حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چه بلایی بر سر گوشی در آب افتاده خواهد آمد؟

نوشته

8 سال قبل | 14 دیدگاه | ترنجی

تا به امروز مطالب زیادی درباره نحوه خشک کردن دستگاه های آب خورده منتشر شده است که البته آموزنده و موثر نیز هستند.اما آیا همه آنچه که آموزش داده شده کاملا مفید و خالی از اشکال است؟ به عنوان یک تعمیر کار موبایل که تقریبا هر چند روز یک گوشی آب خورده – یا سابقا آب خورده!- را ملاقات می کنم باید بگویم خیر. اما چرا؟ اجازه بدهید ابتدا به تماشای چند گوشی آب خورده بنشینیم که با روش هایی مثل قرار دادن در برنج یا با استفاده از سشوار خشک و مدتی مورد استفاده قرار گرفته اند.  در ادامه با ترنجی همراه باشید.

این مطلب توسط آقای بابک سورن نوشته شده است

این گوشی در آب کاملا تمیز افتاده و با استفاده از برنج خشک شده و تنها سه روز پس از استفاده دچار مشکل شده است.

اما گوشی دوم اوضاع بسیار بدتری دارد. این گوشی در آب گل آلود افتاده و با استفاده از برنج  و سشوار خشک شده است اما سه ماه پس از استفاده دچار مشکل پرش آنتن شده . پس از باز کردن گوشی متوجه شدم که مدار آنتن تقریبا نابود شده است!

تصاویر کاملا گویا هستند! اما اجازه بدهید موارد دیگری را نیز بررسی کنیم و ببینیم چرا اقدام سرخود برای خشک کردن گوشی می تواند دردسر ساز باشد.

 –  باز کردن و جدا نمودن قطعات بسیاری از موبایل ها کار چندان ساده ای نیست و معمولا برای افرادی که تجربه و مهارت کافی ندارند احتمال آسیب رساندن به قطعات حساس داخل گوشی بسیار زیاد است.گوشی دلبند شما دارای قطعات بسیار ریز و حساسی است و حتی برخورد نرم اشیایی که برای باز کردن گوشی بکار گرفته اید میتواند دردسرساز شود. گواه این موضوع مراجعات افرادی است که با اعتماد به نفس کافی به جان گوشی بخت برگشته افتاده اند تا هم پول مفت به تعمیر کارها نداده باشند و هم تجربه ای کسب نموده باشند! اما از بخت بد خرجشان دوتا شده و علاوه بر معایب قبلی باید راهی برای رفع خرابکاری های این عزیزان نیز یافت. شما را از باز کردن گوشی نمی ترسانم. ممکن است از تجربه کاملا موفق خود از باز کردن و حتی ترمیم و تعویض قطعات بگویید.به هر حال باید گفت که شما خود مسئول اموالتان هستید و می توانید هرتصمیمی درباره شان بگیرید. اگر مطمئن هستید که خود توانایی باز کردن گوشی را دارید.می توانید برد را با دقت از بدنه جدا کرده و قطعاتی مثل LCD یا بلندگو ها و همچنین شیلد های فلزی را نیز جدا کنید.سپس برد را برای چند دقیقه در مایعاتی مثل الکل یا آب مقطر قرار دهید و در آخر بوسیله مسواک نرم و تینر به آرامی شستشو دهید و با یک دمنده قوی به خوبی خشک کنید.

استفاده از دمنده هایی مثل سشوار می تواند مفید باشد اما نه کاملا! سشوار معمولا توان خشک کردن کامل گوشی را ندارد و در واقع ممکن است شما را فریب دهد! همچنین باید مراقب باشید که باد سشوار گرمای زیادی را بخصوص به آی سی ها وارد نکند.فراموش نکنید تا زمانی که جریان برق وارد مدارات دستگاه نشده باشد خطری متوجه دستگاه نخواهد بود.پس حتما باید از خشک شدن کامل دستگاه اطمینان داشته باشید

با قرار دادن گوشی در برنج گرد و غبار را به داخل گوشی دعوت می کنید.آشنایی غبار برنج با رطوبت داخل دستگاه حاصل فوق العاده ای دارد که باید ببینید! البته مواد دیگری مثل سیلیکاژل می تواند گزینه خوبی باشد. توجه داشته باشید که حتی با این اقدام گوشی شما به صورت موقت درمان می شود.

