حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هر آنچه در مورد بزرگترین خودروسازان می دانید [ قسمت دوم: BMW ]

نوشته

8 سال قبل | 7 دیدگاه | ترنجی

BMW کوتاه شده ی عبارت آلمانی Beyerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است که در حال حاضر به‌عنوان چهاردهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته می شود.در ادامه با ترنجی همراه باشید تا بیشتر از BMW بدانید.

BMW یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی و موتورسیکلت سازی آلمانی در جهان است که دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ قرار دارد.شرکت BMW در سال ۱۹۱۶ توسط یوزف پوپ تاسیس شد و در ابتدا بعنوان یک کارخانه تولید موتور هواپیما بود و در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول به دلیل تحریم ها وادار شد که این کار را متوقف کند. BMW تا سال ۱۹۲۳ فقط یک شرکت موتورسیکلت سازی بود تا اینکه در سال ۱۹۲۸ تولید خودرو را با برداشته شدن تحریم ها از سرگرفت.

office

نخستین خودروی تولیدی BMW، دیکسی بود که در سالهای ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۱ با موتوری ۷۴۷ سی سی و برپایه ی آستین ۷، تحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد.

DIXI

BMW با شروع جنگ جهانی دوم باز هم دست به تولید هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی آلمان زد و نخستین موفقیت این شرکت برای تولید هواپیما به ساخت هواپیماهای IIa inline-six برمی گردد. بعد از جنگ جهانی دوم، BMW به شدت دچار مشکلات مالی شد و سهامداران شرکت تصمیم گرفتند، دوباره تولید خودرو را ادامه دهند.

ایزو استا خودروی ایتالیایی بود که در ابتدا ۳ چرخ داشت، BMW در اواسط دهه پنجاه وارد مذاکره با Iso شد تا نه تنها امتیاز تولید، بلکه انحصار بدنه را نیز در اختیار خود بگیرد و کم کم بی.ام.و دست به تولید این خودرو با اصلاحاتی که خودش بر روی آن انجام داده بود زد. اگرچه BMW فرم حبابی شیشه ها را بدون تغییر گذاشت اما چراغ ها را از یکدیگر جدا نمود و در طرفین بدنه قرار داد؛ ضمن آن که نشان BMW  نیز در قسمت جلوی خودرو قرار گرفت. همچنین تغییراتی بر روی خودرو صورت گرفت تا توانایی نصب موتور ۲۵۰ سی‌سی در آن به وجود بیاید‌. موتوری که چهار زمانه بود و از یکی از موتورسیکلت های این شرکت به عاریت گرفته شده بود و توانایی تولید ۱۲ اسب بخار را در دور موتور ۵۸۰۰ داشت. در این زمان ها بود که استفاده از موتورهای زیر ۲۵۰ سی‌سی برای خودروها را ممنوع اعلام کردند.

در همین زمان بود که BMW تصمیم گرفت گونه بزرگتری از ایستا را روانه بازار کند. این خودرو که BMW 600 نام داشت نسبت به ایستا بزرگتر و جادار تر بود و به دلیل افزایش ابعاد و وزن یک موتور به حجم ۵۸۲ سی‌سی برای آن در نظر گرفته شده بود . ۶۰۰ نسبت به ایستا سریعتر بود می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در دو سال تنها ۳۴ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید که دلیل عمده آن رقابت شدیدش با فولکس واگن بیتل بود . تولید BMW ایستا تا سال ۱۹۶۲ ادامه یافت و در طی مدت زمان تولیدش از سال ۱۹۵۶، بیش از ۱۶۱ هزار دستگاه از آن خط تولید کارخانه را ترک کرد .اکنون BMW با سری جدید موسوم به i (به خصوص i3) قصد دارد تا به نوعی راهی را که ایستا آغاز کرده بود ادامه دهد؛ اما این بار با تکنولوژی پیشرفته تر و البته اعتباری بیشتر از گذشته. اینگونه شد که BMW توانست از ورشکستگی نجات پیدا کند.

