حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی HTC Desire 820G Plus: میان رده ای محترم + آنباکس ویدیویی

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

اگر علاقه‌مند به گوشی‌های بزرگ جثه باشید در قدم اول به دنبال پرچم‌داران بلندپایه می‌روید اما ناگهان متوجه می‌شوید که به‌اندازه‌ی قیمت سرسام آور این گوشی‌ها پول ندارید و تصمیم می‌گیرید تا سطح انتظارات خود را یک پله پایین بیاورید. در این موقعیت است که باید به سراغ گوشی های میان رده بروید تا حساب بانکی‌تان به یک‌باره خالی نشود اما سؤالی پیش می‌آید که کدام میان رده؟ اوایل تابستان بود که اچ تی سی گوشی دیزایر ۸۲۰ را برای رقابت در دنیای میان رده ها معرفی کرد که به نظر ما برای افرادی که به یک تلفن هوشمند میان رده با صفحه نمایش بزرگ و قیمت مناسب نیاز دارند گزینه مناسبی به حساب می‌آید. با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف این میان رده بزرگ را جویا شویم.


جعبه گشایی

[aparat]http://www.aparat.com/v/PefUa[/aparat]


 طراحی و ساخت

IMG_3557

ازنظر اعداد این گوشی اندازه‌ای برابر با ۱۵۷٫۷ × ۷۸٫۷ و ضخامتی ۷٫۷ میلی‌متری را داراست. جالب و زمخت تنها کلماتی هستند که می‌توان طراحی این گوشی را با آن‌ها بیان کرد. جالب از آن جهت که بدنه پلاستیکی این گوشی برخلاف دیگر گوشی‌های هم رده اش به هیچ‌وجه حس بی‌کیفیت بودن را منتقل نمی‌کند و دلیل آن بدنه لاک‌خورده‌اش می‌باشد که باعث این تمایز می‌شود. چنین بدنه‌ای را پیش در محصولاتی چون iPhone 5c و دیگر گوشی اچ تی سی دیده بودیم که برخلاف دیگر محصولات پلاستیکی انتقادات کمی از آن‌ها صورت گرفته بود و شاید تنها عیبی که بتوان از این نوع بدنه‌ها گرفت جذب بیش از حد چربی اثرانگشت است که شما را وادار می‌کند تا به فکر خریدن رنگ‌های تیره این گوشی نباشید. حالا می‌رسیم به نقص‌های طراحی که باعث شد برخلاف علاقه‌مان به این گوشی لقب زمخت بدهیم؛ در نگاه اول شاید بگویید که ما عجولانه تصمیم گرفته‌ایم اما اگر شما هم حاشیه‌های زشت و بی استفاده صفحه نمایش این گوشی را مشاهده کنید، انتقاد ما را تائید می‌کنید. برای اینکه منظور ما را بهتر درک کنید، این گوشی را LG G3 مقایسه می‌کنیم.

IMG_3555

همان‌طور که در بالا مشاهده می‌کنید اندازه این دو گوشی با اینکه هر دو از صفحه نمایشی با اندازه یکسان استفاده می‌کنند اصلاً قابل مقایسه نیست و شاید این حاشیه زیاد موجب دلسردی شما هنگام خریدن این گوشی شود اما فراموش نکنید که نازک بودن نسبی این گوشی تا حدی به ما دل‌خوشی می‌دهد تا به این محصول به چشم یک «ایراد به تولید انبوه رسیده» نگاه نکنیم. وقتی از حاشیه دور می‌شویم، در بالا و پایین صفحه نمایش به دو اسپیکر استریو BoomSound بر می‌خوریم. در کنار اسپیکر بالایی دوربین دوم و در پایین آن چراغ اعلان‌ها، حسگر نزدیکی و حسگر تشخیص نور محیط قرار دارد. خوشبختانه به غیر از اسپیکر و دوربین دوم باقی موارد در همان حاشیه مخفی شده‌اند. در سمت راست این گوشی دکمه های به هم چسبیده تنظیم حجم صدا و دکمه پاور و سمت مقابل درگاه میکرو اس دی و سیم‌کارت قرار دارد. در بالا و پایین گوشی نیز چیزی جز جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و پورت میکرو سو اس بی دیده نمی‌شود. در پشت دستگاه نیز دوربین از بدنه بیرون زده حضور دارد که برخلاف تصورتان اصلاً در تجربه کاربری تأثیری نمی‌گزارد. لازم به ذکر است که وزن این گوشی ۱۵۴٫۴ گرم است که در حد گوشی ای با این اندازه کاملاً معقول به نظر می‌رسد. اگر آن حاشیه های اضافی در اطراف صفحه نمایش وجود نداشت قطعاً این گوشی لقب یکی از برترین طراحی‌ها را به دنبال خود می‌کشید اما به دلیل وجود این عیب، طراحی دیزایر ۸۲۰ را با کلمه خوب ارزیابی می‌کنیم نه عالی.


