حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی ماوس و کیبورد ایسوس استریکس Claw و Tactic Pro

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

از دیدگاه اکثر افراد کسب یک تجربه بی‌نظیر از بازی‌های مختلف به داشتن یک رایانه قدرتمند خلاصه می‌شود؛ بعضی هم علاوه بر این، برای تجهیزات جانبی نیز اهمیت قائل می‌شوند و به اعتقادشان این مهم زمانی تحقق می‌یابد که گیمر از تجهیزات جانبی خوبی بهره برد. در نتیجه تجهیزات جانبی در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و نباید نقش مهم آن‌ها را در القای یک حس عالی به گیمر بی‌ارزش به شمار آورد. از همین رو، امروز در ترنجی ماوس و کیبورد ایسوس استریکس Claw و Tactic Pro را بررسی خواهیم کرد و عملکردشان را زیر ذره بین قرار خواهیم‌داد.

از استریکس و معرفی مختصر آن شروع می‌کنیم. برند استریکس “Strix”، برند نسبتاً نوپایی است که توسط ایسوس پایه‌گذاری شده و محصولات آن هم به انواع کارت‌های گرافیکی، کارت‌های صدا، ماوس، کیبورد و هدست خلاصه می‌شود. اما معنی لغوی Strix چیست و هدف ایسوس از انتخاب این نام چه بوده است؟

strix_logo

“واژه استریکس در دوران یونان باستان به معنای جغد بود و ایسوس هم به دلیل ویژگی‌های خاصی که در جغد نهفته است، برند استریکس را بر اساس آن بنا کرد. گوش‌های تیز (اشاره به هدست‌ها)، پرواز بی‌صدا (اشاره به فناوری ۰dB در سیستم خنک کننده کارت‌های گرافیکی) و چشمان تیز (اشاره به مانیتورینگ سخت افزار توسط GPU Tweak) از مواردی هستند که ایسوس آن‌ها را از طبیعت جغد الهام گرفته و سرلوحه خود برای تاسیس برند جدید استریکس قرار داده‌است.”

ماوس گیمینگ استریکس کلاو و کیبورد مکانیکی استریکس تاکتیک پرو از جمله همین محصولات هستند که توانسته‌اند تعادل خوبی را میان قیمت و کیفیت مناسب برقرار کنند. ماوس گیمینگ استریکس کلاو مشخصات خوبی دارد، دو مشخصه اصلی آن را می‌توان حسگر اپتیکال با دقت ۵۰۰۰cpi و دو سوییچ ژاپنی Omron نام برد. با هم مشخصات دقیق این دستگاه را مرور می‌کنیم:

DSC01400

ابعاد ۱۲۲٫۵۵*۷۱٫۷۵*۴۵٫۲۵ میلی‌متر ، وزنی برابر با ۱۱۰ گرم (بدون کابل)

سنسور اپتیکال PMW3310DH-AWQT با دقت حداکثر ۵۰۰۰ Cpi و سوییچ‌های ژاپنی Omron مدل D2F-01F

قابلیت اسکن ۶۵۰۰ فریم در ثانیه به وسیله سنسور و شتاب حرکتی برابر با ۳۰G

نرخ ردیابی ۱:۱، توانایی تعقیب ۱۳۰ اینچ بر ثانیه و حداکثر نرخ نمونه برداری ۱۰۰۰Hz (برابر با ۱ میلی ثانیه)

امکان تعریف چندین پروفایل و ذخیره به صورت سخت افزاری در حافظه ۶۴ کیلوبایتی

کابل ۲ متری با پوشش بافته‌شده و کانکتور USB با لایه‌ای از طلا

سازگار با سیستم‌عامل‌های مایکروسافت ویندوز XP/Vista/7/8/8.1 (ایسوس درایور رسمی را برای ویندوز ۱۰ عرضه نکرده‌است با اینحال می‌توانید از این ماوس در ویندوز ۱۰ هم استفاده کنید)

****

DSC01364ایسوس استریکس تاکتیک پرو “Tactic Pro” هم کیبوردی گیمینگ با سوئیچ‌های مکانیکی از نوع Cherry MX است. در این صفحه کلید ۲۱ دکمه قابل برنامه ریزی وجود دارد و نور پس زمینه با ته‌رنگ زرد نیز جذابیت خاصی را به آن بخشیده‌است. مشخصات کیبورد مکانیکی تاکتیک پرو از این قرار است:

ابعاد ۵۶٫۵*۲۴*۸٫۵ سانتی‌متر و وزن ۲٫۴ کیلوگرم (بدون کابل)