ایزوایستادر همان سال بود که ۴۵% سهام این شرکت توسط خانواده کوانت خریداری شد که طبق آمار رسمی اشتفان کواندت ۱۷٫۴٪ درصد، یوهانا کواندت ۱۶٫۷٪ درصد و سوزان کواندت کلاتن ۱۲٫۶٪ درصد و بقییه نیز بصورت عمومی به مردم واگذار شد که در بازار بورس فرانکفورت مبادله می‌شود. این شرکت کارخانهٔ روور بریتانیا را در سال ۱۹۹۴ خرید ولی به علت‌های ضررهایی که کرد در سال ۲۰۰۰ این شرکت را به فروش رساند و به جای آن شرکت مینی را خرید .در حال حاضر BMW، مالک شرکت های رولز- رویس موتور کارز . مینی می باشد.

رولز -رویس

رولز-رویس موتور کارز ( Rolls-Royce Motor Cars‎) شرکت بریتانیایی مهندسی، طراحی، تولید و توزیع‌کننده خودروهای لوکس است، که در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز استوارت رولز و هنری رویس، با نام رولز-رویس لیمیتد تاسیس شد.در سال ۱۹۷۱ برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت رولز-رویس، دارایی‌های این شرکت از سوی دولت بریتانیا ملی اعلام شد، سپس در ۱۹۸۰ مدیریت آن به کمپانی ویکرز سپرده شد. در ۱۹۸۷ توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، که در نهایت در سال ۱۹۹۸ به ب ام و واگذار گردید و هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از این کمپانی آلمانی به‌شمار می‌آید.توافق انجام شده میان مدیران رولز-رویس و گروه فولکس‌واگن، تنها تا پایان سال ۲۰۰۲ اعتبار داشت، بنابراین از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۳ متوقف شد و از این تاریخ به بعد، تنها شرکت BMW حق استفاده از نام تجاری رولز رویس را داشته، همچنین گروه فولکس‌واگن نیز طبق قرارداد امضا شده در ۱۹۹۸ می‌باید نام خودروهای تولید بنتلی را از رولزرویس-بنتلی به بنتلی تغییر دهد. در حال حاضر نام تجاری رولز-رویس تنها متعلق به شرکت خودروسازی BMW می‌باشد

از زمانی‌که شرکت BMW، کنترل رولز رویس را بدست گرفته، تاکنون ۴ مدل خودرو توسط این کمپانی طراحی و به صنعت خودروسازی عرضه شده است.

رولز-رویس فانتوم:

خودرویی است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون تولید شده‌است. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده و سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۶ دنده به صورت خودکار است. فانتوم اولین مدل رولز رویس است، که ب ام و به طور مستقل تولید نمود. این مدل مجهز به موتوری ۱۲ سیلندر، با حجم ۶٫۷ لیتر است. قیمت این مدل از حدود ۲۵۰٬۰۰۰ پوند به بالا می‌باشد.

Rolls-Royce_Phantom_01

رولزرویس فانتوم کروکی کوپه:

از نوع خودروهای موتور جلو-محور عقب است، که در سال ۲۰۰۷ تولید شده‌است.طراحی آن بر پایه رولز-رویس فانتوم (۲۰۰۳) بوده و از خودروهای مفهومی این کمپانی به‌شمار می‌آید. فانتوم کروکی کوپه با قیمت پایه ۴۴۳٫۰۰۰ دلار، یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای رولزرویس می‌باشد.

pheadCoupe

رولزرویس فانتوم کوپه:

خودرویی لوکس است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون توسط رولز-رویس موتور کارز در بریتانیا تولید می‌شود.این خودرو در کلاس خودروی لوکس قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۶ دنده به صورت خودکار می‌باشد.

Phantom-Coupé_Front-view

رولزرویس گوست:

خودرویی است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون تولید شده‌است. طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده طول آن در حالت طبیعی ۵٬۳۹۹ میلی‌متر و عرض آن ۱٬۹۴۸ میلی‌متر و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۵۵۰ میلی‌متر می‌باشد. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۸ دنده به صورت خودکار است.

