حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روز ۲۲ آبان یک زباله فضایی وارد جو زمین شده و خواهد سوخت

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

یک زباله فضایی روز ۱۳ نوامبر، یعنی ۲۲ آبان وارد جو زمین خواهد شد و به محققان فرصت مطالعه رفتار اجسام هنگام ورود به جو زمین را خواهد داد. این زباله فضایی در نواحی اقیانوسی جنوب سریلانکا وارد جو خواهد شد و بیشتر آن خواهد سوخت و لذا خطری متوجه ساکنین منطقه نیست. اما نمایشی دیدنی خواهد بود!

این جسم که به‌نام WT1190F شناخته می‌شود، قرار است روز ۲۲ آبان حدوداً در ۱۰۰ کیلومتری جنوب سریلانکا وارد جو زمین شود. نابودی این زباله فضایی نمایشی مهیج برای مردم این منطقه خواهد بود. به گفته مقامات رسمی آژانس فضایی اروپا، مردم این منطقه در میانه روز شاهد درخشش گوی روشن آتشینی در آسمان خواهند بود.

تصویر بالا، در روز نهم اکتبر (۱۷ مهر) توسط تلسکوپ ۲/۲ متری دانشگاه هاوایی در مانوآ کیا ثبت شده است. حرکت این جسم نسبت به تصاویر پس‌زمینه کاملاً مشهود است.

تیم فلورر، از دفتر زباله‌های فضایی آژانس فضایی اروپا در مرکز عملیات فضایی اروپا در آلمان، در یک بیانیه گفته:

این جسم نسبتاً کوچک است، حداکثر قطری حدود دو متر دارد و اگر تمام آن نسوزد، بخش اعظم آن انتظار می‌رود کاملاً‌ در جو زمین بسوزد.

جسم WT1190F روز سوم اکتبر توسط منجمان رصدخانه کاتالینا اسکای سِروِی در آریزونا شناسایی شد و منجمان بلافاصله متوجه شدند که از این جسم در سال ۲۰۱۳ نیز تصویربرداری کرده‌اند. مشاهدات این گروه مشخص کرد که این جسم در مداری با دوره تناوب سه هفته و با خروج از مرکز زیاد (مدار بیضوی کشیده) به دور زمین می‌گردد.

منجمان همچنین متوجه شدند که چگالی این جسم به‌قدری نیست که بتوان آن را یک جسم سنگی مانند یک سیارک دانست. بنابراین، احتمالاً این جسم یک زباله فضایی است.

دتلف کوشنی، مسئول فعالیت‌های اجرام نزدیک زمین در دفتر آگاهی وضعیت فضایی آژانس فضایی اروپا در یک بیانیه گفت:

چگالی آن درواقع با یک پوسته توخالی قابل‌مقایسه است؛ مانند مرحله بالای یک راکت پرتاب‌شده یا بخشی از آن.

تصویر زیر، روز دوم نوامبر ۲۰۱۳ از فضاپیمای باری ATV4 در حال ورود به جو زمین گرفته شده است. ورود جسم WT1190F چیزی شبیه به این خواهد بود.

iss_ATV4_reentry.jpg.CROP.original-original

زباله فضایی یا سیارک؟

نیک موسکوویتز، منجم سیاره شناس رصدخانه لاول که یکی از چندین مشاهده‌گر سراسر دنیا برای مطالعه این جسم فضایی است، گفته:

ما ۱۰۰٪ مطمئن نیستیم که این جسم زباله فضایی (ساخته دست بشر) باشد. اما طی چند روز آینده سعی می‌کنیم این مسئله را حل کنیم. مدار آن نشان می‌دهد که این هفته قرار است گذری نزدیک از کنار زمین داشته باشد، بنابراین می‌توانیم اطلاعاتی از آن جمع‌آوری کنیم.

موسکوویتز قصد دارد به کمک تلسکوپ اخترفیزیکی تحقیقاتی جنوبی در شیلی این جسم را رصد کند و تصاویر و اطلاعات طیف‌سنجی تهیه کند. اطلاعات طیف‌سنجی می‌تواند مشخصات جسم، مانند ترکیبات آن را تعیین کند.

موسکوویتز گفته:

اجسام مصنوعی ممکن است روی سطحشان لایه رنگ داشته باشند و اکثر مواقع این لایه رنگ دارای اکسید تیتانیوم است. این چیزی نیست که به‌طور طبیعی رخ دهد و درصورتی‌که اطلاعات طیف‌سنجی وجود اکسید تیتانیوم را نشان دهد، ما مطمئن می‌شویم که این یک جسم مصنوعی است.

ترافیک اطراف زمین

تصویر زیر که در سال ۲۰۱۳ تهیه شده، ابری از زباله فضایی اطراف زمین را به‌طور «شماتیک» نشان می‌دهد.

earth-debris-large

تأکید روی واژه شماتیک به این دلیل است که این اجرام در مقایسه با زمین ابعاد بسیار ناچیزی دارند و در عمل چنین ابری را از مدار زمین نمی‌تواند دید. اما این اجرام مانند قاتلانی خاموش در کمین ماهواره‌های فعال در مدار زمین هستند. هرچند، خطر آن‌ها عمدتاً متوجه ماهواره‌ها است و نسبت به ساکنان زمین بی‌آزار هستند و هنگام ورود به جو کاملاً‌ می‌سوزند. مگر اینکه خیلی بزرگ باشند.

به گفته محققان ناسا، زمین در محاصره ابر در حال رشدی از زباله فضایی است که مشتمل بر حداقل ۲۰۰۰۰ جسم بزرگ‌تر از توپ بیس‌بال و ۵۰۰۰۰۰ جسم بزرگ‌تر از تیله و میلیون‌ها ذره است که کوچک‌تر از آن هستند که قابل‌ردیابی باشند.

منجمان در حال تعقیب جسم WT1190F هستند و ورود آن به جو زمین را مشتاقانه رصد و مطالعه خواهند کرد تا بتوانند بهتر درک کنند که هنگام ورود یک زباله فضایی به جو زمین چه می‌شود.

مارکو میشلی، یک منجم مرکز هماهنگی اجرام نزدیک زمین آژانس فضایی اروپا در ایتالیا، گفته:

اولین هدف درک بهتر ورود ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی از مدارهای بیضوی کشیده است.

او افزود:

دوم اینکه، یک فرصت ایدئال برای آزمودن آمادگی ما برای ورود احتمالی یک سیارک در آینده به جو زمین است. چراکه تمام اجزای این دو سناریو، از کشف تا برخورد، همگی خیلی شبیه هم هستند.

[su_button url=”http://www.space.com/30933-falling-space-junk-next-month.html” target=”blank” background=”#159f84″]Space[/su_button]

[su_button url=”http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2015/10/27/wt1190f_rocket_booster_will_re_enter_on_november_13_2015.html” target=”blank” background=”#159f84″]Slate[/su_button]

[su_button url=”http://www.spacedaily.com/reports/Space_Junk_Predicted_to_Enter_Earths_Atmosphere_999.html” target=”blank” background=”#159f84″]SpaceDaily[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samsung--Electronics

واو :wacko: :wacko: :wacko:
ممنون :rose: :rose:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده