حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فیلم برداری ۴K یا FHD ؟ نگاهی به فیلم برداری اکسپریا زد ۵ در شب (اختصاصی ترنجی)

نوشته

8 سال قبل | 31 دیدگاه | ترنجی

مدت زیادی است که در اکوسیستم اندروید شاهد قابلیت فیلم برداری ۴K هستیم. فیلم برداری ۴K سطح بالایی از جزئیات را در فیلم شما ذخیره می کند و از این بابت خیلی عالی است و به طبع حجیم تر و ضبط و پخش آن نیازمند قدرت سخت افزاری بالاتر. این روزها تلویزیون و دستگاه های با رزلوشن ۴K در حال رواج پیدا کردن هستند و از این بابت حضور فیلم برداری ۴K در دستگاه های موبایل عقلانی می نماید. حتی اگر تلویزیون یا لپتاپ و یا اکسپریا زد ۵ پریمیوم (تنها موبایل ۴K بازار) ندارید باز هم این ویدیو ها برای شما مفید است، چرا که می توانید تا حدودی روی ویدیو زوم کنید در حالی کیفیت افت نکند و البته جزئیات بیشتری را ببینید. اما گفتیم که این فیلم ها برای ضبط و پخش نیاز به قدرت سخت افزاری بالایی دارند. در ادامه با ترنجی باشید تا پس از یک مقایسه اختصاصی به این سوال پاسخ دهیم که در مجموع فیلم برداری ۴K بهتر است FHD؟

Xperia Z5 review-Toranji (61)

موبایل های رده بالای امروزی بدون استثنا قابلیت فیلم برداری ۴K را دارند و زمانی که مشغول این کار هستند به طرز قابل توجهی گرم شده و مشخص است که فشار بالایی روی دستگاه است. به همین دلیل تصحیحات نرم افزاری زیادی در جهت خروجی بهتر روی آن ها صورت نمی گیرد، حتی در این اندازه فیلم برداری هنوز روی ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت مانده است در حالی که فیلم برداری FHD به نرخ ۶۰ و ۱۲۰ فریم هم این روزها روی موبابل انجام می شود.

در حین تست هایی که روی اکسپریا زد ۵ و زد ۵ کامپکت برای تهیه نقد و بررسی ترنجی انجام می دادیم متوجه تفاوت قابل توجه در فیلم برداری ۴K با FHD شدیم. وقتی که در حالت خودکار با رزلوشن پیش فرض FHD فیلم برداری می کنید، چه در شب، چه در روز، چه در حرکت و چه در سکون، همه چیز خیلی خوب است اما در حالت ۴K اوضاع به چه صورت است؟ برای این که به کامل ترین حد ممکن بتوان این دو حالت  را با هم مقایسه کرد سعی کردیم همه شرایط سخت دخیل باشند، فیلم برداری در شب و در حرکت! اما خروجی به چه صورت است؟ ترنجی شما را به تماشای دو ویدیو زیر دعوت می کند:

فیلم برداری در حالت خودکار

[aparat]http://www.aparat.com/v/MwKx6[/aparat]

فیلم برداری در حالت ۴K

[aparat]http://www.aparat.com/v/QyNUM[/aparat]

همانطور که می بینید در حالت خودکار علاوه بر زاویه دید بازتر، نور بیشتر به سبب ISO بیشتر (تا ۳۲۰۰) وجود دارد و البته به همان دلیلی که در این مطلب گفنیم : “نگاهی به لرزشگیر ویدیو اکسپریا زد ۵ : آب از آب تکان نمی خورد!” لرزشگیر ویدیو هم در حالت خودکار بسیار عالی عمل می کند که در حالت ۴K از آن بی نصیبید.

با یک حساب سرانگشتی می توان به این موضوع رسید که فیلم برداری ۴K چه در اکسپریا زد ۵ و چه در دستگاه های دیگر، بیشتر برای مواردی مفید واقع خواهد شد که همه چیز مهیا باشد، نور کافی، لرزش حداقل و البته نیازی به زاویه دید خیلی باز نباشد.