قابلیت انتخاب با سوییچ‌های Cherry MX آبی، قرمز، قهوه‌ای و مشکی

عمری برابر با ۵۰ میلیون بار فشار برای هر کلید و قابلیت Anti-ghosting (فشردن چندین کلید در یک ثانیه)

حالت گیمینگ با غیرفعال‌سازی کلیدهای مربوط به ویندوز

قابلیت تعریف ۳ پروفایل مختلف و ذخیره به صورت سخت افزاری در حافظه داخلی ۴ مگابایتی

جنس بدنه کیبورد و کلید‌ها از پلاستیک ABS

دارای ۴ کلید مالتی‌مدیا و یک غلتک تنظیم حجم صدا

۲۱ دکمه قابل برنامه‌ریزی اعم از ۱۳ کلید اختصاصی (M1…M10 و P1…P3) و ۸ کلید F1-F8

نور پس زمینه به رنگ نارنجی و زرد و قابل تنظیم در ۴ سطح مختلف

کابل ۱٫۸ متری با پوششی بافته‌شده و کانکتور USB با لایه‌ای از طلا

سازگار با سیستم‌عامل‌های مایکروسافت ویندوز XP/Vista/7/8/8.1 (ایسوس درایور رسمی را برای ویندوز ۱۰ عرضه نکرده‌است با اینحال می‌توانید از این ماوس در ویندوز ۱۰ هم استفاده کنید)

حتماً شما هم مانند ما مشتاق شده‌اید که بدانید این دو تازه وارد ایسوس در چه حدی هستند و آیا می‌توانند در برابر رقبای سرسخت خود قد علم کنند؟ در ادامه، ماوس و کیبورد مذکور را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم و در نهایت به پاسخ پرسشی که ذکر کردیم خواهیم پرداخت.

بسته بندی Strix Claw

ابتدا از بسته‌بندی استریکس کلاو شروع می‌کنیم؛ ایسوس برای این ماوس، جعبه‌ای نسبتاً ساده در نظر گرفته‌است. شباهت بسیار زیاد جعبه این ماوس را با ماوس‌های ریزر نمی‌توان نادیده گرفت اما در هر صورت ایراد خاصی از این جهت به آن وارد نیست!

DSC014657اقلام درون جعبه شامل ماوس، لوح فشرده، دفترچه راهنما و برگه گارانتی می‌شوند؛ پوشش پلاستیکی نازکی نیز از ماوس در برابر ضربه های احتمالی محافظت می‌کند.

DSC01475

طراحی و کیفیت ساخت

از گذشته تا کنون ماوس‌ها تقریباً طراحی یکسانی داشته‌اند، اگرچه بعضی از ماوس‌ها سنت شکنی کرده و شکل و شمایل تازه‌ای را به خود می‌گیرند اما با این همه طراحی اکثر آنان از گذشته تا امروز بر یک فرم ثابت استوار بوده‌است؛ استریکس کلاو نیز از همین الگو پیروی می‌کند و در طراحی آن مورد عجیبی مشاهده نمی‌شود، بدنه آن از پلاستیکی نرم ساخته شده که در برابر رطوبت دست مقاومت کمی داشته و ارگونومی آن نیز مناسب است البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در دست گیری ماوس استریکس کلاو برای چپ دست‌ها مقداری مشکل است. ایسوس نماد استریکس، نشانگر حساسیت ماوس و پیمایشگر را با رنگ نارنجی نورپردازی کرده‌است.

DSC01402همانطور که گفته شد ارگونومی ماوس نسبتاً خوب است، اما چرا نسبتاً؟ دلیل این موضوع به ابعاد نامتوازن این ماوس بر می‌گردد، طول ماوس در حد و اندازه ماوس‌های دیگر است اما ارتقاع آن نسبت به طول زیاد است و ممکن است در دست بعضی افراد به خوبی ننشیند. این ماوس مجموعاً دارای ۸ دکمه است که ۵ عدد از آن‌ها در بخش بالایی ماوس و ۳ عدد دیگر هم در سمت چپ ماوس قرار دارند؛ دکمه‌های تنظیم مقدار CPI ماوس در بخش بالایی قرار دارند و در قالب ۲ دکمه جای گرفته‌اند، شاید با خود گفته باشید که پس آن دکمه دیگر چیست؟ در پاسخ باید گفت که دکمه اول (نزدیک به لوگوی استریکس) جنبه تزئینی دارد و فقط دو دکمه دیگر فعال هستند که یکی کاهش و دیگری افزایش حساسیت را بر عهده دارد.