 بسیار خوب! حال به هر شکلی بلاخره موفق به خشک کردن گوشی خود شده اید.کلید پاور را می فشارید. لوگوی درخشان شرکت سازنده آبی است بر آتش درونتان.خیالتان راحت شده است که گوشی خود را در عملیاتی پیچیده و خطیر نجات داده اید.اما گوشی هایی که بعد از مدتی با مشکلاتی همچون عدم نمایش تصویر، نداشتن نور،نمایش تصویر سفید یا پرش آنتن و…برای تعمیر به ما سپرده می شود در اولین بررسی پوسیدگی و رسوب شدید حاصل از رطوبت که در دراز مدت افزایش یافته را نمایش می دهد که موفق شده تا بخشی از کار گوشی را مختل کند.

 پس با موبایلی که درون آب افتاده است چه کار کنیم؟!

1- گوشی را روشن نکنید یا آن را به شارژ نزنید.

2- اگر باتری قابل جدا شدن است آن را خارج نمایید

3- به نزدیکترین تعمیر کار مراجعه نکنید! این روزها هر جایی عبارت “تعمیرات تخصصی” مشاهده می شود.اما شاید با افرادی مواجه باشید که حتی :whistle:  تخصصی هم ندیده اند.برای تعمیر کاران تجربی گوشی شما -مخصوصا گوشی خاموش- وسیله خوبی برای کسب تجربه است!  پس تلاش کنید به مراکز شناخته شده،مجهز و قابل اعتماد تری مراجعه کنید

4- حتما سابقه آب خوردگی یا زمین خوردگی را به تعمیر کار اطلاع دهید.تعمیر کاران،گوشی را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از ابزار ها و مواد مناسب برد را شستشو می کنند.دستگاه ها و مایعات مخصوص توانایی از بین بردن آثار مخرب رطوبت و غبار را دارند.در صورت رفع نشدن مشکلات، قطعات معیوب شناسایی و تعویض خواهند شد

و نکته ای دیگر: توجه داشته باشید که گوشی های ضد آب در برابر نفوذ مایعات و غبار عایق شده اند ولی این به معنای آسیب ناپذیری آنها نخواهد بود.استفاده نادرست،مثلا بسته نبودن کامل و صحیح در پوش ها، می تواند گوشی ضد آب شما را تسلیم آب کند.

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mohammadh hossein

در آخرین خط از عبارت “استفاده نادرست،مثلا بسته نبودن کامل و صحیح در پوش ها، می تواند گوشی ضد آب شما را تسلیم آب کند” قسمت تسلیم آبکند رو خوشم اومد خوب گفتی آقا. در کل مطلب عالی بود ممنون از مطلب. منم از اینکه همه جا دیگه شده تعمیر تخصیصی عصبی شدم در حالی که نصف اونا نه ابزار مناسب دارن نه واردن به کار.

SONY

بهترین مایع برای شستوشوی گوشی الکل سفید هست (الکل طبی بدون رنگه )از طرفی الکل زود تبخیر میشه و از این بابت خیالتون راحته حدالامکان از الکل صنعتی استفاده نکنید من مادر برد و پاور کامپیوتر خونه رو با الکل کامل شستم تمیز شد و تمام کصافاط بین اتصالات رو هم از بین میبره مث گردو خاک و ….. برای گوشی آب خورده اگر تونستین گوشیو باز کنین که برد اصلی رو بردارین ال سی دی و سنسور دوربین و تمام چیزایی که به صورت فلت به مادر برد وصل شدن رو جدا کنید برد گوشی رو در یک پیاله الکل قرار بدین بعد چند دقیقه با مسواک تمیز و نرم اونو شست وشو بدین از مسواک سفت استفاده نکنید چون بعضی آی سی ها با کوچکترین فشار پایه اش کنده میشه بعد قوز بالا قوزه برا گوشی هایی که تو آب گلی افتادن چند بار با الکل شستشو بدین چون گل فاتحه همه چیز گوشیو میخونه