صفحه نمایش

IMG_3560

این گوشی مقرون‌به‌صرفه به صفحه نمایشی ۵٫۵ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل مجهز شده است که تراکم پیکسلی ۲۶۷PPI را برای شما به ارمغان می‌آورد و به لطف استفاده از پنل IPS رنگ‌ها غنی بوده و با تغیر وضعیت صفحه نمایش هیچ‌گونه تغییر رنگ و کاهش روشنایی مشاهده نمی‌شود مگر در زوایای بسیار تند. روشنایی صفحه نمایش برای خوانایی در زیر نور مستقیم آفتاب مناسب است و حداقل نور برای کار کردن با گوشی در محیط های تاریک بسیار ضعیف است به صورتی بعد از چند دقیقه کار کردن با گوشی در چنین شرایطی دچار چشم درد می شود؛ در واقعی مفهومی به معنای حداقل نور صفحه نمایش در این گوشی معنا ندارد و طبق مشاهدات ما تفاوتی بین نور صفحه متوسط و پایین وجود ندارد. یکی از ضعف های صفحه نمایش این گوشی مربوط براق بودن پیش از حد صفحه نمایش است که موجب می‌شود جلوی گوشی به مانند پشت آن چربی انگشت های شما را خیلی دوست داشته باشد. در کل صفحه نمایش این گوشی برای یک میان رده خوب ارزیابی می‌شود و احتمالاً صفحه نمایش قسمتی نا امید کننده برای علاقه‌مندان به گوشی نخواهد بود.


ارتباطات

IMG_3566

دیزایر ۸۲۰G PLUS نیز همانند بسیاری از رقبایش برای ارتباط به دنیای اطراف به فناوری های WIFI, BLUTOOTH, GPS, FM RADIO, HSDPA و GSM مجهز شده است که فقدان مواردی چون NFC و LTE در بین این موارد احساس می‌شود که با توجه به گسترش آنتن دهی ۴G در اکثر مناطق ایران، نداشتن ارتباط LTE می‌تواند یک مورد منفی برای برخی از کاربران به حساب آید. نداشتن NFC هم بحث دیگری است که به سیاست های فروش این شرکت مربوط می شود چون این گوشی به دلیل داشتن بدنه پلاستیکی و نه فلزی، کاملاً پتانسیل داشتن این قابلیت را دارد. لازم به ذکر است که این گوشی قابلیت استفاده از ۲ سیم کارت به صورت هم زمان را داراست.


سخت افزار

bench

بر خلاف علاقه ما استفاده از پردازنده های مدیاتک در برخی ابزار های هوشمند رواج پیدا کرده که جدا از بحث قدرت و بازده روزانه تأثیر بدی بر روی قسمت نرم افزاری می‌گزارد که بخش نرم‌افزار به آن بیشتر می‌پردازیم. پردازنده استفاده‌شده در این گوشی یک چیپ Mediatek MT6592 می‌باشد که با وجود ۸ هسته با سرعت ۱٫۷ گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی Mali-450MP4 تمامی دستورات شما را بدون حتی یک وقفه اجرا می‌کند. عملکرد این پردازنده در مدیریت انرژی به حدی بهینه است که در سخت‌ترین پردازش ها مانند انجام بازی های سنگین پردازنده بیش‌ازحد داغ نمی‌شود و در اکثر اوقات گرمایی بیش تر گرمای دست های خودتان حس نخواهید کرد. برای محدود کردن عملکرد پردازنده که به عمر باطری بیش‌تر منتهی می‌شود، در تنظیمات گوشی گزینه‌ای برای انجام این کار تعبیه‌شده است بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی است. تنها ضعفی که از سخت‌افزار این گوشی دیدیم بخش پردازش‌های گرافیکی بود که در برخی بازی‌ها مانند Asphalt 8 و GTA SA به طرز عجیبی شاهد ایرادات پایه‌ای بودیم به‌طوری که رابط کاربری بازی بارگذاری می‌شد اما آبجکت های سه‌بعدی اصلی بازی قابل‌مشاهده نبود. در بخش حافظه نیز برای شما ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته شده که ۱۱ گیگ آن در دسترس است و خوشبختانه امکان افزایش حافظه از طریق میکرو اس دی نیز وجود دارد.