۳ نشانگر LED هم در سمت چپ ماوس قرار دارند که نمایانگر ۴ سطح مختلف از حساسیت ماوس هستند (خاموش‌بودن آنان هم یک سطح محسوب می‌شود) ؛ اگر حساسیت ماوس را به پایین‌ترین مقدار خود برسانیم تمام LEDها خاموش می‌شوند و مقدار حساسیت به ۵۰ کاهش می‌یابد، با افزایش حساسیت به ترتیب یک، دو و سه LED روشن می‌گردند.

در بخش بالایی ماوس ۳ نشانگر LED به رنگ نارنجی، پیمایشگر، دو دکمه برای افزایش یا کاهش حساسیت و در نهایت کلیدهای اصلی چپ و راست قرار دارند؛ چینش کلیدهای این بخش خوب است اما نواقصی هم در آن یافت می‌شود به عنوان مثال کلید افزایش حساسیت (Cpi) بیش از اندازه به پیمایشگر نزدیک است و در هنگام کار با ماوس احساس ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. گدشته از این پیمایشگر ماوس مقداری نرم طراحی شده است و در هنگام پیمایش صفحات و یا فعالیت‌های دیگر ممکن است ثبات لازم را در آن حس نکنید، ناگفته نماند که پس از مدتی کار با این ماوس، مشکل ذکر شده تا حد زیادی برطرف می‌شود اما در اوایل کار این مشکل حس می‌شود. اگر از این موارد بگذریم، نقص دیگری در این بخش دیده نمی‌شود.

DSC01448در سمت چپ ماوس سه دکمه قابل برنامه ریزی نیز وجود دارد، کلیدها نرم طراحی شده‌اند و به راحتی می‌توان از آنان استفاده کرد. در حالت پیش‌فرض دو دکمه بالایی عمل Backward و Forward را انجام می‌دهند؛ از آنجایی که ایسوس این ماوس را برای راست دست‌ها طراحی کرده استراحت‌گاه انگشت شصت هم در این قسمت وجود دارد و در سمت مقابل یعنی راست می‌توان انگشت‌های دیگر را قرار دارد البته طرز قراردهی انگشت‌ها بر روی ماوس به نحوه در دست گرفتن ماوس توسط شما نیز بستگی دارد.

DSC01447در سمت راست ماوس دکمه‌ای یافت نمی‌شود اما مانند سمت چپ، برای تسلط بیشتر بر روی ماوس انحنای انگشتان خود را در این قسمت قرار دهید، انحنای اطراف ماوس به ارگونومی آن کمک شایانی کرده‌اند که یکی از نقاط قوت استریکس کلاو محسوب می‌شود.

DSC01452در قسمت تحتانی استریکس کلاو نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند سنسور اپتیکال (نوری) مدل PMW3310DH-AWQT می‌باشد، حداکثر دقت این سنسور مقدار ۵۰۰۰ CPI است و آن را می‌توان در هر ثانیه ۳ متر و ۳۰ سانتی‌متر جابه‌جا کرد؛ ایسوس همچنین برای کاهش اصطحکاک در سطح زیرین ماوس ۳ قطعه از جنس تفلون قرار داده‌است.

در صفحه بعد به عملکرد ماوس و بررسی آن از نظر نرم افزاری خواهیم پرداخت، ماوس‌پدهای استریکس گلاید اسپید و کنترل هم زیر ذره‌بین خواهند رفت!

بازده و عملکرد

DSC01391عملکرد در بازی‌ها بسیار خوب است و ضعف خاصی مشاهده نمی‌شود، سنسور اپتیکال این ماوس حرکات را با دقت بالا پردازش می‌کند و در هنگام کار تاخیری حس نمی‌شود علاوه بر این صدای کلیک دکمه‌ها نیز رضایت بخش است.

تنها نکته‌ در اینجا سبک بودن نسبی ماوس است که ایسوس می‌توانست با تعبیه چند شکاف برای قرار دادن وزنه در قسمت تحتانی این مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف کند؛ در مجموع عملکرد ماوس بسیار خوب ارزیابی می‌شود

نرم افزار و شخصی سازی

اکثر ماوس‌‌ها و کیبوردهای گیمینگ پیشرفته برای شخصی سازی و همچنین عملکرد بهینه‌تر مجهز به نرم افزار اختصاصی نیز هستند که در آن می‌توان پروفایل‌های مختلفی را برای ماوس ساخت و به طور کلی عملکرد ماوس را بنا به سلیقه هر شخص تنظیم کرد؛ ایسوس هم برای ماوس و کیبورد سری استریکس خود نرم افزاری را با همین نام توسعه داده‌است که شاخصه‌های مختلف ماوس و کیبورد در آن قابل تغییر است. نرم افزار مذکور در لوح فشرده موجود در جعبه ماوس و کیبورد قرار دارد اما از آنجایی که ایسوس هر از چندگاهی بروزرسانی‌هایی را برای بهبود کارایی نرم افزار و رفع اشکالات سفت افزار ارائه می‌کند بهتر است که همیشه آخرین نسخه این نرم افزار را از سایت ایسوس دریافت کنید.