نظر شما چیست فیلم برداری ۴K یا FHD ؟ معمولا خاطرات خود را با فیلم برداری ۴K ثبت می کنید یا FHD فریم بالا یا در حالت خودکار؟

اشتراک در
اطلاع از
31 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
HEDAYAT

معلومه نقد و بررسی در راهه،،، ؛-)
فکر نکنم کلا کسی بخواد یک فیلم ۴ k توی گوشیش داشته باشه،،، مخصوصا گوشی هایی که از Micro sd پشتیبانی نمیکنن،،، چون واقعا حجم این ویدیو ها وحشتناکه!
اما خب مثل اینکه سونی بازی عکس برداری رو سره فیلم برداری پیاده کرده،این دفعه از حد اکثر رزولوشن فیلم برداری در کنار تنظیمات اتوماتیک نمیشه استفاده کرد،،،

مچکر از همه دوستان

fable

فیلم برداری FHD که به نظر من تعریفی نداشت در مقابل رقبای خودش جزییات خیلی کم بود و رنگها زیاد جالب نبود انتظار بیشتری از این گوشی داشتم نا امیدم کرد — ۴k که دیگه نگو اصلا بد خراب کرد

iman

مهندس رقبای زد۵ تو تاریکی اصن فیلم هم مگه میگیرن ؟؟؟؟؟ :negative: :negative: :negative:

iman

تو دستت گرفتی آفرین ترولی دیگه چیکارت کنم ! نوت۴ با اف ۲٫۲ و ایزو۱۶۰۰ چطور تو شب میتونه از این روشن تر باشه اخه مهندس ! برو دیگه باهات حرف نمیزنم خودت و لو دادی !

fable

iman
واقعا خنده داری و ترول(به قول خودت) من کجا گفتم روشنتر؟؟

جزییات و رنگ دقت کن اینو گفتم

و هیچ وقت روشنایی باعث نمیشه جزییات بیشتر و رنگ بهتر باشه البته میتونه به نویز تبدیل بشه مهندس جان()در ضمن روشنایی نوت ۴ بیشتر نباشه کمترم از این نیست) به قول فن های سونی مهم مشخصات روی کاغذ نیست مهم عملکرده

Mohsen Solhnia

این گوشی که Z3 هستش. اشتباه شده؟!!؟!!! :unsure:

chemmohammad

سلام دوستان ازتون یه سوال داشتم. و لطفا نیت خودتون رو  بگین. لطفا. ممنون. دوستان واقعیتش میخوام یه گوشی اس ۶ اج پلاس بخرم. حال یه خبری هست مبنی بر این که به زودی و در عرض حدود ۳ ماه دیگه گوشی سامسونگ دونوع اج و احتمالا یکی جایگزین همون اس ۶ اج پلاس خواهد بود یعنی همان اس ۷ اج پلاس. با این حال آیا صلاح میدونید که من اس ۶ اج پلاس بخرم یا منتظر  اس ۷ اج پلاس بمونم. خواهش میکنم توضیحاتی ارائه بفرمایید. و همچنین اینم لطفا برون رو دربایستی بگین که اس ۶ اج پلاس بهتره یا نوت ۵؟؟(تورو خدا نگین به احتیاجات خودتون نگاه کنید)گوشی که داشتم نوت اج بود.لطفا با دلیل و توضیحات مرسی.ممنونم از لطفتون. خواهش میکنم زود تر.ممنون. فقط تورو خدا زود جواب بدین. فرقی نمیکنه دوستای ترنجب. نظرتونو بگین. مرسی

fable

iman
پسر خوب

من نمیگم پرچمداران الان شرکت های دیگه فقط میگم با پرچمدار سال قبل شرکت سامسونگ نوت ۴ مقایسه کن (در ضمن مجبور نیستی اگه گوشی دستت نگرفتی در موردش نظر بدی)

Nfs

اقای عطایی ببخشید تست کردین تا چند دقیقه ۴k میگیره؟ :rose:

amin697

آقای عطایی کیفیت فیلم روی ایفون ۶s هم بذارید .

راستی کیفیت ۴k ایفون بهتره با ۳۰ فریم یا ۶۰ فریم فول hd کدوم ؟

Ali SONY

هم سونی ترکونده
هم ترنجی
:rose: :heart:

Ali SONY

فیلم برداری ۴K بیشتر به درد روز و صحنه های فوق العاده خاص میخوره که نیاز به ثبت جزییات بالایی داره

negar

امیدوارم بتونه فن های سونی رو راضی کنه :rose:

Ali SONY

ما فوق العاده راضی هستیم
سونی در نسل ۵ سنگ تموم گذاشته :yes: :heart:

negar

پس تبریک میگم،امیدوارم هرچه زودتر بتونین استفاده کنین :rose:

Ali SONY

امیدوارم و منتظر نسخه پریمیوم…
امیدوارم بهترین اسمارت فون هارو تجربه کنین :yes:

riofarina

فیلمبرداری ۴k بدرد نمیخوره، من خودم حتی فول اچ دی هم فیلم نمیگیرم و به اچ دی بسنده میکنم. خلاصه اون فیلمه که میگیری باید یجایی ذخیره کنی، لپتاپ با ۱ ترا هارد هم پر میشه.