Royce_Ghost

مینیMini:

از سال ۱۹۹۴ متعلق به شرکت خودروسازی BMW می‌باشد. این شرکت از آوریل سال ۲۰۰۱ تاکنون به ساخت جانشینان خودروهای اصلی مینی، پرداخته است. هم‌اکنون چهار گونه بدنه در این شرکت موجود است: سقف‌دار، کانورتایبل، مینی و کروسور. نخستین نسل خودروهای این شرکت توسط فرانک استفنسون، طراحی گردید، که برگرفته از طراحی مینی اصلی بود. این خودروها در شرکت بی‌ام‌سی و زیر مجموعه‌هایش از ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۰ ساخته شدند.توسعه نخستین نسل این خودروها از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ توسط گروه روور در شهر گیدون، بریتانیا و شرکت BMW ای‌جی در شهر مونیخ، آلمان انجام شد.

mini

mini_cooper_s_coupe_roadster_2016_2017_f59

BMW سری ۳
معروفترین و محبوبترین مدل BMW محسوب می‌شود که ساخت آن از سال ۱۹۷۵ بی وقفه ادامه دارد. تاکنون شش نسل از BMW سری ۳ به بازار عرضه شده است که همگی از بهترین سدان‌های کوچک موجود در بازار بوده‌اند. سری سه به تعادل خیره کننده و سیستم بی نظیر تعلیقش مشهور است که باعث شده بتواند بهتر از هر اتومبیلی دیگری در این کلاس، از هر پیچی عبور کند. در حال حاضر نسل ششم این اتومبیل با کد تولیدی F۳۰ و ۸ نوع مختلف موتور بنزینی و دیزلی و در چهار نوع مختلف سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن واگن عرضه می‌شود.

seri 3

نام BMW برای ما ایرانیها به دلیل داشتن طراح مبتکر “نادر فقیه زاده” که BMW سری ۶ و ۷ را طراحی کرده است، از نام های شرکت های دیگرخودروسازی جذاب تر هم است.

exclusive-interview-with-bmw-designer-nader-faghihzadeh-25393_1

BMW سری ۷
بزرگترین و مجلل‌ترین خودروی سدان (چهار درب صندوق دار) ب ام و است که از سال ۱۹۷۷ تاکنون طی پنج نسل ساخته شده است. سری هفت اسپرت‌ترین خودرو در کلاس سدان‌های فول سایز محسوب می‌شود و همواره از پرطرفدارترین‌های این کلاس بوده است. این خودرو در حال حاضر به دو صورت عادی و کشیده، با سه نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزلی تولید می‌شود. BMW به صورت تحقیقاتی این مدل را با موتور هیدروژنی نیز ساخته است.

2016-bmw-7-series-M-Sport-Package-526x351

موتور سیکلت‌ها

کارخانهٔ BMW ابتدا شروع به ساخت موتور موتور سیکلت نمود، سپس در سال‌های آغازین جنگ جهانی اول شروع به ساخت موتور سیکلت کرد. اولین موتور سیکلت موفقیت آمیز این شرکت بعد از مدل به درد نخور (Helios and Flink) آر ۳۲ (R32) نام داشت. در بحبوحه جنگ جهانی دوم BMW شروع به ساخت موتور سیکلت آر ۷۵ کرد که جایی برای نصب کنار خودرو داشت.این همراه بود با طراحی یکتای آن که از روی زوندپ (Zündapp) کپی برداری شده بود و چرخ‌های آن همان چرخ‌های موتور بود و دیفرانسیل آن روی موتور قفل می‌شد. همین باعث استحکام بسیار زیاد آن شد به طوری که آن را به خودرو جیپ بسیار شبیه کرد. در سال ۱۹۸۳ مدل‌های سری ک (K Series) پا به عرصهٔ وجود گذاشتند آنها را آجرهای پرنده (The Flying Brick) می‌نامیدند. (این نامگذاری به خاطر آن بود که اولین موتور این سری یعنی ک۱ (K1) به همین نام معروف بود. مدت اندکی پس از آن ب ام و شروع به تولیذ موتورهای سری گ (G)و سری اف (F) با موتور دقولوی روتاکس (Rotax) کرد.