strix_c_1رابط کاربری نرم افزار Strix Software نسبت به نرم افزارهای دیگر مانند “سیناپس” ریزر، “انجین” استیل سریز و یا “لاجی گیمینگ” از شرکت لاجی طراحی ساده‌تری دارد اما با این حال تنظیمات اولیه را برای شخصی سازی مناسب یک ماوس عرضه می‌کند. در تب Customize (قسمت ماوس) می‌توان پروفایل‌های جدیدی را ساخت و یا آن‌ها را ویرایش کرد، همچنین در این قسمت امکان شخصی سازی هر ۳ کلید قابل برنامه ریزی به علاوه تمام کلیدهای دیگر ماوس وجود دارد و می‌توان بر روی هر کدام از این کلیدها وظیفه خاصی را محول کرد.

جالب است که بدانید تمام این کار‌ها را می‌توانید به صورت نرم افزاری و سخت افزاری انجام دهید بدین معنی که در حالت اول (Software Mode) شما در نرم افزار استریکس تنظیمات را اعمال می‌کنید و در هنگام اتصال این ماوس به رایانه‌های دیگر باید برای بار دوم تنظیمات را در همان رایانه‌ها اعمال کنید اما در حالت دوم (Hadrware Mode) نیازی به این کارها نیست و فقط یک بار تنظیمات مربوطه را در انجام می‌دهید و دیگر لازم نیست بر روی هر رایانه دیگر این کار را برای چندمین بار تکرار کنید چرا که تنظیمات موردنظر در حافظه ۶۴ کیلوبایتی ماوس ذخیره می‌شوند. قابلیت ذخیره به‌صورت سخت افزاری برای گیمرهایی که مدام در حال جابه‌جا شدن هستند بسیار پرکاربرد واقع می‌شود.

strix_c_2در تب دوم یا همان Performance می‌توان شاخصه‌های بیشتری را تغییر داد. همانطور که گفته بودیم تغییر CPI ماوس به وسیله کلیدهای کاهش و افزایش حساسیت انجام می‌شد، در این نرم افزار می‌توانید مقدار کاهش و یا افزایش را نیز از بین ۵۰ تا ۵۰۰۰ انتخاب کنید. Lift-Off Distance هم قابلیت دیگری است که به میزان بلند شدن ماوس از سطح ماوس‌پد (قابل تنظیم) و در همان حال کار کردنش، مربوط می‌شود که در نرم افزار ماوس استریکس کلاو این مقدار را می‌توانید بین ۱ تا ۱۰ تنظیم کنید.

ایسوس برای ماوس استریکس کلاو دو ماوس پد با نام‌های Glide Speed و Glide control در نظر گرفته‌ که هر کدام از آنها بر روی یک ویژگی تمرکز کرده‌اند، در نرم افزار این ماوس می‌توانید ماوس‌پد حال حاضر خود را انتخاب کنید؛ Polling Rate (نرخ نمونه برداری) مربوط به مدت زمان تاخیر ماوس می‌شود، در این نرم افزار می‌توان آن را در ۳ مقدار ۱۲۵ هرتز (حداکثر تاخیر ۸ میلی ثانیه)، ۵۰۰ هرتز (حداکثر تاخیر ۲ میلی ثانیه) و ۱۰۰۰ هرتز (حداکثر تاخیر ۱ میلی ثانیه) تنظیم کرد. اگر از این ماوس بر روی ابزارهای قابل حمل مانند نوت بوک و… استفاده می‌کنید بهتر است که مقدار نرخ نمونه برداری را بر روی ۱۲۵ هرتز اعمال کنید و اگر مصرف باطری چندان برای شما مهم نیست می‌توانید نرخ نمونه برداری را بر روی ۱۰۰۰ هرتز بگذارید.

strix_c_3

تب سوم این نرم افزار مربوط به نورپردازی ماوس می‌شود و تنظیمات ویژه‌ای در آن وجود ندارد، در این تب می‌توان قابلیت نورپردازی را در قسمت پیمایشگر و لوگو استریکس فعال یا غیرفعال کرد.

strix_c_4در قسمت بالایی نرم افزار می‌توان به بخش ماکرو وارد شد و در آن ماکروهای مختلفی را ضبط و یا ویرایش کرد همچنین قابلیت ایجاد چندین ماکرو نیز وجود دارد. در مجموع می‌توان گفت این ماوس عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و همچنین دارای نرم افزار بسیار خوبی هم هست که به بهتر شدن آن کمک شایانی کرده‌است.

