهند. به جز این طراحی و نوع فلاش هم اهمیت ویژه ای دارد.

همه موارد سخت افزاری به کنار، پردازش دیجیتال تصویر یکی از مهم ترین موارد است. این بخش است که تفاوت هایی را ایجاد می کند و تماما به آلگوریتم پردازش تصویر باز می گردد، برخی تصاویر کمی گرم، برخی کمی سرد، برخی نویزی و … ثبت می شوند و این باز می گردد به تجربه شرکت سازنده که چطور بتواند خروجی سخت افزاری را با خروجی نرم افزاری اصلاح یا بهبود ببخشد.

در ادامه شما را به تماشای این ویدیو دعوت می کنیم:

[aparat]http://www.aparat.com/v/Cf5m9[/aparat]

از کیفیت دوربین موبایل خود راضی هستید؟

[su_button url=”https://www.youtube.com/watch?v=ldS_yHnZMDs” target=”blank” background=”#159f84″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]youtube[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ALI_G

اره از کیفیت دوربینم راضیم :heart:

iPooya

بدون شک میگم دوربین سامسونگ و اپل فوق العاده است !!!! B-)

..::SADEQ::..

و البته که حساب لومیا همیشه جداست… ‎:)‎
صفت اکتسابی برتر مطلق فقل لایق لومیا و نوکیای سابق هستش…

iPooya

آخه لومیا خیلی وقته گوشی جدید نداده (که تو بازار یاشه) وگرنه اونم هست :good:

SONY 1946

واقعا دوربین Z2 عالیه :rose:

JOHN

نظرتون محترمه.من که یکی از بدترین فوکوس های فیلمبرداری رو توی زد۲ دیدم که الان دارم.قبلا اس پی داشتم واقعا لذیت میبردم از کیفیت دوربین و فیلمبرداریش.زد۲ کیفیت عکاسی خوبی داره ولی کیفیت فیلمبرداری و قدرت فوکوس فیلمبرداریش به شدت ضعیفه به طوری که میتونم به جرعت بگم فوکوسش اصلا در حد اس پی نیست.

Dr.Zed

کیفیت فیلمبرداریش درسته، ضعیفتر از بقیس.

Kousha

خواهشا SP رو با زد۲ مقایسه نکنید :negative:
SP واقعا دوربین ضعیفی در حد پایین رده و نه میان رده داره :yes:

mehdi sami

من راضی نیستم با توجه به پولی که بابت موبایلم پرداخت کردم از کیفیت دوربینش راضی نیستم :negative:

parhamc1

من سامسونگ و نوکیا و سونی رو خیلی قبول دارم تو دوربین مثلا سامسونگ همیشه بهترین دوربین ها رو میزد زمان امنیا اچ دی یا قبل اون اسم گوشیش یادم نیست۲۰۰۸بهترین کامرافون سال شد بعد اون پیکسون۱۲اس۲اس۳٫اس۴٫۵٫۶همه دوربین بی نظیری داشتن. الگوریتم پردازش تصویر خیلی مهمه.سامسونگ اگه نگیم بهترین یکی از بهترین هاست واقعا الگوریتم سامسونگ شاهکاره از هر حسگر و لنزی بهترین خروجی رو میگیره.واقعا از دوربین گوشی های سامسونگ راضیم از پایین رده تا پرچمدار

riofarina

میشه گفت خروجی نهایی گوشیها رو تک تک نگا کنیم همشون خوبن و نمیشه فرقی بینشون گذاشت. وقتی هم بغل هم میذاریمشون یه کوچولو تفاوت بینشون دیده میشه که زیاد مهم نیست.
من بشخصه بعد دیدن تنظیمات دستی g4 به این نتیجه رسیدم که تنظیمات دستی میتونه خیلی مهم باشه. جایی که چشم هیچی نمیبینه میتونی با g4 یه عکس در حد روز بندازی و اگه دستت تکون نخوره خیلی خیلی کم نویز، میتونی عکسای هنرمندانه بوسیله بازی با نور بندازی.
.
یه سوال کی میدونه ۸۰۸ از چه حسگری استفاده میکرد؟

shahinhhh

والا من از سونی وی بیشتر راضی بودم تا Z2 چون کیفیت خیلی خوبی داشت در مقابل قیمت کم ولی فکر کنم Z5 خوب باشه نسبت به قیمتش

Moazez

امروز بالاخره قسمت شد با z5 یه مقایسه دوربینی انجام دادم. اولا دوربینش از نظر رنگ خیلی دقیقه،فوکوسش شاهکاره. جزئیات در زومش معرکست تازه من رو ۸ مگاپیکسل تستش کردم. از همه مهمتر لرزشگیرش منو متعحب کرد. با z3 دستمو میلرزوندم قشنگ لرزش تو فیلم معلوم بود،ولی با z5 اصلا فیلم نمیلرزید. من واقعا نمیدونم سونی چیکارکرده،هرکی فهمید بما بگه.مگه میشه نرم افزاری انقدر لرزشو گرفت؟!!! تو صفحه نمایش هم فوق العادست و همچنین صدا. یه ارتقاء بزرگ نسبت به z3 محسوب میشه.

Mr.MJ

اتفاقا من با زد۲ گاهی وقتا ی عکسایی میگیرم ک خودم و دوستام تو کف میمونیم،فیلم برداریشم من همیشه hdr رو روشن میزارم ک کیفیت فیلم رو توی روز فوق العاده بالا میبره،لرزش گیرم ک زیاد مالی نیست،البته من لم تنظیمات دستیش امده دستم و خیلی باهاش حال میکنم،در کل راضیم.
ناگفته نمونه ک تنظیمات دستی تو اندروید ۵ هم من فعال کردم ک واقعا عالی هستش.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)