Babak soren

درسته منظور منم استفاده از هر مایع ایه که هم شوینده خوبی باشه و هم سریع و راحت خشک بشه.
معمولا در تعمیرات از مایع الما استفاده میشه که یه پاک کننده عالیه اما خیلی از تعمیر کارها ممکنه از مواد دیگه ای استفاده کنن مثل تینر ۲۰۰۰۰ یا دیدم که بعضی ها از شیشه شور و بنزین و…هم استفاده می کنن به هر حال هر کس اعتقاد و روش و تجربه خودشو داره.

alex

مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

SONY 1946

اینجاست که برتری های گوشی های ضد اب سونی معلوم میشه،من خودم تا حالا دو تا Z2 و یک Z1 هر کدوم به مدت ۱۵تا ۳۰ دقیقه داخل پارچ اب گزاشتم و حتی زیر اب فیلمبرداری کردم و فیلم دیدم، واقعا باید سونی رو در این زمینه ستایش کرد،در حالی که یکی از بچه ها تعریف میکرد که گوشی اپلشون تو پارچ اب افتاده بود و سریع گوشی از اب گرفتن اما کار از کار گزشته بود و به گفته خودش نصف صفحه گوشی سوخته بود :wacko: :wacko:
واقعا باید به قدرت سونی ایمان بیارید،سونی از سال ۱۹۴۶ در زمینه تکنولوژی هست و پدر تکنولوژی لقب گرفته پس معلومه که برند با اصالتی هست و دارای تجربه هست که حرف اول میزنه 😉

Ali.R

خدایا کلی مشکل تو زندگیمون هست ولی بازم شکر که مثل کسی که کامنت بالایی رو گذاشت نشدیم..خدایا شکر

beny

سلام دوستان من گوشی سامسونگa20 دارم که آب روش ریخته شد بعد دیدم داره میگه رطوبت تشخیص داده شد لطفا دستگاه را خشک کنید منم خشکش کردم و درست شد.در ضمن اصلا خاموشش نکردم و نذاشتم آب داخل سوکت هاش بره ولی سنسور اثر انگشتش حسابی دوش گرفت.به نظرتون لازم هست بدم سرویس بشه؟الان داره کاملا خوب کار میکنه.

beny

سلام دوستان گوشی من مدلش سامسونگa20هست و به مدت بیست ثانیه توی آکواریوم افتاد که ارتفاعش هم بیشتر از بیست سانتی متر نبوده.سریع درش آوردم و توی حال خودش رهاش کردم و حتی خاموشش هم نکردم و به مدت یک ساعت گذاشتمش داخل حوله تا رطوبطش رو جذب کنه.بعد از یک ساعت که صفحه اش رو روشن کردم دیدم نوتشه رطوبت شناسایی شد لطفا پیش از اتصال دستگاه به شارژر آنرا خشک کنید.یک ساعت دیگه هم گذاشتمش داخل حوله اینبار برنج هم بود دیدم پیامه رفته و استفاده رو شروع کردم.به نظر شما لازم هست این گوشی رو سرویس کنم؟اصلا امکان ایجاد سولفات وجود داره؟

Dr.Nazer

داداش راستشو بگو از کجا این پُسته رو پیدا کردی؟😐😂

سینا عطایی

معمولا این ها ورودی سرچ گوگل هستن

beny

منظورت دقیقا از ورودی سرچ گوگل چیه؟

beny

از اونجایی که باید میکردم😑توی موتر جستجوگر گوگل😇

Dr.Nazer

خب جدا از شوخی؛ نگران نباش اگه پیامه رفته و علائم خاصی رو مشاهده نمیکنی مشکل خاصی واسه گوشیت پیش نیومده.

beny

پس یعنی نیاز به سرویس نداره؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پست مهمان