ماوس‌پد های استریکس Glide Speed و Glide Control

پیش‌تر گفتیم که ایسوس دو ماوس‌پد مختلف با دو ویژگی متفاوت را برای این ماوس طراحی کرده‌است؛ ماوس پد گلاید اسپید مناسب کاربران و گیمرهایی است که هدفشان تجربه گیم‌پلی سریع و مهیج از یک بازی است اما در مقابل گلاید کنترل برای کاربرانی طراحی شده‌است که تسلط بیشتر بر روی ماوس برایشان از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. در اسلاید زیر می‌توانید تفاوت این دو ماوس‌پد را مشاهده کنید:

1-Speed-vs-Control-980x564ابعاد این ماوس‌پدها ۳۰۰x400 میلی‌متر است و واضح است که جنس آن‌ها نیز با هم فرق می‌کند؛ ایسوس در گلاید اسپید بافتی نرم و الیاف نازک را به کار برده اما در گلاید کنترل جنس سطح رویی ماوس‌پد از بافتی با الیاف درشت‌تر تشکیل شده‌است. سطح زیرین ماوس‌پدها یکسان است و طوری طراحی گشته که باعث به حداقل رساندن جابه‌جایی ماوس‌پد بر روی سطوح صاف می‌شود. در زیر دو عکس از گلاید اسپید از نمای دور و نزدیک و همچنین مقایسه دو ماوس‌پد مذکور به طور خلاصه گذاشته شده‌است:

DSC01455 DSC01456

جدول:

2-Specs-544x400

در صفحه بعد به بررسی ظاهری کیبورد استریکس تاکتیک پرو می‌پردازیم، با ترنجی همراه باشید.

بسته‌بندی Strix Tactic Pro

استریکس تاکتیک پرو نیز بسته بندی‌ ساده‌ای دارد. نوع سوییچ‌های مکانیکی را می‌توان از جدولی که در سطح رویی جعبه قرار دارد، فهمید و همچنین خلاصه‌ای از قابلیت‌های این کیبورد در سطوح مختلف جعبه نوشته شده‌است.

DSC014707محتویات درون جعبه شامل کیبورد، بسته Keycap Removal tool، لوح فشرده، دفترچه راهنما و برگه گارانتی می‌شوند.

DSC01480

طراحی و کیفیت ساخت

تاکتیک پرو به واسطه لبه‌های تیز و شیارهای متعدد طراحی خشنی دارد؛ ۱۰ کلید با قابلیت برنامه ریزی در سمت چپ صفحه‌کلید و ۳ کلید دیگر با همین قابلیت در پایین‌ترین قسمت این کیبورد قرار گرفته‌اند، ۸ کلید F1 تا F8 نیز این بخش را تکمیل می‌کنند. کلیدهای کنترل رسانه و تنظیم صدا هم با الگوبرداری از صفحه کلید مکانیکی Corsair K95 در سمت راست و قسمت بالای کیبورد قرار دارند. متاسفانه ایسوس این قسمت را هم از فلز نساخت و مانند دیگر اجزای صفحه کلید از پلاستیک فشرده ساخته شده‌اند. ۱۰ ال‌ای‌دی نارنجی رنگ نیز در بالای کیبورد تعبیه شده‌اند که از طریق آنها می‌توان وضعیت صفحه کلید را فهمید و از حالت‌های مختلف آن آگاه شد.

DSC01419جالب است که بدانید لوگوی ایسوس در حاشیه قسمت پایین کیبورد قرار دارد اما لوگوی استریکس در بالای کلیدهای قابل برنامه‌ریزی قرار گرفته‌است؛ بدنه این صفحه کلید همانند ماوس از پلاستیک فشرده و باکیفیت ساخته شده‌است و برخلاف کیبوردهای دیگر مانند Corsair K95 و یا Cougar 700K در ساخت آن از آلومینیم برس‌خورده استفاده نشده‌است. متاسفانه استراحتگاه مچ‌دست (Palm Rest) در این کیبورد حتی به صورت جداگانه نیز وجود ندارد و به‌وارون اکثریت کیبوردهای مکانیکی در این قسمت ضعف وجود دارد، جذب اندک اثرانگشت هم یکی دیگر از مشکلات تاکتیک پرو می‌باشد که البته به راحتی می‌توان آثار آن را با یک پارچه مرطوب پاک کرد.

