حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی اندروید ۶ (مارشمالو)

نوشته

8 سال قبل | 26 دیدگاه | ترنجی

گوگل همانطور که وعده داده بود، دیروز ۱۴ مهر، اندروید ۶ را برای دستگاه های نکسوس ارایه کرد. ما هم همانند همه علاقه مندان به دنیای فناوری این سیستم عامل را دانلود و روی دستگاه خود اجرا کردیم. امروز می خواهیم با هم نگاهی داشته باشیم به قابلیت ها اندروید ۶ یا همان اندروید مارشمالو، اگر علاقه دارید تغییرات جدیدترین سیستم عامل گوگل را ببینید، در ادامه با ترنجی همراه باشید.

photo_2015-10-07_18-13-33ابتدا باید بگوییم که تا به این ساعت به روزرسانی اندروید ۶ به صورت OTA تنها برای تبلت نکسوس ۷ مدل ۲۰۱۳ ارایه شده است و اگر یکی از مدل های نکسوس ۵، ۶ و یا ۹ را دارید باید فایل Image را از گوگل دولوپر دانلود کنید و طبق آموزشی که در همان صفحه موجود است، بوتلودر دستگاه را آنلاک کنید و سپس رام را روی دستگاه اجرا کنید. توجه داشته باشید که این رام رسمی است و فقط هنوز به صورت OTA ارایه نشده است. حجم این فایل ۵۹۴ مگابایت است. البته اگر حوصله دردسر ندارید یا آشنایی با روال انجام این کارها ندارید؛ کافی است کمی صبر کنید تا آپدیت اندروید ۶ یا همان اندروید مارشمالو به صورت OTA برای شما ارایه شود. بسیار خوب، بیایید نگاهی داشته باشیم به اندروید ۶٫

photo_2015-10-07_18-14-20ما در ترنجی اندروید ۶ را روی نکسوس ۵ تجربه کردیم. ابتدا باید گفت اگر آخرین آپدیت سری نکسوس (برای مثال یک آپدیت ۱۸ مگابایتی برای نکسوس ۵) را نصب کرده باشید، رابط کاربری آنچنان فرقی نمی کند. در حقیقت لیست برنامه ها دیگر صفحه صفحه نیست و نیازی به سوایپ از چپ به راست یا بالعکس ندارید. اگر با رابط کاربری سنس اچ تی سی کار کرده باشید، این روال برای شما کاملا طبیعی است، چرا که لیست همه برنامه ها در یک لیست، از بالا به پایین قابل اسکرول است.

photo_2015-10-07_18-13-47 photo_2015-10-07_18-14-50بالای این لیست، یک نوار برای جستجو بین برنامه ها وجود دارد که اضافه شده آن را دوست داریم. این نوار جستجو در صفحه اصلی هم وجود دارد و روی آن می توانید از مخاطبین تا برنامه ها و در صفحه وب جستجو کنید. کمی برای عادت کردن به آن شاید وقت بخواهید، به خصوص این که هنوز امکان مرتب کردن برنامه ها بر اساس تاریخ نصب و یا مرتب کردن دستی وجود ندارد و همه برنامه ها به صورت الفبایی مرتب می شوند. البته این مشکل با همان نوار جستجو تا حدود زیادی حل شده است.

photo_2015-10-07_18-15-11مورد بعدی که قابل توجه است انمیشن باز شدن برنامه هاست، زیبا، سریع، تمیز. واقعا این را دوست داریم و در ویدیو می توانید خیلی بهتر متوجه منظور ما بشوید. به جز این ها تفاوت خاصی در ظاهر کلی اندروید ۶ رخ نداده است (همانند iOS 9). در حقیقت این به روزرسانی برای تغییر ظاهر نبوده است و بیشتر روی کاربری متمرکز شده است. برای مثال در برنامه Call تغییرات خوبی داده شده است، در برنامه مخاطبین، روال ذخیره یک مخاطب خیلی معقولانه تر شده است، برنامه photo قابل تحمل تر شده است و از تغییرات قابل توجه و دوست داشتنی آن می توان به طریقه جدید انتخاب چند تصویر و آلگوریتم جدید زوم روی تصاویر اشاره کرد. حالا برای انتخاب چند تصویر کافی است روی تصویر اول دست خود را نگه دارید و پس از چند میلی ثانیه روی بقیه تصاویر سوایپ کنید، خیلی راحت، حیلی سریع، خیلی دوست داشتنی. آلگوریتم زوم هم حالا بهتر شده است و شبیه آن چه است که در گالری الجی جی ۴ دیدیم. زوم روی تصاویر، نتیجه شارپ تر و بهتری را می دهد.

photo_2015-10-07_18-14-54 photo_2015-10-07_18-14-58اما تغییرات اصلی را می توان در منوی تنظیمات دید. اولین و مهم ترین آن ها، مدیریت برنامه هاست. شما حالا می توانید دقیقا همانند iOS دسترسی کامل برنامه ها را تحت نظارت داشته باشید. این خیلی خوب است، برای مقال بازی مثل Clash Of Clans چه نیازی به خواندن لیست مخاطبین شما دارد؟ یا برنامه ای مثل File Commander؟ یا حتی دسترسی برنامه ها به دوربین، موقعیت و دیگر موارد دستگاه. هم می توانید دسترسی تک تک به برنامه ها را ببینید و هم می توانید در مجموع ببینید چه برنامه هایی مثلا به مخاطبین شما یا دیگر موارد دسترسی دارند. این خیلی خوب است و واقعا جای خالی اش در اندروید حس می شد. اما اینجا یک بدی هم وجود دارد. هنوز همه برنامه ها برای اندروید ۶ به روز نشده اند و مثلا اگر بخواهید دسترسی مخاطبین خود به کلش آو کلنز لغو کنید؛ به شما پیام خطایی می دهد که شاید اگر این کار بکنید، برنامه به مشکل بخورد.

photo_2015-10-07_18-14-25اما در اطلاعاتی که از یک برنامه به شما ارایه می شود (app info) حالا می توانید همانجا میزان استفاده از باتری و البته اشغال کردن رم را ببینید، این خیلی خوب است و یک دید جامع نسبت به برنامه و بازی ها پر مصرف پیدا خواهید کرد. از همین جا می توانید بهینه سازی مصرف باتری را برای برنامه ها مختلف فعال کنید تا در زمانی که از آن ها استفاده نمی شود، مصرف اضافه ای نداشته باشند. در حقیقت ما درون این دستگاه حالت Doze را به صورت جداگانه پیدا نکردیم و حدس می زنیم که درون همین بخش پنهان باشد.

photo_2015-10-07_18-14-32 photo_2015-10-07_18-13-39photo_2015-10-07_18-14-15بخش بعدی USB & Storage است که یک جور مدیریت فایل سرخود به حساب می آید اما با کمترین امکانات و پشتیبانی از فایل ها با پسوند های مختلف. البته که بودنش خوب است اما شخصا یک برنامه مدیریت فایل دیگر را به این ترجیح می دهم. همینجا جا دارد که حالت جدید به اشتراک گذاشتن فایل را که به نام Direct Share معرفی شده است را توضیح بدهیم. وقتی منوی اشتراک گذاری باز می شود، این منو طبق آخرین فعالیت های شما بازچینی می شود و گزینه های به اشتراک گذاری جدید بر اساس آخرین مخاطبین و برنامه هایی که در آن فعالیت داشته اید چیده می شود.

photo_2015-10-07_18-14-36 photo_2015-10-07_18-14-45 photo_2015-10-07_18-14-28

بخش بعدی اضافه شده به نوعی به شما اجازه می دهد که میزان اشغال بودن حافظه رم را ببینید و در بازه های ۳ ساعته تا ۱ روز گذشته ببینید به صورت متوسط چقدر از حافظه رم شما مشغول بوده است.

در بخش تنظیمات صدای های دستگاه (صدای زنگ، محتوا و هشدارها) تغییراتی صورت گرفته است. بیشتر تغییر در ظاهر است و همانند همان اندروید ۵٫۱٫۱ وقتی می خواهید دستگاه را روی حالت سکوت کامل (نه ویبره نه صدا) قرار دهید؛ از شما یک بازه می خواهد که در انتهای آن بازه دستگاه دوباره به حالت قبلی بازگردد. این وسواس گوگل را می تواند برای این دانست که گاهی شما در جلسه هستید و مایلید یک ساعت دستگاه شما سایلنت باشد اما پس از آن شاید یادتان برود از این حالت بردارید و تماس یا رویدادهای مهم را از دست بدهید.

photo_2015-10-07_18-13-28 photo_2015-10-07_18-13-22از این ها که بگذریم، در بخش بک آپ و ریست، یک گزینه جدید برای ریست کردن تنظیمات شبکه اضافه شده است می تواند برای شرایط که نمی دانید چرا اتصال شبکه شما مشکل پیدا کرده است، مفید باشد. قابلیت Google Now “one tap” هم وجود دارد که با فشردن و نگاه داشتن دکمه هوم، از نمایشگر یک اسکرین شات گرفته، آنالیز می کند و داده های مفید را به شما می دهد. اما متاسفانه به دلایلی ما موفق با تست آن نشدیم، چرا که نیازمند به فعال بودن Google Now داشت.

در ادامه شما را به تماشای ویدیو بررسی ترنجی از اندروید ۶ روی نکسوس ۵ دعوت می کنیم:

[aparat]http://www.aparat.com/v/iYcCs[/aparat]

به جز این ها تغییرات بزرگ دیگری وجود ندارد مگر حالت راحت تر برای انتخاب متن و پشتیبانی هایی از حسگر اثرانگشت، قلم، بلوتوث نسل ۴٫۲ و دیگر مواردی که اگر علاقه مند به آن باشید می توانید لیست زیر را بخوانید.
#۱: Easy word selection and floating clipboard toolbar

#۲: Fingerprint sensor support

#۳: Direct Share

#۴: Doze

#۵: Simplified volume controls

#۶: Google Now ‘On Tap’

#۷: Auto backup for apps (link to Android developers)

#۸: Contextual assist framework
#۹: Secure token storage APIs
#۱۰: Setup wizard: IMAP sign-in
#۱۱: App Standby
#۱۲: Flex storage

Important new Android M features

Data Usage API for work profiles
Bluetooth SAP
Voice interaction service
App link verification
Text selection actions
Unified app settings view
Corporate owned single use device support
Improved trusted face reliability
New runtime permissions
Google Now Launcher app suggestions
۵GHz portable Wi-Fi hotspot
Seven additional languages
Less important new Android M features

Work contacts in personal contexts
Hotspot 2.0
VPN apps in settings
Duplex Printing
Seamless certificate installation for Enterprise
Undo/Redo keyboard shortcuts
Do Not Disturb automatic rules
Material design support library
Android Pay
USB Type C charging
Battery historian v2
BT 4.2
Improved bluetooth low-energy scanning
Improved text hyphenation & justification
Improved diagnostics in systrace
IT admin acceptance of OTAs
Chrome custom tabs
UI Toolkit
Enterprise factory reset protection
Do not disturb quick settings and repeat caller prioritization
Improved text layout performance
Alphabetic app list with search
Stylus support
UI toolkit performance improvements
Unified Google settings and device settings
Work status notifications
MIDI support
Bluetooth connectivity for device provisioning
Power improvements in Wi-Fi scanning
Data binding support library Beta

Delegated certificate installation

photo_2015-10-07_18-15-08

شما هم اندروید ۶ را تست کرده اید؟ نکته جدید در آن دیده اید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟ نظر شما درباره اندروید ۶ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
26 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عارف کمانی

سینا جان مرسی
بررسی بسیار خوبی بود
یادمه توی کنفرانس معرفی اندروید ۶ گفته شد که باتری نکسوس ۵ تا دو ساعت نسبت به قبل بهتر عمر میکنه
آیا شما این موضوع را تایید میکنید؟

Arman kohandel shirazi

اره از همه نظر کارایی رم رو بهبود میبخشه من خیلی منتظرم که برای گوشی های دارای رم چهار سامسونگ ببینم با اندروید شیش چی میشه :yahoo: والا ای او اس نه میاد اندروید شیش هم میاد با هم برسیش کنی ای او اس لنگ میندازه جلوی گوگل :wacko: :yes: جمعش کنید بابا B-) سامسونگ و اندروید بالان خدایش تعصبتو بزار کنار اقای ایفون باز گرونتر نشونه شخصیت نیست 🙁

REZA

ی مقال بازی مثل Clash Of Clans …
این قسمت اشتباس “مثال” درسته!