R32-pn
در اوایل سال ۱۹۹۰ بود که BMW شروع به ارتقای مدل ایرهد (Airhead) بوکسر خود کرد؛ که بعدها به اویل هد (Oilhead) معروف شد. در سال ۲۰۰۲ موتورهای ایل هد دارای دو جرقه زن برای هر سیلندر بودند. در سال ۲۰۰۴ این شرکت میله (Shaft) ی بالانس داخلی را به موتور اضافه کرد این امر سبب افزایش ظرفیت آن به ۱۱۷۰ سی سی و افزایش توان آن به ۱۰۰ اسب بخار در مدلR1200GS شد که نسبت به مدل R1150GSبا مشخصه‌های ۸۵ اسب بخار و ۱۰۰۰ سی سی برتری زیادی داشت.ب ام و مدل جی تی ۶۰۰در سال ۲۰۰۴ ب ام و مدل K1200S را معرفی کرد. این موتور بسیار قوی و با تکنولوژی بالا و نشانهٔ تغییر نگرش ب ام و برای رقابت با موتور سازی‌هایی نظیر سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها بود.

BMW-K1200Sb

بنیان گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت

BMW یکی از بنیان گذاران ترمزهای ضدقفل در صنعت بود و از اوایل دههٔ ۸۰ شروع به استفاده از این سیستم در موتورهای خودش کرد. مدل‌های ۲۰۰۶ به این شرکت مجهز به سیستم‌های پیچیدهٔ جلوگیری از سر خوردن و کنترل تعادل الکترونیکی هستند. BMW مبدع سیستم‌های تعلیق برای موتور سیکلت است و زود تر از همه این سیستم‌ها را در موتور سیکلت‌های خود به کار برده‌است. بیستر مدل‌های مدن BMW دارای سیستم تعلیق عقب هستند. همچنین BMW از سیستم تعلیق دیگری نیز در موتورهای ۱۹۹۰ استفاده می‌کند که به Telelever معروف است و باعث می‌شود که تکان موتور به صورت قابل توجهی کاهش یابد.

bmw 2

bmw 3
باشگاههای زیادی در سرار جهان از BMW استفاده می‌کنند. برگترین‌های آنها سندیکای موتور سواران BMW و صاحبان موتور سیکلت‌های BMW در آمریکا هستند که هر دو در کشور ایالات متحده قرار گرفته‌اند. شعار اصلی این کمپانی (با لذت برانید) یا در آلمانی (Freude am Fahren) و در انگلیس (The Ultimate Driving Machine) به معنای (نهایت یک خودرو) شعار این کمپانی است! و شعار انگلیسی (sheer driving pleasure) یا (لذت واقعی رانندگی) نیز در مناطقی توسط کمپانی BMW استفاده می‌شود. نام BMW و آرم آبی و سفید که برگرفته از ملخک موتور هواپیما و پوشش حاله ای زرد رنگ که نشانه Bavarian بود شکل گرفت که بعدها آن حاله برداشته شد و BMW به خودروی ملی آلمان تبدیل شد.

arm

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
riofarina

چقدر خوبه bmw چقدر خوبه آلمان :heart:
اگه طراحیهای بینظیر benz نبود bmw بهترین خودرو دنیا میشد.

Sajjad

اکثرشون تو جنگ جهانی به شهرت رسیدن و کلا جنگ ها پایه گذار خیلی مطالبن چون کسیکه بتونه تو شرایط سخت یه خدمتی بکنه پس تو شرایط عادی میترکونه (البته استثنائاتی هم موجوده بخصوص در سطح کشور)
مفهوم “سدان” هم فهمیدیم بالاخره
منظور از مفهوم خودروی ملی آلمان چیه؟ ینی تنها خودروی ملی آلمانه؟ مثلا بنز نیست؟

InspireTheBest

بسیار عالی :good:

Ari khan

یعنی عشق است BMW و کل خودروسازهای آلمانی و اروپایی(البته به استثنا برخی خودروسازها) بینظیرن

Shahspik

لامصب این بنزو BMW اگه صد سال هم از عمر ماشینشون بگذره بازم خوشکلو با وقارن. من که بشخصه خیلی باشون حال میکنم.
————
ایشالا آخرین مدلش که اومد یکی میخرم :/

power.man

والا من هنوز نفهمیدم که “بی ام و ” هستش یا “بی ام دابلیو” یکی منو توجیه کنه!

Mr.MJ

باید توجه ب لحجه داشته باشی دوست عزیز
لحجه امریکایی بی ام دابلیو
لحجه المانی بی ام و
البته اگه اشتباه نکنم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....