نرم افزار

soft

اکثر گوشی های اچ تی سی به قابلیت های شخصی‌سازی و رابط کاربری Sense خود می‌نازند که متأسفانه در این گوشی به هیچ کدام از آن‌ها به‌غیراز کیبورد، بیلینک فید، صفحه خانگی و صفحه قفل اچ تی سی دسترسی ندارید و دلیل اصلی آن استفاده از پردازنده مدیاتک است. استفاده از این پردازنده به دلیل راجع نبودن و زمان‌بر بودن پروسه بازطراحی برنامه‌ها برای این پردازنده خاص سبب شده تا برخلاف دیگر گوشی های این شرکت که از پردازنده های اسنپ دراگون استفاده می‌کنند شاهد حضور برنامه های اصلی اچ تی سی در این گوشی نباشیم. در واقع این مشکل در اکثر محصولات شرکت‌هایی که به صورت معدود از این نوع پردازنده استفاده می‌کنند مشاهده می‌شود مگر اینکه محصول مورد نظر یک پرچم‌دار باشد که بسیار کم مشاهده می‌شود؛ آن وقت است توسعه‌دهندگان این شرکت‌ها باید تنبلی خود را کنار بگزارند و برنامه‌ها را به صورت اختصاص برای این گوشی‌ها نیز توسعه دهند. به‌صورت کلی با تهیه دیزایر ۸۲۰G Plus و یا هر گوشی مدیاتکی دیگر شاهد رابط کاربری‌ای مانند گوشی های نکسوس خواهید بود که تنها تغییر در آن ها تعویض آیکون‌ها با نمونه های اختصاص آن شرکت می‌باشد. اگر از بحث مدیاتک دور شده و به ادامه بحثمان درباره نرم‌افزار این گوشی بپردازیم؛ خوب است بدانید که این گوشی به اندروید نسخه ۴٫۴٫۲ مجهز شده است که با توجه به انتشار دو نسخه اصلی دیگر از سیستم‌عامل اندروید کمی قدیمی به نظر می‌رسد اما در جایگاه یک گوشی میان رده همچنان به‌خوبی از پس برنامه های این سیستم عامل بر می آید.


دوربین

IMG_3573

طبق معمول اکثر میان رده های اچ تی سی در این گوشی نیز از دوربین اصلی ۱۳ و دوربین دوم ۸ مگا پیکسلی استفاده‌شده که مورد خاصی برای انتقاد یا تعریف ندارد چون نه به رابط کاربری برنامه دوربین سنس مجهز شده است و نه قابلیت خاصی را همراه خود دارد. به غیر از چند قابلیت پایه شما هیچ کار دیگری نمی‌توانید از دوربین این گوشی بیرون بکشید. به دور از قابلیت های محدود برنامه دوربین کیفیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری گوشی رضایت بخش بوده و فقط در فضاهای تاریک مقدار ناچیزی نویز مشاهده می‌شود. در ادامه می‌توانید چند نمونه از تصاویر گرفته‌شده به کمک دوربین این گوشی را مشاهده کنید.


باتری

IMG_3568

باتری این گوشی با توجه به اینکه به باتری‌ای ۲۶۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده بسیار خوب دوام می‌آورد و احتمالاً تا پایان یک روز کاری سنگین شما را همراهی کند. طبق آزمون (تست) ما این گوشی تا ۶ ساعت پخش مداوم ویدیو، ۹ ساعت وبگردی و ۵ روز در حالت آماده‌به‌کار (استندبای) را می تواند دوام بیاورد. در ضمن این گوشی در مدت ۲:۳۰ دقیقه شارژ می‌شود که نسبت Acer Liquid E700 در درجه‌ای بسیار بهتر قرار می‌گیرید.


جمع‌بندی

IMG_3563

اچ تی سی هر ساله و شاید هر چند ماه یک‌بار به معرفی گوشی های مختلف از گوشی های اقتصادی و پایین رده گرفته تا پرچم‌دارهای لوکس می‌کند پس اگر این برند را دوست دارید و نیاز به یک گوشی میان رده دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا مدل‌های دیگر و شاید مدل‌های آینده را نیز در نظر داشته باشید اما اگر حاشیه زیاد صفحه‌نمایش، جذب چربی بیش‌ازحد توسط بدنه براق و نرم‌افزار نه چندان زیبا برای شما زیاد اهمیت ندارد، این گوشی یکی از بهترین میان رده های بازار است. هم‌اکنون دیزایر ۸۲۰G Plus با قیمت ۷۷۰ تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد. نظرات خود را درباره این «میان رده خوب با ضعف‌های …» با ما در میان بگزارید.

1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
iPooya

از حاشیه های اچ تی سی بدم میاد
لایه اول : اسپیکر
لایه دوم : نوشته htc
لایه سوم :دکمه های مجازی که به نظر من جز حاشیه هاس

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....