DSC01412در این صفحه کلید مجموعاً ۱۱۴ کلید وجود دارد که ۲۱ عدد از آن‌ها قابل برنامه ریزی هستند، شایان ذکر است که در کلیدهای مولتی مدیا برخلاف دیگر کلیدهای صفحه کلید از سوییچ‌های مکانیکی استفاده نشده‌است؛ در این صفحه کلید هیچ خروجی مانند هدفون، میکروفون و یا USB به کار نرفته که همین می‌تواند یک نقطه ضعف نسبتاً بزرگ در برابر رقیبان تلقی شود.

DSC01420در قسمت زیرین صفحه کلید دو پایه وجود دارد که می‌توانند زاویه اولیه را از ۵ درجه به ۱۰ درجه افزایش دهند، ۸ نگه‌دارنده نیز در زیر صفحه کلید قرار داده شده‌اند که با ایجاد اصطحکاک بیشتر مانع از لغزندگی کیبورد بر روی سطوح مختلف می‌شوند. برچسب اطلاعات نیز در این قسمت وجود دارد.

در لبه راست و چپ هیچ چیز عجیبی وجود ندارد و با یک سطح صاف و صیغلی روبرو می‌شویم. با اینکه در ساخت این صفحه کلید اغلب از موادی مانند پلاستیک استفاده شده‌است اما وزن ۲٫۴ کیلوگرمی آن را به نسبت همرده‌های خود اندکی سنگین‌تر نشان می‌دهد. قطر استریکس تاکتیک‌پرو نیز مقداری زیاد است و در واقع توجیه عاقلانه‌ای برای چنین وزن و قطری وجود ندارد.

DSC01634خوشبختانه ایسوس در طراحی و زاویه قرارگیری کلیدها وسواس زیادی به خرج داده‌است و با یک نگاه کلی به کیبورد می‌توان این موضوع را درک کرد.

 عمق کلیدها بسیار مناسب است و همانطور که پیشتر گفتیم به جز ۴ کلید مالتی‌مدیا بقیه کلیدها همگی دارای سوئیچ‌های مکانیکی هستند. ایسوس در این صفحه کلید از سوئیچ‌های مکانیکی مشکی، قهوه‌ای، آبی و قرمز چری ام ایکس استفاده کرده‌است، نسخه‌ای که به دست ما رسید دارای سوئیچ‌های آبی رنگ چری ام ایکس می‌باشد که مناسب بازی و تایپ است. جدای از عمق مناسب کلید‌ها، اندازه و سطح آن‌ها نیز به خوبی با حالت بند انگشتان دست همخوانی دارند و همین ویژگی در کنار طراحی هوشمندانه باعث خستگی کمتر دست در هنگام تایپ و به ویژه بازی می‌شود.

DSC01367در قسمت نرم افزاری ماوس استریکس کلاو به این مورد اشاره کرده بودیم که می‌توان پروفایل‌های مختلفی را به صورت نرم افزاری ثبت و به صورت نرم افزاری و یا سخت افزاری ذخیره کرد؛ حال در صفحه‌کلید استریکس تاکتیک پرو علاوه بر حالت بالا می‌توان پروفایل‌های مختلفی را به صورت سخت‌افزاری ثبت و به همان صورت نیز به وسیله خود صفحه کلید ذخیره کرد.

در مجموع طراحی استریکس تاکتیک پرو بسیار خوب ارزیابی می‌شود، در صفحه بعد به بررسی نرم افزاری و تشریح برخی از قابلیت‌های این صفحه کلید می‌پردازیم.

امکانات و قابلیت‌ها

DSC01487بسته Keycap Removal tool برای گیمرها جذابیت بالایی را با خود به همراه دارد، در این بسته ۴ کلید (WASD) نارنجی رنگ و یک ابزار بیرون آوردن سریع کلیدها وجود دارد؛ ۴ کلید نارنجی‌رنگ موجود در بسته را می‌توان با کلیدهای WASD تعویض کرد تا در هنگام بازی مکان‌یابی این کلیدها آسانتر گردد. DSC01488با بیرون آوردن کلیدها به سوئیچ‌های مکانیکی آبی‌رنگ چری ام ایکس بر می‌خوریم، یک ال‌ای‌دی نیز در محفظه سوئیچ قرار گرفته‌است. جالب است که بدانید بیشتر کلیدهای این صفحه کلید را می‌توان بیرون آورد و آن‌ها را با نمونه‌های که در بازار به فروش می‌رسند تعویض نمود. کلیدهایی که در بازار یافت می‌شوند اغلب شکل و شمایلی مانند کلید زیر را دارا هستند:

احتمالا با دیدن عکس‌ها متوجه شده‌اید که این صفحه کلید مانند ماوس استریکس کلاو دارای نورپردازی جذابی هم هست، متاسفانه تنظیمات مربوط به نورپردازی در نرم افزار این صفحه کلید وجود ندارد اما می‌توان به وسیله فشردن همزمان کلیدهای FN و ۱ و ۸ (از قسمت Numpad) شدت روشنایی نور صفحه کلید را کم یا زیاد کنید.