JOHN

با اینکه همیشه میگم تیم نرم افزاری سونی بد عمل میکنه ولی هر کاری کنم نمیتونم تو بعضی موارد بد بگم ازش.
توی گوشی های قبلی هم فوق العادس تنها چیزی که نداره فوکوس سریع هست وگرنه مشکل فوکوس هم نداشتن دیگه.که خوشبختانه توی زد۵ حل شده.

Yas

من خیلی علاقه دارم ۴K با ۶۰فریم بر ثانیه

Mr.MJ

من ب شخصه اصلا ۴k فیلم نمیگیرم چون روی هیج جا بجز گوشی خودم نمیشه دید
ولی مطمعنم در برنامه دوربین جدید این مشکلات حل شده
راستی اقای عطایی در Z5 قابلیت Double Tab هنوز هست یا خیر؟

parsa_tech

واقعا تنها سایت ایرانی هستید که همه چی گوشی های که در اختیارتون میزارند رو با حوصله تست میکنید ، بعضی از سایتا که انگار مجبورن برسی بدن ، زود توف مالی میکنن بره ، کارتون جای تشکر داره

Moazez

عالی

Behnam Ranjbar

معزز جان تو پست مربوط به nexus5x ازت پرسیدم واسه لینک ifixit جهت بررسیه سری زد .چیزی نگفتی…اخه گفته بودی نمرش از ۸ کمتر نشده بوده.من کلی سایتو زیرورو کردم ولی بررسی سری زد و امتیازی از نظر تعمیرپذیریه راحت اصلا نبود.لطف میکنی لینک رو بدی؟

Moazez

منم کالبد شکافی هایی که دیدم از سایتهای مشابه دیگه بود. ببخشید من فکر میکردم از ifixit هست. در همه سایتها به استثناء خوش تعمیر ترین گوشیها ازشون یاد شده سری z.

Behnam Ranjbar

اتفاقا من تا جایی که خوندم گوشی های وکیوم به دلیل سخت باز شدن گوشی دشوارترینان.البته این موضوع به نظر من مزیت یا نقطه ضعف به حساب نمیاد و کیفیت رو زیر سوال نمیبره.به خصوص گوشی های سونی و کیفیت ساختشون رو.

Moazez

نه اتفاقا اگه کالبد شکافی سری زد رو دیده باشی. خیلی راحت باز میشه پشتشون و خیلی راحت قطعات از هم جدا میشن

Hossein_abd

یه خواهشی داشتم موقع بررسیتون اینم اگه میشه امتحان کنین ببینین فول اچ دی اتوماتیک آیا تو زمان زیاد برداشتنش(مثلا بیشتر از یه ساعت فیلم برداریه فول اچ دی) مشکلی پیش میاد داغ میکنه یا نه، چون گوشیه من زد۳ پلاس هست بعد آپدیت زمان فیلم برداریه ۴کی بیشتر شده ولی فول اچ دی بیشتر نشده و با ۱۵-۲۰ دیقه فیلم برداری فول اچ دی از دوربین میاد بیرون، و میخواستم برا یکی از اعضای خانواده بگیرم زد۵ رو براهمین واقعا نیاز دارم بدونم اونو، چون برا اونیم که میخوایم زد۵ بگیریم فیلم برداریه طولانی مدت زیاد لازمش میشه
با تشکر از بررسی های عالیتون
بررسی های هیچ سایت رو اصلا اندازه ی مال شما نمی پسندم :rose: :heart:

Moazez

خیر دوست عزیز دیگه قطع شدنی درکار نیست

Hossein_abd

شما از کجا میدونی آخه؟ هیچ جا نیومده که برداری ۱ ساعت فیلم برداری، باتوجه به نسلای قبل که ۵ دیقه ۴کی برمیداشت بیشتر از ۱ ساعت فول اچ دی مردم فکرشون به اونجا نمیره اصلا میگن این الان ۴کی ۱۰ دیقه برمیداره فول اچ دی حتما دیگه خیلی زیاد برمیداره، درحالیکه زد۳پلاس اونجوری نیست و فرقشون در زمان باهم کمه، گفتم چون زد۵ هم پردازندش همونه شاید اونم اینجوری باشه و ۴کی مثلا نیم ساعت برداره فول اچ دی ۴۰دیقه برداره

Dr.Zed

🙂

Behnam Ranjbar

واقعا با این گوشی حال میکنم…و میدونم در کنار پرچمداران برندهای دیگه درخشش فاحشی خواهد داشت…فقط موضوع سره قیمت هست که باید یه مقدار افت کنه.و اگه به ۲ تومن برسه حرفها واسه گفتن داره…فقط فروشنده هایی که انباراشون پر از هواوی هست و نمایندگی های سامسونگ تو سر رم ۳ این گوشی میزنن و مردم عام هم متاسفانه باز رو برمیگردونن.به امید اینکه همچین اتفاقی نیوفته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)