حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بعد از ۱۲ سال ساخت و ساز، بزرگترین راکتور هسته‌ای جهان این ماه شروع بکار می‌برد

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

در آلمان گروهی از پژوهشگران در نظر دارند کلید شروع فعالیت بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای دنیا را بچرخانند.طبق اخبار علمی منتشر شده این برنامه با میزبانی موسسه‌ی Max Planck اینstellarator شناخته شده با نام Wendelstein 7-X یا همان (W7-X) است که در این ماه آماده‌ی افتتاح خواهد بود. با شروع بکار W7-X این مجموعه از نیروگاه هسته‌ای توکیو در ژاپن که از سال ۱۹۹۸ تا کنون بزرگ‌ترین راکتور هسته‌ای بوده نیز بزرگ‌تر خواهد بود. با هم همراه شویم تا از این نیروگاه عظیم اطلاعاتی کسب نماییم.

پروژه ساخت نیروگاه W7-X از سال ۱۹۹۳ شروع شده بود، بعد از اینکه دولت وقت آلمان آن را در شهر Greifswald ساخته و کم‌کم به رویه‌ی پیشرفت این پروژه کمک کرد. در کل این مجموعه با فراز و نشیب‌هایی هم دست و پنجه نرم کرد از مشکلات مغناطیسی گرفته تا مشکلات غیر قابل پیش‌بینی به هرچه کند شدن سرعت پیشرفت این راکتور کمک کردند. ساخت و ساز W7-X تقریبا متوقف شده بود که بر حسب اتفاق تأمین کننده‌ی قطعات مغناطیسی آن ورشکسته شد و مسئولین و تیم را مجبور به ارسال قطعات متعدد بکار برده شده جهت طراحی مجدد کرد.

در ماه می سال ۲۰۱۴، بعد از صرف ۱٫۱ میلیون ساعت ساخت و ساز بر یک پروسه‌ زمانی ۱۹ ساله، کار این stellarator یک میلیارد یورویی به پایان رسید. تا سال پیش تمامی تست قطعات این نیروگاه به درستی انجام شد تا بتوان امنیت کل پروژه را با اطمینان تضمین کنند. حالا امسال همه‌ی مسئولین منتظر دیدن چراغ سبزی هستند که پلاسما را وارد ساختمان داخلی کنند و شاهد واکنش همجوشی هسته‌ای باشند.

بر خلاف راکتور‌های مرسوم که روی شکست اتم‌ها مانور می‌دهند، یک اساس جدید با نام همجوشی‌ را به میان آورده‌اند. واکنش همجوشی هسته‌ای همان انرژی است که از پیوند دو اتم به یکدیگر بدست می‌آید. این پدیده‌ی واکنش همجوشی‌ هسته‌ای به دمای بالا نیاز دارد، در اینجا ما به دمایی معادل ۱۰۰ میلیون درجه‌ی فارنهایت جهت مذاب کردن پلاسما نیاز داریم که با انرژی‌های مغناطیسی این اتم‌ها باید کنترل شوند.

دانشمندان تا پایان این ماه منتظر صدور مجوز دولت برای استفاده از پلاسمای واقعی در W7-X هستند. زیرا طراحی stellarator طوری است که تخمین می‌شود که در همان دقایق اول انرژی از آن تولید خواهد شد. حتی احتمال داده‌اند در حدود شش و نیم دقیقه بعد از فعال شدن همجوشی راکتور شروع به ایجاد نیرو خواهد کرد.

David Gates ریاست کل فیزیک پروژه‌ی stellarator از آزمایشگاه فیزیک پلاسما می‌گوید: “جهان باید در انتظار دیدن این پدیده باشند که چگونه ما زمان‌ را حبس کرده و برای یک پالس طولانی نگهداری می‌کنیم.”

منبع: [su_button url=”http://www.digitaltrends.com/cool-tech/w7-x-nuclear-fusion-reactor-max-planck-stellarator/” target=”blank” background=”#159f84″ text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]digitaltrends[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ari khan

تا اونجایی که میدونم واکنشها همجوشی هسته ای رو نمیشد کنترل کرد،الان اینا یعنی کنترلش کردن؟؟؟؟اگه اینطور باشه که ایول…

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....