ال‌ای‌دی های قرار گرفته در محفظه سوئیچ مکانیکی فقط توانایی نمایش رنگ نارنجی را دارا می‌باشند، شاید دلیل این موضوع متمایز ساختن محصولات سری استریکس نسبت به سایر محصولات ایسوس و یا حتی دیگر کمپانی‌ها باشد.

DSC01428N-key Rollover یا NKRO یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این صفحه کلید می‌باشد که به گیمرها امکان فشردن ۱۰۰ کلید را به صورت همزمان می‌دهد، در کیبوردهای گیمینگ رایج بازار اغلب این قابلیت ذکر می‌شود اما تعداد کمی از آنان قادر به انجام بی عیب و نقص و کامل این قابلیت هستند.

DSC01380

نرم افزار

تاکتیک پرو در میان رقیبان خود مجهز به ساده‌ترین نرم افزار شخصی سازی است! کورسیر با “کورسیر گیمینگ” و کوگار و ریزر به ترتیب با UIX و سیناپس امکانات به مراتب بیشتری را نسبت به نرم افزار این کیبورد عرضه می‌کنند و علاوه بر آن دارای یکپارچگی بیشتری نیز هستند. در بررسی نرم افزاری استریکس کلاو گفتیم که بهتر است نرم افزار را از سایت ایسوس دانلود کنید و اینجا هم توصیه خود را تکرار می‌کنیم؛ شما می‌توانید از لینک زیر نرم افزار این کیبورد را دانلود کنید:

لینک دانلود نرم افزار

strix_t_1در صفحه اول نرم‌افزار به‌طور خلاصه امکان برنامه‌ریزی ۲۱ کلید ماکرو، تعریف پروفایل‌های مختلف و ورود به بخش ماکرو وجود دارد. همانند ماوس استریکس کلاو در اینجا هم امکان ذخیره تغییرات به‌صورت نرم افزاری و سخت افزاری فراهم است. به طور کلی می‌توان ۳ پروفایل مختلف را وضع کرد و هر کدام از آن‌ها را بر روی یکی از کلیدهای Pause break ،scr Lock و PRT Scr ذخیره کرد (این کلیدها در سمت چپ کلیدهای مولتی‌مدیا قرار دارند).

امکان تغییر در نورپردازی کیبورد نیز در این نرم افزار موجود نمی‌باشد.

strix_t_3در صفحه اصلی نرم افزار با کلیک بر روی هر کدام از کلیدهای قابل برنامه ریزی پنجره‌ای مانند بالا باز می‌شود و می‌توان به وسیله آن عملکرد مشخصی را برای هر دکمه تنظیم کرد.

strix_t_2در قسمت بررسی نرم افزاری ماوس به این اشاره کردیم که می‌توان ماکروهای مختلفی را ضبط و یا ویرایش کرد؛ در استریکس تاکتیک پرو هم این قابلیت وجود دارد.

تمامی قابلیت‌های ذکرشده را می‌توان به صورت سخت افزاری نیز ذخیره کرد.

بازده و عملکرد

DSC01415استریکس تاکتیک پرو کیبوردی با قابلیت پردازش بسیار سریع اطلاعات و همچنین فشردن بیش از ۱۰۰ کلید در یک زمان و ماکروهای زیاد می‌باشد؛ از همین جهت می‌توان برتری آن را در بازی‌های استراتژیک به طور قاطع اعلام کرد اما در بازی‌های اکشن هم بسیار عالی ظاهر می‌شود و به واقع می‌توان عملکرد آن را بی‌نقص شمرد.

در مجموع می‌توان قابلیت‌ها، نرم‌افزار و عملکرد این صفحه‌کلید را بسیار خوب ارزیابی کرد و ایسوس سعی کرده‌است تا از هرگونه امکانات اضافی و نسبتاً بی‌کاربرد چه در نرم افزار و چه در صفحه کلید پرهیز کند.

در صفحه بعد به جمع بندی بررسی این دو گلادیاتور و معرفی مختصر رقیبانشان خواهیم پرداخت!