احمد

خیلی بهتر شده اما اقای عطایی اون بالا یه تیکه انداختی به iosاصلا خوشم نیومد

mostafam

ممنون آقای عطایی بریم واسه خوندن ببینیم گوگل چه کرده

Mostoul

من رو نکسوس ۵ خودم نصب کردم سرعت عالی شده ولی چنتا مشکل دارم
رو علامت وای فای علامت تعجبه نمیدونم چرا ؟؟ ولی اینترنت دارم بعضی وقتا هم به مودم وصل نمیشه.
عکسای استور لود نمیشن بعضی برنامه ها هماهنگ نیستن برنامه appzapp نصفه صفحه باز میشه من هرجا پرسیدم کسی جواب نداده شما در مراحل تست به همچین مشکل هایی برخورد نکردید ؟؟
قابلیت doz خیلی گشتم ولی پیداش نکردم

Alirexa_as

کاور البوم ۲۵ باند چی میگه
:)))))))))

Alirexa_as

ممنون عجقم؟؟؟ :yahoo:

Samsung--Electronics

تنها عیبی رو که سنس داشت رو حالا تو اندروید ۶ می بینم/ این عیب همون لیست برنامه ها از بالا به پایین هست.
اول این که از تو اسکرین شات ها میشه دید که بک گراند تو منو نشون داده نمیشه :wacko: :wacko: 😥 😥 :negative: :negative: :negative: :negative:
عیب بعدی تو این حالت برای منو اینه که اپ ها گم میشن.:wacko: :wacko: :whistle: :unsure: 😉
الان من تو گوشیم ۳ صفحه دارم . تو دو صفحه اول فقط اپ های از پیش نصب شده هستن و تو صفحه سوم تعدادی اپ های از پیش نصب شده + برنامه هایی که خیلی استفاده دارم. بقیه برنامه ها هم تو فولدر ها هستن. ولی الان با این شیوه که اومدن صفحه ها رو حذف کردن ، یک آشفتگی بزرگ رو تو منو راه انداختن :negative: :negative: و برنامه ها راحت پیدا نمی شه( تو سنس این رو دیدم ) .
امیدوارم که بشه ب منو رو شیشه ای کرد تا بک گراند دیده بشه و این که منو رو به حالت صفحه ای در آورد :bye: :rose: :rose:

milad danesh

دوست عزیز سنس خیلی وقته قابلیت شخصی سازی داره

REZA

تو سنس هم میشه همه این کارا رو کرد فقط از بالا به پایین باید صفحه رو عوض کرد،میشه،برنام ها رو چید.چه خودمون چه به صورت حروف الفبا یا میشه برنامه هایی که بیشتر استفاده میشن رو به صورت خودکار بیاره اول.
منم الان میشه گفت سه صفحه برنامه دارم،خیلیاشون تو پوشه هستن .اصلا هم مشکل ندارم ،شما هم عادت میکنین.البته شما از سامسونگ استفاده میکنین،که اوم چن ساله همش از راست به چپ یا از چپ به راسته نگران نباشین!*

Samsung--Electronics

نمی شه.
شخصی سازی سنس خییییییییلی بالاست :yahoo: :yahoo:
ولی اصلا با منو از بالا به زیر کنار نمی تونم بیام :negative: :negative: 😥 😥
آخه از چپ به راست چشه؟؟ قشنگ معلومه تو یه صفحه چی داری
امیدوارم یه حالت برای این منو از چپ به راست اضافه کنه

میثم نورالدین

اسم این ورژن رو ۵٫۲٫۰ میذاشت بهتر بود . ولی متاسفانه اسیر پولن اینا

Ari khan

چه ربطی به پول داره؟؟؟در ضمن اندروید کاملا رایگانه….ولی قبول دارم ۵٫۲ بیشتر بهش میاد تا ۶٫٫٫ 😉

riofarina

مصرف رم و باتری و بهینه کنه حله، بقیش زیاد مهم نیست
ببینم امسال هم مثل پارسال الجی اولین آپ و به آندروید ۶ میده یا نه :heart:

REZA

پارسال مگه اول ال جی اومد؟
من با اچ تی سیم قبل عید اپ کردم.ولی اگه اومد دمش گرم،کلا تو بحث اپدیت هم ال جی خوب بوده

ww_ea

سینا جان مرسی
فقط یه موردو اصلاح کن. تنظبم مقدار دسترسی برنامه ها به بخش های مختلف توی اندروید ۵٫۱ هم بود و چیز جدیدی نیست. توی اندروید ۵٫۱ توی بخش security هست که خیلی ام مفیده

azja

مگه قرار نبود به صورت اختصاصی از فینگر پرینت پس چی شد
میشه توضیح بدید

Rasoulcarrera

Doze!!!!!!!!!!!??????? تو تنظیمات؟!؟!؟؟!؟ :scratch:
مهندس این فقط یه قابلیتیه که به marshmallow اضافه شده درواقع با OS یکی شده و خودش باتوجه به کارکرد کاربر و برنامه ها میزان کارکرد و فرکانس cpu و عملکرد activityها رو مدیریت میکنه

Mohammad Mobasher

همچنان این مشکل که دوربین بعد از یه مدتی کرش میکنه وجود داره!
(وقتی طریقه باز کردن گوشی رو به صورت تشخیص چهره قرار میدیم بعد از یه مدتی دوربین کرش میکنه البته بعضیا گفتن اگر Viber تون رو حذف کنید این مشکل حل میشه ولی هچنان این مشکل پابرجاست!!!!)

Mohammad Mobasher

همچنان این مشکل که دوربین بعد از یه مدتی کرش میکنه وجود داره!
(وقتی طریقه باز کردن گوشی رو به صورت تشخیص چهره قرار میدیم بعد از یه مدتی دوربین کرش میکنه البته بعضیا گفتن اگر Viber تون رو حذف کنید این مشکل حل میشه ولی هچنان این مشکل پابرجاست!!!!)
اگر کسی میتونه کمک کنه و بگه چطوری میشه این مشکلو حل کرد!

Mohammad Mobasher

همچنان این مشکل که دوربین بعد از یه مدتی کرش میکنه وجود داره!
(وقتی طریقه باز کردن گوشی رو به صورت تشخیص چهره قرار میدیم بعد از یه مدتی دوربین کرش میکنه البته بعضیا گفتن اگر وایبرتون رو حذف کنید این مشکل حل میشه ولی هچنان این مشکل پابرجاست!!!!)
اگر کسی میتونه کمک کنه و بگه چطوری میشه این مشکلو حل کرد!

Mohammad Mobasher

همچنان این مشکل که دوربین بعد از یه مدتی کرش میکنه وجود داره!
(وقتی طریقه باز کردن گوشی رو به صورت تشخیص چهره قرار میدیم بعد از یه مدتی دوربین کرش میکنه البته بعضیا گفتن اگر وایبرتون رو حذف کنید این مشکل حل میشه ولی هچنان این مشکل پابرجاست!!!!)
اگر کسی میتونه کمک کنه و بگه چطوری میشه این مشکلو حل کرد! :bye:

tam168e

با عرض سلام و خسته نباشید
کاش بجای استفاده از کلمه دیروز ، از تاریخ استفاده میکردن تا تاریخ روزش مشخص میشد.

banafshe

سلام
من یک سال و نیمه نکسوس ۵دارم و عاشقشم ولی از وقتی اندروید ۶ نصب کردم گوشیم داغون شده، هنگ میکنه ، وسط برنامه ها یکدفعه گیر میکنه، من الان با این مشکل نمیدونم چیکار کنم 😥 😥 هیشکی به این مشکل بر خورده؟؟

صدرا مخملی

بنظر من بروزرسانی اندروید ۶ تغییر چندانی نسبت به نسخه ۵ نداره حداقل توی رابط کاربری و دیزاین/ در مورد اضافه شدن بعضی امکانات هم که زیاد ضروری نیستند.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)