جمع بندی و حرف آخر

DSC01361استریکس کلاو ماوسی با قیمت مناسب و استریکس تاکتیک پرو صفحه‌کلیدی با قابلیت‌های زیاد و قیمت گران است؛ استریکس کلاو تمرکزش بر روی ارائه تجربه‌ای مناسب و لذت‌بخش از بازی با ماوس‌های گیمینگ است و اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم به خوبی هم این کار را انجام داده‌است اما می‌رسیم به استریکس تاکتیک پرو! اغلب صفحه‌ کلیدهای مکانیکی قیمت گزافی دارند و تاکتیک پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. ویژگی‌های کلیدی استریکس کلاو شامل نرم افزار ساده اما کاربردی، ماوس‌پدهای باکیفیت، کیفیت ساخت بالا و ساختار بهینه می‌شود، قطعاً هیچ چیز کامل نیست و استریکس کلاو هم نقطه ضعف‌هایی مانند سازگاری ناقص نرم افزار با ویندوز ۱۰، جذب اثر انگشت و ارتفاع زیاد دارد.

در مقابل استریکس تاکتیک پرو با خونسردی تمام به میدان رقابت آمده‌است و در همان ابتدا با ماکروهای بسیار زیاد، ظاهر خشمگین و ارائه NKRO بی‌نقص لرزه بر اندام هر رقیبی می‌اندازد؛ در کنار همه این مزایا فقدان خروجی‌هایی مانند جک ۳٫۵ میلی‌متری و USB و وزن و ابعاد زیاد باعث کاهش محبوبیت آن می‌شوند.

DSC01459

معرفی رقبا:

Razer DeathAdder 0018776_0

 مدت نسبتاً زیادی از معرفی ماوس محبوب ریزر DeathAdder می‌گذرد اما همچنان این ماوس با حفظ جایگاه اولیه خود در زمره برترین ماوس‌های گیمینگ جهان قرار دارد؛ ارگونومی بسیار عالی، قیمت مناسب، دقت بالا و نرم افزار کاربردی از نقاط قوت این ماوس محسوب می‌شوند.

SteelSeries Sensei Pro Grade

71+rcRRtDDL._SL1500_استیل‌سریز به کیفیت ساخت بالای محصولاتش مشهور است! سنسی پرو گرید نیز یکی از محصولات ممتاز این کمپانی می‌باشد که علاوه بر ارائه ظاهری بسیار زیبا، عملکردی بسیار خوب و نرم افزار بسیار عالی نیز دارد، ارگونومی بسیار خوب آن نیز زبانزد عام و خاص است.

Cougar 700K

CG700MK_23صفحه کلید مکانیکی کوگار ۷۰۰K توسط کمپانی آلمانی کوگار و در سال گذشته به بازارهای جهانی عرضه شد؛ این ماوس در زمان عرضه خود توانست برنده جشنواره طراحی iF Design شود و از بسیاری از سایت‌های معتبر دنیا هم لقب بهترین صفحه کلید مکانیکی جهان را دریافت کرده‌بود. نقاط قوت این صفحه کلید شامل طراحی بسیار عالی و وجود استراحتگاه مچ‌دست، کیفیت ساخت بسیار بالا، نرم افزار مناسب و در آخر قیمت بسیار عالی می‌شود.

جالب است که بدانید شرکت سیاره سبز گرین وارد کننده این صفحه کلید است و از همین جهت کوگار ۷۰۰k دارای کلیدهای فارسی نیز هست که برای کاربران ایرانی یک حسن به شمار می‌رود.

Corsair K95 RGB

urlدر یک کلام می‌توان گفت کورسیر K95 یکی از بهترین و گرانترین صفحه‌کلیدهای مکانیکی جهان است؛ وجود ماکروهای زیاد و نرم افزار فوق پیشرفته در کنار طراحی عالی و استراحتگاه مچ دست باعث محبوبیت بسیار زیاد این مدل شده‌است. با این همه، لوگوی کورسیر بر روی این کیبورد فقط یک برچسب است و به راحتی کنده می‌شود! قیمت این صفحه‌کلید نیز مقداری زیاد است که قابلیت‌های بسیار خوب این کیبورد تا حدی می‌توانند آن را جبران کنند.

 در آخر این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید و با توجه به نیازهای خود بهترین انتخاب را داشته باشید!

دیدگاه شما چیست؟ ماوس استریکس کلاو و صفحه کلید مکانیکی استریکس تاکتیک پرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

یه موس و کیبورد و اینمه بررسی
واقعا لذت بردم…جا برا هیچ سوالی نموند
تشکر از مصطفی عباسی عزیز…پسر خوب ترنجی

Samsung--Electronics

ممنون
البته من به کورسیر علاقه بیشتری دارم. کلا rgb lighting برام مهمه :yahoo: :yahoo: :yahoo:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com